22 October 2013

Nazri kasi warning SJKC Chin Woo..."Kamu lawan dengan saya, saya lawan balik. Saya bunuh kamu"...


Nazri: Isu tanah SJKC Chin Woo,gomen tak kan berganjak...

Menteri Pelancongan Datuk Seri Nazri Aziz memberi amaran bahawa kerajaan tidak akan berganjak dalam keputusannya berhubung isu pengambilan tanah dan kerja perobohan sebahagian Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Chin Woo di Pudu.

Nazri menegaskan bahawa perbinaan bangunan dan gelanggang bola keranjang di sekolah itu dibuat di atas tanah kerajaan.

Katanya, pihak sekolah boleh bertemu dengan kerajaan dan mengakui kesilapan kerana mengambil tanah yang bukan milik mereka.

Malah, kerajaan juga akan mengambil sikap terbuka sekiranya sekolah tersebut menyatakan hasrat untuk menyewa tanah berkenaan. 

NONE"Kami ini waras. Jangan lawan dengan kami. Itu tanah saya (kerajaan). Jangan kamu tanya apa yang perlu saya lakukan.

"Datang jumpa saya, dan kata kami minta maaf. Saya menggunakan tanah kamu dalam tempoh 30 tahun, termasuk kawasan letak kereta... Tak ada masalah.

"Kamu lawan dengan saya, saya lawan balik. Saya bunuh (tewaskan) kamu.


"Saya rampas balik tanah itu. Jangan timbulkan sesuatu yang tidak diingini dengan saya. Itu tanah kerajaan. Itu tanah saya," tegas Nazri dalam sidang media pagi ini.

Masalah boleh dirunding

Dilaporkan kira-kira 300 orang berkumpul pada 24 September lalu bagi membantah hasrat pengambilan tanah dan perobohan sebahagian daripada sekolah itu oleh Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan.

Bagaimanapun perobohan dijadualkan berlaku pada tarikh tersebut ditangguhkan dan mereka mendesak supaya mereka membatalkan hasrat sekiranya jujur.


NONEMengulas lanjut, Nazri berkata walaupun pengambilan tanah oleh pihak sekolah terbabit itu berlaku dalam tempoh yang lama, kerajaan mempunyai "kewarasan dan ia boleh dirunding".

"Kita boleh bincang. Rundinglah. Saya bukannya tidak waras," katanya.

Ditanya sama ada beliau ada mengajak pihak sekolah berbincang mengenai masalah tersebut, Nazri berkata beliau tidak pernah mengajak mereka untuk berbincang memandang tanah itu adalah tanah kerajaan dan beliau adalah menteri.

Sebaliknya, Nazri yang juga ketua Umno Padang Rengas menegaskan pihak sekolah yang mahu berbincang dengan kerajaan.

"Sekiranya kamu bersedia untuk bertemu dan mengakui kesilapan dan kamu memohon (kepada kerajaan) untuk menyewa tanah, OK, kita duduk dan berbincang.

"Kata 'ya', tidak ada masalah. Lihat, saya seorang yang waras. Saya kata, tulis surat kepada saya, kata 'ya', tiada masalah. Saya waras.

"Jangan lawan dengan saya, itu tanah saya. (Jika tidak), saya hambat kamu keluar," katanya.-malaysiakini



Nazri to Chin Woo school: Fight me and I'll 'kill' you...

Tourism and Culture Minister Mohd Nazri Abdul Aziz has warned SJK (C) Chin Woo in Pudu not to lay claim to the land belonging to the ministry, or it can expect trouble.

NONE"You fight with me, I fight you, I kill you. I take back the land, don't mess around with me. It's  government land, it's my land," Nazri told a press conference in Kuala Lumpur today. 


"There no law in the world to say that you (can) enclose the land, steal my land for 30 years and say is yours. You go to court.

"But if you are prepared to come and admit (you've) made a mistake and you are requesting (use of the land and ask to) lease (it), okay, I wil sit and talk, say 'Yes, no problem'. 


"See, I am very reasonable. I (will) say 'write to me', (then) say 'Yes, no problem'. See, I'm reasonable. Don't fight with me (as it) is my land, I'll kick you out."

He was referring to the school's adamance on keeping a plot of land that belongs to the ministry.


The school built a basketball court on the site 30 years ago.

Nazri said the school should first acknowledge that the land belongs to the government, and then he would be willing to work out a reasonable solution.

"Come to see me, (and say) ‘I'm sorry, I've enclosed your land for 30 years (and) let cars park there’ - (then) I lease (the land to you) for 20 years. No problem.

"We (are open) to negotiations, I am not unreasonable," Nazri said.



 The Tourism and Culture Ministry had proposed to acquire about 15,000 square feet of land owned by the 84-years-old Chinese primary school for the Kota Warisan building and a restaurant.

However, according to Chin Woo school board chairperson Oo Tin Fuan, the deputy director of Public-Private Cooperation Unit of the Prime Minister’s Department Tan Yew Chong had told him the proposal of the building and restaurant was cancelled and moved to another site in Wangsa Maju.

"This is the best offer. Our land will be safe, so why not accept it? This is the best present for the Chinese community," said Oo.

This was revealed during a meeting between the representatives of the school board and various government representatives at the Kuala Lumpur City Hall (DBKL) headquarters yesterday.

The meeting resulted in the federal government offering to lease the land to the school for 20 years at RM1,000 per acre. The school will be allowed to re-negotiate the deal after 15 years.-malaysiakini





cheers.

No comments: