26 August 2011

Akhirnya Pengerusi SPR akui penggunaan dakwat kekal cara terbaik...

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Abdul Aziz Yusof akhirnya mengakui bahawa penggunaan dakwat kekal untuk mengelakkan pertindihan pengundian adalah kurang bermasalah daripada menggunakan sistem biometrik yang kompleks dan mahal

Menurut Aziz, walaupun biometrik boleh kelihatan seperti "sistem yang sempurna" dalam teori, terdapat kelemahan di dalamnya, yang telah ditunjukkan oleh penganjur Bersih, pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat dan ahli-ahli masyarakat sivil yang lain.

Ketua SPR itu juga mengakui bahawa sistem biometrik boleh juga rosak pada hari mengundi itu sendiri, yang boleh menyebabkan masalah kepada kerajaan, pembangkang dan rakyat. Selain itu, biometrik juga "sangat mahal" berbanding dengan dakwat kekal dan memerlukan masa tunggu sekurang-kurangnya tujuh bulan.

Walaupun pengakuan ini dialu-alukan oleh pihak lawan sistem yang dicadangkan Perdana Menteri, Najib Razak, sistem 'elektronik'ini pasti menyebabkan muka merah di kalangan BN, termasuk Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin, yang telah mengalu-alukannya sebagai penyelesaian yang paling diperlukan oleh negara.

"Hujah bahawa seseorang yang mempunyai beberapa kad pengenalan boleh mengundi sekali dan kemudian membawa kad lain ke dalam aliran yang berbeza, dan ia akan sepadan dengan cap ibu jarinya dan dia akan dibenarkan untuk mengundi. Prasyarat bagi sistem ini bekerja untuk setiap orang ialah supaya semua orang untuk mempunyai hanya satu kad pengenalan, "katanya kepada pemberita.

"Kami menjalankan percubaan dengan 50 orang dan masa purata bagi setiap orang adalah 10 saat, tetapi mempunyai masalah di mana mesin tidak dapat mengesan. Dengan dakwat kekal, anda hanya perlu untuk mencelup jari dalam dakwat. "


Penemuan?

Dalam satu kejutan, Aziz juga menyangkal dakwaan timbalan beliau Wan Ahmad Wan Omar bahawa dakwat kekal boleh digunakan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab untuk menandakan pengundi yang naif untuk memastikan bahawa mereka telah hilang kelayakan untuk mengundi.

"Ini tidak boleh berlaku kerana warna dakwat tidak diketahui sehingga hari itu sendiri ... boleh ada warna-warna yang banyak. Kita juga mungkin mempunyai beberapa jenis corak, "kata Aziz." Ia boleh menjadi dakwat kekal, biometrik atau kedua-dua sistem yang digabungkan untuk digunakan dalam pilihan raya umum akan datang. "

Kata-kata beliau memberi harapan kepada reformis pilihan raya yang akhirnya, mungkin ada satu kejayaan dalam kebuntuan antara kerajaan dan Bersih. Walau bagaimanapun, Aziz memberi amaran bahawa Jabatan Peguam Negara masih mengkaji aspek-aspek undang-undang menggunakan dakwat kekal, terutamanya jika ia akan dijadikan mandatori.

"Sebab itu kita mahu memastikan bahawa semua orang akan menggunakannya. Jika mereka tidak mahu, mereka perlu mengisi borang, sebagai contoh. "Tetapi akan ada orang tidak mahu menggunakan (dakwat) kerana mereka fikir ianya haram, sebagai contoh, atau mereka alah," katanya.

Bagaimanapun, naib presiden PKR Tian Chua lebih berhati-hati.

"Saya tidak akan menahan nafas saya jika saya adalah anda. Tetapi sekurang-kurangnya bunyi nya kini sedikit sejajar dengan masyarakat awam. Pada masa lalu, anda akan mendapat perasaan yang anda sedang berurusan dengan diktator. Tetapi pada asasnya, walaupun kami mengalu-alukan idea ini, kita mesti terus berjuang dan memastikan hasil yang konkrit sebelum kita menyambut, "Tian berkata kepada Malaysia Chronicle.

source:Malaysia Chronicle

EC chief finally concedes indelible ink less problematic than biometrics

cheers.

1 comment:

Anonymous said...

Cayoolah Tian chua, just hold your horses for a while... mungkin sebab lepas berkira-kira, bilangan PATI dan PR sudah cukup/melepasi bilangan pengundi berganda/hantu, maka sbb itu baru SPR setuju dengan dakwat kekal kot niee.. so, guys, pls do check again...