12 February 2020

Koner Keling Bukan Koner Baring...


Tun Mahathir akan menunaikan janji untuk transisi PM tetapi terpulang pada Dewan Rakyat untuk jadi penentu utama...why?

Sebenarnya kenyataan di atas adalah tepat dari segi perundangan tapi tak pernah pun di zahirkan di parlimen. Contoh masa Tun M di lantik sebagai PM, YDPA dengan tanda-tangan MP2 dari PH telah melantik Tun M untuk menjadi PM yang ke 7. Walaupun masa transisi dari Tun M ker Tun Abdullah atau pun Tun Abdullah ke Dato Seri Najib, tiada pun undi percaya di zahirkan dalam parlimen. Parti Pemerintah enjoy the majority berdasarkan jumlah yang di bawa di hadapan YDPA

Now kita balik kepada hipothesis kenapa transisi ikut perjanjian lebih baik dari undi percaya terhadap DSAI. Jika Tun meletak jawatan dan DSAI present the MP numbers kepada YDPA, dan kalau YDPA berpuas hati, baginda boleh melantik DSAI sebangai PM8 di dalam dewan rakyat. This is the silent method yang mana parti pemerintah enjoy the majoriti dan mana-mana rogue MP dalam PH most likely tidak perlu menzahirkan penentangan.

Tapi kalau hendak juga di buat ikut perundangan macam apa yang Dato Dr Arif Perkasa Mufti Utara dok tanya, undi percaya boleh di buat di dalam sidang dewan; which is not going to be pretty.

Baca artikel 43 dalam perlembagaan negara "Jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri melainkan jika atas permintaannya Parlimen dibubarkan oleh Yang di-Pertuan Agong"

1) Ia bergantung pada jumlah support dari MP. Kalau jumlah MP yang support DSAI sama dengan jumlah MP PH dalam dewan maknanya dewan akan status quo dan PM 8 akan di lantik. This is the best option dan DSAI boleh lantik TSMY jadi TPM.

2) Kalau jumlah support dari MP PH kurang tapi DSAI masih lagi secure majoriti 112/222 seat, DSAI masih boleh angkat sumpah dan muka-muka rogue MP akan terdedah. Kalau DSAI masih boleh jadi PM despite the hardship, ini sendiri tak berapa hendak cantik untuk air muka former PM especially kalau yang tak sokong itu dari parti bersatu.

3) Kalau jumlah MP yang support DSAI kurang , satu calon MP lain perlu di pilih untuk dapat kepercayaan majoriti dari dewan. Worst case , kalau MP undi Tun M semula untuk jadi PM, Tun boleh jadi PM sampai akhir penggal. Senario kerajaan pintu belakang mungkin terjadi di mana Amanah, DAP dan PKR pro-DSAI akan jadi pembangkang. Dan PH-yang ori mungkin akan jadi balik macam status PRU13; pengkhinat dari PH akan kalah teruk di kerusi mereka yang marginal dalam PRU15.

4) Kalau jumlah MP yang support DSAI tak cukup majoriti dan MP yang support Tun M pun tak cukup majoriti, kita akan ada state parlimen tergantung. Mungkin terpaksa buat kerajaan campuran tapi kalau tak boleh capai persetujuan, parlimen terpaksa di bubarkan walaupun PM ada option untuk extend sidang parlimen untuk 6 bulan lagi untuk garner support. Kalau parlimen di bubarkan sebelum cukup tempoh 3 tahun, first timer MP macam TITM most likely tidak akan dapat pencen sebab tidak cukup tempoh 3 tahun. Jadi bubar parlimen bukanlah jalan yang MP2 akan pilih especially MP-MP dari PH yang mana sentimen dari rakyat tidak berapa nak cantik terhadap PH.

Jadi undi percaya pada next PM walaupun legally correct dan dibenarkan; it is like uncharted waters. Tak pernah di cuba di parlimen kita dan hanya untuk boosted personal ego. Winners take all and losers take the fall. Jadi transisi PM secara perjanjian adalah lebih baik dari segi kestabilan parti memerintah dan jaminan yang legasi bekas PM akan di teruskan. Dan ikut pattern siapa-siapa yang di sokong oleh PAS pasti akan tersungkur; jadi seboleh-bolehnya cuba untuk tidak meminta sokongan mereka kerana akan membawa rebah. - Mohd Mukhlis Mohd Sharif

Wakil Rakyat bukanlah 
"Datuk Nikah Kahwin"...

Agak kelakar apabila Tuan Ibrahim dari parti lebai mahu bawa usul "sokong Tun M sebagai PM" di dalam Dewan Rakyat. Tdak disangka sebegitu rendah level pemikiran politik Timbalan Presiden parti lebai berkenaan.

Tidak menjadi kelakar sekiranya cadangan itu dibuat ketika tiada ketentuan siapa jadi PM. Apabila jawatan PM telah diberikan kepada Tun M dan diperkenankan oleh YDP Agong, apa keperluan cadangan Tuan Ibrahim ini? Selepas anak dara Tuan Ibrahim diijabkabulkan dengan seseorang, baru Tuan Ibrahim berkata,"Saya sokong dia jadi menantu saya". Lawak tak? Kecuali, Tuan Ibrahim mahu bawa usul "Hilang kepercayaan terhadap PM". itu baru munasabah.

Tugas Speaker dewan adalah membenarkan usul2 yang boleh memberi faedah kepada rakyat atau ada kepentingan umum melibatkan rakyat atau negara. Tidak semua usul yang dibawa, Speaker akan terima untuk dibahas di dalam Parlimen. Usul2 bodoh seperti ini sudah tentu akan ditolak oleh Speaker kerana membuang masa Dewan Rakyat untuk membahaskan perkara yang telah pun wujud. Sebab itu penting memilih Wakil Rakyat yang cerdik. Tugas Wakil Rakyat atau Ahli Parlimen bukan semudah tugas "Datuk Nikah Kahwin" dalam filem "Musang Berjanggut".
Image result for tuan ibrahim tuan man

Usul yang mahu dicadangkan oleh Tuan Ibrahim (atas) itu tiada makna apa2. Tidak mengubah apa2 kerana selagi tiada usul "Undi Tidak Percaya" kepada PM, selagi itulah wujudnya PM sekarang. So, apa tujuan usul tersebut? Adalah lebih baik jika usul tersebut digantikan dengan usul pindaan RUU Akta 355 yang lebai Hadi bawa dulu dan dia sendiri tangguhkan dulu? Bukankah itu lebih berfaedah dan syarie? Oppss..saya terlupa, rupa2nya pindaan RUU Akta 355 itu pun kerajaan PH akan lakukan dan telah pun dimulakan sedikit demi sedikit di Wilayah Persekutuan.

Tidak sukar untuk membaca nawaitu jahat lebai katik ini. Tujuannya, apabila dibawa usul ini puak2 lebai akan sokong dan Tun M akan lihat lebai2 mana yang sokong dia dan jika ada kes termakan duit 1MDB diharapkan Tun M boleh setelkan. Di samping itu, mereka mahu lihat mana2 MP yang tidak sokong Tun M. Itu sahaja nawaitu lebai ni. Apa faedahnya kepada rakyat jika usul itu dibuat? Andainya majoriti tidak menyokong usul tersebut, maka lebai harap Hadi Awang akan jadi PM?

Cukuplah lebai, jangan buat kerja bodoh seperti itu. Tunjukkanlah tahap sebagai MP yang bijak yang boleh menegur kerajaan, bukannya membawa usul yang tidak berfaedah seperti itu. Kalau tidak mahu sangat Anwar jadi PM, buatlah usul "Undi Tidak Percaya" kepada Anwar apabila Anwar menjadi PM tidak beberapa lama lagi. Saya khuatir, apabila Anwar jadi PM nanti, puak lebailah yang pertama mengetuk pintu pejabat PM. Contohnya telah ada, betapa dihinanya Tun M sebelum PRU14 tetapi merekalah yang pertama ketuk pintu pejabat PM dengan kulit muka yang tebal. - Wfauzdin Ns 

Image may contain: one or more people, possible text that says 'MAHATHIR CANNOT KILL OFF PAKATAN WITHOUT KILLING HIMSELF- -'IT'S STUPID TO THINK ANWAR WON'T HAVE SUPPORT OF PARLIAMENT WHEN He BECOMES PM': ZAID REVEALS 3 GROUPS OUT TO BLOCK ANWAR- MAHATHIR CRONIES WHO WANT TO CLING ONTO GRAVY TRAIN; AMBITIOUS 'HIJACKERS' LIKE HISHAM-AZMIN CARTEL; UMNO-PAS WHO BET THE LONGER DR M STAYS ON, THE MORE PAKATAN WILL ROT THE EASIER FOR THEM TO WIN GE15 BUT ALL 3 WILL FAIL BECAUSE THEY ARE TOO STUPID & VOTERS NOWADAYS TOO SMART'
Groups that resist Anwar as PM...

There are three main groups that do not want Anwar Ibrahim to have a smooth transition in becoming the next Prime Minister.

The first is the business group, who surrounds the present PM, and they are afraid that the gravy train will no longer be coming to them. After so many years of non-stop supply, they are scared there might even be a total stoppage. The second is the ambitious dreamers who think, with some horse-trading, they can become the next occupants of Putrajaya.

The last group is the strategic thinkers for Maufakat Nasional, who believe that the longer Dr Mahathir Mohamad helms Pakatan Harapan the faster Harapan will rot and hence, more comfortable for them to win the next general election.

All three will fail miserably because they think they are smart enough to easily fool the voters who supported Harapan during the last election. Using their usual battery of propagandists to confuse the voters, they started by saying that the PM can reshuffle the cabinet as he wishes.

In other words, they implied that the PM could remove the PKR elements supporting Anwar, DAP ministers and Amanah ministers, and replaced them with the traitors and the hopefuls from Maufakat Nasional.

The short answer is that the PM cannot do this. In a parliamentary Westminster model that we follow, the mandate obtained from the voters will require the cabinet to comprise members of the Harapan coalition.

The mandate of the people was conferred on the political grouping called Harapan and not directly to an individual. Our PM has no more power than the collective strength of Harapan. He cannot cannibalise Harapan without cannibalising himself.

This is unlike that of a presidential system. A president can dismiss the entire cabinet and appoints a new set of ministers because he was elected directly by the people, the nature of a presidential mandate is different from that of our PM.

Faced with this problem the propagandists then conjure a new trick. They now say that an opposition party can move a motion of confidence in Parliament to demand that the present PM continue to be in office well into the future.

There is another propagandist that says Anwar must have the support of the Dewan Rakyat to be PM. He was not insistent of this requirement when Mahathir was made PM.

This trick again is an improper exercise of the powers of the Dewan. It's never done elsewhere. The Dewan Rakyat is a legislative body entrusted to pass laws which the country requires.

The office of the PM is not within the competence of the legislature but that of the executive.

It is up to the parties in government to decide on the issue of who becomes the PM. If the selection of the PM by the government of the day is one that is not a popular choice then someone can move a vote of no confidence against the PM and his government.

If the motion succeeds, then Parliament can be dissolved, and the country faces another general election. So we need to do things properly and step by step.

It is unbecoming and stupid for anyone to think Anwar will not have the support of the Dewan Rakyat when he assumes office. It is mischievous and self-serving to conclude that we have to find someone else now since Anwar might not have the necessary support.

I don't want to labour much about when Mahathir should step down. That's for Harapan to decide. My concern is I don't want our country to look stupid when leaders talk absolute nonsense about the rudiments of parliamentary democracy.

A political party like PAS will propose anything they fancy without worrying too much about credibility since they are a religious party. Still, I was hoping that the more literate political leaders and commentators will not be so desperate to utter political rubbish when canvassing a political point. - Zaid Ibrahim

Gomen pintu jamban...

Umurnya masih panjang...
Story kat SINI dan SINI...

Semakin berbelit-belit...

cheers.

2 comments:

aidanurhaidah said...

Nampak sangat gila kuasa! Anwar sendiri tak dapat sokongan penuh dari ahli2 PKR, camne nak dapat sokongan majoriti dari parti2 lain? Fikirlah sendiri. Tu sebabnya dia cuba cari jalan ikut pintu belakang, tu pun masih belum berjaya.

Koperasi Prihatin Kedah Berhad said...

Kadang-kadang terfikir apa kesan undi percaya dalam lantikan PM? Kalau undi tidak percaya memang nampak kesannya kerana bila undi itu berjaya maka PM akan hilang jawatan. Kalau undi percaya kalau undi itu berjaya seseorang PM masih boleh meletak jawatan dan memberikan kepada orang lain. Jadi kenapa perlu beriya-iya dengan undi percaya? Nampak sangat hanya mainan politik murahan sahaja.