13 April 2013

Undi hak rakyat, bukan milik dinasti Mahathir Bin Mohammad...


 

Dr Mahathir hari ini mengancam pengundi di P162 Gelang Patah akan berlakunya krisis perkauman jikalau Sdr Lim Kit Siang berjaya merampas kerusi tersebut dari BN. Ancaman ini ditujukan khas kepada pengundi dikawasan tersebut untuk menakut-nakutkan mereka dari mengundi pemimpin PR didalam PRU yang akan datang.

Walaupun pelbagai hak rakyat disapu bersih oleh Dr Mahathir bersama kroninya, namun undi itu merupa-rupakan satu satunya wadah rakyat untuk menentukan pemimpinnya dan bukan milik Dr Mahathir bersama anak - anaknya
  

Kedatangan Lim Kit Siang ke dalam arena politik Johor merupakan insiden yang memberi impak yang begitu  mendalam kepada penaung NGO Perkasa. Setelah saudara Lim menyatakan hasratnya bertanding di kawasan Gelang Patah, Dr Mahathir tidak berhenti-henti berpolitik untuk menenggelamkan LKS. Anehnya, Tan Sri Ghani Othman yang dijangka diletakkan untuk melawan LKS pula mengambil sikap berdiam -diam. Memandangkan situasi ganjil tersebut, LKS mempelawa Dr Mahathir untuk mencuba nasib di peti undi dan tidak menyorok disebalik mahligai gadingnya di Putra Jaya.

Sebenarnya ada juga hikmat disebalik nasihat Lim Kit Siang itu. Walaupun Dr Mahathir mendakwa dirinya sudah bersara dari politik tetapi ianya sekadar sandiwara sahaja. Dr Mahathir masih cukup berkuasa kerana beliau mempunyai fail terperinci berkenaan segala kes rasuah dan salah laku yang telah dilakukan oleh pemimpin tertinggi kerajaan yang boleh digunakannya untuk mengugut kepimpinan yang sedia ada. 


Kalau dibandingkan dengan Kit Siang yang berpegang kepada lunas lunas demokrasi dan menyerahkan nasibnya untuk ditentukan oleh rakyat, jelas cara Dr Mahathir cukup anti demokratik dan mengambil kesempatan keatas kelemahan pemimmpin UMNO yang ada sekarang. 

Maka dengan itu, Dr Mahathir dapatlah berkuasa selagi UMNO masih menjadi tonggak kerajaan kerana rata rata hampir seluruh pemimpin UMNO amat takut dengan bayangannya. Dengan cara itu beliau dapatlah bergerak ke sini ke mari siap dengan outrider seakan akan beliau itu pemimpin tertinggi kerajaan sedangkan beliau sendiri telahpun ditolak oleh UMNO Bahagian Kubang Pasu.

Perbezaan ini harus diberi penelitian yang sewajarnya. Lim Kit Siang tidak begitu tamakkan kuasa tetapi berani bertandang ke gelanggan lawan  demi perjuangannya untuk memerdekakan negara dari genggaman pemimpin elit UMNO. 


Lagipun pencalonan Lim Kit Siang turut dimeriahkan dengan kemunculan YB Salahudin  Ayub, iaitu pemimpin tertinggi PAS sebagai usaha berani mati Pakatan Rakyat untuk cuba merampas negeri Johor. Ini kerana semasa pentadbiran Tan Sri Ghani, banyak pekara yang dibiarkan berlaku tanpa adanya sebarang bantahan dari Nusajaya. Pekara inilah yang menjadi perbualan rakyat Johor yang kini sedar bahawa selagi kepimpinan pusat tidak diganti, selagi itulah mereka bakal dijadikan mangsa permainan orang orang yang berkuasa.

Fenomena penolakan rakyat terhadap UMNO jelas kelihatan semasa YAB Dato Seri Anwar Ibrahim mengunjungi penduduk di Kampung Melayu Majidee, Johor. Walaupun kawasan tersebut rata-ratanya kawasan Melayu dan boleh dikatakan kawasan totok UMNO namun sambutan yang diberi kepada YAB Dato Seri Anwar begitu hangat sekali. Ini jelas menunjukkan bahawa rakyat Johor mahu, berbilang kaum sudah muak dengan karenah kerajaan yang hanya mementingkan nasib orang berada.

Sebenarnya rakyat di Johor kini merintih kerana kemunculan seorang yang begitu berkuasa sehingga dinamakan "Ghost of Johor". Mengikut bloggers UMNO dan Perkasa, orang tersebut ialah seorang peniaga Cina bernama Tan Sri Lim Kang Hoo. 


Dengan izin Tan Sri Ghani, Ghost of Johor ini telah berjaya memperolehi beratus ribu hektar tanah milik orang Melayu serta kepentingan didalam syarikat KFC yang dahulunya milik muthlak anak syarikat kerajaan negeri Johor. Malah ramai orang merungut kontrektor UMNO pula yang terpaksa memakan pasir kerana disebabkan penguasan Ghost of Johor dalam hampir setiap aspek perniagaan di dalam negeri tersebut.

Pekara ini tidak pernah dibangkitkan oleh Dr Mahathir walaupun jelas ekuiti Bumiputera dicairkan dan diberi kepada kaum lain. Ini bermaksud Dr Mahathir ni bercakap umpama lidah bercabang dan hanya menggunakan ancaman perkauman untuk mewajarkan serangannya ke atas Lim Kit Siang.


 
Disini saya ingin mengajukan persoalan berikut kepada Dr Mahathir. Jikalau Ghani, jikalau Najib, jikalau Tan Sri Muhyiddin malah jikalau First Lady Rosmah sekali pun enggan melawan nafsu Ghost of Johor, maka siapakah yang akan bersuara bagi pihak rakyat? Siapakah yang mempertahankan tanah orang Melayu Johor dari dijual kepada rakyat a


sing? Siapakah yang akan membela nasib kontrektor Bumiputera dari terpaksa mengeluh kerana tidak mampu membayar balik pinjaman bank? Siapakah yang akan mempertahankan nelayan di Pengerang dari kehilangan sumber pencariaan mata wangnya?

Inilah pekara yang gagal dijawab oleh Dr Mahatir. Kalau jasa Dr Mahathir sekadar mengampu First Lady Rosmah dengan ungkapan manis bahawa memori Black Magic Woman itu bakal dijadikan bahan bersejarah, ianya mungkin menguntungkan Dr Mahathir tetapi tidak memberi apa jua manfaat kepada rakyat. 



Rakyat sudah jemu dipermainkan secara halus oleh Dr Mahathir, yang nampaknya belum lagi belajar bersyukur kerana keluarganya dan sahabat handai diberi peluang mengkayakan dirinya menggunakan pelbagai kaedah termasuk dari IPP, AP, projek dari kerajaan, projek dari GLC,  projek penswastaan, bailout, projek mega dan kini kontrek lumayan oleh Petronas.

Maka disebabkan keengangan Dr Mahathir membela rakyat, maka salahkah jikalau rakyat mencari wadah yang lain melalui pilihanraya untuk berteduh. Jangan kerana Dr Mahathir membenci sistem demokrasi maka orang Johor pula diancam dengan pelbagai pekara buruk jikalau berani membuat kejutan. Contohnya, walaupun calon lain yang diberi undi oleh perwakilan Pemuda namun Dr Mahathir tidak menghormati keputusan tersebut dan bertindak mensabotaj pergerakkan Pemuda. Pelbagai program dan bantuan kepada pergerakkan tersebut disekat kerana anaknya Mukhriz tidak menang.

Kalau begini caranya Dr Mahathir melayan UMNO, cuba bayangkan apakah yang beliau akan lakukan terhadap rakyat. Sedarlah saudara saudari sekalian, perangai Dr Mahathir boleh disimpulkan dengan ungkapan "Its My Way or the Hiway."  Persoalan yang harus kita harus fikirkan ialah samada kita menjadi rakyat negera berdaulat yang bebas membuat keputusan masing masing ataupun kita sekadar penduduk di dalam kawasan jajahan Dr Mahathir? - Sir Wenger Khairy@pirates-of-putrajaya.blogspot.


Rough ride for Nurul Izzah in Lembah Pantai

If the results of an Barisan Nasional survey are anything to go by, incumbent PKR Lembah Pantai MP Nurul Izzah Anwar is losing ground in the battle for Federal Territory's hottest parliamentary seat.

According to the Barisan Nasional Youth Volunteers (BNYV), roughly one-third of about 200 Lembah Pantai constituents who took part in a phone survey over the last month are leaning heavily towards Federal Territories and Urban Wellbeing Minister, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin, the BN candidate for the seat.

(The remaining 70% was unevenly split between fence sitters and opposition supporters, according to the survey, which is only meant for BN's internal use.)

BNYV is a volunteer programme under BN Youth that was set up June 2012 to provide a platform for BN youth supporters outside the official party campaign machinery to play a role in GE13.

The group has an estimated 10,000 volunteers who are spread over its seven state chapters, and its headquarters in Jalan Telawi, Bangsar has been working the ground and phone lines in Lembah Pantai.

Pakatan captured the BN stronghold in the 2008 general elections when Nurul Izzah defeated incumbent Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil by a majority of 2,895 votes.

Since then BN has been on a warpath to reclaim this prized seat from the first-term politician, whom they claimed rode to victory on her father (opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim)'s coat tails.

And so PKR's Puteri Reformasi is expected to face Umno's Lembah Pantai chief in one of the fiercest fights that will officially begin come nomination day on April 20.

An Umno personality, however, has observed that Nurul Izzah is in "big trouble" due to the reactions that BNYV has been receiving from the survey respondents.

"When asked who their MP is, many of them are already naming Raja Nong Chik because they see him more and relate to him better," said the source, who asked not to be named due to the confidentiality of BNYV's survey results. 

"Izzah is strong in Bangsar Utama and Lucky Garden but not in Kerinchi. But we're not too worried about residents in these two areas because many of them are either expatriates or non-constituents."

Lembah Pantai's 72,533 voters are divided between the urban, wealthy Bangsar and Pantai Dalam, which houses a combination of affluent and working class Malays.

When asked to weigh in on the survey results, BNYV's Director and National Coordinator Zaidel Baharuddin pointed out that for voters to recognise Raja Nong Chik as their MP instead of a national figure like Nurul Izzah spoke volumes.

He added that Nurul Izzah's position as a national figure is a double-edged sword as far as her groundwork is concerned as it took her away from her constituents.

"She's famous but she travels a great deal throughout the country and Lembah Pantai hardly sees her," Zaidel stated.

"When Izzah speaks at ceramahs outside Kuala Lumpur, Raja Nong Chik will be attending five functions in Lembah Pantai."

He noted that while Umno Youth chief and incumbent Rembau MP, Khairy Jamaluddin, is also a national figure, he has efficient ground machinery to take care of things in his constituency.

Zaidel also said that it helped that the state's caretaker menteri besar, Datuk Seri Mohamad Hasan is the assembly member of Rantau, a state seat within the Rembau constituency.




Nurul Izzah's supporters in Lembah Pantai have already shouted down BN's claims her absenteeism and argued that she has in fact defied the odds to serve them through various programmes like establishing mobile clinics, providing assistance to single parents and donating wheelchairs to the disabled.

One of her constituents recently wrote a letter to the media in defence of her saying that she had personally witnessed her MP's "dedication, sensitivity and humility" in Lembah Pantai.

But when it comes down to the wire, Zaidel believes the victor will be the candidate with the mightier personality.

"Izzah's biggest problem is Raja Nong Chik himself," he said. "If it was anyone else, she probably wouldn't be facing this predicament."

"Raja Nong Chik is not a parachuted candidate. He lives here. Jadi sayang lah, for her. (So it's a pity for her)."

But Nurul Izzah's political secretary, Fahmi Fadzil, has swatted off any expressions of sympathy and has suggested that her detractors take time to visit her official Facebook page.

There, he said, was all the necessary pictorial evidence of Nurul Izzah spending a significant chunk of time in Lembah Pantai.

"She has posted pictures of her functions and ceramahs in Lembah Pantai for all her 300,000 followers to see," Fahmi stated.

"And she was on the ground during the recent mudslide in Gasing Indah and Kampung Pasir. (Claiming that she is absent) is just a malicious strategy."

Nurul Izzah's supporters in Lembah Pantai have also shouted down these claims and argued that she has in fact defied the odds to serve them through various programs like establishing mobile clinics, providing assistance to single parents and donating wheelchairs to the disabled.

One of her constituents recently wrote a letter to the media in defence of her saying that she had personally witnessed her MP's "dedication, sensitivity and humility" in Lembah Pantai.

Fahmi further pointed out that Nurul Izzah was an elected representative and a vice-president in a party who was directly elected by its members.

"Raja Nong Chik has never stood for an election before and is a backdoor senator," he said. "He only waited until Sharizat was out the door to slam it shut. He has the bigger issue when it comes to credibility."-fq

   
 




cheers.

No comments: