18 April 2013

Membalun bersama BN...

Semalam kita dengar kempen Dato Najib. Ada BN ada Putrajaya. Ada KLIA. Ada itu dan ini. Jadi? Kerajaan- tugas nya memanglah membangunkan negara. Negara komunis pun ada pembangunan. Rusia ada St Petersburg Square. Kerajaan Italy ada St Peter’s Square. Jepun ada Kansai airport. Hong Kong ada Kaitak. Bangkok ada Suvarnabhumi Airport. Singapore- tak perlu cakap lagi lah. Ertinya- bukan UMNO sahaja yang boleh membangunkan negara.

KLIA dibina berapa komsiyen yang puak UMNO dapat? Menara kembar dibina, berapa wang Petronas dibalun? Berapa wang Petronas dibalun untuk selamatkan bisnes Mirzan anak Mahathir? RM2 billion. Kenapa dia dapat keistimewaan menggunakan duit Petronas? Sekarang dia muncul dengan Petron. Yang memisahkan Petronas dengan Petron ialah huruf a dan s sahaja.




Tak lama lagi semua hasil penjanaan kekayaan dibalun oleh puak UMNO. Slogan UMNO- Balun, balun tetap Balun!

UMNO ada- kita ada komsiyen kapal selam 500 juta. UMNO ada, berbilion hilang dengan pembelian kapal terbang yang tersadai di padang pasir di Amerika. UMNO ada, kita balun 7 hinga 15 billion dari projek MRT. saya sudah nyatakan banyak kali, kalau Najib boleh jadi PM, orang lain pun boleh.

Kelantan tidak ada UMNO, tetap membangun. Lapuran Auidt Negara 2011 menunjukkan Kelantan mengurus dengan tata urus yang baik. Negeri Pulau Pinang mencatat hasil pendapatan negeri yang kian meningkat. Pembangunan disana tetap rancak. Di kedah walaupun belanja operasi meningkat, ia berlaku dengan hasil pendapatan yang meningkat. Selangor tetap menarik minat pelabur.Reseb tunai dari RM400 juta jadi RM2500 juta. kenapa? sebab kerajaan yang lebih baik dan lebih jujur dan tidak rasuah.

Kemajuan dan pembangunan berlaku selagi ada kerajaan. Bukan hanya kalau UMNO dan BN memerintah. Kemajuan dan pembangunan yang lebih baik, bergantung kepada ujudnya kerajaan yang lebih baik. Ini dia yang ditawarkan oleh Pakatan Rakyat- kerajaan yang lebih baik. Bayangkan pencapaian PR dicapai dalam masa yang singkat- 5 tahun. 



Dan apa yang UMNO capai selama 55 tahun mereka memerintah. BR1M-1 di beri kepada 4 juta orang. BR1M-2 di beri kepada 7 juta orang. Ertinya dari BR1M-1 ke BR1M -2, golongan miskin bertambah? 11 juta orang mempunyai pendapatan bulanan kurang dari RM3000?

Kenapa ini terjadi ketika UMNO tidak pernah sunyi memperjuangkan agama, bangsa dan tanah air? Bangsa Melayu golongan teresar yang tercicir. 8.7 juta umat Melayu Malaysia mempunyai pendapatan bulanan RM1500 sebulan dan 7.2 juta pendapatan bulanan RM1200 sebulan. Pendapatan ini jauh dari pendapatan kelayakan RM3000 untuk BR1M.

Oh..UMNO menawarkan rasa selamat dan tenteram kepada orang Melayu. UMNO penyelamat bangsa Melayu? Kenapa 11 juta kena di BR1M kan? 


Keselamatan dan tenteram dberi oleh kerajaan yang mendaulatkan perintah ikut undang atau rule of law. Sebab itu gesaan dalam kitab suci Al Quran kita, ialah menubuhkan kerajaan yang melaksanakan penghukuman keatas sesama manusia mengikut the rule of law. Tapi untuk melaksanakan penghukuman mengikut  pemerintahan ikut undang2 yang hak, memerlukan syarat terdahulu, yakni sebuah kerajaan yang rela diadili mengikut system pemeritahan ikut undang2.

Undang2 yang kerajaan Najib amalkan ialah system perundangan yang memihak kepada kepentingan kumpulan yang terpilih yang kaya dan berkuasa. Itu sebab nya, setiap kali Najib mengeluarkan kenyataan, ia nya omongan kosong yang (1) menakutkan orang Melayu (2) membodohkan orang Melayu.

Kita tidak ada halangan jika melayu UMNO mahu kekal dalam kehidupan acuan UMNO. Lantak mereka. Saya sudah nyatakan, UMNO bukan lagi jurubicara kaum Melayu. Calun UMNO hanya dapat 2 juta undi orang Melayu dalam tahun 2008 ketika jumlah pengundi Melayu ketika itu 5.7 juta. Buat lah kiraan sendiri- ramai Melayu sokong UMNO atau tidak sokong? Yang tak sokong UMNO- ada kita tengok mati bergelimpangan? 



Fakta nya, orang Melayu tidak memerlukan UMNO tapi UMNO yang memerlukan orang Melayu. Orang Melayu yang sedar tidak mahu menyokong UMNO.

Orang Melayu di kampug dan desa tidak perlu takutkan dengan pertukaran kerajaan. Yang bertukar hanya pimpinan politik yang rasuah, kotor dan pembuli rakyat. Urusan berkerajaan tetap berjalan seperti biasa. Penjawat awam tetap penjawat awam- SO, DO, pegawai di pejabat Tanah dan Daerah tetap dengan urusan mereka. Kita tetap bayar gaji dan elaun. Kita tetap memproses permohonan tanah hak milik dan tanah kependudukan sementara. Yang dah lama pegang tanah TOL dan mengusahakan nya, kita beru hak milik kekal. Kita tak rampas punca rezeki orang. Polis tetap polis, askar tetatp askar.

Yang diubah ialah kerajaan yang korap dan rasuah dan membuli rakyat. UMNO/BN kerajaan yang rasuah dan korap.
 

Setiap projek yang Najib istiharkan ada cerita rasuah disebaliknya. Banyak  mana anak2 Mahathir dapat bisnes dengan pembinaan menara kembar PETRONAS- dari kain langsir nya sampai kepada kelengkapan pejabat dan batu marmar. Berapa banyak anak Mahathir dan kroni UMNO dapat bisness bula RM6 billion duit Petronas digunakan untuk membina Putrajaya.

Tidak payah lah Najib dan ek dengan menyenaraikan projek2 dibawah UMNO/BN. semua nya dibina dengan mengandungi rasuah dan komisyen yang besar. 15% dari 50 billion projek MRT, 7.5 bilion masuk ke poket pemimpin2 UMNO.

Semua kerajaan melakukan pembangunan. Soalnya adakah perlaksanaan tersebut dilakukan dengan jujur dan bersih. Pembinaan PLUS kos nya hanya bermula dengan RM3billion. Bila di UMNOkan kos nya, jadi RM6billion. Berapa komsyen pemimpin UMNO balun? Sudah kutip RM24 billion pun, Najib masuh mahu sambung konsesi syarikat PLUS. Kenapa? Sebab boleh share duit. RM3 billion di balun oleh matlaon UMNO ketika membina jalan raya PLUS. Dah balun nak terus membalun.



Kos penyenggelaraan boleh sahaja ditampung oleh hasil dari iklan disepanjang PLUS dan hasil sewaan kemudahan PLUS. Jadi apa perlu sambung kutipan tol?

Fakta nya, kerajaan BN gagal mengurus kewangan dan ekonomi negara dengan baik. Hutang kerajaan kepada bank2 dan peminjam dalam negeri mencecah RM504 billion. Semua rakyat Malaysia menanggung beban hutang RM17000 seorang yang akan dibayar dengan cukai yang akan dinaikkan.

Atau hutang tersebut dibayar dengan pembambitan lebih meluas oleh kerajaan dalam perniagaan,  tugas dan kerja kerajaan bukan berniaga. Kerajaan melakukan kerja kerakyatan bukan kerja bukak bisnes. Jika kerajaan meluaskan empayar perniagaan maka ini petanda kerajaan tidak lagi pandai mengurus ekonomi dan kewangan negara.- Mohd.Ariff Sabri bin Hj. Abdul Aziz@sakmongkol AK47


 Najib Pinning Hopes on New Faces, but...

Upon closer scrutiny, I find that women are not significantly represented in the Barisan Nasional's list of candidates despite their growing prominence in the party and despite the BN's leadership promising to have more women contesting the election.

Based on the list published by Utusan Malaysia today (April 17), there are just over 70 female candidates among BN’s 727 parliamentary and state nominees or less than 10%.

As for the so-called new faces, I found out after scrutinising media reports, that some are not new at all, but have been erroneously represented as one.



For instance, Bernama identified the proposed Kuala Terengganu parliamentary candidate, Mohd Zubir Embong as a new face when in fact he had been an MP before. He won the same seat in 1986 but lost it to Semangat 46 in 1990.

The presence of recycled candidates is pretty prominence in Mohd Najib’s “transformation team”. 


Whether they are winnable and transformational is for the voters to decide comes May 5.

In the April 8 post entitled “BN lwn Pembangkang: Jarak Makin Dekat” I wrote, among other things that “BN tidak ada pilihan melainkan bertindak tegas dan pantas meletakkan lebih banyak calon muda, wanita dan teknokrat yang berwibawa, bersih, telus dan berwawasan.”

In my Other Thots column in the April 16-30 issue of the Malaysian Business magazine, I said the BN could not consider itself regenerating if it fails to nominate at least 40% new faces comprising young people, women and professionals.

The Star online reported that the BN is fielding new faces for a third of the 222 parliamentary seats and almost half the 505 state constituencies in the General Election.

Although the Pakatan Rakyat parties had stolen the thunder from the BN by putting up young candidates as early as the 2004 GE, the catching up game by the BN is applauded. Whether in the BN or the PR, the process of leadership regeneration is welcomed.




Dubbing his younger team “Barisan Nasional’s Transformation Team”, the BN chairman, Mohd Najib Abdul Razak, said the line-up could meet the rakyat's expectations and (if elected) could deliver the coalition’s manifesto pledges.

Although these new faces are young and untested, Mohd Najib said 91% of them have at least diploma-level qualification and among them are lawyers, medical doctors, ulama, university professors and administrative and diplomatic officers.

Some Old Faces Are Back

However, while dropping a handful of senior MPs and State Assemblymen, including ministers, former ministers and Menteris Besar – a few at their own requests – he also brought back or promoted several older members, notably the Felda Chairman and former Negeri Sembilan Menteri Besar, Mohd Isa Samad.



The move to allow the former Prime Minister, Abdullah Ahmad Badawi and Minister in the Prime Minister’s Department, Nor Mohamed Yackop, to retire is perhaps one of Mohd Najib’s bravest.

But it is clear that Mohd Najib has also become the victim of the wily moves and internal bickering in the BN component parties. The exclusion by the MCA of its hugely popular ex-president and Pandan MP Ong Tee Keat is a case in point.

Mohd Najib also appears to have some problems with naming Umno candidates, especially for the state seats, in the states where the Rulers are particular about the choice of candidates and want a say in the choice of Menteris Besar.

While the fresh faces are welcomed, there is the downside to naming too many highly qualified and, conversely, highly paid, candidates from the private and quasi-government sectors.

Unless these candidates, upon being elected, are willing to live modestly on government salary and perks, there is a danger that, instead of serving the rakyat, they would be serving themselves to government projects and appointments to the board of government companies and agencies. This won’t do!

If Mohd Najib gets the big victory he is wishing for - which many observers, including the pro-BN ones, say is not very likely - he has to act decisively against corruption and abuse of power, and keep his Wakil Rakyat on a short leash.

Mohd Najib has also fallen victim to the prolonged talk about the GE. It alerted the oppositions and kept them on their toes.



Although the mainstream media has for months been dishing out stories of quarrels and disagreements among the PR component parties, the reality is they have checkmated the BN in the choice and positioning of candidates.

Many key BN candidates are facing strong and determined opponents. Also the BN parties are more prone to rebellion over the choice of candidates than their PR rivals – a point that has not missed Mohd Najib’s attention when he called for total acceptance, sacrifice and unity.

Whatever the case may be, the rule of the thumb is, the party-biased electors have already made up their minds. For good or evil, come rain or shine, they will vote their parties. The linchpins are the fence sitters and the first time electors, the majority of who are young and urban-based. Their votes can go either way.- A.Kadir Yasin@kadirjasin.blogspot


Jelajah Anwar Ibrahim Ke Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

18 April 2013 (Khamis)

1) 7.15 mlm – Solat & Tazkirah Maghrib
 

Lokasi: Surau Al-Hidayah, 6/56, Ampang Ulu Kelang
Kuala Lumpur (P- Setiawangsa)

2) 8.30–12.00 mlm–Ceramah Perdana Pakatan Harapan Rakyat
 

Lokasi: Seksyen 1, Wangsa Maju, Kuala Lumpur
(Blkg Sek Keb Wangsa Maju Sek 1) (P- Wangsa Maju)

3) 8.30–12.00 mlm–Ceramah Perdana Pakatan Harapan Rakyat
 

Lokasi: Padang Bola, PPR Kerinci, Pantai Dalam
(P- Lembah Pantai)

4) Barisan Penceramah:
 

a. YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim
b. YB Nurul Izzah Anwar
c. YB Dr Dzulkifly Ahmad
d. Lt. Jeneral (B) Dato’ Abdul Ghafir Abdul Hamid
e. YBhg Dr Tan Kee Kwong
f. YBhg Rafizi Ramli
g. Pimpinan Pakatan Rakyat






 cheers.

No comments: