10 April 2020

Menteri Tik Tok pulak dah...


Tindakan Menteri Pengajian Tinggi, YB Datuk Dr Noraini Ahmad yang menganjurkan pertandingan dalam talian menerusi aplikasi TikTok ketika musim Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) adalah sangat dangkal dan tidak sensitif dengan kesusahan yang sedang dihadapi oleh mahasiswa-mahasiwa di Institut Pengajian Tinggi (IPT).

Isu soal kebajikan mahasiswa yang terkesan daripada langkah PKP sepatutnya perlu diberi perhatian yang serius oleh pihak Menteri dan tidak sewenang-wenangnya melepaskan tanggungjawab tersebut kepada pihak IPT dan badan-badan bukan kerajaan (NGO).

Sebagai contoh, bantuan kewangan dan makanan perlu segera disalurkan kepada kumpulan mahasiswa bukan sahaja yang terkandas di asrama tetapi juga rumah-rumah sewa.
Imej mungkin mengandungi: 2 orang, orang berdiri, teks mungkin yang mengatakan 'Kita tik tok! Bagaimana kita nak bantu pelajar universiti? i?'

Sebaliknya, saya menggesa agar Menteri mengambil peluang ini untuk menganjurkan kempen-kempen yang ada nilai tambah, pembinaan jati diri, diskusi dan sebagainya yang akan menyumbang kepada pembangunan mahasiswa negara.

Ini seterusnya akan menggalakkan mahasiswa kita untuk melakukan perkara-perkara yang lebih bermanfaat sepanjang tempoh PKP ini.

Saya juga ingin menyarankan agar Kemeterian Pengajian Tinggi (KPT) membentangkan langkah-langkah yang akan diambil bersama pihak-pihak universiti bagi menghadapi musim selepas PKP (post PKP) bagi memastikan perjalanan baki semester yang terurus dan teratur.
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teks

Misalnya, Menteri harus peka dengan bahan pengajaran secara atas talian (terutamanya yang memerlukan amali atau praktikal) dan juga cabaran capaian internet yang dihadapi khususnya oleh pelajar-pelajar di luar bandar ekoran langkah yang diambil oleh sesetengah universiti untuk menghabiskan baki semester yang tertangguh melalui kelas dalam talian (online lecture).

Pihak Kementerian bersama IPT perlu mengenal pasti pelajar-pelajar yang akan terkesan daripada keputusan ini dan segera menawarkan bantuan yang sewajarnya.

Oleh yang demikian, saya berharap agar pihak Menteri lebih peka dengan keadaan semasa yang dihadapi oleh pelajar-pelajar kita di Univerisiti.

Mahasiswa adalah aset utama negara yang perlu dijaga dan diberi perhatian yang sewajarnya.

Bakat dan kebolehan yang dimiliki perlu dimanfaatkan sedaya mungkin bagi menyumbang kepada masa depan negara yang lebih baik. - Akmal Nasir

Imej mungkin mengandungi: 2 orang, orang berdiri dan luaran
Pesakit covid19 meningkat...

Malaysia maintain 150-220 pesakit baru setiap hari atau buat selama2nya tanpa mahu turun?? Itu dah cukup baik bukan? Buat MCO, buat EMCO tapi di Hypermarket dan Supermarket malah Mini Market masih biar org berebut2 TANPA SD yg betul.

SD awal hanya ditunjukkan masa beratur di pintu masuk utk check Temperature. SD akhir masa nak byr di kaunter. Tapi in between masa kat tempat brg2 basah..mak aii...berebut2, batuk, bersin di depan org, lintang pukang pakat pilih bawang, ikan, udang mcm2. 
Tiada penerangan foto disediakan.

Hanya segelintir yg tak berani dekat dan menunggu. Majoritinya buka mask letak kat dagu..berebut mcm biasa. SD lah sangaaat...haha

Itu belum kira yg bertandang ke rumah org atau berjalan keluar dari negeri masing2 dlm keadaan MCO. Ini KP Kesihatan yg kata bukan aku reka. So hgpa pikiaq tgk le MCO boleh berjaya ke kalau SD diabaikan di mana.2?? 

Aku p Tesco, sama. Aku p NSK, sama, Aku p Segi Fresh, sama juga. Mana2 hypermarket pun sama. HEBAT rakyat Malaysia..!! Lepastu pakat dok heran awat dah dekat sebulan MCO tak nampak jangkitan harian junam, sebaliknya terapung dan flat? - - Zus Din

Kejayaan hari ini kerana 
perancangan Kjaan PH pd Dis 2019...

Punya terdesaknya kerajaan PNipu khususnya PAS dlm mnghadapi kecaman drp rakyat krn lemah dlm menangani masalah COVID19 ini, mrk mula melaga2kan pegawai kerajaan yg bertungkus lumus sbg frontliners dlm menghadapi masalah yg ada skg.

Mrk mnjadi batuapi melaga2kan Dr Musa dan Dr Noorhisham agar bergaduh sesama sndiri utk dijadikan kambing hitam. Mrk politikkan bencana yg ada ini utk melepaskan tanggungjawab ini kpd pegawai2 kerajaan.

Rupanya PAS jadi batu api melaga-lagakan rakyat dgn Dr Musa dan Dr Noor Hisham. Dr Musa tak lah hentam atau salah kan Datuk DG secara langsung tetapi Dr Musa lebih menegur kepada beberapa Menteri yg agak tidak bijak semasa serangan Covid ini.

Walaunchai sengaja nak mainkan sentimen seolah-olah penyokong PH tak suka Dr Nor Hisham. Padahal, beliau sebagai penjawat awam rela berkhidmat dgn baik sejak di bawah PH lagi. Ada juga yang cuba mengaitkankan isu ini dengan DAP yang kononnya memang anti-penjawat awam.

Para walaunchai yang sudah dijangkiti wabak CoDAP. Antara symptom wabak CoDAP ini ialah mereka akan mengaitkan semua perkara dalam kehidupan mereka dengan DAP. Satu hari tak sebut DAP, terasa seperti tak sempurna iman mereka.

Sdgkan Dr Norhisham sndri telah mengakui akan keberkesanan Kerajaan PH dlm mentadbir krn melabur kpd sektor kesihatan sejak dari tahun 2019 lagi.

Npk tak betapa jahat dan busuknya hati parti yg mengaku Islam ini...??? Sila tonton video smpi habis dan sebarkan kejahatan PAS kpd rakyat Malaysia....!!! 

Sebagai warga Malaysia tanpa mengira agama, kaum dan darjat utk bersama2 berganding bahu memerangi Covid19 ni  - f/bk

Minister deletes all TikTok Contest 
postings after getting an online roasting...

Higher Education Minister Dr Noraini Ahmad is believed to have deleted all TikTok-related postings from her social media accounts after getting hammered by netizens.

Noraini’s launch of the contest yesterday seemed promising after she kicked it off with a promo video of her making a video call to a pair of youngsters acting as her children, who were informed of the contest on the video-sharing social networking app TikTok.
Selamba dia baling Menteri bawah bas...

It featured the current hit remix of Prime Minister Muhyiddin Yassin’s ‘ke sana, ke sini’ announcement, but Noraini’s attempt at capturing the hearts of netizens fell flat and she was on the receiving end of an online roasting since yesterday.

“Air suam, Doraemon, kumbahan and now the TikTok Minister,” read one posting, in reference to the continuous stream of high profile blunders by ministers.
Noraini criticised over the timing of the entertainment-based idea, when her focus should have been on the welfare of students stuck in hostels at universities and institutions of higher learning across the country. 

Solutions were required both for their current situation during this Movement Control Order (MCO) and the resumption of their studies.

Others compared this to how the reaction from Noraini’s far right Malay-Muslim nationalist support base might have been had such an idea been concocted by a Pakatan Harapan minister when they were in power, when, as one netizen described tongue-in-cheek, “Islam was always under threat and Malays were apparently being discriminated against.”

“Very Islamic!,” said another. - talkabout

Hit remix of Prime Minister Muhyiddin Yassin’s ‘ke sana, ke sini’ 


Untuk penyokong tebok atap; macam mana kapal tak karam 
kalau semua yang bagus kena cantas ganti dengan penyamun?


Imej mungkin mengandungi: 2 orang, teks mungkin yang mengatakan 'Lim Guan Eng @guanenglim 51s Saya sempat berborak dgn pengarah hospital Dr.Saiful & malangnya saya difahamkan kelulusan peruntukan RM400,000 semasa saya di MOF utk membeli bekalan perubatan telah ditarik balik. Saya harap kerajaan pusat akan memberikan semula peruntukan tersebut kpd Hospital Seberang Jaya.'
Inilah padahnya berbuat baik kpd pembangkang dulu. Rakyat dah tak termarah sebab menteri2 PH terlalu baik dgn musuh tak bertempat. Bila kamu jd kerajaan... semua org jahat kamu tak ambil tindakan tapi bila kamu jd pembangkang, org jahat itu sanggup buat jahat kpd kamu kaw2 tanpa belas kasihan walau kamu tak bersalah..- Mur Ni

Imej mungkin mengandungi: teks
cheers.

No comments: