26 February 2016

UMNO parti “Untuk Mohd Najib Only”...



Di dalam tahun 1998, salah seorang pemimpin parti DAP ketika itu, Wee Choo Keong telah dibuang dari parti tersebut atas alasan “tidak menunjukkan kasih sayang secukupnya kepada ketua”.

Wee Choo Keong, yang merupakan ahli Parlimen Bukit Bintang dalam tahun 1995 telah dipecat hanya kerana mengkritik kepimpinan DAP yang diketuai oleh Lim Kit Siang ketika itu.

Sejak setahun yang lalu, Malaysia kini diselubungi oleh skandal-skandal yang dicipta sendiri oleh kepimpinan rejim Najib Razak. Tidak usah disebut apakah skandal-skandal tersebut kerana seluruh dunia sudah mengetahuinya.

Amat menyedihkan apabila para pemimpin UMNO yang sering menakut-nakutkan orang Melayu terhadap parti DAP selama ini sebenarnya mempunyai perangai yang sama dengan kepimpinan DAP dibawah telunjuk Lim Kit Siang.

Kediktatoran Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng adalah sama dengan kediktatoran Najib dan ahli majlis tertingginya.

Jika DAP dipanggil “Daddy-Anak Party”, UMNO kini dipanggil parti “Untuk Mohd Najib Only”.

Buktinya, sesiapa sahaja di dalam UMNO yang tidak menunjukkan kasih sayang secukupnya kepada Diktator Umno Pilihan Tuhan, maka jangan risau, mereka ini akan dibuang. 

Jika dahulu apabila terdapat ahli DAP yang mengkritik ketua mereka diherdik sebagai ‘ahli biasa yang tidak penting’, sekarang Menteri UMNO sudahpun berkata bahawa kritikan dari ahli UMNO adalah tidak penting dan ibarat salakan seekor anjing sahaja.

Adakah rejim Najib Razak ini hanya mementingkan golongan elit yang kaki bodek dan tidak lagi menghiraukan pandangan dari akar umbi dan rakyat biasa? Baca sterusnya...

Surat Jaminan MOF kpd. CEO Tabung Haji untuk apa...

Lembaga Tabung Haji hari ini menafikan tuduhan yang ia memberi jaminan korporat kepada syarikat bersekutunya, TH Heavy Engineering Bhd.

Tuduhan yang pelaburan Tabung Haji dalam TH Heavy Engineering akan mengalami kerugian sebanyak RM1.4 bilion juga adalah tidak berasas, kata Tabung Haji dalam satu kenyataan akhbar.

Oleh itu, Tabung Haji meminta orang ramai agar tidak mudah percaya terhadap tuduhan berdasarkan dokumen yang dipaparkan di laman sosial. – Bernama, 25 Februari,2016. 

Tabung Haji menafikan ada "corporate guarantee" sebanyak RM981 juta dikeluarkan kepada TH Heavy Engineering yang mendedahkan Tabung Haji kepada risiko kerugian RM1.4 bilion. 

Saya biarkan dokumen dan surat Kementerian Kewangan berkata-kata. 

Apa pula tujuan Tabung Haji buat permohonan kepada Kementerian Kewangan minta kelulusan "corporate guarantee" kepada THHE? Mohon sebarkan, rakyat berhak bertanya dan dapat maklumat.

Semua dokumen lengkap dipaparkan di SINI dan SINI...

C8b9
Widow sues Malaysia Airlines over doomed MH370 flight...

The Australian widow of a passenger who died on board the missing Malaysia Airlines flight MH370 is suing the airline for compensation.

Jennifer Chong, 48, from Kew, has launched legal action in the Victorian Supreme Court over the death of her husband of 23 years, Chong Ling Tan.

In her writ filed with the court, Mrs Chong said her husband had been seated in business class seat 1C on the doomed March 8, 2014, flight from Kuala Lumpur to Beijing when it disappeared.

Mrs Chong said that in late January 2015, the Malaysian Department of Civil Aviation declared the plane's disappearance had been an accident and there were no survivors.

She said Malaysia Airlines was liable for damages over the crash.
Mrs Chong claimed she and her two sons, aged 19 and 15, had suffered "nervous shock" over Mr Chong's death.

"Further the defendant (Malaysia Airlines) owed a duty of care to the deceased and other passengers and crew on the flight in relation to their safety and well-being," the widow said in her writ.

Mrs Chong said the airline was vicariously responsible for the actions of its crew "who failed to ensure the aircraft safely reached its destination and/or who deliberately altered the course of the aircraft resulting in its loss at sea".

She said the airline had breached its duty of care to her husband and could not prove his death was not due to their negligence or other wrongful act.

Mrs Chong said the airline was negligent in failing to ensure:

- the flight was safe for her husband and the other passengers.
- reasonable and adequate precautions were taken on the flight.
- the flight was supervised.
- the flight was carried out in a safe and proper manner.
- the flight was monitored and tracked at all times.
- the airline and its crew followed all proper procedures.

She claimed that if the airline had not been so negligent, the plane would not have disappeared.

Mrs Chong, whose home was robbed in February 2015 soon after learning her husband had been presumed dead, is suing the airline for damages which have yet to be quantified.

She said the amount being sought was still being worked out and the total claim for economic loss would be provided to the airline in due course. 

Ms Chong has been one of the more outspoken next of kin, speaking candidly in the past of her acute heartbreak and her hope of seeing her husband again.

Her pain was exacerbated last year by the theft of the couple’s weddings rings, her husband’s luxury watch and jade collections and money set aside for their sons’ educations.

Hers is the first case filed in Australia in relation to the MH370 disaster. Other cases filed in Kuala Lumpur have settled out of court, or are still in negotiation. - the age/news.com.au

DAP bidas JPA pasai tukar biasiswa kepada pinjaman...

Semua biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mulai tahun 2016 ditukar kepada pinjaman boleh ubah, berbeza dengan keputusan pengecilan bajet 2016 Januari lalu yang hanya menyentuh penajaan biasiswa kepada pembelajaran dalam negara.

Anthony  Loke  dipetik sebagai berkata,  beliau kecewa  dengan model baharu penajaan JPA itu, Ahli Parlimen Seremban Anthony Loke Siew Fook, berkata kerajaan Persekutuan bersikap tidak jujur dan tidak adil terhadap mahasiswa yang menerima tawaran biasiswa JPA sebelum ini.

“Mahasiswa bukan sahaja tidak dapat belajar luar negara tetapi biasiswa JPA pula ditukar kepada pinjaman,”” katanya merujuk pengumuman model baharu penajaan JPA di laman sesawangnya,mahasiswa diberi tiga mekanisme perjanjian pinjaman.

Pertama, mahasiswa tidak perlu membuat bayaran balik jika berkhidmat dalam perkhidmatan awam.

Kedua, graduan dikehendaki membayar balik 50 peratus pinjaman jika memilih untuk bekerja dengan syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Ketiga, graduan dikehendaki membayar balik keseluruhan pinjaman jika tidak memilih untuk berkhidmat dengan sektor awam mahupun GLC.


Anthony Loke

Beliau  juga mempersoal sama ada kerajaan mahupun syarikat GLC mempunyai jumlah perjawatan yang mencukupi bagi semua graduan JPA.

“Adakah kerajaan mampu menyerap 11,000 pelajar JPA dalam perkhidmatan awam, lebih-lebih lagi bilangan perjawatan sudah ditetapkan. Berapa peratuskah mereka misalnya mahasiswa dari luar negara mendapat tawaran bekerja dalam sektor awam?

“Bagaimana pula dengan mahasiswa yang mahu bekerja dalam sektor awam tetapi kerajaan tidak ada jawatan untuk ditawarkan? Adakah selepas ini kerajaan mahu tawarkan lebih jawatan?” katanya.

Merujuk kepada laporan media yang menyatakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Wee Ka Siong terkejut dan tidak menyedari perubahan itu, beliau kesal berikutan isu itu tidak dibincangkan langsung di peringkat menteri,.

“Adakah ini bermaksud perubahan yang JPA buat ini langsung tak dibincangkan? Saya rasa tindakan ini amat tidak betul,” kata Setiausaha Organisasi DAP Kebangsaan itu kerana berpendapat sebarang perubahan dasar memerlukan perbincangan.

“Saya minta Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak arahkan JPA supaya tangguhkan dulu perlaksanaan model baharu mereka ini,” katanya - malaysiadateline

DAP slams move to convert JPA scholarships into loans

Saya sudah bentangkan prestasi pelaburan Tabung Haji dalam FGV dan syarikat roti. Hari ini saya bentangkan pula mengenai TH Heavy Engineering yang bukan sahaja telah rugi RM200 juta, berhadapan risiko kerugian keseluruhan RM1.4 bilion, malah melanggar Akta Tabung Haji sendiri. Bukan saya kata - ini dari Laporan Risiko Pelaburan TH sendiri.- rafizi ramli
Story kat SINI, SINI dan SINI  
Sekali lagi lidah siar fitnah UMNO rugi...Hooray!!!

TMI
Malaysian Insider kena gam dek MCMC...
Story kat SINI SINI dan SINI   

Poster derma untuk Mat Sabu yang tersebar beberapa hari lalu.

cheers.

No comments: