05 August 2017

Dia cakap ada bukti tapi satu pun tak dibuktikan...


Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini tampil mempertahankan diri berhubung dakwaan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu (BERSATU) Tun Dr Mahathir Mohamad.

Zahid yang juga naib presiden Umno berkata, dakwaan (Mahathir) bahawa beliau mahu menjatuhkan kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak adalah bohong sama sekali.

Sebaliknya dengan tidak menyebut nama bekas pertama menteri itu Zahid berkata, perkara itu dirancang oleh “pemimpin berkenaan” dalam pertemuan.

"Pemimpin itu menyatakan, beliau telah meminta beberapa pemimpin pembangkang bersama pemimpin Umno untuk buat undi tidak percaya terhadap perdana menteri di parlimen," katanya yang menegaskan turut menyimpan rakaman pertemuan itu.

Bagi bagaimanapun tidak menghuraikan lanjut berkaitan jenis rakaman itu sama ada perbualan suara atau pun video.

“Rakaman itu masih ada dalam simpanan saya dan pihak berkenaan,” katanya. - mk

Image may contain: text

Sapa tak kenai Zahid Hamidi. Dulu dia buat gempak kononnya dia telah bertemu kerabat diraja Saudi untuk mengesahkan bahawa RM2.6 bilion yang di masukkan ke dalam akaun Najib tu ada "derma",sebenarnya itu adalah satu pembohongan. 

Kita semua tahu sekarang bahawa dia tidak pernah bertemu dengan mana-mana kerabat diraja Saudi bagi mengesahkan bahawa mereka memang membuat sumbangan RM2.6 bilion kepada Najib.

Jadi dalam kes pita rakaman ini,saya yakin yang Zahid tidak mempunyai rakaman perbualan/pertemuan dengan Tun Mahathir seperti yang digempaqnya.Kalu pita rakaman itu wujud dah lama ia dimainkan dan transkrip perbualan itu sudah lama akan dihebah oleh Bernama,media massa gomen,TV3suku dan TV1,2,7,8,9 dll.di bawah kendali gomen untuk penyebaran dan siaran kepada rakyat selama 40 hari dan malam. - t/sekole

Seperti biasa dia akan mulakan cerita sensasi. Mmg kaki putaq jawa ni. Cara dia berpolitik sejak dari dulu dia akan cuba boom kan sesuatu citer bohong pastu dia akan senyap. Cuba kita ingat balik dan list kan semua cerita2 sensasi bohong jawa ni. - Mohd Noh Zainudin

There will be a lot of bluster..a lot of hot wind blown all over the place..and Zahid will have an excuse, should we all call his bluff, to not share with us the tape of that conversation. Why not get it over with now Zahid and put the contents of the tape under ISA? And he is trying to pull the wool over our eyes again by claiming that he has a recording of the conversation with Tun Mahathir. This Zahid, like that ex MB of Selangor..give the Javanese a bad name..but more disturbing is that he thinks we are all fools. Fool me once shame on you. Fool me twice shame on me..and I am not going to shame myself! - steadyaku47 

Soalnya siapa yang pergi jumpa siapa? Apa tujuan dia pergi berjumpa Tun atau apa sebab Tun nak jemput dia....kecuali Tun ada ajenda nak melantik dia jadi PM bila Najib berundur.....dimana tidak pula terdapat dalam statement Tun atau dia. Lagi dia buka mulut, lagi ke longkang perginya credibility si Zahid ni.....susah nak percaya!!!- Abd Halim Abd Hamid

Spin jgn tak spin... Pokoknya memang adalah ' pertemuan ' dgn orang yang dah tiada kaitannya dalam umno.... Hanya allah yang tahu mana dan siapa benar kerana tiada saksi lain.- Azam Abdhamid 
After all the drama gone wrong.. You pledged yr 300% to your master!! Now you say master has permitted you and u have recording of the meeting with Tun!!! Amazing... Just like you have meet the donor!!! Personally... Hahahaha - Christie Ivan

Khairuddin cabar Zahid dedah rakaman ‘mula hingga akhir’


Photo published for Anwar: Raus swearing in 'black moment in constitutional history'
Pelantikan Raus 'titik hitam' dalam sejarah kehakiman
Story kat SINI dan SINI  

1MDB dan IPIC : Penjelasan yang mudah...

1MDB pinjam berbilion melalui bon. Minta kelulusan Bank Negara untuk guna duit itu bayar IPIC. Bank Negara lulus.

Hantar duit itu ke akaun yang tiada kaitan dengan IPIC*.(Oh ya, kemana perginya berbilion yang sepatutnya dibayar kepada IPIC? Dah banyak kali tanya, tapi tak terjawab lagi.)  

1MDB didenda oleh Bank Negara. 

IPIC pun tuntut wang itu. Dalam perbicaraan, dipersetujui 1MDB/MOF(Kementerian Kewangan) kena bayar IPIC 31 Julai dan hujung tahun. 

1MDB kata "No problem" sebab boleh jual Edra, Bandar Malaysia dan lain2 untuk bayar IPIC.(Ambil duit deposit dari pembeli Bandar Malaysia. Lepas itu pulangkan balik sebab ada pihak lain sanggup bayar lebih. Tapi sampai hari ini, tak jadi2 juga. Terpaksa cari pelabur lain pula.)

Sampai masa, 1MDB tak bayar IPIC. Minta untuk dibayar dalam bulan Ogos. 

IPIC kata 5 hari atau akan dikenakan lagi tuntutan2 lain. 

Nampaknya MOF jugalah yang akhirnya terpaksa bayar. Duit siapa agaknya?

Siapa Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB? Siapa Menteri MOF? Siapa PM?
Siapa MO1? Hangpa pikiaq mai - Mukhriz Mahathir

Kecuaian Jenayah 1MDB...

Pada ketika tersebar satu dunia berita 1MDB terlewat bayar ansuran hutang AS$602.73 juta (kira-kira RM2.56 bilion) kepada International Petroleum Investment Co (IPIC) Isnin lalu, tiba-tiba Bank Negara keluarkan bon 20 tahun sebanyak RM2.5 bilion.

Hutang tertangguh 1MDB RM2.56 bilion. Bon Bank Negara RM2.5 bilion. Kebetulan atau memang dirancang?

Tempoh tutup bon Bank Negara 4 Ogos. Tempoh akhir 1MDB kena bayar adalah lima hari kerja bermula 1 Ogos ( lebih kurang pada 6 Ogos). Kalau tak bayar juga, denda dan tindakan lain akan dikenakan.

1MDB kata duit untuk bayar hutang IPIC adalah daripada program rasionalisasi tapi terlewat sikit sebab peraturan dan kelulusan. Tak ramai orang percaya alasan rasionalisasi atau apa-apa pun hikayat daripada 1MDB.

Kemudian Perdana Menteri,  Mohd Najib Abdul Razak, kata kelewatan itu adalah perkara teknikal dan masalah 1MDB tak jejaskan ekonomi.

Adakah teknikal yang Najib maksudkan itu Bank Negara memerlukan masa untuk jual RM2.5 bilion bon dan serah duit itu kepada Kementerian Kewangan supaya Kementerian Kewangan boleh bagi kepada 1MDB untuk bayar kepada IPIC?

OKlah. Bank Negara jual bon perkara biasa. KWSP, KWAP, PNB dan bank-bank beli bon pun perkara biasa. Pendapatan bon bagus dan terjamin pun perkara biasa.

Tapi kalau bon RM2.5 bilion itu adalah untuk bayar hutang 1MDB, ia bukan perkara biasa malah boleh dianggap kecuaian jenayah (criminal negligence) dalam pengurusan kewangan negara.


Di Thailand, bekas Perdana Menteri Yingluck Shinawatra dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan “criminal negligence” kerana menyebabkan kerugian kira-kira AS$1 bilion (lebih kurang RM4.3 bilion) dalam pelaksanaan subsidi padi.

Jumlah ini amatlah kecil berbanding duit 1MDB yang lesap dan kesalahan Yingluck ringan berbanding jenayah kewangan 1MDB. Yingluck dituduh buat salah dalam pemberian subsidi kepada penanam padi. Duit 1MDB masuk akaun Najib dan untuk anak bini serta Jho Low berfoya-foya.

Penjualan bon oleh bank negara adalah perkara biasa. Kerajaan memperoleh pembiayaan melalui penjualan bon oleh Bank Negara pun perkara biasa.

Tetapi sekiranya bon RM2.5 bilion itu adalah untuk membayar hutang 1MDB dan sekali gus membebankan rakyat jelata untuk 20 tahun akan datang, ia adalah “criminal negligence” yang tidak boleh dipandang ringan.

Najib kata masalah 1MDB tidak jejaskan ekonomi negara. Ok, mungkin dia percaya ini benar atau dia sangka semua rakyat jelata bangang macam laskar siber Umno. Najib kata blogger Umno bangang.

Pada bulan Jun, 2015, Menteri Kewangan Kedua masa itu, (Datuk Seri) Ahmad Husni Hanadzlah, bagi amaran kalau masalah 1MDB tidak diselesaikan, kadar tukaran ringgit mungkin jatuh ke tahap tahun 1998 iaitu waktu Krisis Kewangan Asia.

Dua bulan kemudian pada 12 Ogos, ringgit jatuh ke bawah paras RM4 bagi satu dolar Amerika buat kali pertama sejak 1998 dan kekal hingga ke hari ini.

Jadi, marilah kita mulakan tindakan ke atas kecuaian jenayah 1MDB ini dengan menyokong laporan polis oleh Menteri Besar Selangor, (Datuk Seri) Mohamed Azmin Ali, agar Jho Low ditangkap dan dibawa balik ke Malaysia. 

Jho Low adalah dalang di belakang 1MDB.

Doa rakyat jelata yang teraniaya akan dimakbulkan. Isya Allah. - A.Kadir Jasin

Will the Real Malay Please Stand Up...

So former PM, Mahathir Mohamad, is not a Malay – ethnically speaking that is. Malaysians have known this all along.

We did not need Zahid Hamidi to tell us that. The only one who did not want to know was Mahathir himself. Why he sought to hide his ethnicity  or at least not openly admitted it, only he himself knows. He could have ended this debate of his ethnicity hanging over him, if he had openly declared his roots. But he probably feared he would lose votes.

But if Mahathir is not Malay, neither is Zahid or Najib Abdul Razak, but at least they did not try to hide their roots.

Come to think of it, how many Malays are indeed ethnic Malays and not Javanese, Bugis, Mandalings, Sundanese, Betawi, Achenese, Boyanese or any of the 300 ethnic groups in Indonesia. Malays are a very small ethnic group in Indonesia. It stands to reason then that the bulk of the immigrants from Nusantara are not Malays.



THE MALAY IS A POLITICAL CONSTRUCT

While in Indonesia, Malay is anchored in ethnicity, in Malaysia it is a political construct.

From the inception of Malaya, it was politics that dictated the definition of  ‘Malay’ to include anyone who “speaks Malay at home, follow the Malay custom and is a Muslim”.  In one stroke of the pen this included the Pakistanis, Indian Muslims etc.

Mahathir speaks Malay (eloquently – no one has reported hearing him speak Malayali), follows Malay customs (he dresses like a Malay – never seen in an Indian attire ) and is a Muslim. So technically he is a Malay.

But before we condemn Zahid as if he is the only name-caller we should remember that many of Mahathir’s friends in PH also once called him Mamak, Mahafiraun etc., and none of the present people who condemn Zahid in the media, murmured a protest.

Like it or not, name-calling has always been part of the political culture in Malaysia as far as I can remember.

What is of more concern than the political incorrectness of this name-calling, is the underlying racism behind it – the racial discrimination that afflicts our country.

This issue of race once directed at the more obvious targets – the Chinese and Indians –  by UMNO, is now focused on their fellow Malays who are their political enemies.

But if Mahathir is not Malay, neither is Zahid Hamidi, who openly confessed to Javanese roots  and Najib who proudly declares himself Bugis – hence Bugis Pirate, a reference to piracy which was the stock in trade of the Bugis; not that he is involved in piracy. He is allegedly involved in worse, if the 1MBD saga is counted.


Image result for Wakil rakyat mamak

BLESSING FOR MALAYSIA

This “Malay” falling out is a blessing for the country.

One, it has at last exposed the ridiculous hypocrisy of racial politics;the pointlessness of it when most cannot claim true Malay ethnicity.

Second, it shows that a non-Malay can also be prime minister of the country –Tunku, Hussein Onn, Badawi and Mahathir have set the precedent.

Third, now that this is out in the open, we should discuss it and be frank about it and get it out of our system, so that in future, someone like Zahid cannot demand the Chinese go back to China and the Indians to India, in case they be asked to go back to Indonesia.

We have all made Malaysia our home and no one has more right to stay than another.

And if a non-Malay is not allowed to be MB or PM he has the right to ask why not? If a Malayali can, if a Malay-Thai can or even a Malay-Chinese mix can, why not others? Why indeed!

When we get this out of the way, we can focus of delivery, on getting the best talents to govern our country etc, to be truly 1Malaysia and not just an empty slogan.


Related image

END OF RACE POLITICS

It may be early days, but could this be the beginning of the end of race politics in Malaysia? Maybe not tomorrow, but surely the end of race-politics is in sight?

If that is the case then Zahid has unwittingly done the country a favour. Mahathir can second the motion by declaring that he is of Malayali roots – So what??? - Yin/Mariam Mokhtar


Image may contain: 3 people, people smiling, text

Image may contain: one or more people

cheers.

No comments: