21 October 2013

Yang menang ialah UMNO,Yang kalah tu Melayu...


Beberapa minggu yang lalu, Tengku Razaleigh Hamzah menyebut bahawa Dr Mahathir tidak ada pengaruh lagi untuk memenangkan Mukhriz. Orang tidak mahu dengar Dr Mahathir. Hari ini, pendapat Tengku Razleigh Hamzah telah dibuktikan benar. Dr Mahathir tidak ada pengaruh lagi. Mukhriz kalah lagi.

Beberapa tahun lalu, bila Mukriz lawan KJ untuk jawatan ketua pemuda, Mukhriz tewas. Makna nya, Dr Mahathir pun tewas. Nampaknya, UMNO tidak mahu dengar cakap Dr Mahathir lagi. Lebih elok Dr Mahathir menyokong gerakan yang benar2 mahu menyelamatkan Malaysia dari pemimpin UMNO yang tamak haloba.

Dr Mahathir boleh menebus segala salah laku selama 22 tahun jadi PM dengan bersama sama menyelamatkan Malaysia. Oleh kerana baka Dr Mahathir hidup lama, maka masih ada masa untuk Dr Mahathir berbuat demikian.

Ketika round pertama dulu, bab yang Dr Mahathir menang ialah dia berjaya menghasut meyakinkan ramai pemimpin UMNO ketika itu membeloti Pak Lah. Beza Pak Lah dengan Najib ialah Pak Lah ketika itu selalu tidur. Sama ada disebabkan suatu penyakit yang Pak Lah kata dia ada atau memang benar Pak Lah suka tidur, maka Pak Lah tersungkur.

Tapi Najib walaupun lembab , dia tidak tidur. Najib mahu checkmate pengaruh Dr Mahathir jadi dia buat panggilan peribadi kepada semua pengerusi perhubungan dan pemimpin2 UMNO tertentu diperingkat bahagian menyatakan dia mahukan status quo. Macam mana saya tahu? Sebab saya bekas ketua penerangan Najib dahulu dan saya tahu memang ini cara Najib.

Nak buat terang terangan dia penakut- maka dia buat personal calls. Dalam perbualan tersebut, Najib akan pujuk dengan pelbagai umpan dan konsesi. Dr Mahathir pun kalau dia panggil sendiri, apa yang dia boleh tawarkan? Dia bukan lagi PM yang ada kuasa memati dan menghidupkan.

Semalam Pak Lah bersara dari politik. Akhirnya Pak Lah yang menang dan berundur dengan tenang. Pak Lah nyata lebih kuat sebab dia hidup dengan Jin Jean. Dr Mahathir belum bersara dan hidup berjaga dengan dendam membara. Mulai hari ini, meriam Dr Mahathir akan menghala kearah PM Najib.

Orang UMNO yang sayang Dr Mahathir terutama dari Sabah yang menyatakan mereka TATAP sayang Dr Mahathir mesti bangkit menyokong Dr Mahathir. Buktikan perasaan kepada Dr Mahathir lebih kuat daripada perasaan inginkan enbelop itu ba.

Pemilihan UMNO sudah pun tamat. Naib presiden penyandang semua menang. 25 orang MKT pun telah dipilih. Orang akan melihat pengukuhan pengaruh Najib dalam kemenangan 3 penyandang naib presiden UMNO. Pemilihan 25 orang MKT lain pula . ianya adalah cerita janji2 yang diberi dan janji2 yang serupa dikhianati. It’s a story of promises given, promises broken. 60 lebih orang yang bertanding MKT tahu apa yang saya cakapkan.

Tengok penghisaban mudah ini; jika setiap 146,000 perwakilan mendapat RM500 dari setiap penjuru untuk satu tempat MKT, maka wang yang diterima secara konservatif nya ialah RM73 juta. Untuk jawatan Naib presiden jika setiap perwakilan menerima secara pukul keliling RM1000, maka RM146 juta.

Paling minima RM200 juta menghujani keatas perwakilan UMNO. Bagaimana pula kepada skuad2 ejen2 calun yang menjelajah kesemua 191 bahagian UMNO terutama untuk calun2 naib presiden? Setiap calun ada 10 orang untuk setiap bahagian dan 191 bahagian mempunyai 1910 operatives.  Jika setiap operatives ini diupah RM20,00 untuk 2 minggu kerja, jumlah pembayaran kasar ialah RM38 juta. Maka secara konservatifnya, jumlah keseluruhan nya sudah mencecah RM238juta.



Saya tidak akan terkejut jika jumlah wang yang berligar mencecah RM400 juta. Pemimpin atasan dalam 191 bahagian UMNO takkan mahu dibayar RM20,000?  Kalau RM1juta satu bahagian untuk top dogs, sudah RM191juta. Campur dengan RM238juta sudah melebihi RM400juta. Sebelum pemilihan ini 2 minggu yang lalu, saya terdengar desas desus dari kawan2 UMNO saya, bahawa RM600juta akan hujan rahmat macam hujan rahmat keatas peneroka felda suatu ketika dahulu. Hujan rahmat ini membasahi juga golongan haramjadah yang tidak menyokong Najib tapi sukakan kertas gambar Agong terutama yang berwarna perper karer tu. Ada enbelop nya ba…

Akhirnya yang menang ialah wang. Tidak ada yang demokratik dengan melibatkan 146,500 perwakilan UMNO diseluruh negara. Yang berlaku bukan nya pendemokrasian pemilihan- yang berlaku ialah penaburan wang secara lebih meluas. Jika dahlulu hanya 2500 orang sahaja yang pergi ke PAU yang berkesempatan dilayani dan dimanjakan oleh pesaing pemilihan, kali ini, jumlah yang dijamu  dan dilayani bertambah dari 2500 kepada 146,000 orang. Kaedah pemilihan kali ini meningkatkan nilai dan penting nya ketua bahagian dan pemimpin utama di bahagian2 UMNO.

Yang bersifat baru ialah pertambahan pembuat keputusan untuk menentukan pimpinan dalam parti UMNO. Tapi mengharapkan pembaharuan dan kemajuan berlaku dalam tahun pertama kaedah pemilihan secara electoral college ini, hanyalah menipu diri sendiri. Saya harap ahli dan pemimpin UMNO mengakui perkara ini. Langkah seterusnya dan cabaran nya ialah membenarkan kesemua 146,000 orang dihitung secara pengundi popular. Ketepikan bloc voting.

Cuba kita perhatikan kenyataan pesaing2 yang tewas. Rata2 menyatakan bahawa mereka kalah kerana perwakilan menolak mereka kerana mahu melakukan pembaharuan dan mereka tidak main politik wang. Saya tidak hairan, jika hari ini dan hari2 seterusnya, Tun Dr Mahathir akan menyerang kepimpinan Najib sebagai kepimpinan yang merakyatkan politik wang. Yang berlaku ialah pendemokrasian politik wang. Ianya dilakukan secara lebih meluas. Pemimpin UMNO yang tidak ada wang, tidak ada peluang lansung dalam politik UMNO.

Tapi ini suatu yang bagus. Ianya bermakna, UMNO tidak ada masa depan kerana ianya tidak lagi membangun atas prinsip dan system nilai. Dalam PRU14, nanti UMNO akan dibelasah lagi teruk.

Kenapa? Sebab yang menang rata2nya dari generasi X dan Y sedangkan yang akan mengundi dalam tahun 2018 nanti, majoritinya dari jenerasi Z. anak muda yang tidak terikat dengan pemikiran sekolah lama yang bercakap mengenai Melayu yang terancam dan diancam. Jenerasi yang tidak terpengarh dengan percakapan perkauman, cakap mengajak rakyat berkelahi dan bercakap mengenai unsur2 yang memecahbelahkan negara. 


Jenrasi Z terdiri dari pengundi yang menghitung faedah dan kos, untung dan rugi, jenerasi yang bercakap mengenai kebenaran dan kepalsuan, benar atau salah. Jenerasi yang akan membuat keputusan mengikut right or wrong dan jenerasi yang mengadili sama ada kamu cekap dan competent.

Boleh kah UMNO menyesuaikan diri dengan persekitaran yang demikian dalam masa 5 tahun ini? Tidak mungkin. Jenerasi Z akan menenggelamkan pimpinan jenerasi X dan Y UMNO sekarang. Itu menjadikan UMNO apa? Ia menjadikan UMNO- simply irrelevant dalam persekitaran jenerasi Z. - YB.Mohd.Ariff Sabri bin Hj. Abdul Aziz@sakmongkol AK47


Selamat Ulang Tahun DS Haji Hadi

Fall of Mahathir,UMNO's top warlord as Najib's men sweep VP posts...

Prime Minister Najib Razak's top lieutenants have made a clean sweep at the Umno VP race, perhaps the most important contest in the party's 2013 election.

The vice president's post is important as the future Umno No.1 and No.2 will be picked from this tier of leadership. And by convention, whoever makes it as the Umno president gets to become the country's prime minister, while the deputy president is made the deputy prime minister. Of course, provided that Umno remains the ruling party.

But perhaps more important than offering a glimpse of who will form the future leadership of the party and country, the outcome of the contest will see a key political door close on former premier Mahathir Mohamad, who has been playing the role of 'backseat driver' ever since he retired as the party president in 2003.

"I am not surprised, the result is as I predicted. Mahathir's camp will be crushed," Opposition politician Tian Chua told Malaysia Chronicle.

Incumbents Home Minister Zahid Hamidi, Rural Minister Shafie Apdal and Defense Minister Hishammuddin Hussein successfully defended their VP posts on Saturday. The trio are regarded as being the 'President's men' due to their declared support for and closeness to Najib.

They had been challenged by Mukhriz, the Kedah Chief Minister and Mahathir's youngest son, former Malacca chief minister Ai Rustam and former Negri Sembilan chief minister Isa Samad.

Unfortunately, Mahathir's fall may not mean the end of Umno's notorious apartheid and Malay supremacy policies.

"The victories of Zahid, Shafie and Hisham will only strengthen Umno's ideology of Malay supremacy and this contradicts Islam," Nizar Jamaluddin, the former Perak chief minister, said on Twitter.

"Things may get worse, it is a possibility because we are in uncharted territory," said Tian.

Fall of Umno's No. 1 warlord 

Indeed, the consensus among those who have been following the maneuvering in Umno was for Najib and team to swing even more to the right, at least in the immediate term so as to reassure the Malays who form the bulk of Umno's membership that Mahathir's presence was no longer needed because they could push the 'Malay agenda' even better than Mahathir could.

"This is what the recent BEE or what some people call the second New Economic Policy and the Prevention of Crime Act were for. They were rammed through so that Umno Malays would feel confident with Najib and take comfort that he could be as racist, as ruthless and as extreme as Mahathir," said Tian.

"But what will shrink and eventually lose all their power are the Mahathir factions. For sure, we will see different faces in Umno but the new guard will still use race and religion to agitate and lobby for government deals, intimidate the non-Malays and non-Muslims. That is the Umno culture, and sad to say, it will stay because Umno has not been able to accept reform. But the main thing that we are seeing today is the fall of Umno's No.1 warlord - Mahathir Mohamad."

Mahathr will fight back 

Neither Tian nor other observers Malaysia Chronicle spoke to think that Mahathir will accept defeat graciously or fade from the scene so soon. And this is why, to counter him, Najib is expected to be even more hardline and authoritarian in his policies and decisions.

However, while this may make Najib look 'good' to Umno and the Malay community, the impact will actually be extremely negative for Malaysia with far-reaching implications that may harm the country irreversibly.

Already the blunders over the Prevention of Crime Act, a law which revives inhumane detention of suspects without trial for indefinite periods of time, plus the ban on non-Muslims from using the word Allah have made Malaysia appear to be an unstable, oppressive, corrupt and backward country.

"The result is not unexpected. But what we will see in Umno will be even greater infighting. There will be intense guerrilla war fare between the losing factions and the victors," Opposition MP for Kelana Jaya Wong Chen told Malaysia Chronicle.

Opposition Leader Anwar Ibrahim had warned no matter which side won the upper hand in the Umno election, the outlook for Malaysia was gloomy and darkening with the slowing global economy. He does not believe that Najib - even with a stronger mandate from Umno - would be able to snap the party out from its vicious cycle of corruption, racism and religious bigotry.

"At the end of the day, it is not going to alter the policy issues or general position of Umno in terms of what governance is all about, combating corruption, the new Malaysia that we are all talking about, the new Malaysian economic agenda - that is of interest to me," Anwar had said

"If we have candidates coming to say we need good governance, we need to embrace all Malaysians and bring them up whilst showing enough concern and care to the Malays and bumis and the marginalized, we will have to move on and craft an economic agenda that can be seen to be more competitive and propel the economy upwards - that's what want to hear in this country. The issue of governance, combating corruption and not using family funds and cronies to help you in the campaign to enrich yourselves."- Malaysia Chronicle.



courtesy image
Victoria's Secret $10 Million(RM33 million)Royal Fantasy Bra,on Bik Mama's Christmas Shopping list

cheers.

1 comment:

Anonymous said...

Bik Mama, cup saiz apa?...tentu mahal lagi kot!!!