19 September 2011

Gerakan says Tian Chua driving Benz S-Class above his means...

Gerakan Youth chief Lim Si Pin has been threatened with a defamation suit for claiming that PKR vice-president Tian Chua owns a RM800,000 luxury car that is way above his means.

At a press conference today to answer Lim's allegations, Tian Chua said claims he bought a Mercedes Benz S-Class that is above his paygrade insinuates he is corrupt, and demanded an apology within 24 hours.

"I demand (that he) retracts his insinuation and vicious attack on my personality, implying that I had engaged in irregular and corrupt practices," he said.

Lim had last Saturday questioned how Tian Chua, as Batu MP with a salary of RM8,000 a month, is able to afford a RM800,000 Mercedes Benz S-Class (left).

"This S-Class Mercedes does not exist and I have never used it. What I am using now is a E-Class Mercedes (valued at) RM90,000," Tian Chua said.

Armed with the registration and loan documents, Tian Chua, whose real name is Chua Tian Chang, explained that he purchased the vehicle in April last year after his Toyota Camry was involved in an accident.

"I bought a second-hand Mercedes E-series. It was more than 10 years old when I bought it and the price was RM90,000. I got a loan from Public Bank for which I have to pay RM1,368 every month.

Naib presiden PKR Tian Chua hari ini menuntut ketua Pemuda Gerakan Lim Si Pin supaya menarik balik dakwaan bahawa beliau memiliki sebuah kereta mewah bernilai RM800,000 yang jauh melebihi kemampuannya.

Pada sidang akhbar bagi menjawap tuduhan-tuduhan yang dilemparkan terhadapnya, Chua berkata dakwaan bahawa beliau membeli kereta Mercedes Benz S-Class bertujuan memaparkan beliau seorang korup.

"Saya tuntut (bahawa dia) tarik balik sindirannya itu dan serangan peribadi ke atas saya kerana membayangkan bahawa saya terlibat dengan amalan-amalan yang tidak mengikut peraturan dan rasuah," katanya.

Lim, Sabtu lalu, menyindir dan mempersoalkan bagaimana Chua sebagai ahli parlimen Batu dengan gaji RM8,000 sebulan mampu memiliki Mercedes Benz S-Class (kanan) bernilai RM800,000.

"Mercedes S-class ini tidak wujud dan saya tidak pernah menggunakannya. Apa yang saya gunakan sekarang ialah kereta Mercedes E-Class (bernilai) RM90,000," kata Chua.

Berbekalkan dokumen pendaftaran dan pinjaman, Chua, yang nama sebenarnya Chua Tian Chang, menjelaskan bahawa dia telah membeli kenderaan itu pada April tahun lalu selepas kereta Toyota Camry miliknya terlibat dalam kemalangan.

"Saya beli kereta Mercedes E-series terpakai. Semasa membelinya, kereta itu sudah berusia lebih 10 tahun dan harganya adalah RM90,000. Saya dapat pinjaman dari Public Bank dan setiap bulan saya bayar RM1,368.

"Jadi, saya pasti (jumlah) ini adalah sesuatu yang saya mampu.

source:malaysiakini

Kenapa ketua Pemuda Gerakan Lim Si Pin tidak tanya Menteri Hal Ehwal Islam Di Jabatan Perdana Menteri yang baru saja dilantik 3 tahun dan bergaji tidak menjangkau RM15,000 itu, mampu memiliki kediaman mewah dalam masa yang singkat...

cheers.

2 comments:

Anonymous said...

Bagi juak2 BN ini,gajah depan mata tak nampak!!!

maie1958 said...

bodoh x bolih diajar..kenapa tak bising pasal pkftz...bahlol!!!