13 March 2013

Sultan Kiram kata, Jeneral Musa masih hidup dan dok minum kopi...

Jeneral Musa

Keluarga Kiram menyanggah kenyataan pasukan Malaysia telah membunuh “Komander Haji Musa” yang juga bekas komander Moro National Liberation Front (MNLF) yang merupakan salah seorang pemimpin tertinggi militan Sulu.

Jurucakap Sultan Sulu Abraham Idjirani memberitahu saluran media ABS-CBN News beliau telah bercakap dengan ketua kumpulan Agbimuddin Kiram yang mengesahkan Musa masih lagi hidup, bercanggah dengan laporan di sini.

“Beliau masih lagi hidup dan mereka telah berkumpul semula pada 1.00 pagi Rabu. Mereka minum kopi. Laporan berita Malaysia salah,” kata Idjirani menurut portal atas talian saluran tersebut.

Jurucakap tersebut juga mempertikaikan angka daripada pihak berkuasa Malaysia mengenai bilangan kematian militan Sulu, mengatakan hanya 23 anggota kumpulan itu telah dibunuh setakat ini.

Menurut angka daripada polis tempatan, 56 militan Sulu telah gugur sejak serangan bermula pada 1 Mac.

Agensi berita nasional melaporkan semalam pertempuran senjata yang terbaru antara pasukan keselamatan dan kumpulan pemberontak, dua lelaki bersenjata Sulu terbunuh, meningkatkan jumlah kematian militan Sulu kepada 56 orang.

Setakat ini, 10 rakyat Malaysia telah terbunuh, termasuk lapan anggota polis dan dua orang tentera. Seorang lagi remaja, yang identitinya masih tidak diketahui, tertembak mati semasa operasi Ops Daulat.

Agbimuddin, adik kepada lelaki yang mendakwa dirinya Sultan Sulu Jamalul Kiram III, mendarat di Lahad Datu, Sabah pada 9 Febuari dengan sekumpulan 235 lelaki bersenjata untuk menuntut negeri Malaysia timur itu.

Selepas percubaan berunding secara aman oleh kerajaan Malaysia dan pemerintah Filipina gagal, pasukan keselamatan menggempur pemberontak bersenjata di Kampung Tanduo.

Selepas dua hari Ops Daulat dilancarkan , keluarga Kiram menuntut gencatan senjata tetapi enggan menarik keluar tentera mereka dari Lahad Datu.

Sebagai tindak balas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menolak permintaan itu, memberitahu kumpulan bersenjata untuk menyerah tanpa syarat atau berhadapan dengan kematian.

Terdahulu hari ini, Ketua Polis Sabah Datuk Hamza Taib mengakui bahawa pasukan keselamatan masih belum memahami Agbimuddin, walaupun selepas sembilan hari Ops Daulat.

Polis juga percaya, Agbimuddin tidak pernah keluar dari kawasan berkenaan sejak pencerobohan pada 12 Februari lepas.

“Sebagai ketua dia tidak akan lari. Kami masih yakin dia bersama kumpulan itu,” katanya seperti dilapor oleh agensi berita Bernama pagi tadi.-malaysian insider

video
 Jeneral Musa dan talibarutnya  
Komander Musa dipercayai orang nombor dua pasukan pengganas selepas Agimuddin Kiram

‘Commander Musa’ alive, ‘drinking coffee’, Kiram clan says...

The Kiram family today disputed claims that Malaysian forces have killed “Commander Haji Musa”, a former Moro National Liberation Front (MNLF) commander who is one of the Sulu group’s top general.

Sulu Sultanate spokesman Abraham Idjirani told Philippine media network ABS-CBN News that he had spoken with group leader Agbimuddin Kiram, who confirmed that Musa was still alive, contrary to reports here.

“He is still alive and they have regrouped at 1am Wednesday. They are drinking coffee. The Malaysian news report is wrong,” Idjirani said, according to the network’s report online.

The spokesman also disputed figures from Malaysian authorities on the number of Sulu deaths, claiming that only 23 members of the group have been killed so far.

According to figures from local police, 56 Sulu militants have fallen since attacks kicked off on March 1.

National news agency reported yesterday that in the most recent gun battle between security forces and the rebel group, two Sulu gunmen were killed, raising the Sulu death toll to 56.

To date, 10 Malaysians have been killed, including eight policemen and two soldiers. Another teenage boy, whose identity is still unknown, was also shot in the crossfire during the Ops Daulat operation.

Agbimuddin, the brother of self-styled “Sultan” Jamalul Kiram III, landed in Lahad Datu, Sabah, on February 9 with a group of 235 gunmen to lay the Sultanate’s claim over the north Borneo territory.

After attempts at peaceful negotiation by the Malaysian and Philippine government failed, security forces here moved in on the gunmen, who were holed up in Kampung Tanduo in the coastal district.

Ops Daulat was launched last Tuesday and two days later, the Kiram clan called for a ceasefire but refused to pull its army from Lahad Datu.

In response, Prime Minister Datuk Seri Najib Razak rejected the request, telling the gunmen to surrender unconditionally instead or face death.

Earlier today, Sabah police chief Comm Datuk Hamza Taib admitted that the security forces have yet to apprehend Agbimuddin, despite nine days of intense mopping up under Ops Daulat.

But police believe that the self-proclaimed “crown prince” of the Sulu Sultanate, who led over 200 gunmen to lay claim over Sabah last month, was still hiding within the Ops Daulat operation area, The Star Online reported.

“As a leader, he will not run and leave his people by themselves here. He must lead them,” Hamza was quoted saying in the report.-malaysian insider

Navy intercepts Kiram men fleeing Sabah






cheers.

No comments: