02 April 2020

Jangan sampai Makcik Kiah merajuk...


1. Sejak dijadikan lambang yang mewakili rakyat, khusus yang memerlukan bantuan kewangan oleh Muhyiddin Yassin semasa mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin, nama Makcik Kiah sudah menjadi sebutan ramai sehingga katanya ada yang bercadang menamakan anak perempuan yang bakal dilahirkan dengan nama Kiah atau Rokiah.

2. Pakej Rangsangan Ekonomi yang berjumlah RM250 bilion adalah merupakan pakej ketiga terbesar di dunia selepas Amerika Syarikat dan China, diikuti oleh Kanada, Australia, Eropah dan Singapura.

3. Ini bukan saja membuktikan komitmen Kerajaan Perikatan Nasional ( PN ) pimpinan Muhyiddin bagi membantu rakyat yang susah akibat penularan wabak penyakit CORONAVIRUS atau COVID19 tapi yang tidak kurang penting ia juga membuktikan kepada dunia Malaysia masih punyai kedudukan kewangan atau simpinan yang begitu besar dan kukuh yang boleh dibelanjakan bila - bila masa , dan TANPA PERLU mendapat kelulusan Parlimen terlebih dahulu.

4. Sama ada nama sebenar Makcik Kiah ialah Rokiah dan sama ada beliau merupakan ibu kepada Dr. Marzuki Mohamad, orang kanan Muhyiddin sendiri, itu tidak penting.

5. Selesai sahaja Pakej Rangsangan itu diumumkan, ribuan rakyat menadah tangan menzahirkan kesyukuran mereka.

6. Suasana kesyukuran ini mengimbau kembali peristiwa di Temerloh apabila Najib, bekas Perdana Menteri ketika itu mengumumkan rancangan Felda Global Venture ( FGV ) anak syarikat FELDA mengapungkan sahamnya, manakala yang memberontak tidak setuju dengan rancangan itu dilabel sebagai 'Haram Jadah' oleh beliau.

7. Janji Najib setiap Peneroka Felda akan jadi kaya dan ada yang bakal jadi jutawan luntur apabila saham FGV menjunam jauh dari nilai pengapungan sebenar - itulah nasib malang peneroka Felda.
Malaysians Are Loving The 'Makcik Kiah' Reference In The Prime ...

8. Ahli - ahli akademik dan hampir kesemua akhbar termasuk yang berbahasa Cina dan Tamil menzahirkan kegembiran mereka di muka hadapan dengan segala pujian; apa tidaknya dalam suasana ekonomi di mana 'Dapur Mula Tak Berasap' hampir majoriti rakyat akan mendapat sekurang - kurang RM4000.00 seorang; rakyat tersenyum lebar seolah - olah bermimpi berada di taman bunga.

9. Tidak ketinggalan ada juga yang mengatakan Muhyiddin 'The Best Prime Minister Since Merdeka' atau 'Perdana Menteri Yang Terhebat Sejak Merdeka'.

10. Tak sampai seminggu pun sudah ada komen - komen dan analisa dari beberapa tokoh dan penulis terkemuka berhubunan Pakej Rangsangan bagi Makcik Kiah itu.

11. A Kadir Jasin mengemukakan secara terpinci dan amat mudah difahami umum jumlah sebenar yang Makcik Kiah akan dapat iaitu HANYA RM800.00 sahaja BUKAN RM4000.00 seperti yang diumumkan oleh Muhyiddin.

12. Yang hairanya analisa Kadir DISAHkAN tidak lain tidak bukan oleh Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz, Menteri Kewangan yang bertanggungjawab menyediakan pakej tersebut.

13. Pengesahan atau pengakuannya semasa ditemuramah di Stesen TV baru - baru ini oleh Tengku Zafrul yang dikatakan 'Pakar Kewangan' yang dibawa khas dari CIMB ke dalam Kabinet ini sudah barang tentu menjadi tajuk perbualan umum.

14. Rakyat kini terutama kalangan B40 yang pernah mendapat bantuan Kerajaan melalui beberapa skim mula mengesyaki ada yang tak kena dengan pengumuman tersebut.
Pemberian Tunai Secara One “One Off” Dan Jumlah Bayaran Bantuan ...

15. i. Jika Kerajaan begitu yakin mempunyai dana yang cukup mengapa pula pembayaran dicadangkan diberi secara berperingkat-peringkat:

a) pembayaran pertama pada hujung bulan April sedangkan Puasa bermula pada 24hb April ini.

b) Pembayaran kedua pada bulan Mei berkemungkinan besar selepas Hari Raya.

Rakyat kini TERLALU perlukan bantuan kewangan secepat mungkin bukannya seminggu lagi apatah lagi pada hujung bulan April dan Mei.

ii. Betulkah Kerajaan mempunyai sumber kewangan sebanyak itu ( RM250 Billion ) sedangkan Petronas yang menjadi penyumbang utama ekonomi negara kini berada dalam keadaan AMAT KRITIKAL?

iii. Ekoran penutupan kilang - kilang dan lain - lain perniagaan , sumber kewangan kedua terbesar iaitu kutipan cukai turut merosot begitu ketara sekali.

iv. Industri pelancongan sebagai salah satu sumber negara kini terjejas dengan teruk; MAS, AirAsia, Firefly dan Malindo TERPAKSA mengurangkan penerbangan, begitu juga pendapatan hotel , restoran dan lain - lain yang berkaitan.

v. Dalam masa yang sama segala hutang negara termasuk 1MDB perlu dibayar selain dari gaji kakitangan awam yang berjumlah hampir 1.2 juta serta bayaran pencen untuk pesara.

16. Rayuan dan suara - suara sumbang sudah mula kedengaran, namun rakyat masih ternanti - nanti penjelasan dari mulut Muhyiddin sendiri:

i. Apakah Makcik Kiah akan dapat RM4000. 00 atau hanya RM800.00 seperti yang disahkan oleh Tengku Zafrul - jika Muhyiddin masih mempertahankan angka yang disebut iaitu RM4000.00 maka ini bermakna Zafrol tidak sepintar yang digambarkan, justeru beliau MESTI dipecat serta merta dari Kabinet seperti juga Menteri Kesihatan 'Air Suam' yang juga telah melanggar Akta Kesihatan 1971 kerana mendedahkan nama pesakit Covid19 yang meninggal dunia.

ii. Jika Muhyiddin 'pusing' atau buat 'u- turn' ini bermakna beliau seorang Perdana Menteri yang telah menipu rakyat, maka secara gentleman atau anak jantan, beliau HARUS MELETAKKAN JAWATAN yang disandangnya kini.

17. Lebih buruk, Muhyiddin juga didapati melanggar arahan PKP daripada kerajaan pimpinannya sendiri apabila keluar membeli barangan dapur di sebuah pasaraya pada Ahad lalu bersama isterinya, sedangkan peraturan hanya membenarkan ketua keluarga saja keluar membeli-belah.

18. Itulah akibatnya apabila ' Yang Kalah Jadi Kerajaan, Yang Menang Jadi Pembangkang'.

19. Jangan sampai Makcik Kiah merajuk kerana akibatnya akan diterjemahkan pada PRU ke15 nanti. - Tamrin Tun Ghafar

Nasib Menteri Gomen Pintu Belakang...

Sejak menteri Kesihatan buat teori air suam menghapuskan Virus.. selepas itu Muhyidin bertindak bijak, Menteri bukan lagi jadi jurucakap.. walaupun Menteri dibantu dengan 2 Timbalan Menteri, Bukan hanya Kementerian Kesiahatan.. Semua Menteri dilarang mengeluarkan kenyataan.. Suara mereka di Kuaratin..

70 Menteri makan gaji buta ni pun..rehat lah masing2 dirumah, Tiba tiba rakyat tanya lagi..rakyat tengah susah..Mana semua Menteri.. makan gaji buta ker ?

Oleh kerana rasa tercabar..dan ingin membuktkan depa buat Kerja..Sorang sorang Menteri Menyahut cabaran,, Walaupun Menteri Kesihatan hanya berbicara di Facebook..Sekali lagi kena Kritik.. Sebab dedahkan identiti pesakit COVID-19 yang meninggal Dunia..
Imej mungkin mengandungi: teks yang berkata 'MENTERI KESIHATAN DEDAH NAMA PESAKIT POSITIF COVID- 19? DR ADHAM BABA Yesterday at 5:03 PM Salam takziah buat waris Allahyarhamah Saziah binti Mohd Said, Pembantu Tadbir, Bahagian Sumber Manusia, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Allahyarhamah berumur 57 tahun, positif COVID-19 telah disahkan meninggal dunia di Hospital Sg Buloh pada 29 Mac 2020, jam 4 petang. Akta Perubatan 1971: Tidak boleh dedah identiti, rekod perubatan pesakit kecuali ada kebenaran daripada pesakit'

Tak cukup dengan itu hari ini menambahkan gelak tawa rakyat, Menteri dah siap nyanyi lagu raya.. Biarpun rakyat nak keluar rumah pun tak boleh.. aku sendiri pun belum tonton video dia..

Lepas tu Menteri Perumahan pun mula tunjuk dia pun buat Kerja..Maka dia pun pakai Sut perlindungan yang jadi hak barisan depan negara sambil cuci jalan.. Sekali lagi Menteri tunjukkan Kebodohan mereka dan dikritik rakyat dan doktor sendiri..

Menteri Wanita dan timbalan dia yang tak berapa cerdik itu pula nak tunjuk cakna kepada Wanita.. Sekali lagi dikritik rakyat dan media Antarabangsa kerana saranan Isteri bersuara Doraemon..

Menteri Alam sekitar kali terakhir pula dikesan bicara pasal pokok Durian Musang King.. Mula bangkitkan teori Virus di saluran kumbahan.. dan teori alam sekitar dan udara Bersih sebab PKP...

Menteri Kewangan pula terpaksa tangguhkan bual bicara di TV3 sebab kantoi di siaran Astro Awani.. hatta PM sendiri kantoi, Kononnya membeli belah berseorang..akhir dia sendiri langgar perintah PKP sebab bersama dengan isteri..
Imej mungkin mengandungi: 1 orang

Nasib lah Menteri lain tak bersuara.. Kalau tak..tak tahu apa jadi.. Rakyat dah tak perlukan siaran Astro untuk tonton lawak jenaka.. tapi itulah.. Jumlah 70 Menteri ini tak langsung berguna kepada Rakyat....

Yang lebih malang, Kita akan berhadapan dengan krisis ekonomi dengan Barisan Menteri seperti ini.. tak tahu lah apa nasib rakyat lepas ini.. tapi ini lah barisan Menteri dikalangan bani Melayu Islam yg dibangga banggakan Mufti Utara kononnya sebagai anugerah Allah..

Sekali lagi malangnya rakyat kita sebab ada Mufti seteruk dan se Ashabiyah seperti Mufti Utara ini..- Ipohmali
Imej mungkin mengandungi: teks mungkin yang mengatakan 'apalah dosa aku dilibat dlm kempen bodoh diorg ni...'
Kesiannnn...

The reality of Muhyiddin’s Mak Cik Kiah...

Paradoxically, the greatest weakness of Muhyiddin Yassin’s economic stimulus package is the proud example that the prime minister gave of pisang goreng vendor Mak Cik Kiah and her family. The rather contrived example of her is that she has a husband who is a government pensioner and currently a Grab driver and whose daughter is a PTPTN (student loan scheme) borrower. The household income of Mak Cik Kiah is below RM4,000 a month.

In his speech on March 27, Muhyiddin calculated that Mak Cik Kiah and family will receive cash support and savings of RM8,664 over six months or RM1,444 per month. If Mak Cik Kiah earns some money monthly, then she might – might – regain lost income. She won’t be delighted, like Muhyiddin said she will be.

But let’s switch – make it a lot more in touch with reality. Mak Cik Kiah is a pisang goreng seller still and earns RM1,500 a month. Her husband is a casual worker who earns some RM2,000 for a total income of RM3,500 per month, about the median income for rural households in Malaysia.

They live in a dilapidated private housing and pay rental of RM500 per month and make ends meet with RM3,000 per month – they don’t have Employees Provident Fund (EPF) accounts and little or no savings. The husband does not drive for Grab (no car) and has an old motorbike, the sole transport for the five of them. He does not volunteer for Rela – no time.

For the last two weeks, they have been tearing their hair out because they have no income. They have three young children, one of school-going age. Of the other two, one is an infant and the other a toddler. They have run out of their meagre savings and don’t know when they will get more money. They are waiting for the RM1,600 payment from the government which will be made in two instalments. That first RM800 will be welcome but their immediate cash income has shrunk.
Jangan sampai Makcik Kiah merajuk – Malaysia Dateline

Consider their predicament: After paying rental of RM500, they have a disposable income of RM300 for April. What are they going to do for food? Five people on RM10 a day! And what about other expenses besides food? How long is this going to last? When will they be able to sell pisang goreng, and will business be back to normal? The husband thinks about when he can go back to work again and get some daily wages and badly needed cash.

These will be the people who will most likely need the direct cash from the government. Because they will spend the money they receive, any payment to them will stimulate the economy. There are many millions of people like Mak Cik Kiah and they need to be helped more, much more, than others. I simply can’t understand why so many social commentators out there knock even this payment.

A RM10 billion handout to all of them is not enough. The government needs to find more ways of channelling money to them and many times more than what has been allocated. If this is not done – and this is no exaggeration – they will starve. And then there are the illegal workers who number at least two million, and the legal migrant workforce amounting to at least another two million. Nothing has been provisioned to assist these people.

It turns out that the direct stimulus package from the government announced in the much-touted RM250 billion package is only RM25 billion of direct injection of funds into the economy. Finance Minister Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz has confirmed this in a Bernama report.

The rest constitutes different types of aid such as loan moratoriums, soft loans and permitted withdrawal of savings from the EPF. There is the matter of opacity. The RM250 billion package is broken down (refer to Table 1), but a close reading of Muhyiddin’s speech on March 27 still does not give a proper accounting of how the whole package pans out.


A big part of this RM250 billion is accounted for by a handful of large items (see Table 2).



There is nothing wrong per se for all of them, except to note that not all of them may be taken up and spent by those to whom it is offered. Oh, just a little reminder, this does not affect Mak Cik Kiah at all because she has no bank borrowings and no access to funds and no EPF. Like I said, there are millions like her.

I have a housing loan, so I get a moratorium on payments for six months. If I don’t do anything, I automatically get the right to defer all loan payments for six months, but it’s not free – my loan gets extended and I still pay the same interest rate for longer, although I think it should be reduced for that six months at least. But those savings I have, I am not going to go out and spend it – there will be many like me.

But yes, it’s a great help for those who want that aid, as it gives them breathing space in a period where cash has contracted.

Retirement money

That withdrawal from the EPF is basically the government allowing withdrawals from retirement money in an emergency. It’s those who have little money who will withdraw. I wish the government had put more money in to help them. Yes, there is a need to help keep jobs by keeping businesses afloat, but shouldn’t business owners dig from their own reserves too to do this, if they have the means? After all, they made good money during the good times.

But I will not knock giving them aid in the form of soft loans to help them tide over the business, loans which have to be paid back when better times return, or which have to be written off if better times take too long coming.

At the end of the day, any stimulus package is a balancing act – helping those well-off so that jobs can be saved, and ensuring that the poor do not slide into subsistence or worse. The balance is tilted in favour of the former – poor Mak Cik Kiah is left holding the short end of the stick. I wish this backdoor government which is supremely fearful of convening Parliament will put its mouth where the money is and do the needful to get cold, hard cash out to the needy.

How much would that take? Say 20% of the stimulus package would be fine or RM50 billion to the B40 group – that’s RM40 billion short right now. That would need a parliamentary nod. Do they have the moral gumption to do that?

If the package is good, why won’t the opposition approve? In fact, why not get the new package pre-approved by the opposition so it will pass parliamentary muster and lay off the issue of no confidence and the backdoor government away for a while? In tough times, we all have to work together, right? How about that, PM? You did say you cared for all Malaysians even though we did not elect you. It’s time to show this right now. - P.Gunasegaram,mk

Imej mungkin mengandungi: 6 orang, teks
We will only know after the first week of April whether the movement control order needs to be extended or not  beyond April 14. If there’s no exponential increase in #COVID19 cases by mid April , we may have succeeded in flattening the curve  - MOH DG Dr Noor Hisham

Imej mungkin mengandungi: 1 orang

Dia ni bingong atau bangang...

PKP fasa 2
Tiada penerangan foto disediakan.
14 hari dah lepaih...

14 hari lagi mampoos....

cheers.

No comments: