19 October 2016

Hukum Allah memangnya murni...


Perdana Menteri dan rakan-rakan barunya dalam PAS mahu melaksanakan undang-undang Syariah dan mereka bekerja bersama-sama untuk memperkenalkan pindaan kepada Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 - lebih dikenali sebagai Akta 355 - dengan memberi kuasa kepada Mahkamah Syariah untuk mengenakan semua hukuman kecuali hukuman mati.

Presiden PAS Hadi Awang juga menganjurkan munajat di Kota Bharu mendoa agar Rang Undang-undang itu berjaya apabila diperkenalkan tidak lama lagi.

Saya tidak mempunyai apa2 masalah dengan Hukum Allah. Semuanya dinyatakan di dalam al-Quran. Masalah saya, dan ianya perlu menjadi masalah anda juga, adalah bahawa Hukum Allah perlu dilaksanakan oleh manusia. Apakah jenis manusia pemimpin2 Islam kita? Adakah mereka sepatutnya pemimpin sebagaimana yang ditetapkan oleh Islam?

Tidak sama sekali.

Mereka sombong dan bongkak pada tahap yang paling tinggi. Kononnya hanya mereka sajalah yang tahu apa-apa tentang Islam dan orang lain tidak mempunyai hak mempersoalkan mereka.

Hanya mendengar dengan teliti kenyataan mereka dan memerhatikan tingkah laku mereka, anda akan mendapati bahawa pemimpin-pemimpin ini, sama ada politik atau agama, adalah sama dengan Taliban. Mereka mahu agar kita semua mengikuti mereka tanpa soalan; dan jika tidak, maka kita adalah dianggap "Umat Islam tidak baik".

Kemudian mereka menggunakan kuasa mereka untuk melindungi diri mereka daripada tuduhan jenayah. Mereka juga menyalahgunakan kuasa untuk memperkayakan diri mereka, sama ada dengan mencuri wang tunai atau mencuri kayu balak dari hutan rizab. Mereka kemudian akan menangkap dan mengenakan semua orang, seperti saya, yang bertanya soalan mengenai kelakuan mereka. Mereka akan menggunakan samseng untuk menghalang perhimpunan aman.

Adakah ciri-ciri ini yang ditetapkan oleh al-Quran bagi mereka yang merupakan pemimpin dalam masyarakat kita? Sudah tentu tidak.

Oleh kerana al-Quran dan Nabi Muhammad SAW menjelaskan, pemimpin Islam mesti adil dan penyayang. Dia mesti hidup semata-mata dan tidak mendapat bayaran untuk menyebarkan agama. Islam membenci pemimpin yang hipokrit.

Islam membenci pemimpin yang berpura-pura dan berdusta. Islam menuntut kejujuran dan integriti dari pemimpin Islam.

Hari ini kita mempunyai pemimpin yang korup dan tidak jujur, dan mereka inilah yang begitu sibuk untuk menojolkan rang undang2 hudud - tapi mereka itu tidak layak sebagai pemimpin Islam maka mereka tidak layak untuk melaksanakan hudud.



Apabila Tun Dr Mahathir Mohamad tiba di lapangan terbang, saya berharap beliau akan diiringi oleh polis tetapi  Polis di Kuala Lumpur tidak membenarkan polis pengiring untuk beliau.

Inikah cara kita menghormati pemimpin kita yang telah banyak berjasa kepada negara kita. Sebaliknya mereka tiada belas kasihan untuk orang tua itu, hanya kebencian kerana dia telah mengkritik Perdana Menteri. Inilah jenis pemimpin Islam kita yang ada hari ini.

Kemudian di Kota Bharu sendiri, saya cari premis di mana saya boleh mengadakan ceramah ini dan saya diberitahu bahawa jika Datuk Husam Musa merupakan penceramah maka saya tidak dapat menggunakan premis.

Sekarang ada satu pekeliling daripada kerajaan negeri yang melarang sesiapa yang bekerja dalam kerajaan atau syarikat berkaitan kerajaan  membantu atau terlibat dengan parti baru, Amanah, tetapi pekeliling tidak melarang orang yang sama daripada bekerja untuk PAS.

Ini adalah jenis double standard yang PAS telah menerima pakai, dan mereka belajar teknik ini dari UMNO. Kedua-dua pihak adalah orang munafik.

UMNO dan pemimpin PAS adalah tidak layak untuk melaksanakan hudud atau meluluskan Rang Undang-Undang Hadi di Parlimen. Mereka tidak mengerti apa yang adil dan saksama, dan mereka adalah sekumpulan pemimpin yang sombong lagi bongkak.

Jika kita membenarkan mereka untuk memotong tangan bagi kesalahan mencuri, hanya tangan orang-orang kita yang akan dipotong, tetapi semua mereka akan terlepas. Kesalahan mencuri mereka akan mereka lindungi oleh Akta Rahsia Rasmi. 

Jika mereka diberi kuasa melaksanakan hukuman rejam untuk kesalahan zina pula, hanya pesalah yang dalam pakatan pembangkang yang akan dihukum, sementera puak mereka sendiri akan sentiasa dilindungi kesalahannya.  

Kita mesti menolak mana-mana undang-undang yang mereka berusaha untuk lulus kerana mereka bukanlah pemimpin yang adil. - Zaid Ibrahim 

Petikan diatas adalah terjemahan daripada artikal asal berjodol "God’s Laws are fine" oleh Zaid Ibrahim. Read the original article below.

God’s Laws are fine

Selangor gov't to challenge 
EC's redelineation in court...

The Selangor government will challenge the Election Commission's proposed redelineation in court, Menteri Besar Mohamed Azmin Ali said today.

The state government wants the Kuala Lumpur High Court to quash the EC's notice and recommendations for the redelineation exercise, said the PKR deputy president.

"We are giving you notice that the state government will file an application for judicial review either by this evening or latest by tomorrow," Azmin told a press conference today.

Based on the preliminary finding, he said, the state government's team of experts found evidence that the redelineation exercise was unconstitutional.

It violated Article 113 and Section 2(a), 2(b), 2(c) and 2(d) of the Thirteenth Schedule of the Federal Constitution, which stipulated that constituencies be approximately equal-sized, according to Azmin.

He said the exercise demonstrated malapportionment, gerrymandering and was against Selangor's multicultural spirit.

"The society and voters in Selangor have enjoyed harmonious working relationships for decades. The EC is coming in and trying to destroy this by pushing one race to one particular area and bringing different races to another area.

"This is not healthy for Selangor and Malaysia. In order for us to move forward, we have to work as one community that has mutual respect (for one another) and that is the success story for Selangor," he said.

On top of that, he said the information that the EC gave was not sufficient for voters to exercise their right to submit their objection.

"We want the court to order EC to conduct the exercise in accordance to the Federal Constitution," he said.

"We are also applying for the court to issue an order to prohibit the EC's inquiry process until the case is heard in court.

"We have a strong case."

The EC published its redelineation proposal in newspapers on Sept 15 and allowed voters to object within a month from its publication. - mk

Jakim mahu nama Auntie Anne's 'dog' tukar  kpd 'sausage' 
Hello Jakim - Pasai apa 'Hotdog" tetap dipanggil 'Hotdog'

cheers.

No comments: