19 January 2019

Putrajaya vs Kelantan...


Arahan kabinet kepada Peguam Negara agar mengambil tindakan (saman) ke atas kerajaan Kelantan kerana menceroboh tanah Orang Asli Temiar di negeri itu satu kes kajian yang cukup baik.

Sebelum ini kerajaan Kelantan berkeras mengatakan Orang Asli tidak ada hak ke atas tanah atau kawasan kediamannya di Kelantan kerana negeri itu tidak mewartakan tanah untuk mereka.

Berpegang kepada itu kerajaan negeri selama ini enak melakukan apa sahaja tanpa memikirkan tindakannya menganggu atau menceroboh kawasan didiami Orang Asli sejak berdekad lalu.



Tindakan saman sivil ke atas kerajaan Kelantan itu akan menjadi percedent di masa akan datang. Kita juga ingin mengetahui apakah kerajaan negeri terlindung dengan akta tanahnya yang dianggap istimewa selama ini, atau pun kerajaan itu sebenarnya telah lama melakukan kekhilafan.

Justeru semua pihak di Kelantan khasnya, diharap sabar apakah pertimbangan mahkamah nanti. Dalam konteks politik pula tindakan pertama kali itu dilihat sebagai satu perubahan dan tanggungjawab kerajaan PH dalam memelihara hak asasi dan juga alam sekitar. 

Apa punya hipokrit manusia2 penunggang agama ni... mso

Di Cameron Highlands, merekalah 'juara' kononnya memperjuangkan hak2 dan kepentingan org asli... Sebaliknya...di kpg halaman sendiri..manusia yg sama lah juga yg menjadi 'juara' menarah hutan yg menjadi tempat cari makan dan sumber air org asli... 

Putrajaya sues Kelantan Government.


Image may contain: 5 people, people smiling, suit and text
NajibRazak Aka King Kleptocrate dipuji Israel. Sedang Tun di keji negara Yahudi yang menindas rakyat Palestin dengan dasar Zionist yang merampas tanah milek rakyat Arab Palestin. Tiba2 PAS dengan tiada rasa malu secara terang2 membantu dan menyokong UMNO yang secara terbuka sokong dasar Zionis ini...


No photo description available.
Walaupun Malaysia tidak hebat dengan kuasa tentera,
tapi kita berani kerana benar...

Anaknya sokong Yahudi sama dgn paknya..

Image may contain: 7 people, people smiling, people standing, beard and outdoor
Apa langkah Azmin Ali seterusnya?

Dia tidak mempunyai masa untuk bertemu peneroka FELDA. Dia tidak mempunyai masa untuk { mencuri }mengagih-agihkan RM77 juta yang telah diluluskan oleh Lim Guan Eng sebagai peruntukkan untuk peneroka yang diluluskan pada 20 Disember 2018. Dan pastinya dia tidak mempunyai masa untuk merancang ekonomi negara juga.

Dia tidak mempunyai masa untuk merancang masa depan Malaysia kerana dia terlalu sibuk merancang masa depannya sendiri. Beliau terlalu teramat-amat sibuk bertemu dengan Kerabat Di Raja Johor. Beliau juga terlalu sibuk bertemu dengan Kerabat Di Raja Pahang. Jangan lupa, terlalu sibuk bertemu dengan Kerabat Di Raja nun di Kota London.

Beliau juga terlalu sibuk bertemu menteri-menteri kabinet di negara kelahirannya iaitu, mana lagi kalau bukan Singapura. Dan pastinya dia terlalu sibuk merancang dan mengarahkan Leftenannya yang bernama Zuraida untuk membuat kenyataan menyerang Presidennya sendiri, Anwar Ibrahim.

Dia terlalu sibuk dengan segala-galanya aktiviti kepentingan peribadi kecuali melakukan tugas rasminya sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi. Orang ramai yang tidak sukakan Anwar bimbang dan mengkritik Anwar kononnya tergesa-gesa nak jadi Perdana Menteri.

Image may contain: 2 people, text and outdoor

Nampaknya kebimbangan orang ramai itu salah, mereka seharusnya lebih bimbang dengan sikap tergesa-gesa ahli KEADILAN yang satu ini. Kritikan semakin meningkat. Malah Tun Mahathir merasa kurang senang.

Dia tidak mahu legasinya tercemar dengan ekonomi yang buruk dan merudum. Tun Mahathir adalah seorang ketua yang pentingkan tanggungjawab dan hasil yang baik lagi positif. Dan sekarang Tun Mahathir mula memahami bahawa Azmin ini hanya pandai bercakap atau cakap tak serupa bikin.

Seperti saya, ahli Kartel yang lain mula menyedari bahawa dengan Azmin yang diamanahkan menguruskan ekonomi akan menyebabkan ekonomi negara lingkup. Jika sekiranya ini berterusan dan tiada pembaikan, pastinya PH akan hilang kuasa kerana rakyat tidak akan mampu lagi membeli makanan dan siapa harus dipersalahkan?

Sebab itu Baru Bian yang cukup setia dan Xavier Jayakumar yang hebat jilatannya telah bertukar kem. Sebab itu jugalah Edmund Santhara dan juga Afif Bahardin diam-diam merangkak kembali untuk memohon pengampunan atas kesilapan sokongan mereka selama ini.


Image may contain: 2 people, people smiling, text

Jadi apa agaknya langkah Azmin Ali seterusnya?

Terlalu banyak kritikan mengenai beliau dan FELDA yang berjaya dikesampingkan selama ini. Kita tunggu apakah kenyataan dan tai-chi beliau mengenai FELDA dan bagaimana dia akan membersihkan aibnya.

Itulah wayang kulit tahap tertinggi menunjukkan bahawa seseorang tidak melakukan tanggungjawab dan tugasnya sebagai seorang menteri, dan dia pastinya akan menyedari satu hari nanti, sama ada dia suka atau tidak, yang dia harus melakukan sesuatu.

Seperti kita semua, dia seharusnya mengutamakan tugasnya melaksanakan tanggungjawab rasminya. Sebaliknya hanya agenda peribadi saja yang kini jadi keutamaannya. Memastikan Anwar digagalkan buat kali kedua dan dirinya sendiri mendapat ‘laba’ hasil memijak ‘bos’ sendiri yang kononnya ‘setia’ hingga mencecah 20 tahun lamanya. Kesian Azmin Ali. Mantan Kartel


Related image
Malaysia and Israel trade barbs 
over Paralympics ban...

A war of words has erupted between Israel and Malaysia, days after the Southeast Asian country stood defiant on its decision to ban Israeli participation in all sporting events it hosts.

Israel on Thursday condemned Malaysia’s stance as “shameful” and emblematic of Prime Minister Mahathir Mohamad’s “rabid anti-Semitism”.

That sharp statement saw a swift retort from Malaysia late on Friday, with Foreign Minister Saifuddin Abdullah declaring he was “deeply disgusted” by the comments from a spokesperson of Israel’s foreign ministry.

“For more than half a century, Israel has continued to disregard the inalienable rights of the Palestinian people, while committing inhumane policies and practices that are in clear violation of international laws,” Saifuddin said in a three-paragraph statement.

“Israel has no right to talk about moral values when they themselves are the exact opposite.”


Related image

Israel’s statement had said Malaysia – which does not have diplomatic ties with the Middle Eastern nation – acted against the Olympic spirit by banning its athletes from competing in a Paralympics swimming qualifier that is to be held in the city of Kota Kinabalu.

Malaysia said its decision was based on “humanitarian reasons” and was about “fighting on behalf of the oppressed”.

Saifuddin had also said his country would bar Israelis from taking part in any future events in Malaysia.

The swimming event, the World Para Swimming Championships, is to be held in July and is a qualifying event for the 2020 Tokyo Paralympics.

Israel said it had asked the International Paralympic Committee to overturn the Malaysian decision, or change the event venue. The world body, too, had last week condemned the Malaysian ban.

Mahathir for years has brushed off accusations that he is an anti-Semite, insisting instead that he is simply an ardent defender of Palestine.

He shaped Malaysia’s current hardline policy against Israel – and in support of Palestine – during his first stint in power, from 1981 through 2003.


Image result for dr.m  at un

That policy has come back to the fore since his return to power last year.

Speaking at the United Nations General Assembly in October, Mahathir blasted Israel for its occupation of Palestinian land, and showed little remorse when asked in a subsequent BBC interview about his past reputation as an anti-Semite.

“If you are going to be truthful, the problem in the Middle East began with the creation of Israel. That is the truth. But I cannot say that,” he said.

Asked why he had referred to Jews as “hook-nosed” in his 1970 book “The Malay Dilemma”, Mahathir said: “They are hook-nosed. Many people called the Malays fat-nosed. We didn’t object, we didn’t go to war for that.”

The Palestinian people for decades have been struggling to establish a sovereign state in the West Bank and Gaza – controlled by Hamas – with east Jerusalem as its capital. Both Israel and the Palestinian people claim that part of the ancient city.

Israel says its national capital is Jerusalem, although just a minority of the world’s sovereign nations recognise this. US President Donald Trump and Australian Prime Minister Scott Morrison were heavily criticised last year for officially recognising Jerusalem as the Israeli capital. - scmp

Image may contain: 7 people, people smiling, people standing and text
Mat Sabu 10 years challenge,
Pak Lebai bila lagi...

No photo description available.

Image may contain: text

Image result for dr.m n anwar
cheers.

No comments: