16 February 2015

Hampir semua institusi dah dilingkopkan UMNO...

Saiful Bukhari Azlan barangkali sedang tersenyum gembira kerana hakim mempercayai dirinya. “Berkat doa dan kesabaran selama tujuh tahun, Mahkamah Persekutuan sebulat suara memutuskan dakwaan saya adalah benar, dan saya adalah saksi yang boleh dipercayai.”

Beliau kemudian menghina ribuan rakyat Malaysia apabila berkata, “Sejak dari mula, ketika saya membuat laporan polis sehinggalah sekarang, apa yang saya mahu selaku warga negara ini adalah agar laporan terhadap Anwar disiasat dan diadili, tidak lebih daripada itu.”

Saifu adalah insan “istimewa”. Ramai keluarga lain mencuba, namun gagal mendapat keadilan. Seperti Saiful, mereka juga mahukan siasatan menyeluruh dilakukan ke atas insan yang mereka sayangi. Mereka adalah keluarga A Kugan, Ahmad Sarbani, Altantuya Shaariibuu, Aminulrasyid Amzah, Teo Beng Hock. Mereka membayar dengan nyawa.  Ada yang hidup, namun ramai yang kehilangan mata pencarian dan maruah. Ada yang sakit, atau berhadapan hubungan yang hancur. Pokoknya, mereka hilang kepercayaan terhadap sistem kehakiman Malaysia.

Hari yang sama ketika Saiful memberikan penghargaan kepada kehakiman, kartunis Zunar ditahan kerana menulis di Twitter bahawa “Barua berjubah hitam bangga jatuhkan hukuman. Habuan dari tuan politik pasti lumayan.”

Zunar berkata benar. Sistem kehakiman telah dirosakkan pada tahun 1988, oleh Tun Dr Mahathir Mohamad. Pada 1987, Tengku Razaleigh Hamzah mendakwa Mahathir melakukan penipuan dalam Pemilihan Agong Umno, dan mahkamah mengisytiharkan Umno yang asal sebagai haram. Mahathir dimalukan di peringkat antarabangsa dan kemudiannya sistem kehakiman mendapat padah. British meninggalkan kita dengan Perlembagaan yang dihormati, namun Mahathir dan Perdana-perdana Menteri selepas itu menghancurkannya.

Tindakan Ketua Polis Negara terhadap Zunar mengesahkan bahawa PDRM adalah institusi kedua yang dirosakkan. Tan Sri Khalid Abu Bakar mungkin ingin menangkap semua yang tidak bersetuju dengan Umno Baru, namun pastinya lokap tidak mampu menampung 53 peratus warga Malaysia.

Mengapa Khalid twit tentang penahanan peguam Eric Paulsen, tidak lama selepas beliau ditangkap? Khalid menguruskan media sosial lebih baik daripada menangani jenayah. PDRM bertindak seperti sebahagian daripada Umno Baru, dan penahanan Paulsen adalah untuk membuktikan kepada orang Melayu, Umno Baru adalah pembela Islam dan Melayu.

Institusi agama seperti Jakim diwujudkan untuk menjaga Islam, namun mereka sebaliknya menyalahgunakan agama untuk keuntungan politik. Institusi ini juga bertindak sebagai sebahagian daripada Umno Baru. Pengharaman kalimah “Allah” terhadap orang bukan Islam di Semenanjung adalah bermotif politik. Fatwa ditaburkan seperti confetti dan digunakan untuk mengawal tingkah laku orang Melayu (baca: Islam). Khutbah Jumaat membawa nada politik.

Ketika British meninggalkan negara ini, perkhidmatan awam sangat dihormati di kalangan rakyat. Namun tidak lama kemudian, ia juga dirosakkan Umno dan Umno Baru. Hari ini, ramai penjawat awam peringkat tinggi, seperti tuan politik mereka, lebih cenderung terhadap kepentingan peribadi berbanding berkhidmat kepada rakyat.



Najib memerlukan 45,000 penjawat awam di Jabatan Perdana Menteri (PMO). Mengapa? PMO membuat kenyataan tentang “kebebasan” sistem kehakiman dalam perbicaraan Anwar, sebelum hakim menyatakan hukuman. Ia menunjukkan sabitan itu telah pun diputuskan terlebih dahulu.

Beberapa minggu lalu, Mejar Zaidi Ahmad dipecat daripada Tentara Laut Diraja Malaysia (TLDM), hanya kerana berani membuat laporan polis tentang dakwat kekal yang digunakan dalam PRU 13. Suruhanjaya Pilihanray Malaysia (SPR) bukanlah badan bebas, tetapi seperti berfungsi di bawah Umno Baru. persempadanan semula dijalankan untuk menjamin kemenangan Umno Baru dalam PRU 14. Anda boleh membantu menyelamatkan negara dengan menyuarakan bantahan terhadap tindakan itu.

Media seperti Utusan dan TV3 adalah unit mencuci otak oleh Umno Baru. Mereka mempunyai dua peranan – menyebarkan propaganda dan mengagungkan pemimpin Umno Baru. Mereka juga membuatkan suri rumah terpaku di kaca TV, dengan menayangkan drama sepanjang hari untuk melalaikan mereka.

British meninggalkan kita sistem pendidikan yang menjadi kebanggaan Asia. Hari ini, pendidikan yang baik perlu dibayar. VVIP dan “Umno-Baruputra” mampu untuk menghantar anak mereka ke luar negara. Namun kita semua menerima pendidikan yang di bawah standard, dan bertelagah tentang hak Melayu dan bukan Melayu untuk masuk ke universiti awam. Juga ada tanggapan bahawa mereka yang berbahasa Inggeris tidak patriotik.

Keadaan fiskal kita menunjukkan tanda-tanda kejatuhan. Bank Negara seperti tidak bimbang berhubung berbilion ringgit dalam aliran keluar wang haram. Turut membimbangkan adalah hakikat seorang “billionaire” menyuntik dana kecemasan kepada 1MDB. Najib pernah berkata, “You help me, I help you”, yang membuatkan kita tertanya-tanya apakah yang berlaku di sebaliknya. Tidak ada apa yang percuma, walaupun di Putrajaya.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sudah lama diketahui hanya menyiasat dan mendakwa “ikan bilis” dan takut kepada “jerung” di dalam sistem. Sebenarnya banyak sekali tugas SPRM, namun Umno Baru pasti tidak mahu kesalahan mereka didedahkan kepada umum.

Kita pernah percaya bahawa wakil rakyat yang diundi boleh bersuara dengan bebas dan tanpa takut di Parlimen. Ia bergantung kepada parti wakil rakyat anda. Pembangkang ditutup mulut, apabila speaker yang memihak Umno Baru boleh menutup mikrofon mereka dengan begitu sahaja.

Inilah sepuluh institusi yang telah dirosakkan. Dalam pengetahuan anda, wujudkah institusi yang masih bebas daripada cengkaman? - Mariam Mokhtar,theantdaily

Si Mongolia,motifnya tersembunyi.Si Anwar,motifnya terdedah...

Sejak bertahun, mereka mahu benamkan Anwar. Sekarang mereka telah menggunakan insitusi kehakiman yang nampak dengan angkuh menepikan isiu2 yang dibangkitkan oleh pihak pembela.

Keputusan hakim yang diberi terdengar seperti suatu monolog pihak pendakwa. Jika Mr Spock dari SS Enterprise mendengar nya, telinga nya yang menegak akan kendur penuh kehairanan.

Tapi apalah yang mahu dihairankan apabila system kehakiman yang sama telah gagal memberi keadilan kepada kes yang melibatkan seorang bangsa Mongol?

Kerakusan untuk menghumban sesetengah orang dari kandang mahkamah tanpa perbicaraan adil membayangkan motif politik.

Dalam kes si Mongolia, motif nya ialah menyembunyi. Dalam Kes Anwar, motif nya ialah mendedah. Memburaikan. Lagi terperinci lagi bagus. Nampak sangat tidak konsisten nya.

Ia membawa kita kepada persoalan mengapa Dr Mahathir menyeru supaya orang ramai menerima keputusan mahkamah sebelum ianya diumumkan?

Dengan menyedari bahwa Anwar Ibrahim akan memusuhi nya jika dibebaskan, mustahil Mahathir menyeru orang menerima keputusan mahkamah jika keputusan itu membebaskan Anwar. Tidak begitu?

Maka, Dr Mahathir tentulah sudah mengetahui dahulu bahawa keputusan nanti tentu akan membayangkan usaha tidak padam dan gigih untuk membuang Anwar dari lanskap politik Malaysia.

Jadi bagaimana Dr Mahathir tahu hukuman nya jika dia tidak diberitahu terlebih dahulu oleh mereka yang mengetahui keputusan hakim?

Soalan nya, mengapa perlu para hakim atau yang tahu keputusan hakim memberi tahu keputusan tersebut kepada mereka yang berkepentingan mendahului pembacaan hukuman kepada orang dalam kandang tertuduh?

Adakah bila Jabatan PM bercakap mengenai keadilan individu, ianya suatu omongan kosong dan publicity stunt? Jadi mana keadilan kepada Anwar Ibrahim?

Yang hilang dari prosiding mahkamah hari iu ialah prinsip bebas dari sebarang kemunasabahan kesangsian./beyond reasonable doubt. Prinsip ini tidak dikupas. Prinsip ini menetapkan, jika terdapat sebesar zarrah pun kesangsian, maka yang tertuduh mesti dibebaskan. Membuktikan tidak bersalah bukan tanggung jawab yang tertuduh. Pendakwa mesti membuktikan kesalahan merentangi prinsip kemunasabahan kesangsian!

Maka yang demikian, Malaysia mungkin merupakan negara pertama didunia, dimana seorang insan didakwa, ditekan dan ditamatriwayatkan dengan menggunakan agakan agakan disamping DNA yang luput waktu.

Tidak syak lagi hyparmarket2 diseluruh dunia berminat untuk mengetahui proses saintifik apa yang telah digunakan untuk melanjutkan hayat hidup barangan2 yang boleh luput.

Kehidupan Anwar Ibrahim yang dicemari oleh musuh politik nya  menjadi suatu kehidupan yang menyeksakan. Dia mungkin melakukan banyak kesilapan semasa dalam UMNO. Bezanya ialah , manakala parti lama nya terus menerus melakukan musibah dan onar seperti membiarkan seorang individu yang penakut lagi bodoh cuba menidurkan masyarakat yang laparkan keadilan dengan menggunakan Akta Hasutan, Anwar membetulkan diri nya untuk menebus kesilapan lampau. Dia lakukan demikian walaupun menyedari bahawa melakukan demikian, dia akan mendedahkan dirinya dan keluarganya berdepan dengan serangan demi serangan tidak bermaruah, seluruh jentera kerajaan yang dikuasai oleh suatu parti politik  yang jahat.

Mereka tidak puas dengan hanya dengan mata lebam. Mereka mahu memancung kepala nya. Selama ini apa sebenarnya yang Anwar telah lakukan? Kecuali memberi pidato yang berapi dan bersemangat diatas pentas yang dibasahi hujan? - sakmongkol ak47

There will not be another Nik Aziz...

I met Nik Aziz on several occasions, but one particular occasion stays firmly in my head even until this day.

During the Bukit Gantang by-election in Perak in 2009, one of the ballot districts was Kuala Sepetang, a Chinese fishing village.

Pakatan Rakyat's campaign dinner at a local temple was met with overwhelming response from the local residents.

The atmosphere was more and more intense as Pakatan leaders arrived one by one. Pakatan's candidate Mohd Nizar Jamaluddin's arrival was greeted with thunderous cheers from the participants, showing that indeed he won the sympathy vote of the constituents, having just lost his menteri besar office. The applause following Lim Kit Siang's arrival was even more encouraging. So was Anwar Ibrahim. The local fishermen never concealed their political inclination and their strong passion, but everything was in a very orderly manner.

When the MC announced the arrival of Nik Aziz, the speech that was being delivered had to be halted abruptly, and people started cheering loudly while others flocking to the stage in hope of seeing Nik Aziz at the closest possible distance.

The physically frail Nik Aziz was helped by the staff on duty, and it took him a tremendous amount of effort to pass through the cheering crowd to the stage.

Before long the stage was surrendered to him. Even with the microphone, Nik Aziz's voice was still feeble. This, coupled with his unmistakable Kelantanese accent, almost made his speech unintelligible.

But, whatever he said was not the most important, as the audience continued to shower him with thunderous applause. Right then it was not the person standing on the stage cheering up the audience, but the audience cheering up the speaker on the stage.

Nik Aziz became the superstar of the evening, his popularity far exceeding that of Nizar, Lim Kit Siang and Anwar.

I was observing all this at a corner, feeling skeptical and unbelievable.

How could all these people crowding the temple in a typical Chinese fishing village would ever become so passionate with a PAS leader that many Chinese Malaysians had chosen to reject and whom they knew very little of? What a dramatic change!

Nik Aziz was put high on the political pedestal probably arising from the need of the big political environment and public expectations towards him, especially the role he played during this time of political transformation.

Whatever it is, Nik Aziz's moral stature indeed demands some admiration.

There were few such politicians before him, and not going to be many after him as well.

He lacked the personal charisma of Hadi Awang, nor the eloquence essential for Malay politicians. But, he won the support of the people in a most approachable manner.

To reign in the Malay political world one needs to go through the aggressive struggle. The same does not apply to Nik Aziz. He became the most convincing and revered leader in his most unpretentious way.

The Muslim community particularly requires religious guidance and clerics who will serve as role models. The emergence of Nik Aziz fills that very vacuum.

His devout beliefs and most incorrupt way of running his administration set him apart from the rest of the pack. He managed to garner widespread support through his characters and not the power in hand.

While Nik Aziz appeared commonplace, many have overlooked the fact that he possessed very astute political competency and some degree of farsightedness.

He could play a guiding and mediating role in the midst of conflicts between the clerics and professionals within his party. He could lay down short-term political interests to reject a cooperation with Umno, and can set aside the hudud law and Islamic state issues for the sake of Pakatan's election needs..

PAS was at its strongest when Nik Aziz was in the prime of his political career, and Pakatan Rakyat at its most united.

His demise will leave behind an irreparable vacuum for both PAS and Pakatan Rakyat.

Nik Aziz's incorruption, thriftiness, self discipline and to a certain extent his openness and pragmatism have all won him genuine respect from the public and leaders on both sides of the political divide.

That said, he never backed down on his aspiration to run the country on religious lines. He never compromised in pushing ahead his hudud law agenda, Islamization of public policies, and his requirement for the public to adhere to religious teachings in day-to-day life.

His simplistic religious background was somewhat a barrier that stood between him and the country's modern economic development, the need to preserve our secular state diversity as well as connection with the outside world. Perhaps he never saw this as a barrier in the name of religion.

His lofty personal moral values made it justifiable for the party to push ahead Islamization policies.

And his departure will continue to have a bearing on the country's political environment in the years to come. - Tay Tian Yan,Sin Chew Daily

Sacrifices of Anwar, Nik Aziz won't be forgotten in GE14...

There are thousands out there who will carry the fight against the BN Government in GE 14th, not for jailing Anwar but for the right of Malaysians.

Anwar being the catalyst for Pakatan Rakyat will once again step up being the catalyst for" Lawan tetap Lawan ". 2008 was a milestone for start, 2013 was a follow up of the milestone, 2017 will be the MILESTONE because the majority has woken up to the most outrages rule of blatant corruption and excesses.

How much more can any sane moderate person stomach such excesses , that goes against the rule of nature. Government provoking and watching the antics of certain NGO's and Individuals who bully and batter Non- Malays and Non-Muslims,and recently even government Minister's are joining the fray in non-Malay bashing.

People being mindlessly arrested for tweets on expression of freedom of speech. Why do they have fear over people expressing their feelings, why' need to subtle one's voice ? Are you hiding something from us that you fear' or the fear of losing control of the government which will result in loss of jobs for the elite few?

Well to be fair' I'm one of the thousands who form the 52% who voted for Pakatan Rakyat and we want to see CHANGE. A change which will renew our hope in living in Malaysia as a Multiracial Secular country with Islam being the official religion. Yes' we want the Change and it must be in GE 14th.

The thousands that supported the 52% majority votes were Malays , Chinese ,Indians, Dayaks, Sikhs, Kandazan Dusun,Bajau,Murut,Iban, Melanau,Bidayuh, Orang Ulu, and many Orang Asals, they were not from one race but a multi faceted Malaysian race.

This 52% will increase to to at least 65% based on law of probablities, provided we work towards it and if we did that a win is eminent. We cannot underestimate BN they will try all means to ensure a mild victory , to just keep hanging on to power , so we as the people wanting a change , all the 52% must work harder for this win.

Yes' we must propagate to as many people as possible for the change we want to foresee..."LAWAN TETAP LAWAN" - malaysian chronicle




cheers.

No comments: