10 July 2007

Tujuh Mercu Tanda Ajaib Baru di zaman moden.....

Berikut adalah tujuk mercu tanda ajaib yang baru dipilih melalui sistem pilihan internet dan diumumkan pada 07.07.07 di Portugal.Sungguhpun pemilihan cara begini melibatkan ramai orang tetapi bukan semua orang dalam dunia mempunyai akses kepada kemudahan internet,oleh itu sistem pemilihan begini adalah tidak adil. Namun demikian berikut adalah mercu tanda ajaib baru:



TAJ MAHAL,India - dibina oleh Shah Jehan,bagi memperingati isteri kesayangannya,namun demikian,baginda telah dipenjarakan dan sempat melihat hasil usahanya melaui tingkap tempat kurungannya.







THE COLOSSEUM,Rome - dibina bagi memperingati kebesaran
empayar Rome.






CHICHEN ITZA,Mexico - kota purba yang merupakan pusat politik dan ekonomi peradaban kaum Mayan.







PETRA,Jordon - Petra adalah ibunegeri Empayar Nabataeans di zaman pemerintahan Raja Aretas IV (9 B.C. to 40 A.D.). Petra ini merupakan tempat wujudnya teknologi pengairan,yang telah membekalkan bandar Nabataens dengan bekal air melalui pembinaan sistem terowong dan takongan air.






MACHU PICCHU,Peru - Puak Inca telah membina sebuah kota di kawasan pergunungan yang dikenali Machu Picchu,telah ditinggalkan setelah orang Spanish menewaskan empayar Inca dan telah "hilang" selama 300 tahun hingga di ketemui semula pada 1911.






CHRIST REDEEMER,Rio de Janeiro,Brazil - Patong ini setinggi 38 meter,berdiri dipergunungan Corcovado mengadap kota metropolitan Rio de Janero.







TEMBOK BESAR NEGERI CHINA,China - dibina sebagai sistem pertahanan bagi menangkis serangan puak Mongol.








cheers.