01 June 2012

Isu Air : UMNO Selangor jangan jadi barua Rozali...

Umno Selangor dinasihatkan jangan terus menjadi ‘orang suruhan’ kepada Tan Sri Rozali Ismail iaitu Pengerusi Syarikat Bekalan Air Selangor(SYABAS) dan Puncak Niaga, kata Exco Selangor, Dr Xavier Jayakumar.

Nasihat ini ditujukan kepada Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar, Setiausaha Perhubungan Umno Selangor, Datuk Ir Mohd Zin Mohamed dan mantan Menteri Besar Selangor, Dr Mohd Khir Toyo.


Sebelum ini, Khir menerusi laman blog peribadinya secara angkuh mengatakan bahawa segala kos Projek Penyaluran Air Mentah dari Pahang Ke Selangor (PPAMPS) dan pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 (LRA 2) yang dianggarkan menelan kos RM6 bilion adalah ditanggung sepenuhnya oleh Kerajaan Persekutuan dan tidak langsung mengambil wang Kerajaan Negeri.

Kenyataan yang disifatkan begitu korup selain mementingkan diri sendiri jelas menunjukkan Umno-BN lupa rakyat Selangor juga turut menyumbang kepada kewangan negara.

“Yang jelas dan nyata ialah pemimpin-pemimpin Umno-BN sebenarnya tidak peduli samada berlakunya krisis air menjelang 2014 atau tidak tetapi yang sangat penting bagi mereka ialah memastikan syarikat Puncak Niaga dan Syabas milik bekas Bendahari Umno Selangor, Tan Sri Rozali Ismail dapat terus menjalankan ‘perniagaan air’ di Negeri Selangor,” katanya.

Tegas beliau, Kerajaan Negeri sentiasa bersedia untuk menyelesaikan isu air ini secara holistik sekiranya semua pihak termasuk Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui dapat duduk berbincang secara muafakat.

Sekiranya semua pihak bersetuju, Kerajaan Negeri begitu yakin bahawa dalam tempoh 48 jam semua masalah berbangkit dapat diselesaikan.

Pemimpin Umno-BN diingatkan supaya tidak terus memperbodohkan rakyat Selangor dalam isu penyaluran air mentah dari Pahang Ke Selangor dan pembinaan Langat 2 yang bernilai RM6 bilion demi menjaga kepentingan kroni semata-mata.

Jelas Xavier, rakyat Malaysia khususnya warga Selangor harus sedar bahawa pelaburan RM6 bilion bagi projek tersebut harus dibayar balik oleh warga Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya dalam bentuk kenaikan tarif air yang tinggi dalam masa terdekat.


Dakwanya, Kerajaan Negeri sedar bahawa pemberi pinjaman dari negara Jepun dan perunding kejuruteraan serta kontraktor utama terowong penyaluran air yang juga dari Jepun menekan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air untuk meneruskan projek tersebut memandangkan kerja-kerja menggerudi di bawah gunung ganang sejauh 44.6 km bermula dari Karak, Pahang hingga Hulu Langat telah 50 peratus siap.- selangorku





Don't be servants to Puncak Niaga and Syabas, Umno told...

Former menteri besar Mohd Khir Toyo and several other Selangor Umno leaders have again been reminded that the federal government coffers do not belong to Umno.

NONERebuking Khir, Agricultural Minister Noh Omar and Selangor Umno secretary Mohd Zin Mohamad, Selangor exco member Dr Xavier Jayakumar (left) called on them not to behave like ‘servants'.

"We wish to advise them not to be servants to Puncak Niaga and (state water concessionaire) Syabas chairperson Rozali Ismail," Jayakumar said, noting that the Umno leaders had been "enthusiastically lobbying" for a water infrastructure project to be continued.
 

His statement yesterday came in response to Khir's blog post on Tuesday, in which he criticised the state government for stalling the construction of a water treatment plant that is part of an RM8 billion project to pipe water from Pahang to Selangor to prevent a water shortage Selangor is predicted to face in 2014.

"(Current Selangor Menteri Besar) Khalid Ibrahim's excuse of finding a cheaper method, et cetera, does not make sense because the government had already built a water channel from Sungai Pahang to Selangor. The only thing left is to build the Langat 2 Water Plant to solve Klang Valley's water woes.

"In addition, the construction of the dam does not require any funding from the state," Khir wrote.

Khir also claimed the delays were costing the federal government as construction costs were soaring and it had to repay its debt and interests to the Japan International Cooperation Agency.

Jayakumar reiterated that Selangor had sufficient water supply to meet the demands in the state, Kuala Lumpur and Putrajaya.

"What is clear and obvious is that the Umno/BN leaders do not care whether there will be a water crisis by 2014... but it is imperative for them to ensure that Puncak Niaga and Syabas, which is owned by Rozali, get to continue with their ‘water business' in Selangor," he said.

The federal government wants to take over the state's water assets as part of a nationwide water restructuring plan, but the move was rejected by Khalid's administration.

Negotiations have been at an impasse for about two years.- malaysiakini


cheers.

3 comments:

Anonymous said...

Ramai masih tidak faham-faham negara ini milik UMNO. Orang lain hanya menumpang

Anonymous said...

Kepada semua saudara dan saudari yang dihormati.

Kami kumpulan Myanmar di Malaysia; kita hidup di Malaysia sejak sedekad dan sentiasa pergi ke kuil ( PERSATUAN PENGANUT BUDDHA SAMNAK SAMBODHI) No: 19-21 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia dan kami sangat sedih dan menyesali dengan Ahli Jawatankuasa Kuil kerana mereka menggunakan Sami kami dalam tanggapan yang salah Buddha mengajar atau kaedah-kaedah Buddha. Kami datang ke Kuil ini untuk membantu Sami-Sami dan dihormati agama kita.

Bahawa Kuil adalah Pengerusi yang bernama Datuk Yip Kum Fook (Pengerusi MCA Bahagian Gombak), Sami kami berkata dan dia dijemput Sami kami dari Myanmar untuk menjaga Kuil itu tetapi tanpa membuat apa-apa bayaran kepada Sami-Sami kami, tambah beliau dan tidak menghormati beliau daripada kami Sami-Sami dan ada kalanya dia memerintahkan kaumnya ke barang-barang yang dikumpul seperti kertas, dan sebagainya. Pengerusi mengambil air mineral tanpa memaklumkan apa-apa perkataan untuk sami-sami kami. Dalam agama kita percaya kita tidak boleh mengambil apa-apa Tempat suci(Kuil), jika kita dilakukan kita adalah dosa besar.

Dalam sebelumnya, Sami kami berkata Ahli Jawatankuasa sentiasa meminta wang daripada beliau, apabila Sami kami memberikan RM20, 000.00 secara tunai pada tahun 2001 kepada Pengerusi(Yip kum Fook), maka Jawatankuasa berdiam diri, Jawatankuasa kemudian membuat masalah dengan seorang Sami kami yang bernama Ven. U Nandiya sekali lagi dan dibatalkan membenarkan (permit Visa) Sami kami untuk tinggal di Malaysia, maka Sami kita (Sadayaw U Nandiya) pergi ke Australia dan Sami kami tidak datang Kuil itu pada masa panjang. Datuk Yip Kum Fook (Pengerusi MCA bahagian Gombak) memberi komputer notebook kepada Sami kami untuk perlindungan jumlah tersebut wang, ini-lah sami kami memberitahu;

Ramai orang tempatan di sekitar Kuil berkata, Kini tiada lebih ramai orang datang ke Kuil ini kerana Ahli Jawatankuasa sentiasa membuat masalah atau sangat sombong dan kita mendengar daripada orang tempatan berkata: Yip Kum Fook (Pengerusi MCA bahagian Gombak) memerintahkan kaumnya untuk membakar Kuil Hindu di Taman Daya, Kepong kerana dia perlukan tempat itu untuk membuat perniagaan kedai perabot, ini berlaku beberapa tahun yang lalu. Semua orang mengetahui apa yang dilakukan untuk Kuil Hindu di Taman Daya, Kepong. Kuala Lumpur, Malaysia.

Anonymous said...

Kali terakhir juga dia menjemput polis untuk menangkap Sami-Sami di tempat suci (kuil) dan dikunci kuil tanpa takut Karma dan memalukan orang, kerana dia percaya Ahli Jawatankuasa yang kuasa lebih daripada Sami-Sami. Juga anak Datuk Yip Kum Fook selalu berkata, Kuil ini adalah kepunyaan bapanya. Yang betul, Kuil ini sumbangan daripada orang ramai, kita kerja keras untuk Kuil ini. (Anak Datuk Yip Kum Fook dipanggil Yip Jiun Han)

Kuil ini Ahli Jawatankuasa yang sentiasa berubah Sami-Sami, kini mereka menukar sami baru dalam menjaga kuil, Sami baru ini juga aduan perkara-perkara buruk jawatankuasa kerana jawatankuasa juga menunggu kotak derma wang sahaja, mereka tanpa apa-apa bantuan kepada Sami-Sami kami dan jawatankuasa yang dikawal dengan sami-sami kami tidak bercakap atau aduan lebih, Sami-Sami kami tinggal di sana sebagai omong kosong dan takut kepada Ahli Jawatankuasa.

Di bangunan baru di mana dicagarkan adalah marmar patung Buddha; kita mempunyai pengubahsuaian patung Buddha kerana itu patung Buddha diletakkan sangat rendah, kita mengangkat tertinggi Ahli Jawatankuasa tidak suka dan tidak berpuas hati. Di negara kita, sesiapa sahaja boleh datang ke Kuil untuk menyembah Buddha tetapi di Malaysia adalah Kuil yang berbeza mengawal oleh Ahli Jawatankuasa.

Kami berharap semua orang memelihara ajaran Buddha dan sila keselamatan sami kami, tidak melihat wang hanya kerana ini Kuil. Apabila kami bertanya kepada beberapa rakyat kita (Myanmar) dan penduduk tempatan, jawatankuasa adalah sangat rendah fikiran kerana fikiran mereka sangat sempit dan tanpa pendidikan agama. Dan Ahli Jawatankuasa tidak akan mengganggu dengan Sami-Sami kami, Sami-Sami seperti ayah anda kami untuk menjaga agama Buddha dan Kuil adalah seperti tempat kita menyelesaikan masalah kita.

Baru-baru ini, Sami (Sadayaw Ashin Indaka asal daripada Mandalay, Myanmar) telah tinggal di Kuil ini juga tidak berpuas hati kerana Ahli Jawatankuasa tidak membayar apa-apa kepadanya, dia bekerja di sukar untuk menasihatkan orang ramai dan kami juga kecewa dan sedih apabila mendengar berita buruk dari Sami-Sami kami. Kadang-kadang Ahli Jawatankuasa datang dan menjerit dalam Kuil tanpa mempunyai apa-apa sebab dan melakukan apa yang mereka perlu lakukan, Sami kami berkata, jawatankuasa kuil ini tidak mempunyai ajaran Buddha dalam fikiran mereka, mungkin masa depan Buddha boleh memusnahkan.

Daripada kumpulan Myanmar Buddha di Malaysia ..
Kita menterjemahkan Bahasa Inggeris ke Bahasa Malaysia