21 September 2019

Dr M akan umum tarikh serah jawatan PM...


Dr Mahathir Mohamad berkata, beliau akan mengumumkan tarikh untuk penyerahan kuasa perdana menteri kepada Anwar Ibrahim apabila tiba masanya.

“Saya akan umum kemudian, saya akan tunai janji,” katanya selepas melancarkan Piagam Warisan dan Budaya Tanah Air di Muzium Kesenian Islam hari ini.

Perdana menteri mengulas kenyataan terbaru Anwar yang meramalkan beliau akan mengambil alih jawatan nombor satu itu menjelang tahun depan.

Rabu lalu, presiden PKR itu dalam wawancara dengan Bloomberg Television berkata, tiada tanda parti lain akan memperkenalkan nama lain untuk merebut jawatan itu dan jika ada, lawannya “tidak relevan”.

Baru-baru ini, Mahathir didesak menetapkan tarikh khusus untuk menyerahkan kuasanya kepada Anwar seperti yang dipersetujui pemimpin Pakatan Harapan sebelum pilihan raya umum ke-14 tahun lalu.

Mahathir yang dilantik semula sebagai perdana menteri susulan kemenangan PH dalam PRU14, berulang kali menegaskan beliau akan mengotakan janji untuk berundur selepas memerintah kira-kira 2 tahun.


Image result for ECRL diteruskan

ECRL diteruskan

Mahathir berkata, projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) tetap diteruskan, walaupun ia bekas pegawai khas Najib Razak, Amhari Efendi Nazaruddin dalam perbicaraan 1MDB bekas perdana menteri itu yang mendakwa projek itu antara usaha untuk menyelamatkan syarikat pelaburan kerajaan.

“Itu apa yang dia rasa, tetapi kerajaan China tiada minta apa-apa. Kita ada kontrak untuk bina. Kita sudah kurangkan skop kerja dan juga kurangkan kos. Jadi, ECRL tetap akan diteruskan.”

Semalam, Amhari yang merupakan saksi pendakwaan kelapan berkata, beliau diarahkan Najib ke Beijing untuk membincangkan projek ECRL, Saluran Paip Pelbagai Produk (MPP) dan Saluran Paip Gas Trans-Sabah (TSGP) bagi “menyelamatkan” 1MDB yang dibebani hutang.

Susulan itu, Penasihat Penyelidik Institut Penyelidikan Khazanah (KRI), Dr Jomo Kwame Sundaram meminta kerajaan mengkaji semula projek ECRL bagi mengelakkan ia menjadi projek “gajah putih”.

Hari ini, ketika ditanya mengenai gesaan itu, Mahathir secara sinis berkata: “Jika dia (Jomo) bersedia untuk berunding dengan China, beritahu kami program itu boleh ditangguhkan, saya akan ikut.”

Pada Oktober 2016, Najib menerusi pembentangan Bajet 2017 mengumumkan projek ECRL dengan anggaran kasar kos RM55 bilion, akan dilaksanakan secara berperingkat. Pembinaan ECRL dijangka bermula 2017 dan siap pada 2022, bermula dari Lembah Klang ke Kuantan, Kuala Terengganu, Kota Bharu dan Tumpat.

Kerajaan Pakatan Harapan bertindak menggantung projek itu tahun lalu disebabkan kos tinggi dan memutuskan untuk menyambung semula pembinaannya dengan kos pembinaan sebanyak RM44 bilion pada April lalu.


Image result for Khazanah Nasional Bhd (Khazanah)

Mahathir mengulangi keputusan Putrajaya terpaksa menjual aset Khazanah Nasional Bhd (Khazanah) untuk melangsaikan hutang RM1 trilion yang ditinggalkan Najib.

“Mesti ingat yang kerajaan sebelum ini pinjam lebih RM1 trilion. Hutang itu adalah satu beban kepada kita kerana mereka pinjam dan wang tidak dilaburkan, tetapi disembunyi dan dicuri.

“Jika wang itu dilaburkan, kita boleh pergi ke syarikat itu atau apa saja untuk mendapatkan kembali wang itu, tetapi kita tidak tahu di mana wang itu.

“Pada masa ini, kita perlu bayar hutang daripada cukai, semua kita jual aset (Khazanah) untuk bayar hutang kita. Itulah beban yang ditinggalkan oleh Najib.”

Beliau turut menyelar Najib kerana mengkritik tindakan kerajaan menjual saham Khazanah.

“Sekarang sudah tentu dia bercakap banyak, tapi semua perkara ini, termasuk beli kapal dari China, bukan keputusan kita,” kata pengerusi Khazanah itu. 

Najib sebelum ini berkata, beliau kesal dengan langkah Putrajaya menjual aset dan saham Khazanah bagi menampung keperluan kewangannya. - FMT

Image may contain: 1 person, eyeglasses and text
Perangai Hadi anak Awang 
yang tak pernah berubah... 

Sepatutnya sebagai ulamak, tunjuk akhlak dan perangai yang baik, tiada perasaan dengki dan merendahkan orang lain.

Sebab itu, aku kata ini perangai lebai bukan ulamak. Semua yang dia kata kat orang lain, semua Allah tunjukkan kat dia adalah sebaliknya.

Dulu, dia pernah kata, UMNO ni lebih jahat dari DAP. Lawan UMNO itu jihad, dan kalau mati, boleh mati syahid. Akhirnya, dia tebalkan muka jilat ludah dia dan peluk erat UMNO.


Image may contain: 1 person, text

Dulu, sewaktu PR Selangor mahu Dr Wan Azizah jadi MB gantikan Khalid Ibrahim, lebai Hadi kata Wan Azizah tak layak jadi MB.

Akhirnya, Allah tunjukkan Wan Azizah diangkat bukan sebagai MB, tetapi Timbalan Perdana Menteri. 

Hadi pernah lekehkan Tun M. Sewaktu PH mengumumkan bahawa Tun M akan dilantik sebagai PM sekiranya PH ke Putrajaya, Hadi Awang kata Tun M ni layak jadi Doktor di Klinik 1 Malaysia saja. Allah Tunjukkan Tun M sekarang jadi PM untuk kali kedua.


Image may contain: 1 person, text

Hadi jadi apa? Jadi MP Marang sejak berpuluh tahun. Jadi MB Terengganu pun sepenggal. Bila dah bersama UMNO sekarang, Hadi masih tidak jadi ketua sbb semua tahu standard Hadi. Dia cuma boleh bercakap soal haid dan nifas saja.

Jadi, berhentilah dari bersikap ego dan sombong serta suka merendahkan orang lain. Terbaru dia kata, Anwar tidak layak jadi PM.

Itulah kerja Hadi, menilai orang lain. Dia hina Tun M, tapi dia lah lebai pertama ketuk opis Tun M. Tidak malukah? - WFAUZDIN NS

Image may contain: 6 people, text
Apa yg lebai kelentong dan 
auta dalam isu Paya Jaras?...

Susah sangatkah nak jadi batu api?tak susah,senang sangat2..Tambahan pula kalau ada pakej ekstra seperti berjubah,berserban dan berkopiah.. Bergambar dgn phk yg dikatakan sbgai mangsa,kemudian reka2kan cerita panas sedikit,kalau blh contact wartawan,lps tu viral dan keluarkan dlm portal..Maka berapi2lah rakyat marahkan kjaan kononnya zalim,kejam dan ganas.. 

Samada cerita yg viral itu betul atau tidak,itu tak penting..yg penting, bangkit rasa marah rakyat kpd kjaan PH..Apa yg lebai Penyamunan Ummah nk kelentong dan auta dlm isu Paya Jaras?

-Tanah itu ialah tanah kjaan dan mula diduduki sjk thn 1980 lagi..iaitu 39 thn lalu..
Sjk thn 2008 lagi kjaan dah merancang utk meroboh rumah2 itu krana ingin memberi laluan utk projek pelebaran Sg Kedondong dlm usaha utk mengatasi masalah banjir di kawasan itu..Jika projek pelebaran Sg Kedondong itu tdk dilakukan,maka setiap thn beratus2 rmh di kawasan itu berdepan dgn masalah banjir yg teruk..

-Thn 2015,kjaan dah bg notis kpd penduduk2 yg membina rmh di tanah rezab kjaan itu supaya pindah,maknanya notis itu diberi sejak hampir 5 thn yg lalu dan terlalu byk masa utk penduduk itu berpindah..Dlm masa 5 thn tiada tindakan yg diambil oleh kjaan,sebaliknya tetap tinggal di situ.. 



-Sebaliknya penduduk bkn setakat tdk berpindah,malah menambah besar lg rmh mereka hingga ada yg menambah hingga 2 tingkat.. Tambahan ramai yg mendiami kawasan tersebut ialah pendatang dan pemilik ic merah..

-Kjaan tlhpun menawarkan rumah ganti melalui projek Rumah Selangorku di Aman Putri..Ada yg terima dan ada yg menolak krana inginkan dibayar pampasan..

-Bila kjaan nak robohkan rmh pd 16hb sept lalu,mulalah menangis teresak2..minta tangguhkan sekali lg..bila nk robohkan lain kali..nangis pula dan minta tangguhkan sekali lg..smpai bila nk selesai?
Image may contain: text
Jgn kata tak mampu sbb mereka2 yg tinggal di situ mmg mampu,rmh pun sentiasa dibesarkan dan ditambah..hiasan pula cantik2 dan mewah2,kereta ada,astro ada,bisnes ada..Habis tu nak salahkan kjaan?

Sdh brp byk kerugian yg terpaksa ditanggung oleh org lain akibat banjir teruk yg berlaku krana projek pelebaran Sg Kedondong itu tak blh dilakukan?Adakah penduduk2 yg degil dan dihasut oleh pembangkang yg bangang itu nk tanggung segala kerugian yg ditanggung oleh org lain?

Inilah masalahnya otak pembangkang..Bila kjaan ingin lakukan sesuatu perkara yg berfaedah dan memberi kebaikan kpd semua org,maka melentinglah puak2 pembangkang yg bangang..
Ada pula yg bodoh dan bengong krana bandingkan dgn isu kuil di USJ..Puak2 bodoh mungkin tak reti yg tanah kuil di USJ itu milik swasta dan pampasan dibyr oleh pihak swasta,bkn dibyr oleh kjaan..tak sama dgn isu di Paya Jaras ini,pembangkang bongok oiiiii.. 

Nampak tak pihak pembangkang ketepikan fakta sebenar disebalik roboh rumah haram paya jaras. - f/bk


10 fakta kes skandal 1MDB yang Najib 
dan macai2 maya cuba sembunyikan...

1. Isteri Najib, Rosmah Mansor sangat rapat dengan Jho Low 

2. Jho Low ialah penasihat penting buat Najib 

3. Setiap keputusan yang Jho Low buat mendapat restu dari Najib 

4. Jho Low arahkan Amhari dan almarhum Azlin membuka akaun bank luar negara sebagai langkah persediaan 

5. Amhari mempunyai USD800 ribu dalam akaun Bank BSI Switzerland tapi terpaksa ditutup


6. Jho Low sebenarnya yang mengawal akaun bank yang dibuka oleh Amhari dan almarhum Azlin

7. Jho Low arahkan pembantu Najib supaya hapuskan semua dokumen dan padam perbualan termasuk mesej di telefon Blackberry

8. Jho Low buat soalan yang bakal ditanya sekiranya pihak berkuasa mahu menyiasat kegiatan jahatnya

9. Jho Low hendak jual semua aset dan tanggungan (liabiliti) dalam 1MDB untuk tampung hutang dan kerugian syarikat itu

10. Rupanya tiga projek mega iaitu:

a) Projek Rel Pantai Timur (ECRL)
b) Projek Saluran Paip Pelbagai Bentuk (MPP), dan
c) Saluran Gas Paip Rentas Sabah (TSGP)

dicipta sebenarnya untuk bailout hutang 1MDB! - f/bk

Image may contain: 1 person, standing
A rooster trying to cross the road...

Anwar Ibrahim claims that he will become the country's next prime minister in 2020, probably around the month of May. He told Bloomberg TV's Haslinda Amin that it was a Pakatan Harapan consensus. Moreover, “There’s no sign of any party introducing or promoting or lobbying for other names.” Which means, there will not be another person to be the next PM besides him.

After watching the interview, I felt that Ms Haslinda's questions were not straight to the point enough, and Anwar's answers only told half the truth. If I were Haslinda, I could have asked, “Will Mahathir retire in 2020? Will he accept you as the next prime minister?”

What I'm trying to say is that consensus is not the main thing here. It also doesn't matter whether another name has been proposed. Everything is in the hands of Tun Mahathir! As the main thing is not the PH consensus, who would bother about the so-called PH consensus?

Mahathir, in particular, has not been known for his conformity to any realistic consensus. Just look at the PH election manifesto and you should have some idea. Mahathir is a staunch follower of Machiavellianism. Niccolò Machiavelli wrote in The Prince: “A prince never lacks legitimate reasons to break his promise.”

Machiavelli was not a tyrant. He was only an Italian political theorist 500 years ago, sharing a more or less same role as China's Confucius. To him, a prince (leader) must have superior power tactics if he were to enjoy superior status.

Image result for dr.m sacks anwar

As for “no other names”, that was purely Anwar's own perception. Mahathir never considered an heir when he sacked Musa Hitam; nor did he have a succession plan for Abdullah Badawi and Najib Razak when he took them down.

Moreover, has Anwar ever become Mahathir's favored heir in the first place? His sacking of Anwar in 1998 was way more drastic than what he did to Musa, Ku Li, Abdullah and Najib.

If Mahathir has really changed, then his recent “cabinet adjustments” should have set aside a place for Anwar in the cabinet, not just to show his sincerity but also for smoother power transition in future, which is a good thing for the stability of both PH and the nation.

Unfortunately all the signals from the prime minister have pointed to the denial of an opportunity for Anwar in the cabinet. Is the 2020 date for Anwar's ascension really that optimistic? Or he was just trying to appease his supporters and get people on his side, or he was just trying to send a signal to the PM?

However, it is not easy to get a stone-hearted Mahathir to bend. Any attempt to exert the slightest pressure on him will most positively backfire.

Anwar's predicament now is like a rooster trying to cross the road. The rooster wants to cross the road, believing that is the right direction for it, and a goal it should not give up.

But to cross the road, it could very likely be crushed by the passing vehicles. The rooster keeps looking around desperately, afraid of missing the opportunity but having no guts to charge forward. Or will it pick up its courage, flap its wings, and make the decisive flight across?

May 2020. Only eights from now! - mysinchew



Image may contain: 2 people, people standing


Image may contain: 1 person, text
Image may contain: 2 people, people smiling, text
Tetapi pemimpin2 UMNO terima rasuah...

Image may contain: 3 people, people sitting and text

Image may contain: 3 people, people standing
cheers.

No comments: