23 December 2017

Asalkan bukan Dr Mahathir...


Ada sekumpulan orang yang tidak suka dengan Barisan Nasional (BN) tetapi pada masa yang sama mereka benci Dr Mahathir Mohamad. Sehubungan itu, mereka enggan menyokong Pakatan Harapan (PH) walaupun sebelum ini kebanyakan mereka merupakan pengundi pembangkang.

Ada antara mereka kini yang berkempen supaya rakyat memboikot atau merosakkan undi dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang. Walaupun bilangannya kecil, suara mereka lantang di media sosial.

Bagi mereka, walaupun Dr Mahathir kini bersama PH, sukar untuk mereka melupakan dosa-dosa politik beliau sewaktu menjadi perdana menteri selama 22 tahun sejak 1981.

Bagi mereka, tiada maaf bagi Dr Mahathir yang dianggap diktator sewaktu era Malaysia bangkit sebagai kuasa ekonomi Asia Tenggara sepanjang 1990-an tetapi dipenuhi dengan pelanggaran hak asasi manusia.

Bagi mereka, dalam PRU akan datang ini, segala-galanya adalah “asalkan bukan Dr Mahathir”.

Golongan ini yang kebanyakannya menganggap diri mereka pejuang demokrasi seolah-olah tidak peduli lagi sama ada Perdana Menteri Najib Razak kekal berkuasa bersama BN jika PH gagal menumbangkan rejim tersebut.



Sedar atau tidak, mereka seolah-olah rela dengan politik perkauman dan keagamaan yang menjadi amalan hegemoni Umno-BN masa kini akan berterusan.

Yang penting bagi mereka, tolak Dr Mahathir. Biarlah sesiapa pun memegang kuasa, asalkan bukan Dr Mahathir.

Suasana panas PRU 2013 sudah berlalu. Pada masa itu, slogan Ubah! serta Ini Kalilah! berkumandang di mana-mana. Ketika itu, segala-galanya adalah “asalkan bukan Umno-BN”. 

Namun, walaupun pembangkang menang undi popular 52% pada PRU 2013, persempadanan semula kawasan Parlimen yang ditentukan oleh kerajaan BN memastikan ia terus memegang kuasa walaupun ditolak oleh majoriti pengundi.

Kini pentadbiran Najib sedang berhempas-pulas mahu meluluskan pindaan persempadanan semula yang baru untuk memberi kelebihan yang tidak adil kepada BN dalam PRU 2018.

Selain bergelumang skandal mega 1MDB, mengenakan cukai GST 6% dan menjadi punca kejatuhan nilai ringgit yang menyebabkan majoriti rakyat menderita, BN juga semakin terpisah daripada golongan marhaen akibat kepincangan dasar-dasarnya yang tidak telus, tidak mampan serta lembab.

Segala tuntutan rakyat, termasuk yang disuarakan oleh PH, hanya dijawab oleh BN, khususnya para pemimpin Umno, dengan fitnah dan pembohongan.

Untuk memulihkan negara, perlu ada perubahan kerajaan untuk mewujudkan pentadbiran yang bersih, telus serta adil dan bertanggungjawab untuk semua kaum, agama, gender dan wilayah. Hanya melalui kerajaan baru, reformasi dapat dilaksanakan; kerana Umno-BN tidak berminat pun untuk berubah demi rakyat.

Tiada siapa yang mengatakan bahawa kerajaan baharu akan membawa keajaiban. Tiada siapa mengharapkan kerajaan baru boleh menghapuskan rasuah, membasmi kemiskinan dan mencipta kemakmuran dalam masa setahun dua memerintah.


Semua akur bahawa reformasi pentadbiran memerlukan masa yang panjang setelah negara sekian lama ditempangkan oleh Umno-BN.

Memang Dr Mahathir sendiri terlibat dalam proses yang mencacatkan demokrasi dan melumpuhkan kebebasan serta menyekat peluang saksama untuk semua rakyat. Tetapi perlu diingatkan bahawa Anwar Ibrahim juga merupakan orang kepercayaan Dr Mahathir sepanjang 1980-an hingga penghujung 1990-an.

Malah, Najib turut berada di dalam kem Dr Mahathir sepanjang era pentadbiran tokoh veteran itu.

Mereka semua terlibat dan terpalit dengan dasar Dr Mahathir. Jika Dr Mahathir perlu dipersalahkan, maka semua pemimpin kanan BN hari ini serta yang kini bersama pembangkang turut bersalah kerana pernah bersekongkol dengan Dr Mahathir.

Sebenarnya era Tunku Abdul Rahman, Tun Razak dan Tun Hussein Onn juga tidak bebas daripada kelemahan dan kepincangan. Namun, zaman itu mungkin terlalu jauh untuk kebanyakan kita mengingatinya, apatah lagi meletakkannya sebagai perbandingan hari ini.

Sekurang-kurangnya dengan membandingkan era hampir 40 tahun lalu, kita berdepan dengan satu persoalan yang lebih besar: bukankah kita sebagai rakyat turut bersalah kerana membiarkan rejim tersebut berkuasa?

Jika kita pernah membangkang, sejauh mana kekuatan bangkangan kita? Pada masa itu adakah kita menganggap parti pembangkang yang ada tidak mencapai standard untuk melawan BN?

Malah, pada era Dr Mahathir, mengapa kita tidak memilih pembangkang untuk menjadi kerajaan sepanjang PRU 1982, 1986, 1990, 1995 dan 1998? Mengapa kita terus memberikan kemenangan besar untuk BN sewaktu era Abdullah Badawi pada PRU 2004?



Hanya pada PRU 2008 dan 2013 baru kita sedar tentang kebobrokan BN. Namun pada masa itu masih ramai yang takut dengan perubahan. Masih ramai yang percaya BN akan kekal berkuasa buat selama-lamanya. Masih ramai yang menganggap orang Melayu, sebagai pengundi majoriti, tidak berani untuk menolak BN.

Selepas keadaan hampir menang pada PRU 2013 itu, kini masanya tiba untuk PRU 2018. Sepatutnya inilah detik penentuan bagi membuka lembaran baru untuk Malaysia.

Sayangnya, saat genting ini pula menjadi pilihan sekumpulan orang yang mahu menjadi wira – yang mengajak kita, sama ada memboikot PRU, merosakkan undi atau memburukkan PH.

Semuanya semata-mata mereka membenci Dr Mahathir, si tua yang amat mereka takuti kembali berkuasa dan bakal menggerakkan semula rejimnya yang dulu. Mereka seolah-olah yakin Dr Mahathir akan berkuasa untuk berpuluh-puluh tahun lagi.

Sama ada mereka sedar atau tidak, memboikot PRU atau merosakkan undi hanya akan menjamin kemenangan besar Najib dan Umno-BN. Itulah kejayaan yang bakal dicatat melalui kempen “asalkan bukan Dr Mahathir”.

Memang Dr Mahathir, sama seperti Anwar, penuh dengan sejarah buruk baik pentadbiran zamannya. Malah, PH juga tidak sempurna. Dan kita tahu Umno-BN dicemari dengan segala keburukan dan kejijikan walaupun ada cebis-cebisan kebaikannya.

Seperti kata peringatan, jika kita tidak mengundi, ia bererti kita membenarkan orang lain menentukan hidup kita, dan sekurang-kurangnya untuk lima tahun akan datang, kita terpaksalah menerima keadaan hidup yang ditentukan oleh orang lain. – Roketkini.com


Kenapa 1MDB setuju bayar tuntutan IPIC?

Walaupun mungkin agak lewat sikit, saya terpanggil untuk beri sedikit komen tentang kes timbang tara di London antara syarikat dari Abu Dhabi, International Petroleum Investment Company (IPIC) dan Aabar Investment PJS Ltd ke atas 1Malaysia Development Berhad (1MDB) di Mahkamah Timbangtara Antarabangsa London.

Kenapa saya nak komen? Sebab kes ini bagi saya, adalah manifestasi penyelesaian yang paling tak cerdik dan tidak menguntungkan sama sekali.

Kenapa? Sebab menurut laporan NST bertarikh 1 Ogos, 2016 kawan baik saya, menteri kewangan kedua dilaporkan berkata 1MDB akan lawan kes itu dan tak akan bayar tuntutan IPIC itu.

Beliau juga dilaporkan berkata: “Kami mahu jumpa mereka (IPIC dan Aabar) di mahkamah. Biar penimbang tara lihat dokumen kami.”

Beliau juga dilaporkan berkata “semua pelaburan kami dijamin oleh IPIC…kami nak lawan (kes ini) dan kami mahu menang…saya amat yakin kepada kesudahan yang positif. Kami ambil pendirian yang kami tak akan bayar faedah (bunga/riba). Kami tak sepatutnya bayar. Kami mesti menang kes ini.”

Itu dulu lah. Tiba-tiba, kes itu diselesaikan di luar mahkamah. Dan 1MDB setuju pula bayar dan telah pun bayar bayaran pertama sebanyak AS$602.75 juta (RM2.58 bilion) pada sekitar Ogos tahun ini. Semalam, dilaporkan di Malaysiakini yang bayaran kedua juga dalam jumlah sama iaitu AS$602 juta mungkin akan dibayar oleh IMDB pada atau sebelum 31 Disember ini.

Untuk imbasan kembali, menurut menteri sama di atas, pertikaian kes ini berkaitan dengan IPIC yang tidak mengakui Aabar Investment PJS Ltd yang didaftarkan di Kepulauan Virgin British (BVI) adalah sebahagian daripada entiti dalam kumpulan syarikat mereka.

Dilaporkan juga oleh media yang sebelum ini, 1MDB dikatakan “membayar” atau “menghantar” wang AS$3.5bilion kepada Aabar BVI tapi IPIC menafikan ada menerima bayaran tersebut.

Menurut menteri, pada perkiraan dan rekod Kementerian Kewangan, Aabar Investment BVI adalah milik IPIC. Menteri juga dilaporkan berkata pengarah syarikat itu juga adalah kedua-duanya merupakan pegawai tertinggi IPIC tetapi dengan tiba-tiba, kata menteri, IPIC kata syarikat itu bukan milik mereka.

Pada hemat saya, berkemungkinan menteri itu jujur. Dan jika apa yang menteri kata itu benar, memang tidak sepatutnya dan tidak sewajar sama sekali kes ini diselesaikan apatah lagi diselesaikan dengan terma yang tidak menguntungkan iaitu 1MDB dan juga Kementerian Kewangan sendiri setuju membayar kepada IPIC.

Jika benar apa yang dikatakan menteri itu, memang sewajarnya jika Kementerian Kewangan sebelum ini mengambil pendirian tidak mahu bayar dan bersedia untuk melawan habis-habisan kes itu hingga menang. Sebab apa? Kerana, bagi saya amat jelas dan nyata, 1MDB mempunyai pembelaan yang bermerit jika dakwaan menteri itu benar dan sahih.

Sebab itu, bagi saya bila dengan tiba-tiba 1MDB dan Kementerian Kewangan bersetuju selesaikan kes ini di luar mahkamah dan setuju pula membayar kepada IPIC dan telah pun membayar bayaran pertama dan berkemungkinan akan membayar sekali lagi jumlah yang sama, ia menimbulkan pelbagai persoalan yang sah iaitu:

1. Kenapakah IMDB dan Kementerian Kewangan bersetuju untuk selesaikan kes ini tanpa melawan habis-habisan di Mahkamah Timbangtara itu

2. Kenapa dengan tiba-tiba pendirian kerajaan MO1 berubah sekelip mata – daripada nak lawan dan yakin boleh menang kepada tidak mahu melawan dan menyerah kalah dengan begitu mudah?

3. Jika benar IMDB dikatakan membayar AS$3.5 bilion kepada Aabar Investment Ltd sebelum ini dan penuh yakin bayaran itu dibuat dengan betul dan suci hati kepada anak syarikat IPIC yang betul dan tulen, kenapakah IMDB tidak mahu mengheret sekali pihak bertanggungjawab membayar dan menerima bayaran itu sebagai pihak ketiga dalam tuntutan atau sebagai defendan bersama bagi menuntut indemniti?

4. Kegagalan 1MDB mengheret pihak ketiga yang bertanggungjawab dalam kes itu menimbulkan syak wasangka dan persoalan, adakah benar dan sahih bayaran AS$3.5 bilion itu memang sebenarnya dibayar dan jika benar dibayar, apa sudah jadi dengan wang itu? Hangus atau macam mana? Dan apakah usaha yang dilakukan bagi mendapatkan semula wang AS$3.5bilion itu?

Saya rasa pihak MO1, kerajaan dan 1MDB sendiri berhutang dengan rakyat di negara ini untuk menjelaskan persoalan di atas. – Roketkini.com - Mohamed Hanipa Maidin

1MDB bayar IPIC RM4.89 bilion
Story kat SINI dan SINI  

Najib's demo...

1. Opposition parties can only demonstrate. But Governments can act meaningfully.

2. Umno’s demo together with Pas can only be meaningful if it results in the BN Government acting against Donald Trump and the United States.


Dr M reminds Najib of ‘your enemy is our enemy’

3. We call upon the Umno-led Government to follow Turkey in setting up a Malaysian consulate accredited to the Government of Palestine in Jerusalem, its capital.

4. We call upon the Malaysian Government to vote in favour of a draft resolution condemning the US decision to recognise Jerusalem as the capital of Israel.


5. We, the Opposition call upon Najib to rescind his words to Donald Trump during his visit to see the President of the U.S. that “the enemies of the United States are also the enemies of Malaysia”.

6. The U.S. regards Palestine as an enemy of the United States. Malaysia must assure the world that Palestine is not our enemy, that we are in favour of Jerusalem as the capital of Palestine.- chedet


Tanah tapak ibupejabat pun boleh hilang?

Yes....even tanah tapak ibu pejabat Felda pon sudah hilang. Go get your teh tarik, grab some kuachi, a comfortable chair  and come sit together with me by the side line and let us observe how those bastards in PDRM, in MACC, SHARIR that Chairman of FELDA, the Prime Minister and every other bastard that has profited form this latest audacious stealing of our nations assets right under our very noses...let us observe how they will explain what has happened. 

MACC has already told us that "there is no element of graft in the transfer"....what can I say to that? Hello... MACC?



Now we wait for a statement from PMO....the usual "no stones unturned" statement or will they go one step beyond? A Royal Commission perhaps? .....and the duplicity goes on and on.

What of you and me? The rakyat? Are we to be "entertained" again by this audacious shenanigan of corrupt politicians and a greedy prime minister and his wife? Or are we going to say "ENOUGH?"

I can only tell you all this truth....whatever you do will never be enough....not until you get these thieves and robbers out of government. Not until Najib Razak is put to trial, convicted and punished for all that he has done in the name of government...and until that day comes, each of you will be guilty of dereliction of your duty to preserve and protect the future that we leave to the generations that will come after us.   

I am one, with you we are two...who else will join us to do this? - Hussein Hamid




4 orang saksi cukup dak...

3 calon bakal MB Selangor,Jamal tidak tersenarai
Story kat SINI dan SINI  


cheers.

No comments: