04 August 2011

JPN - memang amanah cekap dan mesra dgn pendatang....

Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) hari ini menjelaskan dakwaan seorang penduduk tetap (PR) yang memegang kad MyPR merah tetapi didaftarkan sebagai pengundi baru, dan kemudiannya diberikan taraf kewarganegaraan dalam tempoh empat jam, sebenarnya tidak benar.

Ketua pengarahnya, Datin Jariah Mohd Said berkata rekod JPN menunjukkan dalam kes Mismah, individu itu sebenarnya telah mendapat taraf penduduk tetap pada 17 Julai 1982.

“Beliau telah diluluskan taraf kewarganegaraan Malaysia pada 31 Januari 2011 di bawah Perkara 19 Perlembagaan Persekutuan selepas 29 tahun memegang taraf penduduk tetap Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Semalam, semasa semakan Malaysiakini pada sistem pengesahan dalam talian JPN sebanyak dua kali menunjukkan nama Mismah adalah berstatus PR yang telah mengambil kad MyPRnya (No 640704715238). Baca seterusnya di sini

The National Registration Department (NRD) today cleared the air about claims that permanent residents were offered citizenships for votes, saying that it was in fact part of a drive to clear its backlog.

In a statement late today, NRD director-general Jariah Mohd Said said that this involved the case of Mismah, which has received much media coverage.

“Claims that she was awarded citizenship within four hours is untrue. Records show that she was granted permanent residency on July 17, 1982.

“Her citizenship application was granted on Jan 31, 2011 under Article 19 of the federal constitution, after 29 years as a permanent resident,” she said.

source:malaysiakini

Berapa Ratus Ribu Mismah Di Malaysia?

Biometrik, SPR, JPN... Semuanya Celaka..!!!!

Persoalan...

1.Mismah lahir pada 4 Julai 1964.

2.Mendapat status PR pada 17 Julai 1982(tika umur 18 tahun)

3.Bila Mismah masuk ke Malaysia?

4.Bila Mismah mohon PR?

5.Adakah Mismah layak semasa Mismah mohon PR?

Kenapa statusnya itu boleh diubah dalam tempoh 4 jam? Apakah JPN boleh buat magik!!!

Ada rakyat Malaysia yang tinggal di sini lebih lama daripada Mismah, tetapi masih BELUM dapat kerakyatan mereka.

Apa istemewanya Mismah? Mungkin kerana dia boleh mengundi calon UMNO/BN nanti.

Lepas ini ramai pendatang2 haram Indon,Bangala,Myanmar dan India yang bekerja kat restoran2 mamak dan kedai2 runcit bakal mendapat PR dan dalam tempoh 4 jam layak menerima kerakyatan Malaysia, serta bakal mengundi dalam PRU ke-13 nanti untuk selamatkan Najib dan 40 orang penyamunnya....

Siapa pengkhianat sebenarnya?

Ini satu tipu helah JPN dan SPR yang susah aku nak terimanya.


cheers.

No comments: