04 April 2013

Kenapa Anwar lari ke Perak...

Selepas Lim Kit Siang menerpa masuk ke Gelang Patah dalam projek menawan Johor, kini Anwar Ibrahim pula nampak serius bertandang ke Perak.

Kenyataan mantan timbalan perdana menteri itu semalam lebih serius berbanding berita beliau ingin meninggalkan Permatang Pauh.

Dulu tokoh PKR itu membayangkan kerusi pilihannya berada di Selangor atau Perak tetapi semalam Anwar mengesahkan bakal bertanding di Perak.

Maka bermula spekulasi kerusi parlimen manakah yang dihajatinya dan kenapa perlu beliau menapak ke negeri tersebut.


NONEDi satu sisi, perpindahan Lim dan Anwar membayangkan Pakatan Rakyat benar-benar serius melebarkan sayap pengaruhnya melalui langkah taktikal di luar jangka di saat-saat akhir.

Di satu sisi lain, ia juga melambangkan persaingan tersembunyi antara Lim dengan ketua pembangkang.

Jika tokoh DAP itu sanggup mempertaruhkan nasib di kerusi tersebut dalam usaha memantapkan sokongan Cina, kenapa tidak Anwar terjun ke Perak untuk mengaut undi Melayu.

Bukan sahaja untuk projek menawan Putrajaya tetapi juga untuk mengasak Perak agar negeri itu betul-betul bersauh dalam lautan sokongan Pakatan.

Jika sahih beliau bergerak ke Perak, Anwar tidak hanya ingin mencari undi dalam konteks persaingan politik pilihan raya. Beliau memang berhasrat mencapai beberapa matlamat khusus dengan satu langkah taktikal itu.

Antaranya, kehadiran beliau mengukuhkan semula imej kepimpinan PKR di Perak yang selama ini nampak lemah, bercelaru atau tidak menonjol.

Jaringan pangkalan kuasa

 
Kepimpinannya ini bukan sahaja untuk mengejutkan Umno atau BN tetapi juga membariskan kembali parti tersebut setanding dengan sekutu-sekutunya, DAP dan PKR, khususnya di Perak.

Selain pembakar semangat jentera parti, dengan kehadiran fizikal Anwar di negeri itu, PKR akan dipayungi satu tokoh besar Melayu yang berupaya mengimbangi DAP dan sekali gus "mencuri" undi penyokong-penyokong tradisi Umno.

Dalam konteks feudalisme pengundi Melayu, ketokohan dan karisma Anwar diharap-harapkan meluaskan jaringan pengaruh parti baru itu dengan lebih pantas.


reformasi 1998 270808 02Apatah lagi PKR, dan Anwar juga, bermain politik bukan dalam konteks organisasi massa berstruktur ketat seumpama PAS atau Umno.

Tidak jauh bezanya dengan hubungan DAP dan pengundi Cina di kota-kota, PKR sejak awal penubuhannya banyak bermain atas sokongan popular sentimen awam dalam isu panas di media bersama karisma pemimpin-pemimpinnya.

Dalam bahasa mudah, pangkalan sokongan PKR jauh lebih besar daripada jumlah keahliannya dan struktur rasmi parti.

Mereka ini "orang PKR" tetapi bukan ahli parti dan mereka berada di mana-mana sahaja bersandarkan kehangatan isu, publisiti media dan populariti pemimpinnya.

Mereka tidak perlukan struktur atau indoktrinasi parti tetapi sedia bersama parti selagi sandaran-sandarannya itu sentiasa hangat dan menggelegak.

Salah satu ukuran pangkalan kuasa ini dapat dinilai daripada jumlah undi yang diperolehi berbanding ahli rasmi dan jentera parti.

Berada terus-menerus dalam liputan media, seperti yang dilalui Anwar, akan menghidupkan jaringan pangkalan kuasa ini.

3 masalah Pakatan

 
Namun atas sifatnya yang bebas dan longgar, pangkalan ini perlu tokoh besar sebagai pembangkit cas elektrostatik.

Dalam situasi seumpama ini, kehadiran Anwar diharap-harapkan akan dapat menangkis gejala lompat parti yang serius di negeri tersebut sehingga kerajaan Pakatan tumbang pada awal 2009.

Insiden ini, dan siri lompat parti kemudiannya, cukup memalukan Anwar di depan mata awam serta Pakatan sehingga tertonjol PKR "tidak serius" menyongsong idealisme perjuangannya.

Pendek kata Anwar berharap beliau dapat meraih beberapa manfaat besar di Perak dengan mengambil risiko baru berbanding terus berlubuk di kerusi tradisinya sejak 1982.


NONERisiko inilah yang sedang ditimbang-timbangkan Anwar dan PKR. Sehingga pagi ini, parti tersebut belum sedia mengesahkan kerusinya seperti juga kedudukan Wan Azizah Wan Ismail yang kekal tanda tanya di Selangor.

Berbanding gelombang anti-BN pada 2008, pilihan raya umum kali ini hadir bersama risiko lain.

Tiga daripadanya -- kontroversi peribadi Anwar, prestasi negeri-negeri Pakatan dan dominasi "Cina" dalam kerjasama itu bersama isu-isu kaum dan agama yang membelah Melayu di satu sisi serta bukan Melayu di sisi lain.

Pengundi Pakatan lima tahun lalu, khususnya yang tidak tegar, tentu mengambil kira tiga faktor ini dalam pertimbangan undi mereka.

Sama ada ia wajar atau tidak, diselewengkan atau sebaliknya, pemaparan buruk tiga isu ini di media-media arus perdana tentu berbekas di fikiran pengundi, khususnya Melayu, sasaran yang ingin dibujuk Anwar dalam pakej perpindahannya ke Perak.

Namun, Pulau Pinang sendiri bukanlah negeri yang sudah selesai. Ia datang bersama sejumlah tanggapan dan masalahnya sendiri -- satu tarikan lain yang menyukarkan Anwar menerpa ke Perak semudah Lim terjun ke Johor.-malaysiakini


Sebab-sebab sebenar kenapa Anwar Ibrahim sangat perlu bertanding di Perak?
 

Zahid vows to 'bury' Anwar in Perak...

Perak Umno chairperson Mohd Zahid Hamidi has vowed to make sure that opposition leader Anwar Ibrahim will not win any seat he contests in the state.

"We will make sure that he loses," he promised when met by reporters after attending the BN supreme council meeting at the Putra World Trade Centre today.


NONEHowever Zahid said that he believed Anwar (right) will not contest in seats which BN had won like his seat of Bagan Datuk, but will gravitate towards Pakatan-held seats.

"Whether he or anyone else, lawan tetap lawan, (fight no matter what)," he promised.

Zahid said that Umno is not scared of Anwar's decision to lead Pakatan's fight in Perak.

"Just like we are not scared of Lim Kit Siang going to Johor," he added.

Asked about BN's chances in what was once Malaysia's premier silver producing state, Zahid is confident of a win.

"However to get two-thirds majority will require extraordinary effort," he conceded.

Yesterday, Anwar told reporters that he is set to move to a Perak seat, despite sentimental attachment to his Permatang Pauh hometown seat and protests from long-time supporters.

He said that he will explain to his loyal voters that he needs to move to Perak to spearhead Pakatan's bid to recapture the state in coming polls and not because he is abandoning them.-malaysiakini

‘Live and die in Pekan’ Najib mocks Anwar...

Opposition Leader Anwar Ibrahim is feeling insecure in his own constituency of Permatang Pauh, claimed Barisan Nasional chairman Najib Tun Razak today.
“He is abandoning the people who supported him all this while. If he can leave Permatang Pauh, what is there to talk about his principles and loyalty,” Najib said after chairing the BN presidential council meeting at the PWTC here today.

As for him, Najib said that he would never dream of leaving Pekan.

“Politically speaking, I will live and die in Pekan,” he said.

Yesterday, Anwar announced that he would be contesting for a Perak parliamentary seat in the 13th general election.

He also admitted that his decision may upset some of his supporters in Permatang Pauh but vowed to explain his move to the voters soon.

Najib also told reporters that BN would be launching its manisfesto on Saturday, which would focus on improving the economy and the living standards of the people.

“It will be based on our national transformation agenda. It is our promise to the people and we are committed to fulfilling our promises once we receive the mandate of the voters,” he said.

He also said that BN would announce its list of candidates “sooner than usual” to allow aspirants time to prepare themselves better.

“It will also allow us to see public reaction to our candidates and minimise problems,” said Najib.

‘We will win’


However, he was coy when asked whether BN could win two-thirds majority in the general election, saying he was cautiously optimistic about it.

“We will win big but we have to work hard to minimise internal problems in the party,” said Najib.

“We have to work hard towards it and we have to make sure we minimise all internal problems within the party,” Najib said, in an apparent reference to factional struggles within his Umno.

On allegations that some quarters may cause problems during the polling day, he urged everyone to respect the Malaysian electoral process.

“Please respect our parliamentary democracy. Uphold its integrity and allow voters to make their choices freely. Don’t create a scene by scaring and stopping people from voting,” he said.-FMT

Wan Azizah not contesting, says Anwar...

 

Siri Jelajah Merdeka Rakyat Anwar Ibrahim Ke Perak

4 April 2013 (Khamis)

1)  8.30- 12.00 mlm – Ceramah Perdana  Pakatan Harapan Rakyat         
        
Lokasi: Bilik Gerakan PKR DUN Kota Tampan, Dataran 88, Jalan Baru Lenggong
 
2)   9.00-12.00 mlm – Ceramah Perdana Merdeka Rakyat
         
Lokasi: Bilik Gerakan Utama DUN Temenggor, Taman Semarak, Batu 2, Gerik

3)    Barisan Penceramah:

a. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
b. Dr Mohumad Nur Manuty
c. YB Dato' Seri Nizar Jamaluddin
d. YB Sivakumar
e. Lt. Jen (B) Datuk Ghafir Abd Hamid
f. Brig. Jen (B) Datuk Abd Hadi Abd Khatab
g. Brig. Jen (B) Datuk Najmi Ahmad
h. Laksamana Pertama (B) Imran Abd Hamid
i. YB Dr Lee Boon Chye
j. Ustaz Termizi Abd Hamid
h. Haji Sufian Mohd Nordin


cheers.

No comments: