13 April 2020

Mustahil Ayoh Chik buat fitnah...

Ambo dok cari alasang2 dan dalil nak jawab Anwar  tu...
Tapi terganggu pulok fokus ambo sebab asyik kira betul ke gaji ambe ni 85k? -f/bk

1. Jika tidak ada Perintah Kawalan Perjalanan ( PKP ) ekoran COVID-19 ini sudah barang tentu ahli - ahli PAS serata pelusuk tanahair akan mengadakan kenduri kesyukuran atas perlantikan Presiden mereka sebagai Duta Khas Perdana Menteri bertaraf Menteri ke Timur Tengah.

2. Walaupun hanya menang 18 daripada 222 kerusi Parlimen, namun kerana masuk melalui 'Tebuk Atap' - BUKAN pintu belakang sepertimana istilah Hadi, PAS berjaya mendapat 3 orang Menteri dan 5 orang Timbalan Menteri.

3. Ini permainan politik hebat yang tadak pernah berlaku, bak kata Mat Sabu :

'Yang Menang Jadi Pembangkang; Yang Kalah Jadi Kerajaan.’

4. Jika ada penuntut Universiti yang bercita - cita membuat tesis untuk mendapatkan Phd, justeru kajian terperinci perlu dilakukan kerana kesemua yang terlibat dengan percaturan politik ini masih boleh ditemui.

5. Perlantikan Tan Kok Wai dari DAP walaupun bukan bertaraf menteri  sebagai Duta Khas Kerajaan Malaysia ke China semasa era Kerajaan Pakatan Harapan sebelum Kerajaan 'pintu belakang' mengambil alih, PAS melalui kenyataan dari Tuan Ibrahim Tuan Man membidas perlantikan itu.

6. Alasan PAS ketika itu ialah Kerajaan PH jangan terikut - ikut apa yang Kerajaan UMNO / BN pernah lakukan iaitu melantik 9 orang bekas Menteri sebagai 'Penasihat Khas PM dan Duta ke Amerika bertaraf Menteri dan lagi pun keadaan kewangan negara ketika itu hampir pupus akibat skandal 1MDB dan amalan rasuah oleh mereka yang berkuasa.

7. Mereka yang dilantik oleh Najib adalah seperti berikut :
a. Zainal Abidin Osman
b. Sharizat Jalil
c. Rais Yatim
d. Noh Omar
e. Abdullah Zain
f. Ong Ka Ting
g.Tiong King Sing
h. Samy Velu
i. Jamaluddin Jarjis - Duta Besar ke Amerika Syarikat juga bertaraf Menteri.

8. Perlantikan Hadi disambuat baik oleh Tuan Ibrahim Tuan Man dengan mengatakan perlantikan itu tidak ada kaitan dengan politik, justeru harus diterima dengan baik.

9. Inilah perangai PAS dari dulu hingga sekarang - bising dan memprotes apabila mereka tidak dapat faedah atau pengiktirafan tapi apabila berlaku pada batang hidung sendiri mereka tanpa segan silu secara otamatik menukar corak dan warna.

10. Berhubung masaalah kewangan, saya percaya Kerajaan PN pimpinan Muhyiddin hari ini mempunyai dana yang amat lumayan sehingga boleh menampung 71 orang Menteri (termasuk Hadi ) dan Timbalan Menteri.

11. Memandangkan kedudukan kewangan negara yang berlebihan, Muhyiddin hanya perlu tambah 42 orang lagi Ahli Parlimen ( 71 + 42 = 113 Kerusi ) sebagai Menteri dan Timbalan Menteri bagi menentukan jawatan Perdana Menteri terus terjamin tanpa boleh diugut oleh sesiapa pun.

12. Muhyiddin tak perlu dengar apa orang cakap, yang penting ialah beliau boleh terus berkuasa sehingga nyawa terpisah daripada badan.

13. Istilah 'Ayah Chik' ialah nama timang - timangan atau panggilan oleh mereka yang terlalu akrab dengan Hadi.

14. Di kalangan masyarakat Terengganu khususnya penduduk Marang dimana Hadi menjadi Wakil Rakyat, gelaran itu diberi kerana menganggap tahap Hadi melebihi seorang Wali.

15. Tanggapan ini dikuatkan lagi apabila menjelang PRU yang lepas, Hashim Jasin , Mursydul Am PAS memaklumkan Hadi kerap berjumpa Rasulullah di dalam mimpinya; tak pasti pula sama ada mimpi bertemu Rasulullah oleh Hadi masih berterusan selepas PRU14 yang lepas.

16. Saya masih tidak percaya Hadi seorang ulama yang dipandang begitu tinggi oleh ahli - ahli PAS sanggup membuat fitnah terhadap Anwar Ibrahim konongnya Anwar terlibat dengan Freemason dan mendapat sokongan badan Yahudi itu untuk menjadi PM.
Hadi kelirukan dunia luar mengenai “pintu belakang”

17. Mengikut lapuran surat Hadi yang menggunakan 'letterhead' PAS bertarikh 22hb Mac 2020 telah dihantar secara sulit kepada pemimpin - pemimpin Gerakan Islam seluruh dunia namun telah terlepas kepada pengetahuan umum pada 3hb April 2020 iaitu dua hari selepas  perlantikan beliau sebagai Duta Khas ke Tmur Tengah bertaraf Menteri. 

18. Jika kenyataan Tuan Ibrahim Tuan Man itu benar iaitu perlantikan Hadi TIDAK bersabit dengan politik, maka ini bermakna Muhyiddin telah nampak lebihnya kehebatan dan ketokohan Hadi jika dibandingkan dengan Hishamuddin Hussein, Menteri Luar yang katanya amat berpengaruh dengan negara - negara Arab seperti Arab Saudi dan negara - negara bersekutu yang tidak begitu senang dengan Iran.

19. Selepas selesainya Covid-19 ini Hadi bolehlah mulakan lawatan rasmi ke negara - negara Islam dengan diiringi oleh pegawai - pegawainya.

20. Bagi penjimatan kos ekoran perlantikan ini mungkin sebahagian besar Duta kita diberhentikan perkhidmatan mereka dan digantikan dengan ahli - ahli PAS dengan gaji yang lebih murah!

21. Hadi yang juga menuduh AMANAH terlalu liberal kini setelah diberi kuasa WAJIB membuktikan segala apa yang diperjuangkan selama ini akan dilaksanakan sebelum PRU15 akan datang.

22. Jika sebelum ini PAS melalak ke sana ke sini bagi mewujudkan negara Islam, kini rakyat sedang menunggu dengan debaran apakah PAS benar - benar berjuang untuk Islam  atau hanya MENGGUNAKAN ISLAM bagi kepentingan diri mereka.

23. Semoga gelaran Ayah Chik tidak bertukar menjadi Ayah Pin!!! 

24. ‘Terlajak Perahu Boleh Diundur,Terlajak Kata Buruk Padahnya’. - Tamrin Tun Ghafar

Pencuri akan sembunyikan barang curi...

Mari kita tonton perangai lebai. Sejak dulu kononnya perjuangkan tidak mahu orang politik kuasai GLC, upah politik katanya. Tapi.....bila dia dok dlm kerajaan pintu belakang skrg, jawatan apa yg dia tolak? Kalau ada tukang cuci tandas pejabat menteri pun lebai akan letak puak2 dia. 

Menurut Takiyuddin Hassan semua MP kerajaan akan dilantik menjadi pengerusi GLC. Ertinya semua 113 orang MP yang mendokong kerajaan PN mendapat habuan berupakan jawatan menteri, timbalan menteri, duta khas dan pengerusi GLC.

Dulu kalau lantik MP dari PH ke GLC depa kata tak layak sebab org politik walau pun MP dari PH ramai di kalangan profesional.

Cakap kot lubang juboq...-f/bk

So..dulu PH bagi keutamaan kpd profesional ketuai GLC. Mai tang PN-UMPA$ depa bagi semua MP sebab dikira layak, layak utk faraid ghanimah pada MP depa. Cara ni depa sentiasa ada duit nak sumbang utk program parti dan masyarakat.

Hebat. Inilah kerajaan yang prihatin kepada nasib MP, tidak pernah berlaku pada kerajaan sebelum ini baik zaman Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Hussein Onn, Mahathir, Abdullah Badawi ataupun Najib Razak, dimana semua MP diberikan jawatan GLC selepas mereka kehabisan kouta jawatan menteri, timbalan menteridan duta khas.

Jelas pembahagian atau pelantikan MP itu menggambarkan kerajaan PN kini khasnya Muhyiddin terdesak untuk mempertahankan kedudukannya sebagai Perdana Menteri. Demikianlah kalau sesuatu jawatan itu diambil dengan cara mencuri, maka ia perlu dijaga serapi mungkin, seperti mana pencuri menyembunyikan bahan curi daripada polis.
Imej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang dan meme, teks yang berkata 'DO JANGAN JANGAN KITA NI DAH TIPU CHIS TAK TINGOK ORANG TAK KAN PAK LEBAI NAK MENIPU'
Hidup pencuri senantiasa diburu dan tidak selamat. Apakah polis (rakyat) tidak menyedari apa yang berlaku? Apapun didoakan semoga kerajaan Muhyiddin dan dengan caranya itu diselamatkan Allah. Jangan hendaknya kerajaan PN jadi kerajaan lebih pendek daripada kerajaan PH. 

Ini pengajaran pd PH. JIKA menang PRU15 nanti, lantik semua MP dan penyokong2 yg profesional ke GLC. Jgn dok sembang deraih bab telus, integriti, akauntabiliti kepala bapak bagai...

Sebab itu hanya alasan yg membuatkan akar umbi PH jadi lemah dan tak berkemampuan dari segi ekonomi utk bantu PH semula. Malah tak mampu nak bantu rakyat yg susah, sehingga yg kecik2 pun terpaksa mengemis bantuan kerajaan utk rakyat. PH tengok apa yg PN-UMPA$ ni buat. Jgn buat pekak dan buta..!! - mso/wfauzdin ns/zus din
Sifir dia mcm ni. Untuk PN survive sidang parlimen 18 Mei 2020 nanti, PN perlu ada 112 undi. PN berpendapat, jika mereka berjaya agih 112 jawatan, mereka akan selamat dalam sidang parlimen bulan depan.

Setakat ini, 70 jawatan Menteri sudah dipenuhi dengan 1 duta khas bertaraf menteri menjadikannya 71 jawatan. Setakat ini rasanya MP PAS dah dapat 3 jawatan GLC menjadikannya semua 74 jawatan. Ada baki lagi 38 jawatan perlu diagih2kan agar semuanya cukup 112 jawatan.

Rasanya boleh kot dapat isi 38 jawatan tu sebelum 18 Mei 2020 ni. Cuma mereka boleh merancang, Allah Maha Melihat. Dalam 70 jawatan Menteri tu bukan semuanya MP,ada antara menteri2 ini bertaraf Senator saja - Menteri Kewangan, Menteri Pendidikan. Jadi, mereka tak boleh mengundi dalam Dewan Rakyat. Tu pun pening gak tu nak cari MP supaya cukup 112. Jawatan ada tapi MP yg tak de atau tak cukup. Haha.

Yang penting, rakyat dah saksikan sendiri apa yg berlaku jika PAS dapat kuasa. Masa di Selangor dulu pun, exco PAS semua tak letak jawatan walaupun PR dah berkubur. Semua org tau tu. Natijahnya PRU14, PAS ranap teruk dgn hanya 1 kerusi aje. Rakyat memerhati. Rakyat tak bodoh dan mudah dibeli. Tu jer. Eloklah pulun cukup2 jawatan sementara ada peluang ni. PRU15 belum tentu dapat lagi. - Dr Ariff Kadir Al-Katami

Coronavirus - Lockdown Relax - Muhyiddin Barber Shop
Din Admits The Government Is Desperate 
For Economy n Commerce...

As expected, Prime Minister Muhyiddin Yassin has announced the second extension of the MCO (movement control order), scheduled to start from April 15 to 28, after the present lockdown’s due date on April 14. The government also announced that certain business sectors will be allowed to operate, including professional services from barber shops, car workshops and laundry.

From the beginning, it was a joke to allow tow service, but not car workshops to operate. Exactly what good of allowing tow truck operators to function if trucks or vans break down while transporting essential goods, but cannot be repaired because workshops and spare part shops had been categorised as non-essential service?

Besides car workshops, automotive parts and components are an important part of the supply chain indirectly affecting the transportation and logistic systems. Without the mechanics and spare parts shop dealers, it will further cripple the current half-functioning transportation service. It’s a miracle that the clueless Muhyiddin government has finally realised its mistake now.

Although the government allows barber shops to resume operations, it would be fun to see how barbers and hair stylists can practise social distancing of staying 1-metre away from customers. The only way a barber can ensure hygiene is to wear a PPE (personal protective equipment) suit and sanitize scissors, combs and chairs before servicing the next customer, not to mention the need to change barber cape.

Other sectors allowed to operate again include machinery and equipment industry, tunneling works, maintenance works, sloping works, hardware shops, electrical and electronic shops, construction projects, professional services related to the construction industry (architects, engineers, quantity surveyors, project managers) and science, professional and technical services (legal service and R&D).

Wait a minute. Would not that open up to thousands more motorists and cars on the road? Would not that make “turtle egg” Senior Minister Ismail Sabri Yaakob fuming mad after he moaned, whined and bitched about lockdown violations by stubborn people? Would not that worsen the current road traffic due to police road blocks and make life more miserable for essential workers like medical staffs? 
EPF - KWSP - Employees Provident Fund

Mr. Sabri, who is also the defence minister, said that police detained 1,095 individuals for violating the lockdown yesterday (April 10), despite 97% compliance rate. Apparently, the authorities have conducted checks on 490,249 vehicles. You don’t need a rocket scientist to tell that there would be more violations as a result of more vehicles on the road after the relaxation of the MCO.

In reality, the government of Muhyiddin is trapped between a rock and a hard place. After more than 61 years under the Barisan Nasional regime, the country was not only almost broke due to rampant corruption and incompetency, but also so backwards that under-equipped medical staff had to make their own “DIY” PPEs like face shields and suits.

As much as the Malaysian government likes to, it can neither copy South Korea nor New Zealand. South Korea didn’t need to lockdown because the competent government and knowledgeable health officials have been well-prepared since the SARS epidemic, while New Zealand offered a generous cash of NZ$585 per week per full-time worker (NZ$350 for part-time workers) for up to 12 weeks.

Muhyiddin’s RM250 billion stimulus package might look awesome, but the one-off  cash payments to households and individuals in the lower and middle income group – “National Care Assistance” – would cost the government only RM10 billion. That’s the only real hard massive cash being spent. The actual amount of fiscal spending amounts is merely RM25 billion.

Due to lack of transparency, the big numbers – RM128 billion for the people’s welfare and RM100 billion for businesses and SMEs – may or may not be fully enjoyed by the targeted recipients. The fact that PM Muhyiddin had to rush for another round of RM10 billion stimulus package for SMEs shows that the initial numbers looked sexy but lacked actual substance.

The biggest problem is the lack of information of where do the government plans to fund the mind-boggling RM250 billion package. Anyone can irresponsibly throw a big number to impress the people. But the tricky part is to justify the spending of a quarter of a trillion Ringgit when the national debts were already in excess of RM1 trillion, largely thanks to former PM Najib Razak.
Imej mungkin mengandungi: minum dan dalaman

Without having a session in the Parliament to clarify the actual source of the declared RM250 billion stimulus package, nobody knows whether PM Muhyiddin and his trusted lieutenant, Azmin Ali, were quietly digging into EPF (Employees Provident Fund) or other public funds, or planned to borrow from foreign financial institutions at an industrial scale, or a combination of both.

While the government deserves a round of applause for its courage to gradually allow certain industries to operate under an extended lockdown, the move can also be seen as a sign that the country is in financial difficulties so much so that quite a substantial sector have been allowed to operate, especially factories and construction companies.

It’s perplexing to learn that the government allows electronic retail shops and construction workers to resume working but not beer brewery Heineken. Exactly why Heineken and Carlsberg factories were stopped from operating, despite the brewers only ran with 10% of its workforce, but electrical appliance shops and construction sector can run at 100% capacity?

Did Muhyiddin and his racist and extremist buddies UMNO and PAS realise that Heikenen paid close to RM100 million (RM98.2 million) in tax while Carlsberg splashed RM74.5 million in tax for the financial year 2018 to the national coffers? The same tax money will eventually be used to pay the fat salaries, allowances and other perks of the almost 100% “Malay-only” Perikatan Nasional government.

The “sin tax” to be paid by non-Muslims on alcoholic beverages in Malaysia will also be utilised to pay the salaries of the 1.71-million bloated civil servants. If the government cannot see the big picture, but continues to play up racial and religious issues, the country will hit a recession – even depression – before they could get rid of the nasty Coronavirus.

Yes, it appears that while the country was desperate for business and commerce to run again, the backdoor government had decided to win people’s hearts by throwing cash at them, money that it didn’t have. Hilariously, it had to flip-flop with an initial permission to beer makers to operate. Did barbers and hair stylists together with laundry shops pay RM174 million in taxes to the government?

If the country had a mighty financial strength, Muhyiddin government didn’t have to announce the relaxation of the lockdown. It could pay every worker RM2000 for the next 12 weeks and waits for the Coronavirus cases to disappear, or at least wait for the current 3-digit infection cases to drop to 2-digit. New taxes, like GST, could be re-introduced to recoup cash given to the people. - FT
Imej mungkin mengandungi: 2 orang, teks
Bila menteri Penyamun PNipu kantoi curi2 balik kampung tanpa sebarang program rasmi kementerian dan padam terus tulisannya di Twitter, adakah dia bermaruah dan minta maaf kepada rakyat atau jauh sekali nak letak jawatan?Kalu ada integeriti dan prinsip tak daklah tertubuh kerajaan tebuk atap.Ternyata kerajaan tebuk atap tanpa mandat rakyat langsung tidak menghormati jauh sekali mematuhi undang2 yang mereka sendiri kuat kuasakan...- f/bk

Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teks mungkin yang mengatakan 'apa guna memakai sari kalau tidak dengan selendang sungguh enak jadi menteri gaji banyak walaupun bangang'
Pedih... tapi benar!

cheers.

1 comment:

Unknown said...

Pas payah nak jadi hebat atau parti yg memimpin sebab tiada dikalangan pemimpin mereka yg bersifat universal atau versatile...klau ada yg versatile akhirnya akan dipinggirkan sebab sentimen "nilai lebai" itu sendiri...walaupun pemimpin tersebut ada degree atau master dlm bidang Islam..klau x suka akan cepat cepat di tuduh islam liberal..islam sekular..baruah harbi..khadam harbi dan sebagainya...itu sebab dlm hal hal siasah atau maslahah pemimpin pas yg satu kepala kerap menukar pendapat berdasarkan..tempat..masa..keadaan..
Tapi utk pas shj..jemaah lain x di ikhtiraf jika berpandangan yg sama sbb dlm dunia ni hanya ada satu jemaah jer yg benar iaitu pas...