01 February 2017

Kenapalah Malaysia tak maju-maju...

Image result for malaysia-korea

Tahun 1957, Korea Selatan adalah negara kelima termiskin di dunia. Sepuluh kali lebih miskin dari Malaysia. Hari ini, Korea Selatan adalah Ekonomi ke-10 terbesar dunia.

Orang Korea bezanya bukan mata, kulit dan fesyen rambut tetapi jati diri dan karakter ekonomi mereka. Mereka gila teknologi, gila internet, gila mencipta, gila fesyen, gila kosmetik, gila ginseng dan gila plastik surgery.

Selepas 60 tahun. Lihat apa yg berlaku Malaysia dan Korea hari ini.

Ekonomi Per Kapita Korea Selatan – USD 33,000
Ekonomi Per Kapita Malaysia – USD 11,000

Maknanya ekonomi kita SEMBAB 200% berbanding Korea.

Hari ini ekonomi Korea taklah besar sangat. Cuma 3 kali ganda ekonomi kita jer.

Saya ingat tahun 1997. Korea pinjam berbillion dari IMF. Sedangkan Malaysia hebat. Kita tidak pinjam satu sen pun dari IMF.

Lihat apa berlaku hari ini.

1997 1 RM = 400 Won 
2016 1 RM = 269 Won

Maknanya duit kita SEMBAB 33% sejak tahun 1997 berbanding duit Korea. Hebat.

Korea ada lima puluh brand dunia. Korea ada Samsung, LG, Kia, Hyundai, Park Ji Sung, K-Pop, Running Man dan Gangnam.

Tengok Hyundai & Kia. Terjual 1 juta unit di Amerika dan 5 juta di seluruh dunia. Maaf, saya tak nampak sebijik pun Proton di Korea.

Yang saya tahu Proton masih mencari tapak di negara sendiri. Malah lebih memalukan rakyat Malaysia kadang-kadang pun tak percaya Proton.

Korea tak ada minyak, tak ada getah, tak ada kelapa sawit, tak ada balak, tak ada emas, tak ada BRIM dan tak ada UMNO.



Tapi Korea ada komputer laju dan internet. Internet Korea terpantas di dunia (30 MB/s) dan internet Malaysia antara sepuluh perlahan di dunia (4 MB/s).

Korea ada banyak gempa bumi dan paling teruk terpaksa berperang dgn kuasa nuklear, Korea Utara yang sadis & brutal.

Korea tak buat bangunan hebat, tak buat istana berbillion, tak buat projek mega dan tak buat highway tol mahal-mahal. 

Tapi mereka buat jalan raya kos murah yg berkualiti, kilang elektrik yang tak pernah ‘black out’ dan empangan yang sentiasa ada air. 

Mereka bina universiti kelas atasan, cipta teknologi bertaraf dunia, dan mereka bagi belanjawan sukan hiburan yang tinggi utk rakyat mereka.

Itu pasal Malaysia gila betul artis Korea walhal Korea tak kisah pun artis Malaysia.

Bangsa maju ialah bangsa yang menakluki ilmu, bekerja keras, kuat melabur dan gila. Gila segala benda. - Pak Teh

UMNO-PAS : Siapa Goda Siapa... 

Saya adalah antara ramai wartawan yang hadir di perhimpunan di Kuala Lumpur, kalau tidak silap pada 13 Disember 1977, apabila Allahyarham Tun Hussein Onn mengumumkan pemecatan Parti Islam SeMalaysia (PAS) daripada Barisan Nasional (BN).

 Dan saya juga hadir membuat liputan undi tidak percaya terhadap Menteri Besar Kelantan, Allahyarham (Datuk) Mohamad Nasir, dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kota Baru bulan sebelumnya.

Mohamad Nasir seorang pemimpin popular PAS yang disayangi Umno tetapi dibenci oleh partinya sendiri. Dia dianggap terlalu rapat dengan Umno sehingga membelakangi partinya sendiri.

Dalam undi tidak percaya itu, kesemua 20 Adun PAS menentang beliau manakala kesemua 13 Umno dan seorang MCA menyokong beliau.

 Kerajaan pusat menggunakan tunjuk perasaan di Kota Baru dalam bulan November bagi mengisytiharkan darurat yang sekali gus menendang keluar kerajaan yang dipimpin oleh PAS.

Darurat diisytiharkan pada 8 November 1977.

Apabila darurat ditarik balik dan pilihan raya negeri diadakan pada tahun 1978, PAS kalah teruk dan BN di bawah kelolaan Tengku Razaleigh Hamzah mengambil alih.

Dalam bahasa yang mudah, PAS kena main dengan Umno selepas kematian Abdul Razak.

Pada mulanya PAS menyertai kerajaan campuran pimpinan Perikatan atas inisiatif Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein pada tahun 1972. Perikatan bertukar menjadi BN pada tahun berikutnya.


Aku ingat sasarannya Putrajaya,tapi tidak,hanya 4 negeri aje...

Hussein Onn Tendang PAS

Tidak seperti birasnya Abdul Razak, Hussein bukanlah pemimpin popular dan disegani. Beliau menjadi Perdana Menteri secara kebetulan akibat kematian Timbalan Perdana Menteri waktu itu, Allahyarham Tun Dr Ismail Abdul Rahman.

Beliau kurang sabar dengan tindak-tanduk politik PAS dan kalah kepada Presiden PAS waktu itu, Allahyarham (Tan Sri) Mohamad Asri Muda di segi kewibawaan dan karisme.

 Alasan tersurat penyingkiran PAS daripada BN ialah ia telah mengkhianati kerjasama dengan BN, khususnya Umno. PAS pula membantah perisytiharan darurat di Kelantan.

Tetapi sebab tersirat ialah Umno berasa terancam dengan perluasan pengaruh PAS, khususnya ke rancangan-rancangan tanah Felda.

Abdul Razak, arkitek BN, begitu ikhlas dalam kerjasama dengan PAS bagi memperkukuhkan perpaduan Melayu-Islam sehingga sanggup memberi jawatan penting Menteri Pembangunan Tanah dan Kemajuan Wilayah kepada Asri.

Pelantikan itu tidak disukai oleh ramai pemimpin Umno kerana ia memberi peluang kepada Asri mendekati peneroka Felda yang terletak di bawah kementerian tersebut. PAS secara agresif membuka cabang dan ranting di rancangan Felda. Baca seterusnya...

Image result for annuar musa n macc
We’re investigating Annuar Musa, 
says MACC...

The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) has confirmed that it is investigating Mara chairman Annuar Musa over alleged misappropriation of funds and abuse of power.

In a brief statement, MACC said it had opened an investigation paper to look into the allegations against Annuar, who was today suspended from his post by the Mara board over the matter of sponsorship of the Kelantan football team by two Mara subsidiaries.

“We will work with Mara’s internal auditors and focus on Annuar’s involvement in the sponsorship of the Kelantan football team.

“Mara’s auditors will investigate the alleged mismanagement.”

The anti-graft body went on to advise the public to refrain from making any speculation about the case and to allow them to investigate the matter accordingly.

Annuar, who is the former Kelantan Football Association president, was previously accused of using Pelaburan Mara Bhd (PMB) funds to sponsor the state football team, which plays in the Malaysia Super League (MSL).

The issue was first brought up by Johor crown prince Tunku Ismail Sultan Ibrahim, who had questioned Mara’s use of “public funds” to “save” the Kelantan football team from a financial crisis.

Tunku Ismail had said Annuar needed to explain PMB and Universiti Kuala Lumpur’s (UniKL) “forced sponsorship” of the football team.

UniKL is a private university owned by Mara.

Annuar, who is an Umno Supreme Council member, had denied using PMB and UniKL funds to sponsor the team.

Annuar stated that Mara had never sponsored the football team and that the placement of Mara’s 50th anniversary logo on the Kelantan football team jersey, valued at RM250,000, had been given free to Mara.

Annuar Musa resigned as Kelantan Football Association president in November last year. He is also shortlisted as one of four people vying for the post of Football Association of Malaysia (FAM) president in the FAM congress and elections in March.- fmt

SPRM sahkan siasatan terhadap Annuar Musa


Ingtkan kat Penang dah tak ada masjid. 
Kan pemimpin UMNO dan PAS ckap DAP anti islam.


cheers.

No comments: