28 October 2012

AES: Satu Lagi Projek BN Merompak Rakyat...



UMNO memimpin sebuah kerajaan yang angkuh dan sombong. Menteri kewangan nya sombong; dia engkar hadir di parlimen berdepan dengan penghujjahan ketua pembangkang.

Ertinya, dia telah engkar memuliakan institusi Parlimen dan memuliakan amanah yang rakyat Pekan beri pada nya. Demikian juga MP BN yang lain yang kencing berlari mengikut guru mereka kencing berdiri. Dia bongkak bila mengistiharkan bajet Pakatan tidak senilai dengan kertas dimana bajet tersebut dicitak.

Adakah PM dan Menteri kewangan kita buta bila Lapuran Odit Negara menyatakan bahawa pentadbiran kewangan negeri2 dibawah Pakatan lebih baik dari negeri yang ditadbir UMNO/BN? fakta nya ialah- bila Pakatan Rakyat buat janji, mereka ada track record untuk menyokong janji mereka. UMNO/BN hanya dapat mengemukakan rekod yang buruk.

Memang itulah perangai parti syaitan yang kita kenal. 2 sifat syaitan ialah engkar dan bongkak. Parti inilah sekarang menjalankan jinayah ekonomi merompak rakyat.

Apa yang berlaku pada Felda sebagai contoh, adalah suatu rencana dan pakatan jahat Najib merompak rakyat. Kalau tidak masakan dia meletakkan seorang perasuah sebagai pengerusi Felda dan menukar pegawai2 yang ada conscience dengan pegawai yang korap. Itu bermakna, angkara durjana yang di perlakukan keatas Felda adalah suatu yang premeditated- kalau dalam istilah undang2 criminal, mereka ada mens rea.



Bencana AES.

Satu lagi rencana merompak ialah kerajaan meluluskan tender memasang dan mengutip denda keatas pemanduan laju menggunakan kamera AES. Ini kerja dan projek perompak yang malas untuk membalun rakyat.

Selama ini, kerta laju di denda oleh polis. Pendapatan lansung kedalam kocek kerajaan. Jika system yang ada memuaskan, mengapa perlu disubkontrakkan kepada pihak ke3 dan kerajaan berkongsi pula hasil kutipan? Kenapa beri kepada Beta Tegap Sdn Bhd dan Commercial Circle sdn Bhd?

Dua syarikat menggunakan dua system yang berlainan. Beta Tegap menggunakan system Australia dan Commercial Circle dengan system Germany. Menyeragamkan system ini macam mana? Adakah ia akan menambahkan kos kepada kerajaan?

Bukankan pihak Polis mempunyai 3000 lebih kamera diserata tempat? Apa jadi kepada kamera tersebut? Boleh tak polis jual secondhand untuk kita pasang di rumah2 supaya kita rasa lebih selamat. Keadaan keselamatan dalam negeri kita sekarang tidak terjamin. Berjuta warga asing yang ada rekod jenayah dan membawa penyakit yang sudah lama dibasmikan dinegara ini, sekarang ini jaga lah kesihatan keluarga kita sebab penyakit TB datang semula dibawa oleh warga asing.

Kamera AES merupakan satu lagi projek BN merompak dan menindas rakyat dan membocorkan pendapatan negara.  Ianya keadah orang malas berfikir bagaimana mahu mengurangkan kemalangan jalan raya. Kemalangan jalan raya diselesaikan bukan dengan menghukum pemandu dengan kos yang tinggi tapi melalui cara mendidik rakyat etika memandu. Selama ini pun kamera Polis yang sedia ada mengenakan denda RM 300 atau lebih- adakah system yang ada mengurangkan kemalangan?

Kemalangan jalanraya mungkin disebabkan terlalu banyak kereta. Atau jalan tidak baik. Bolehkah bayaran denda yang banyak mengurangkan kemalangan? Jika demikian, baik naikkan harga kereta supaya tidak ramai yang boleh memiliki kereta.

Menteri Pengangkutan yang bingung mengatakan bahawa sistem AES ini sebetulnya dikehendaki oleh majority yang senyap atau  silent majority. Kalau mereka senyap, macam mana menteri ini tahu apa yang mereka mahu? Yang mereka mahu ialah kerajaan berhenti dari merompak rakyat.

Kos projek ini ialah RM700juta. Kerajaan tak perlu belanja apa apa. Hanya kongsi untung denda. 


Bagaimana harga RM 700juta ini di perolehi? Kerajaan cuai kalau tidak mengodit angka ini. kerajaan hanya kongsi hasil denda bila RM700juta sudah di recover. Ertinya, setelah 2 syarikat ini recover RM 700juta , baru berkongsi pendapatan.

Soalan nya- boleh tak kita percaya kos nya RM700juta?  2 syarikat yang mendapat projek ini tidak mempunyai kemampuan mengadakan RM700juta. Adakah ini angka silap mata yang dikeluarkan entah dari mana dan pegawai kerajan yang sama bingung nya dengan menteri menerima bulat2 harga RM700juta?

Rakyat sudah masak dengan penipuan harga atau harga projek yang diUMNOkan. Rakyat masih ingat bagaimana kos membina PLUS yang RM3billion menjadi M6 billion. Dan setelah RM20 billion dikutip menerusi kutipan tol dan compenstation, pengendali TOL masih diberi lesen melanun rakyat?



RM700 juta amat mudah di ujudkan. Lantik orang tengah ala Perimekar Sdn Bhd suruh mereka lantik alih bahasa dari Mongolia- suruh alihbahasa ini deal dengan pembekal- dalam tempoh ulang alik ke Australia dan Germany, wakil dari syarikat orang tengah boleh memantat dengan pengalih bahasa.

Siap kerja, muncul depan menteri dan beritahu- boss kos nya RM 700 juta. Fringe benefits pun ada kalu bos mahu! Kemudian boleh letupkan dengan C4. Cara kerajaan UMNO/BN memberi kontrak kepada 2 syarikat ini penuh dengan misteri.


Mengapakah perlu nya butiran kontrak, terma2 dan syarat2 tender ini di lindung dibawah Akta Rahsia Kerajaan( OSA)? Perkara yang menyentuh kepentingan rakyat kerana rakyat yang kena bayar, dirahsiakan dari pengetahuan mereka? Rakyat berhak mengetahui bagaimana kontrak yang akan mendenda mereka danmenyusahkan meraka disetujui oleh kerajaan?
 
Adakah laungan Najib mengenai ketelusan dan pertanggunjawaban hanya omongan kosong? Nampak nya begitulah.Najib memang suka bong!

Kerajaan yang membengkrapkan negara ini sepatutnya mempertahankan sumber pendapatan bukan mengkontrakkan nya.

Kita diberitahu bahawa system penguatkuasaan otomatik boleh memberi pulangan sebanyak RM50billion setahun. Jika demikian mengapa mahu kontrakkan? Bukankah lebih baik menambahbaikkan system polis yang ada dengan 3000 lebih kamera nya? RM 50 billion wok, boleh menyebabkan cukai jalan dimansuhkan dan menutup semua syarikat kutipan tol dinegara kita ini.

Ini satu lagi projek BN untuk melanun dan merompak rakyat!- Mohd.Ariff Sabri bin Hj. Abdul Aziz@sakmongkol.blogspot


Kamera AES adalah Satu Skim Cepat Kaya Di Jalanraya Untuk Kroni UMNO/BN



The credibility of AES...

The drawbacks and weaknesses of the Automatic Enforcement System (AES) have been gradually revealed and if the Road Transport Department (RTD) does not make a comprehensive review, the AES might not be able to achieve the desired objectives due to the lack of credibility.

The PAS-backed Kempen Anti-Saman Ekor (Kase) uncovered that many of the 831 locations where AES cameras would be set up were incredulous, with some of them located in the middle of the sea and jungle. Some Internet users teased that these AES cameras were used to capture speeding fish and beasts.

If it is confirmed to be a mistake made by the RTD, it will once again expose the weakness of no proper planning for the AES.

It was reported earlier that among the locations where AES cameras would be installed, five of them were located at 30km/h zones and some with inconspicuous or without a signboard to warn motorists about the cameras. Transport Minister Datuk Seri Kong Cho Ha later said that the 831 locations were only a proposal that could still be reviewed. The problem is, who had provided the information for the authority to examine and determine the locations? Was it the Malaysian Institute of Road Safety Research (MIROS), the contracted companies or the police? The latter should be the one who knows where traffic accident black areas are located.




The AES is a good plan, but it has been continuously questioned, due to a few factors.

The people cannot understand why the AES is handed over to private companies, instead of having a group of experts in the Transport Ministry to manage the system. Without having a clear picture about the content of the contracts, the amount of profit earned, the background and qualification of the private companies are speculated. The credibility of the AES reduces when law enforcement is connected to business.

The accuracy of the AES has also been questioned. Although Miros claimed that the AES system and instruments are complying with the Weights and Measures Act of Malaysia and all authentication procedures are based on the international standard developed by the International Organization of Legal Metrology (OIML). However, has it been tested and verified by foreign experts?

The AES execution is inhumane and it is not in line with the concept of people first. Motorists receiving AES summonses could only appeal to courts. The Transport Ministry should have considered that some motorists might be innocent, including those whose vehicle registered numbers are embezzled and those who have sold their cars without changing the owner's name. The RTD can actually handle such appeals immediately and it is not necessary to bring them to courts.



Most crucially, not like other countries where only the rich can afford to drive, most motorists in Malaysia are middle and low-income earners due to the poor public transport infrastructure. The RM300 flat fine of the AES summonses is absolutely politically incorrect.

Since there are so many doubts about the AES, I believe that some motorists will challenge the system in courts, just like some property owners have challenged the Indah Water, and eventually, many people refuse to pay the sewage charges.

Since only 14 AES cameras have been installed so far, the Transport Ministry should immediate conduct a comprehensive review to avoid more mistakes when the system is fully implemented.

The Transport Ministry can actually learn from the experience of other countries. For example, France stresses on both punishment and education to reduce car accident deaths. The country has installed another 1,000 radar speed detectors in highways of different levels and imposed heavier penalties for speeding. At the same time, the country also strictly enforces traffic laws and driving test, improve road infrastructure and release traffic information through electronic display signs.

We can not rely only on a single method or system to reduce road accidents. The AES will not be able to change the outcome, if human factors remain unchanged.- Lim Sue Goan,Sin Chew Daily


AES being used to milk profit

AES Camera - Google Maps



 

cheers.

No comments: