29 January 2019

Takkan dah terhantuk masih tak terngadah...

Image result for Barisanรข€™s Ramli Mohd Nor

1. Kemenangan besar UMNO / Barisan Nasional atau BN pada Pilihan Raya Kecil ( PRK ) Cameron Highlands yang berlangsung semalam hari Sabtu 26hb Januari adalah bukti bahawa kuasa sebenar berada di tangan rakyat.

2. Sudah beberapa kali saya mengingatkan jika UMNO / BN yang telah memerintah selama 61 tahun boleh ditumbangkan , maka rakyat juga boleh menurunkan Kerajaan Pakatan Harapan atau PH dengan sekelip mata sahaja.

3. Sebenarnya kemenangan BN tidaklah bermakna rakyat MENOLAK Tun , dan dalam masa yang sama tidak bermakna mereka sudah boleh MENERIMA Najib.

4. Kehadiran Najib tak ubah seperti 'Melukut Tepi Gantang' ; ini kerana rakyat khasnya pengundi - pengundi di Cameron Highlands termasuk masyarakat Orang Asli tahu tentang berbagai rompakan harta negara yang telah di lakukan oleh Najib , Rosmah dan Jho Low ; merekalah yang bertanggungjawab menghancurkan ekonomi negara.

5. Jika Jho Low dan keluarganya termasuk Nik Faizal tidak bersalah , mengapa mereka menyembunyikan diri seperti tikus dalam lubang.


6. Sejak kebelakangan ini kedengaran bermacam - macam rungutan rakyat yang menagih bantuan dan sokongan Kerajaan.

7. Pemimpin - pemimpin PH harus rajin turun padang berdamping dengan rakyat bagi mendapatkan maklum balas.

8. Dalam masa yang sama percakaran diantara pemimpin sama ada antara parti mahu pun sesama sendiri MESTI dihentikan serta merta.

9. Jangan fikir dengan menolak Tun sebagai Perdana Menteri segala masalah boleh diatasi.

10. Tidak ada Lampu Aladdin atau Magic Lamp yang boleh menyelesaikan segala kerumitan yang negara hadapi hasil peninggalan Kerajaan UMNO / BN dahulu.

11. Rakyat sedang meneropong tingkah laku dan perangai pemimpi - pemimpin PH sama ada di Pusat mahu pun di peringkat Negeri dan cawangan.

Related image

12 Tidaklah menghairankan jika sekiranya sekali lagi rakyat akan menolak PH pada PRK yang bakal diadakan di Semenyih , Selangor tidak lama lagi.

13. Memang benarlah Tun selaku Perdana Menteri ingin memberi masa dan peluang kepada Menteri - Menteri dan Menteri - Menteri Besarnya membaiki diri dan prastasi masing - masing , namun adalah lebih baik jika sekiranya rombakan dilakukan SEBELUM nasi menjadi bubur.

14. Tingkah laku mereka tak ubah seperti ' Si Kudong Dapat Cincin ' atau ' Kera Dapat Bunga '.
15. Apabila A Kadir Yassin mencadangkan agar Menteri - Menteri di sekolahkan , mereka melenting ; reaksi mereka itu tak ubah bak kata orang tua ‘Bodoh Sombong Yang Tak Boleh Di Ajar '.

16. Sudah mula kedengaran amalan salahguna kuasa dan rasuah dilakukan dikalangan sesetengah mereka yang telah diberi jawatan dan kepercayaan sama ada diperingkat Menteri , Menteri Besar dan pegawai - pegawai mereka sedangkan Tun selaku Perdana Menteri bersungguh - sungguh mahu memerangi amalan buruk itu.

17. AMBILLAH TINDAKAN SEKERAS - KERAS NYA kepada sesiapa saja yang tidak amanah sama ada yang dahulu mahu pun yang sekarang TANPA pedulikan siapa mereka.


18. Sementara itu carilah jalan bagi melaksanakan janji - janji PH seperti yang terkandung dalam manifesto mereka dahulu.

19. ' KUAT KERBAU PADA TALI , KUAT MANUSIA PADA JANJI '.

20. Jika ini semua dapat dilaksanakan saya yakin PH akan terus memerintah 100 tahun lagi ; jika tidak , inilah kali pertama dan kali terakhir PH berpeluang berkuasa.

21. Buanglah yang keruh , ambil yang jernih.

22. Tun adalah manusia biasa yang tidak sunyi dari kelemahan dan kesilapan , namun kita harus berterima kasih kepada beliau yang sanggup mengemudi bahtera yang telah dihancurkan.

23. BERSATU KITA TEGUH DAN MAJU , BERCERAI KITA SAMA SAMA ROBOH. - Tamrin Tun Ghafar

N24 Semenyih 
Depa nak PH kalah di Semenyih...

Walaupun PRK Semenyih akan berlangsung agak lama lagi, tetapi bahangnya sudah pun mula terasa sekarang ini. Di mana-mana ketika ini semakin ramai yang bercakap mengenai pilihanraya kecil itu yang hanya akan berlangsung pada 2 Mac depan.

Apa yang menariknya, rata-rata yang mengulas atau bercakap mengenai pilihanraya kecil itu lebih mengharapkan PH kalah berbanding mencapai kemenangan. Tidak saja mereka yang pro UMNO dan BN yang mengharapkan demikian, malah ramai daripada kalangan penyokong dan pengundi PH juga benar-benar berharap calon daripada Bersatu akan kecundang dalam pilihanraya itu nanti.

Tidak terkecuali yang turut berharap PH akan kalah ialah mereka yang  aktif dan memegang jawatan dalam Bersatu di peringkat bahagian-bahagian. Kata mereka, hanya dengan kalahnya Bersatu di Semenyih saja diharapkan dapat menyedarkan pimpinan PH, termasuk Tun Mahathir Mohamad sendirinagar lebih prihatin dengan rakyat serta mengawal menteri-menterinya daripada bersikap sombong dan merapu.


No photo description available.

Tambah mereka lagi, mungkin ada pimpinan sudah sedar diri berikutan kekalahan di Cameron Highlands baru-baru ini, namun melihat reaksi kebanyakan pemimpin-pemimpin PH yang mengulas mengenai kekalahan itu jelas mereka belum lagi terngadah walaupun dahi sudah tergantuk di palang pintu. Dengan yang demikian, kekalahan di Semenyih adalah perlu dan wajib untuk menyedarkan semua yang sudah lupa diri itu.

Terdapat juga kalangan mereka yang aktif dalam Bersatu bersikap lebih lantang lagi dengan mengatakan, jika sebelum ini mereka bertungkus-lumus menumbangkan Najib Razak, UMNO dan BN, apa salahnya kalau dalam PRU15 nanti mereka bermati-matian menumbangkan PH pula. Sudah ada di kalangan mereka yang berkira-kira mahu merancakkan serangan di media sosial kepada PH dengan menubuhkan Grup Whatapp atau akaun baru di Facebook bagi tujuan itu.

Kata mereka lagi, mereka tidak rugi apa-apa dengan pertukaran kerajaan biar sekerap mana sekali pun, tetapi agak malu dengan PH yang sebelum pilihanraya dulu telah berjanji berdegar-degar, tetapi gagal melaksanakannya setelah mencapai kemenangan. Yang lebih kami benci, tambah mereka, beberapa dasar atau peraturan baru yang mahu diperkenalkan oleh menteri-menteri PH lebih membawa kesusahan dan menambahkan belanja rakyat, sedangkan janji pokok dalam Buku Harapan tidak juga ditunaikan.



Dalam PRU14 lalu, DUN Semenyih dimenangi oleh PH melalui calon daripada Bersatu, Allahyarham Bakhtiar Mohd Nor yang menang dengan majoriti 8,964 undi. Beliau mendapat 23,428 undi mengalahkan calon BN, Johan Abd Aziz yang memperolehi 14,464 undi, calon Pas, Mad Shamour Kassim (6,966 undi) dan calon PSM, S Arutchelvam (1,293 undi)

Bagaimanapun bekalan majoriti 8,964 itu dikira belum selamat lagi kerana dalam PRK 2 Mac nanti, Pas sudah pun mengumumkan tidak akan meletakkan calonnya dan akan memberi sokongan penuh kepada BN. Adalah dijangkakan PSM juga tidak akan meletakkan calonnya kali dan ini memungkinkan berlaku pertandingan dua penjuru antara PH dengan BN saja dalam pilihanraya tersebut.

Gabungan kerjasama BN dan Pas diramal akan memberi saingan sengit sebagaimana yang telah terbukti di Cameron Highlands yang lalu. Beserta dengan semakin ramai yang mahukan PH kalah di Semenyih nanti, termasuk daripada kalangan Bersatu sendiri, tidak mustahilkah harapan kepada kekalahan itu akan menjadi kenyataan? - Shahbudin Husin 

Image may contain: 1 person, text
Di Sg Kandis, Balakong, Seri Setia dan Port Dickson, siapa tolak siapa pulak, Ustaz? Dan, selepas ini di Semenyih, kalau betul yakin Melayu dah tolak PH, Pas kena masuk bertandinglah. Takkan Pas asyik jadi tukang pacak bendera dacing baghdad je kot? Hadi kata, kemenangan Bn di Cameron tu tanda Allah beri isyarat agar rakyat tolak PH. Nampak tak lebai dgn mudah guna nama Allah demi kepentingan politik. Masuk bertanding dlm gelanggang takut, tapi berkokok kat luar lebih. Apa kata di Semenyih ni Pas pulak masuk? Kerusi tradisi tu kan? Bn baru menang satu, pas pulak yg lebih2 sampai jual nama Allah. - f/bk

Related image
Cameron Highlands’ Defeat - A Wake-Up Call For The Arrogant PH Government...

As expected, the new Pakatan Harapan government fails to snatch the Cameron Highlands parliamentary seat from Barisan Nasional. On Saturday (Jan 26), Barisan’s Ramli Mohd Nor became the first indigenous “Orang Asli” to be elected as a Member of Parliament. He won the seat with a 3,238-vote majority in a four-cornered contest against Pakatan candidate M. Manogaran and 2 independent candidates.

Mr. Ramli grabbed 12,038 votes, while Mr. Manogaran took 8,800 votes. In the May 9, 2018 general election, Barisan won the parliamentary seat with a smaller 597-vote majority. Back then, the Barisan candidate secured 10,307 votes, while Manogaran managed 9,710 votes. This means the 3,587 votes, which PAS had won last year, had been “transferred” to Barisan.

After four by-elections last year that failed to provide any promising result, it appears the combo UMNO-PAS had finally gotten the correct recipe. Naturally, the UMNO Malay nationalist party and the PAS Islamist party were extremely happy that they have clinched their first victory. And they deserve to celebrate because unlike the Pakatan government, Barisan pressed all the right buttons.

Some hardcore Pakatan supporters blamed UMNO and PAS for playing racial and religious cards. What do you expect them to do? UMNO is a racist party while PAS is an extremist party. UMNO’s previous job functions were to steal and plunder under the pretext of protecting Malays while “Talibanisation” was what PAS do best, under the pretext of defending Islam.

Pakatan has been shooting itself in the foot from the beginning, and it appeared they enjoyed it very much. Exactly why was DAP candidate Manogaran chosen for the third time when UMNO creatively picked the first indigenous “Orang Asli” to contest, is beyond comprehension. UMNO had the courage to innovate and think out of the box. DAP repeated the same thing again and again.

Manogaran’s comment, that “the Malays don’t even buy kuih from Orang Asli vendors”, was absolutely idiotic. Heck, this guy didn’t even know how to wear the proper attire, resulting in an embarrassing moment where the three times candidate was ordered by the Election Commission to leave a polling station for wearing a shirt with a party logo.

Cameron Highlands By-Election - Manogaran

Adding salt to the injury, PKR Senator Bob Manolan Mohamad was caught threatening Tok Batin (Orang Asli village headmen) – that “Tok Batins” who do not support Pakatan Harapan will not get paid. Suddenly, all the bad behaviours previously demonstrated by Barisan and despised by the ordinary folks have emerged in Pakatan leaders.

But Manogaran and Bob were not the only Pakatan Harapan leaders who seem to be out of touch after the coalition won over the federal government from Barisan Nasional. Even Prime Minister Mahathir was humiliated when he failed to swing the Malay and Orang Asli votes in his campaign for Manogaran. Like a broken record, the 93-year-old premier mocked UMNO as a “broken party”.

The fact that Mahathir was roped in for the Cameron Highlands’ by-election already gave an impression that everything was not well in the land of strawberry and tea plantations. And like Mahathir, DAP supremo Lim Kit Siang also whacked the crooked Najib Razak until the kingdom comes. What did Mahathir and Lim expect to achieve by flogging a dead horse?

On one hand, Mahathir condemned UMNO, a party he declares has become a “party penyamun (robbers’ party)”. On the other hand, amusingly, he wants most of the horrible and corrupted UMNO warlords to join his party, PPBM (Bersatu). Whose fault was it that the former PM Najib was given the special privilege of not having to wear orange lock-up suit?

Barisan, now the opposition, won because the “Orang Asli” and ethnic Malay in Cameron were highly motivated to ensure Ramli Mohd Nor wins big. Pakatan, now the ruling federal government, lost because the ethnic Indian and ethnic Chinese in Cameron were demoralised and wouldn’t care whether Manogaran wins or loses.

Why was the Indian community demoralised? Thanks to Mahathir administration, Sri Maha Marianmman Temple riot was allowed to escalate beyond control. Even though the riot was started by a group of Malay gangsters, the government had chosen to play to the tune of racist UMNO and extremist PAS – blaming Minister P. Waytha Moorthy instead of the Malay thugs.

Why was the Chinese community demoralised?  Again, thanks to Mahathir administration, the recognition of the Unified Examination Certificate (UEC) has been put in cold storage. Preferred to be held hostage by UMNO and PAS, the premier reportedly gave a lame excuse – that the UEC recognition must take into account the feelings of the Malays.


 Subang Jaya Sri Maha Marianmman Temple Riot - Car Wreckage

Mahathir doesn’t seem to understand, or pretend to be confused, that his party PPBM is no match for UMNO and PAS when comes to racism and extremism. UMNO wannabe PPBM can never become more Malay than the UMNO-Malays and certainly can never become more Islamic than the PAS-Muslims. Both UMNO and PAS are the undisputed champions in their own specialised domains.

Perhaps Mahathir should be reminded that a bird in his hand is worth two in the bush. If he plans to drive his party to be as racist, of not more racist, than UMNO in order to lure the Malay voters, he will surely lose the non-Muslim votes. If he plans to maintain the non-Muslim voters, he cannot dance to the tune of UMNO and PAS. He simply cannot get the best of both worlds.

One of the reasons why the Malays voted for Barisan in Cameron was because they believed the Indians have killed a Malay fireman (Mr. Adib) in the Hindu temple riot. People like Jamal, Papagomo, Azwanddin, Lokman and even Zahid Hamidi or Hadi Awang should be locked up the moment they spewed and incited dangerous racial hatred. Mahathir did nothing to contain the situation.

However, playing the 3R cards (religion, racial and royalty) will not always guarantee Barisan’s victory. At the end of the day, the issue of bread and butter will take precedence over everything. Again, what have Pakatan Harapan delivered to the people in general, let alone the people of Cameron Highlands? Despite the abolishment of GST, the cost of living remains high – and is getting worse.

Mahathir administration must realise that the poverty-stricken “Orang Asli” community still appreciate Najib’s “cash is king” mantra. After 9 months, what were the value propositions on the table that his government has brought to the community? If the more intelligent Malays couldn’t care less about 1MDB scandal, do you think the aboriginal people care whether Najib had stolen or not?


Najib Gives Cash Money To Village Folks

Like it or not, the prime minister was quite arrogant when he argued that the pre-election manifesto is not a bible that has to be followed. As a result, his administration has been accused of dozens of policy U-turns and failure to implement promises in the Pakatan election manifesto. Heck, until today, they couldn’t even agree if the RM81 billion ECRL has been cancelled or otherwise.

Astonishingly, Mahathir’s lieutenant – Vice President of PPBM, Abdul Rashid Abdul Rahman – openly demanded for government contracts. Yet, the disgraceful corrupt former Election Commission chairman has yet to be sacked, despite his insistent that he had done no wrong for promoting the practice of favouritism, cronyism, nepotism and corruption.

Making Najib a punching bag won’t work in a Barisan bastion like Cameron Highlands. Malays account for 33.5% of the voters in Cameron Highlands, while the Orang Asli voters account for 22%. Naturally a combination of highly demoralised Chinese (30%) and Indians (15%) were no match for the highly motivated Malays and Orang Asli.

Fortunately to Pakatan Harapan, there are very limited seats where the “fixed deposit” of Orang Asli is the kingmaker. Mahathir should not beat himself up if his regret was not able to swing their votes. After all, even Najib has depended heavily on the community in his own “Pekan” safe seat, the same way Rompin’s Orang Asli calls the shot.

And fortunately to Pakatan Harapan, a closer cooperation between UMNO and PAS will essentially make them more extreme and radicalised. And that would also make the people in Sabah and Sarawak more disgusted about them, forcing the once “fixed deposit” of Barisan to become a great ally of Pakatan – neutralising the threat of losing the government in the next election.

The arrogant Pakatan leaders should start engaging the people more proactive instead of busy hunting for positions and titles and contracts. The rising cost of living has reached a critical level. Instead of mixing sports with politics and banning Israeli athletes from the International Paralympic Committee (IPC), Mahathir should get his top priority right. - FT


Related image
Only Lim will issue statement on ECRL
Tulah si-pembodek ooi, jangan pandai2 
buat statement,dont play2 dengan atuk...

Dia berniat kalu BN menang dia nak bogel naik motor...
๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ Bossku malu apa... ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Image may contain: text

Image may contain: 7 people, people smiling, text

Copa America 2019 - 14 Jun hingga 4 Julai 2019

Image result for dr.m n anwar
cheers.

No comments: