18 October 2012

Nazri kata tak salah UMNO terima duit seludup RM40 juta...

Isu RM40 juta yang dirampas oleh penguasa Hong Kong beberapa ketika dahulu tetap menjadi isu ramai terutamanya di Sabah dan seluruh negara amnya. 

Musa yang dikatakan empunya kepada wang itu telah menafikannya yang wang sejumlah itu bukan untuk beliau tetapi untuk sumbangan kepada parti UMNO yang sehingga hari ini tidak diberitahu siapakah penyumbangnya.

Nazri Aziz telah menjawab isu ini di Parlimen pada 11 Oktober lalu dan beliau telah memberitahu Dewan Rakyat yang wang itu merupakan sumbangan politik kepada UMNO.


Peguam Negara pun telah memutuskan untuk tidak melakukan apa-apa kerana beliau mengatakan yang tidak ada kes terhadap Musa Aman. Najib tidak memberikan apa-apa komen tetapi hanya menyatakan UMNO tidak bercadang untuk memberitahu siapa penderma itu.

Saya selalu berkata rakyat tidak perlu membuat apa-apa tindakan kerrana di negara ini yang berkuasa adalah kumpulan yang sentiasa terlepas dari tuduhan. Mereka mempunyai kuasa dan tidak ada siapa yang boleh membuktikan pembabitan mana-mana pembesar negara kerana mereka adalah ‘supreme’ dan tidak boleh dibawa tengah oleh sesiapa juga termasuk Peguam Negara kita yang begitu ‘controversial’ imejnya dimata rakyat bukan sahaja ralyat tempatan tetapi juga masyarakat antarabangsa.

Undang-undang digubal bukan untuk mencari kebenaran tetapi untuk menutupi kebenaran. Mereka yang berkuasa menggunakan undang-undang untuk kepenting pihak yang berkuasa dan berpengaruh. 


Itulah sebabnya rakyat tidak mahu lagi mengambil tindakan melalui undang-undang tetapi sebaliknya mahu mengambilnya dengan cara politik. Maka rakyat sudah begitu ramai yang telah memutuskan untuk membetulkan keadaan ini dalam pilihanraya yang akan datang.

Jika kita hendak mengambil tindakan undang-undang terhadap penjenayah rsuah ini mungkin ia memakan masa lima puluh tahun untuk menyelesaikan semua kes-kes ini. Setiap peringkat kerajaan BN hari ini disaluti oleh budaya rasuah yang tidak mungkin dapat di selesaikan sampai bila-bila jika mereka yang berkuasa sekarang ini masih berkeliaran di Putrajaya itu. 


Masing-masing dalam kerajaan pada hari ini tidak mahu mengambil tindakan kepada sesiapa termasuk mereka dalam badan undang-undang. Masing-masing mempunyai saham dalam kegiatan rasuah ini.

Cara terbaik ialah dengan mengambil alih pentadbiran dengan cara terhormat ia itu melalui pilihanraya yang bakal tiba ini. Jika ‘legal cheating’ oleh pihak BN dapat di elakan, ramai berkeyakinan yang BN akan duduk dipihak pembangkang selepas sahaja pilihanraya ini berlaku.

Ibarat bermain gasing, bergilir-gilir memusing dan memangkah. Selama ini hanya pembangkang sahaja yang memusing dan dipangkah oleh BN sejak 55 tahun dahulu. Kali ini biarlah BN pula yang memusing dan PR pula yang memangkah.

Sesungguhnya isu Musa Aman ini akan selesai jika rakyat Sabah yang sedar mampu bersatu untuk menolak parti yang beliau pimpin si sana. - aspanaliasnet.blogspot


Kes anak Nazri tentang pukul dan cubaan bunuh dah tutup


 Law minister sees no evil in RM40mil donation...

There is no harm in Sabah Umno receiving the RM40 million 'political contribution' from an unidentified donor, the de facto law minister says.

"There is nothing wrong with (the) political contribution.It is not an offence. 


"If you want to make it an offence, you must enact the legislation," Minister in the Prime Minister's Department Mohd Nazri Abdul Aziz told the Dewan Rakyat during Question Time today.

NONEWithout any law to prohibit contributions to political parties, the minister reasoned, there was nothing wrong with such transactions.

This, Nazri said, went for all political contributions, for “(anyone can) contribute, so contribute as much as you want”.

In 2008 Sabah timber tycoon Micheal Chia was caught in Hong Kong with RM40 million cash in Singapore currency in his luggage before he could board a flight to Malaysia.

Chia was detained and charged with money-laundering.

Chia told the Hong Kong Independent Commission Against Corruption (ICAC) investigators that the money was for Sabah Chief Minister Musa Aman.

However, Prime Minister Mohd Najib Abdul told reporters after chairing an Umno supreme council meeting recently that the money was a political contribution to Sabah Umno and it was all right to accept it.

'No graft involved'


Nazri also said the ICAC found “no element of corruption” in the RM40 million bound for Sabah Umno.


NONEHe therefore believes that the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) should stop pursuing the case.

To this Abdul Khalid Samad (PAS-Shah Alam, left) stood up to interject that despite ICAC saying there was no element of graft in the case, it did not mean the MACC will find it so, and should investigate independently.

Rahmah Dahlan (BN-Kota Belud) then asked about the RM3.5 million in donations which he said was used by the DAP to build its Penang headquarters.

Rahman said that a DAP leader informed him that the building was funded through contributions from "loyal supporters".

To this Nazri again reiterated that there was no legislation against political contributions and nothing wrong with it.

"Indeed, for BN, we can get more contributions as we have more members," he said.

Shortly afterwards, at a press conference at the Parliament lobby, DAP's Cheras MP Tan Kok Wai defended the party's Penang headquarters, saying it was built with money from donors that was declared and managed transparently.

Tan challenged the BN to do the same and declare all the political contributions the coalition has received as well.- malaysiakini


Nazri’s son cleared over assault, murder

 

cheers.

No comments: