03 August 2015

Kabinet baru adalah kabinet 1MBD...

video

Bila DAP menimbulkan isu ini ( 1MDB ), nampak macam tidak ada perhatian dari pihak kita. Tapi bila Tun Dr Mahathir lihat isu ini, dia kaji dan dia tahu isu ini boleh bawa mudarat kepada negara kita.
 

Beza antara Tony Phua dengan Tun Mahathir .... Tony Phua timbulkan isu ini untuk mengalahkan BN dalam Pilihanraya. Tun Mahathir nampak, cara ini memang boleh mengalahkan kita, kecuali kita sendiri ambil masalah ini dan selesaikan.

Kita diminta sabar dan tunggu siasatan dan laporan dari PAC dan Petugas Khas, rakyat tertunggu2 dan tertanya2 .... tiba2 orang yang duk selidik ini, sebahagian daripadanya yang ada dalam PAC dah naik pangkat jadi timbalan Menteri.

Sebenarnya kerja dalam PAC ini, saya rasa lebih penting dari kerja Timbalan Menteri !

Orang yang tengah duk buat kerja secara aktif dalam PAC, 4 orang paling aktif dalam PAC ini telah dinaikkan pangkat jadi Timbalan Menteri ..lumpuhlah PAC.

....yang dah berhenti kena digantikan dulu ... jadi ini memerlukan masa lagi. 

...Pasukan Petugas pula, sorang dah kena berhenti pasal sakit. Patutnya orang yang sakit tu minta berhenti tapi ini tidak. Orang yang dikatakan dah lama sakit ni tak minta berhenti pun, dia nak menyelesaikan tugasnya, tiba2 dia diberhentikan. Itu kan jadi tandatanya.

,,,,, hasil dari penyelidikan (siasatan) ini, dah ada tangkapan ... dan ada yang nak ditangkap dah lari. Rakyat tertanya2, dunia pun dah tertanya2. Kawan2 saya dari luarnegeri yang duk ikut ( semua perkembangan negara kita ) pun heran - Kenapa orang kerana dah ada tindakan dari Pasukan Petugas .... tiba2 ada pemecatan.

..... saya rasa apa yang Tan Sri Muhyiddin kata tu tidak ada yang sensitif. Apa yang Tan Sri Muhyuddin kata itu perkara biasa. Yang orang duk cakap hari2 dah.  Muhyiddin tunjukkan patutnya begini, patutnya begitu .... tiba2 dia di pecat.

.... saya tak fikir dia dipecat kerana ucapan itu. Saya fikir ucapan itu adalah sebab terakhir. Kerana nak siapkan senarai nak lantik kabinet baru ni makan masa.

... yang jelas orang2 yang dilantik dalam kabinet baru itu adalah orang2 yang bersuara menghentam Dr Mahathir. Seolah2 kabinet ini kabinet 1MDB ! Kabinet untuk mempertahankan 1MDB. Kabinet untuk menutup segala usaha untuk mendedahkan 1MDB.

Masalahnya masih belum selesai. Bunga pinjaman bank jalan terus. Pelaburan yang tak menguntungkan jalan terus.Modal bank terpaksa jalan terus..... Apa nak jadi kepada negara ini ? - dinturtle


Ex-MB pans new line-up, calls it 1MDB cabinet...

Former Kedah menteri besar Sanusi Junid has given the thumbs down for Prime Minister Najib Abdul Razak's new cabinet line-up.

"It is clear that those appointed into the cabinet were those vocal in condemning former prime minister Dr Mahathir Mohamad.


"This is as though it is a 1MDB cabinet. A cabinet to defend 1MDB. A cabinet to trivialise and cover-up all the efforts to expose 1MDB," he alleged in a Youtube video(above).

The former Umno secretary-general believes Muhyiddin Yassin's speech at the Cheras Umno annual assembly was not the main reason for him to be dropped as deputy prime minister.


"I don't think he was sacked because of the speech. I think the speech was the last reason as it takes time to do research to complete a cabinet line-up," he said.


Both Muhyddin and Shafie Apdal were dropped by cabinet last Tuesday, following critical remarks made by the duo on 1MDB.


PAC been paralysed
 

On July 26, Muhyiddin made a speech where he claimed his advice for Najib to step down as 1MDB advisory board chairperson was ignored and that Umno's electoral prospects were gloomy.
 

Sanusi said there was nothing sensitive about Muhyiddin's speech as he raised what was routinely spoken about by the public.

"The problems surrounding 1MDB have yet to be solved. The interest of bank loans continues. The unprofitable investments are ongoing. What is going to happen to our country?" asked Sanusi.


"The world is criticising us. We feel ashamed to go abroad. The youths cannot explain the matter which they don't understand. My friend from abroad asked me, why is it as though there is madness in the country," he said.


The former Umno strongman also criticised the appointment of Public Accounts Committees (PAC) president Nur Jazlan Mohamad and three members as minister and deputy minister.


The move has "paralysed" PAC, he said, referring to the adjournment of PAC's hearing into 1MDB fiasco following the cabinet reshuffle.


Gani's sacking is suspicious
 

Nur Jazlan, the ex-chairperson of PAC was appointed as Deputy Home Minister. The other three are Wilfred Madius Tangau, Reezal Merican Naina Merican and Mas Ermieyati Samsudin.

"I felt that the PAC's work is more important than deputy minister's work," opined Sanusi, who served as cabinet minister during 1981 to 1995.


"During my time, the deputy ministers (were empowered to) act as ministers whenever the latter were sick, on leave and abroad," said Sanusi.


However, deputy minister's today are limited to asnwering questions in Parliament and doing public relation works.


On the sudden termination of Abdul Gani Patail as attorney-general, Sanusi said the reasons given by the government were questionable.


"A member of the special task force was terminated for sickness. The person who is said to be sick for a long time, should had resigned himself, but he wanted to complete his duty. This has became a question," he said.


He added that Mahathir's continued effort to speak on 1MDB  was different from what the opposition was doing.


"The differences between DAP lawmaker Tony Pua and Mahathir, was the former raised the issue to defeat BN in election, while Mahathir noted this can cause (BN's) defeat unless we correct the problems," he said. - mk


The UMNO mad dogs are out walking under the scorching sun...

The UMNO mad dogs are scrambling to justify why the money totaling don’t know how many billions (RM2.7 billion from Middle East sources and RM42 million from SRC and many other sources yet to be discovered ended into Najib’s account.


Where did the money come from? from middle east sources. how much? big amount. how much? 


USD 700 million. why did you keep in your personal account? Because Rahman Dahalan said can. Azalina can help bitch about it later. The money trail shouldn’t be explained by the likes of Rahman Dahalan or Azalina Othman. 

How the money escaped the BNM radar should be explained by Bank Negara. Where the money went when it came into Malaysia should be explained by BNM and also the bank concerned.  If some went out again, why did it escape the BNM radar once again?

Did Zeti approved the entry and exit of the monies? Or was she overrode by the PM who is also finance minister? That is already a legal wrongdoing.

If Rahman Dahalan were to speak only to DAP members and politicians who were never an UMNO member, he may be forgiven for his latest bald headed lie. That the UMNO president can hold money on trust for UMNO.


Mana ada?

I looked through the UMNO constitution and couldn’t find the provision that accorded the UMNO president of such right. UMNO will never trust anyone holding money in their personal name for or on behalf of UMNO. Dumb UMNO also knows that money in your own pocket is your friend, money outside your pocket is your enemy.

All money meant for UMNO must be kept by the treasurer and any money spent from UMNO’s account must be approved by appointed officers. All money is held in UMNO’s account with a commercial bank.

Now when Rahman Dahalan speaks of a provision according the UMNO president holding money on trust for UMNO, he confirms that the RM2.7 billion and the RM42 million from SRC had in fact, been deposited into Najib’s personal account.

ASAL 24 PUNCA PENDAPATAN
24.1 Kewangan UMNO adalah diperolehi dari:-
24.1.1 Wang pendaftaran dan Yuran.
24.1.2 Derma-derma dan
24.1.3 Ikhtiar-ikhtiar lain di semua peringkat dipersetujukan oleh Majlis Tertinggi.

24.2 Tahun Kewangan UMNO ialah dari 1hb. Januari hingga 31hb.Disember.
24.3 Pejabat Setiausaha Cawangan, Bahagian dan Perhubungan hendaklah menghantar ke Pejabat Setiausaha Agung, Penyata Kira-Kira bagi sesuatu tahun kewangan yang telah diperiksa dan disahkan oleh Pemeriksa Kira-kira.

FASAL 25 YURAN UMNO
25.1Tiap-tiap ahli biasa hendaklah membayar dengan wangnya sendiri kepada Ibu Pejabat melalui Cawangan dan Bahagian seringgit (RM1) bagi Wang Pendaftaran dan seringgit (RM1) bagi yuran tahunan atau satu ratus ringgit (RM100) bagi yuran seumur hidup.

25.2 Yuran yang telah ditetapkan mengikut Fasal 25.1 di atas hendaklah dijelaskan tidak lewat daripada tarikh mengikut Fasal 24.2 atau satu tarikh yang ditetapkan oleh Majlis Tertinggi melainkan ia dibayar seumur hidup.

25.3 Bagi ahli-ahli yang membayar yuran tiap-tiap tahun, tarikh pembayaran yuran Cawangan kepada Bahagian dan Bahagian ke Ibu Pejabat adalah ditetapkan oleh Majlis Tertinggi.

FASAL 26 CARA MENYIMPAN DAN MENGGUNAKAN WANG UMNO

26.1 Tertakluk kepada Fasal 26.6 Badan Perhubungan,Jawatankuasa Bahagian dan Jawatankuasa Cawangan boleh menentukan cara-cara mengutip, menyimpan dan menggunakan wang UMNO di peringkat masing-masing.

26.2 Wang UMNO, kecuali wang tunai dalam tangan hendaklah disimpan dalam Bank Perdagangan atau Bank Simpanan.
 

26.3 Cek-cek dan borang-borang mengeluarkan wang dari Bank hendaklah ditandatangani oleh sekurang-kurangnya dua orang ahli di peringkat masing-masing.

26.4 Majlis Tertinggi berhak dan berkuasa di atas semua wang dan harta benda Badan Perhubungan dan Bahagian-bahagian yang termasuk di dalam Badan-badan Perhubungan yang telah dibubarkan.

26.5 Jawatankuasa Bahagian adalah berhak di atas semua harta benda, wang tunai di tangan ataupun wang simpanan dalam Bank atau simpanan di bank bagi sesebuah Cawangan yang telah dibubarkan.

26.6 Majlis Tertinggi berkuasa membuat sebarang peraturan berkenaan dengan kewangan UMNO bagi semua peringkat.

FASAL 27 HARTA ALIH DAN TAK ALIH
27.1 Tiap-tiap harta tak alih, iaitu tanah dan bangunan kepunyaan Ibu Pejabat UMNO hendaklah didaftar atas nama UMNO dan harta tak alih kepuyaan Badan Perhubungan, Bahagian dan Cawangan bolehlah didaftar atas namanya masing-masing.

27.2 Tiap-tiap harta alih hendaklah dipegang dan didaftarkan atas nama Pemegang Amanah. Majlis Tertinggi dan peringkat-peringkat lain boleh melantik mana-mana ahli atau syarikat sebagai Pemegang Amanah dan mereka boleh diberhentikan pada bila-bila masa jua pun.

27.3 Kuasa untuk menentukan UMNO membeli, mencagar (bagi faedah sendiri atau pihak lain), menjual, memindah, memajak atau menyewa harta benda atau bangunan adalah terletak kepada Majlis Tertinggi dan bagi harta benda tak alih kepuyaan Badan Perhubungan, Bahagian dan Cawangan, kuasa yang sama adalah terletak kepada Jawatankuasa masing-masing.

27.4 Majlis Tertinggi berkuasa membuat peraturan untuk melaksanakan tujuan Fasal 27 ini dan untuk memindahkan nama pemilik berdaftar bagi harta tersebut kepada oihak-pihak yang diberi kuasa memilikinya oleh Fasal 27.1.

 

Anyone can peruse and study the provisions in articles 24-27 in the UMNO constitution. There is a remote possibility that the UMNO Supreme council could have approved a special authority on the UMNO president.  If that was done, then it could only mean that during such a meeting, cry-baby Muhyidin ( I love UMNO so much) was not around. Najib doesn’t care two hoots about Muhyidin’s emotional display in Paguh. When it came to approving the minutes of the previous meeting, Muhyidin was again absent.
 
 

Now comes what appears like a  bitch in heat Azalina saying the RM2.7 billion shouldn’t be treated as a big issue and ought to be treated as a mere contribution and donation from some sources.

Ahli UMNO can support such characters to champion the cause of the Malays? I am not talking about UMNO Malays but all Malays as whole. Is the Malay a conniving, cheating and unprincipled person and a common thief?

There is a provision that says the sources of UMNO’s income are the members’ fee, which is almost always paid for by the local warlords on behalf of the faceless members; contributions and donations and any other efforts to raise income approved by Supreme Council or its equivalent down the line. There is no provision that money can be held on trust by the UMNO president in his personal capacity.

Whodunit? Najib did it.

Who shot the robin? I said the sparrow. With my bow and arrow, I shot the robin.

Najib is no sparrow. He neither has a bow, arrow or a Bugis Keris. - Mohd.Ariff Sabri bin Hj. Abdul Aziz@sakmongkol ak47




2011 -  Tuduh Anwar terima dana dari Saudi...

2015 -  "Oh mana2 parti politik boleh terima dana dari luar negara" 




cheers.

No comments: