16 March 2009

YB.Gobind Singh dibom keluar Dewan...........

Parlimen hari ini menggantung YB Gobind Singh selama 12 bulan tanpa gaji & elaun akibat kenyataan yg dibuat oleh YB Gobind Singh menuduh Najib Razak sebagai terlibat dalam pembunuhan Altantuya dan kemudiannya mengkritik Speaker dengan menyatakan "you should be ashamed with yourself" ketika Speaker mengarahkannya keluar dewan. Mungkin kenyataan YB Gobind Singh itu agak keras dan kasar.

Parlimen boleh merujuk YB. Gobind Singh kepada satu Jawatankuasa Terpilih untuk menyiasat kenyataannya itu dan memberi peluang YB. Gobind Singh membela diri dengan mengemukakan bukti atau saksi untuk membuktikan kenyataannya.

Kalau setelah siasatan dibuat dan peluang membela diri diberi YB Gobind Singh gagal membuktikan kenyataannya itu, maka wajarlah tindakan diambil terhadapnya.

Sebaliknya kes tersebut dirujuk terus kepada Dewan Parlimen yang dimonopoli oleh BN untuk terus diambil keputusan menghukum. Dalam keadaan BN menguasai majoriti sudah tentu YB Gobind Singh akan dihukum. Yang paling menyedihkan YB. Gobind Singh langsung tidak diberi peluang membela dirinya. Berucap pun tidak dibenarkan.

BN sering melaungkan yang mereka mengamalkan demokrasi tetapi dalam hal-hal yang berkaitan dengan pendedahan skandal pemimpin-pemimpin mereka,BN akan buat apa saja untuk menutupnya.

cheers.

No comments: