09 February 2012

Cuepacs - "We are left in the dark over EPF loan scheme"...

Civil servants said today they were not consulted in the plan to use RM1.5 billion from the Employees Provident Fund (EPF) to give home loans to unqualified buyers.

Cuepacs, the umbrella body for civil service unions, said “so far we have not been told anything” about the scheme to give full financing for 20,000 new owners of low-cost houses in Kuala Lumpur.

“Only after there are problems, then they will tell us. They don’t consult us, then when there are problems, they will call Cuepacs,” the body’s president Datuk Omar Osman told reporters.

“But we will come as lions, not lambs,” he warned of the controversial scheme that has been criticised by opposition lawmakers and private sector unions.

Private sector unions had also said they were not told of the plan before Federal Territories and Urban Well-Being Minister Raja Datuk Nong Chik Raja Zainal Abidin announced last week the EPF’s management had “come forward” to offer to fund the home loan scheme.

The EPF clarified yesterday it is in talks with a government agency to provide loans to city renters to buy homes but that the deal has not been inked.

It also said that the terms involve lending an initial sum of RM300 million to the federal government through a special purpose vehicle linked to the Federal Territories Foundation (SPV FT Foundation), and that the firm will act as the middleman to grant the home loans to potential home buyers.

Omar (picture) added today that “with any loan, there is a risk” and said there must be a clear limit to the amount that can be borrowed according to the income of those taking the housing loans.

Pakatan Rakyat (PR) lawmakers have accused Putrajaya of abusing monies from the EPF to hide its current debt levels under the guise of offering a purportedly “noble” housing scheme for lower-income earners.

But Prime Minister Datuk Seri Najib Razak said on Friday the use of RM1.5 billion of EPF funds in the home loan scheme will not be detrimental to EPF contributors.

This, he said, was because the amount needed to finance the loan scheme was not big compared to EPF’s funds.

Raja Nong Chik himself gave a guarantee earlier that the government would safeguard workers’ interests, saying the deal ensured 5.5 per cent annual returns for the EPF. 


Wakil kesatuan tidak dimaklum skim pinjaman perumahan KWSP

Kerajaan tidak pernah berbincang dengan ahli-ahli lembaga Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berhubung pemberian pinjaman berjumlah RM1.5 bilion kepada pembeli rumah yang tidak berkemampuan, kata seorang wakil kesatuan sekerja.

Bekas setiausaha agung Kesatuan Sekerja Komersial Sabah (SCEU) Rebecca Chin berkata beliau tidak dimaklumkan tentang cadangan skim pinjaman perumahan terbaru semasa menghadiri mesyuarat ahli lembaga KWSP.

“Kami seharusnya diberitahu melalui mesyuarat,” katanya kepada The Malaysian Insider semalam. “Saya merupakan wakil untuk SCEU hingga 31 Januari, tapi saya langsung tidak dimaklumkan berkenaan hal tersebut. Kami tidak sedar tentang perkara itu sehingga pengumuman dibuat dan kami hanya membacanya melalui akhbar.”

Chin pernah mewakili kesatuan sekerja dari Sabah di lembaga KWSP dari 2007 hingga 31 Januari. Ditanya sama ada itu adalah perkara biasa pihaknya tidak dimaklumkan berkenaan skim baru, Chin menjelaskan dengan berkata “kami maklum sistem kerajaan, dan bagaimana ia berjalan ... Saya berhak dimaklumkan berkenaan hal itu.”

Kenyataannya itu dikeluarkan selepas Menteri Pembangunan Wilayah dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin, minggu lepas berkata kerajaan telah mendekati beberapa pembiaya yang berpotensi sebelum mengumumkan projek itu, dan KWSP dikatakan secara sukarela “menawar diri” bagi membiayai skim pinjaman rumah berkenaan.

Namun beliau tidak menjelaskan mengapa kerajaan tidak menggunakan dana sendiri bagi membiayai skim baru itu, dengan berkata pinjaman RM1.5 bilion akan dikeluarkan daripada KWSP secara “berperingkat”.

“Apa yang kami tahu tentang skim ini? Terlalu banyak persoalan yang bermain di fikiran kami... sekiranya saya bukanlah sebahagian daripada KWSP, adakah saya dibenarkan untuk mengeluarkan duit daripada KWSP?

“Malah, sekiranya anda bercerita mengenai dana yang seharusnya digunakan dalam skala nasional, kenapa pinjaman hanya untuk mereka yang berada di Kuala Lumpur? Bagaimana dengan rakyat Sabah? Berapa kadar minimum pendapatan mereka? Kami pun tidak mempunyai duit,” kata Chin.

“Sebagai wakil daripada Sabah, adakah ini adil untuk penduduk Sabah?” tambahnya.

Chin berkata beliau inginkan pemegang saham berbincangkan sebelum kerajaan mengumumkan skim pinjaman itu.

Mereka yang lain yang dipilih menduduki  lembaga KWSP termasuk presiden Kongres Kesatuan Sekerja (MTUC) Mohd Khalid Atan, setiausaha agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Loke Yim Pheng, presiden Kesatuan Pekerja Bank Sabah (SBEU) Hadiah Leen dan setiausaha agung SCEU yang baru dilantik, Azlin Awang Chee.

Mohd Khalid berkata kepada The Malaysian Insider bahawa  MTUC tidak mengetahui berkenaan skim tersebut, oleh sebab itu pihaknya tidak “mengingati” isu yang dibincangkan dalam mesyuarat bersama-sama wakil kesatuan yang lain.

“Agak sukar untuk saya memberikan penjelasan. Saya kurang sihat sejak beberapa waktu tahun lepas, dan hanya baru-baru ini menyertai mesyuarat pada Jun atau Julai. Tapi sejak itu, saya tidak mengingati sama ada dimaklumkan berkenaan perancangan itu ketika mesyuarat.

“Ia tidak begitu jelas buat kami... Saya hanya mengetahuinya apabila ia dilaporkan akhbar, bersama dengan pengumuman yang dibuat perdana menteri,” jelas presiden MTUC.

Menurut Mohd Khalid, MTUC yang mewakili 802,323 pekerja daripada 390 kesatuan sekerja tidak dijemput untuk taklimat khas skim pinjaman perumahan yang diuruskan oleh Raja Nong Chik di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) Jumaat lepas, dan kesatuan tidak maklum dengan perancangan termasuk terma skim berkenaan.

“Sekiranya ini merupakan pinjaman kepada kerajaan, mungkin lebih selamat. Tapi ia bukan seperti itu, kami tidak tahu menahu dengan lebih lanjut... KWSP harus menjelaskannya. Kami mahukan keselamatan.

“Secara keseluruhannya, tiada pihak yang akan gembira dengan jaminan keselamatan,” tambah Mohd Khalid.

Menurutnya lagi, MTUC telah mengaturkan perjumpaan dengan lembaga pengarah KWSP 16 Febuari ini.

“Kami telah mengaturkan perjumpaan, bagi membincangkan perkara ini. Kami mahukan penjelasan, oleh itu, sebagai pekerja KWSP, kami sedar apa yang berlaku.

MTUC telah mengecam pelaksanaan skim pinjaman berkenaan sepanjang minggu ini dengan mengatakan kerajaan sendiri mampu untuk membiayai projek pembangunan perumahan berkenaan.

Setiausaha agung NUTP, Lok Yim Peng, bagaimanapun enggan memberikan sebarang penjelasan berhubung perkara itu dan memberitahu The Malaysian Insider, beliau hanya akan mengeluarkan kenyataan selepas mengadakan perjumpaan dengan lembaga pengarah KWSP.

Cubaan The Malaysian Insider untuk menghubungi wakil lembaga KWSP yang lain masih lagi tidak berjaya buat masa ini.

Pakatan Rakyat (PR) telah menuduh Putrajaya menyalahgunakan dana daripada KWSP sebagai topeng semata-mata untuk menyembunyikan kadar hutangnya dengan melakukan kerja “mulia” untuk projek perumahan untuk masyarakat berpendapatan rendah.

Namun begitu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Jumaat lalu menjelaskan dana RM1.5 billion daripada KWSP terhadap pinjaman berkenaan tidak memudaratkan pencarum KWSP.

Menurutnya, hal ini kerana jumlah tersebut tidak terlalu tinggi jika dibandingkan dengan dana KWSP.

Najib berkata, Raja Nong Chik akan diminta untuk menjelaskan skim berkenaan kepada masyarakat, dan menambah pinjaman itu diberikan kepada mereka yang tidak layak mendapat pinjaman perumahan daripada institusi kewangan.

Raja Nong Chik sendiri berjanji kerajaan akan memastikan kepentingan KWSP akan terjaga, dan berkata perjanjian tersebut akan menguntungkan KWSP. Beliau sebelum ini berkata dana KWSP akan digunakan untuk membantu 20,000 masyarakat yang masih menyewa di bandaraya ini untuk membeli rumah di bawah Yayasan Wilayah Persekutuan.

source:malaysian insider


cheers.

No comments: