15 February 2017

2 tahun tanpa TG.Nik Aziz, PAS koner baring 360 darjah...


Hujung minggu lalu, genap 2 tahun pemergian Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mursyidul am PAS dan menteri besar Kelantan yang mengemudi parti itu sehingga ke akhir hayatnya.

Di bawah Nik Aziz, Kelantan menjadi sebahagian daripada politik arus perdana Malaysia, sentiasa mendapat perhatian dengan statusnya sebagai satu-satunya negeri ditadbir pembangkang, sehinggalah kemenangan pembangkang pada 2008.

Suara Nik Aziz dalam PAS menjadi penentu langkah parti kedua terbesar di Malaysia itu, malah pengaruh beliau dalam gabungan pembangkang, Pakatan Rakyat, dikatakan amat besar, sebaris – kalau bukan lebih daripada – Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sering dinobatkan simbol penyatuan pembangkang.

Nik Aziz bukan sahaja menjadi “tuan guru”, sumber rujukan perihal agama. Selama 3 dekad menerajui Kelantan, beliau terbukti seorang ahli politik yang lincah, dan sekian lama berjaya melawan kelincahan politik Tun Dr Mahathir Mohamad.

Kelincahan silat politik Nik Aziz membuatkan ketegasannya itu tidak mencetuskan perpecahan dalam Pakatan Rakyat. Karismanya pula menyebabkan orang bukan Islam mula lebih rapat dengan parti yang antara lain mahu melaksanakan hukum hudud.

Siapa boleh lupa gambarnya bersama-sama mendiang Karpal Singh – tokoh yang sungguh-sungguh menolak hudud – melunakkan hati orang Melayu untuk mengundi DAP, dan orang bukan Melayu untuk mengundi PAS.

“Dakwah Nik Aziz lebih terbuka, dan gerakan mengukuhkan hubungan PAS di kalangan orang bukan Islam dilakukan dengan begitu intensif,” kata Mohd Hisomudin Bakar dari badan kajian politik, Ilham Centre.

Dua tahun adalah tempoh singkat, namun tidak bagi dunia politik, dan perubahan yang berlaku ke atas PAS membuktikan demikian.

Hanya 4 bulan selepas kematian Nik Aziz, PAS mengalami perubahan besar, apabila golongan konservatif yang selama beberapa dekad mencorakkan parti itu kembali berkuasa. Hampir kesemua pemimpin yang mahu membawa parti itu ke pentas politik arus perdana dengan cara berpaut pada Pakatan Rakyat, tiba-tiba mendapati diri mereka hilang jawatan.

Ia membawa kepada perpecahan dalaman dan penubuhan Amanah 3 bulan kemudian. Dan disusuli dengan terbubarnya Pakatan Rakyat, digantikan dengan Pakatan Harapan yang sehingga kini hanyalah “bayang-bayang” kepada kekuatan Pakatan Rakyat.


Image may contain: 1 person, meme and text

Bagaimana pula dengan PAS?

“PAS mengalami perubahan ketara, boleh dikatakan 180 darjah,” kata Hisomudin, sambil menambah ia kembali ditolak pengundi bukan Islam seperti mana di zaman sebelum 1990-an ketika PAS selesa dengan sokongan di Pantai Timur.

“PAS semakin hilang arah,” kata Dr Aziz Bari, pensyarah undang-undang yang menyertai DAP.

Sekiranya ada satu perkara untuk membuktikan bagaimana PAS berubah sejak pemergian Nik Aziz, ia adalah usahanya meminda undang-undang (RUU) Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 dengan sokongan Umno dan pelbagai pertubuhan lain yang selama ini tidak mendokong perjuangan pembangkang.

Gambaran keakraban PAS dengan Umno, antara larangan Nik Aziz yang paling tegas, sudah beberapa kali berlaku, apabila pemimpin kedua-dua parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Datuk Seri Najib Razak, berkongsi pentas.

Sukar untuk kita membayangkan perkara serupa di bawah Nik Aziz.

“Jika akar umbi terus mabuk dan terpukau dengan Hadi, PAS akan hancur. Dengan politik sekarang ini, yang tidak mahu kerjasama (gabungan dengan Pakatan Harapan) disebabkan ada DAP dan Amanah,” kata Aziz Bari.

Dua tahun berlalu dan PAS masih belum dapat mencari ganti kepada Nik Aziz.

“Barangkali (Timbalan Presiden) Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, tetapi sedikit terhalang kerana dibayangi presiden. Saya lihat ada akar umbi PAS yang masih kekal kerana harapan yang dibawa Tuan Ibrahim,” kata Hisomudin.

Namun dengan mengambil kira langkah politik PAS pada masa ini, adakah parti itu berminat mencari pengganti “Tok Guru”? - fmt

Nik Aziz dalam kenangan.
Tanpa TG.Nik Aziz PAS akan hilang 
Kelantan,kata penganalisis...

Kemuncak kepada kehilangan Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dua tahun lalu adalah Pas akan kehilangan kerajaan negeri Kelantan dalam pilihan raya umum ke 14 nanti, kata penganalisis politik Kelantan.

Mohd Sayuti Omar dalam tulisannya sempena memperingati dua tahun pemergian tokoh Pas itu pada 12 Februari 2015 lalu berkata, kemuncak kepada ketiadaan Tokguru itu menyebabkan kerajaan Kelantan yang dibangunkan pada 1990 bersama Semangat 46 itu akan berakhir dalam PRU-14 nanti.

"Umno akan diberi kepercayaan oleh rakyat Kelantan untuk memimpin kerajaan Kelantan," tulis beliau melalui facebooknya sempena dua tahun pemergian Nik Aziz dua hari lalu.

Menurut Sayuti, pelbagai kejadian anih berlaku dalam parti agama dan juga kerajaan Kelantan sejak Tok Guru Nik Aziz meninggal dunia dua tahun lepas.

"Kejadian besar dalam Pas ialah perpecahan apabila 18 pemimpin profesional yang kalah dalam muktamar bertindak keluar parti kemudian menubuh Parti Amanah Negara," tulis beliau.

Katanya, anak didik Tokguru bernama Husam Musa juga dipecat kejam dari parti berkenaan.

"Akibatnya Husam mengkritik dan mendedahkan kepincangan perjalanan kerajaan Kelantan pimpinan Ahmad Yakob," kata beliau.

Katanya lagi, kejadian mengkafir dan mengkufurkan mereka yang mufarakah dari Pas menjadi-jadi dalam Pas sehingga menyebabkan pemain politik di Kelantan terbelah menjadi tiga mazhab utama; Umno, Pas dan Amanah.

"Saya memerhati segala perkembangan ini dengan penuh minat dan rasa sedih,"katanya.

Mohd Norddin ketika mengulas tulisan Sayuti itu bersetuju dengan firasat Sayuti dengan jangkaan, BN akan mencapai kemenangan dalam PRU 14 nanti dengan mendapat 25 dari 45 kerusi yang ada.

Beliau menjangkakan, BN akan mendapat 13 kerusi DUN yang baru di samping mempertahankan 12 kerusi Dun yang lamanya.

Kawasan yang amat berbahaya buat Pas pada PRU 14 yang di menangi dengan mojariti kecil adalah Wakaf Bharu (978 undi), Gual Priok (615), Bukit Tuku (879), Tendong (978), Perupok (1488), Jelawat (102), Limbongan (1042) Gaal (302) Pulai Chondong (919), Temangan (1035), Kemuning (1034), Mengkabang (1072) dan Guchil (492).



PENGKAJI POLITIK

Sementara itu, pengkaji politik menyifatkan Pas mengalami perubahan yang sangat ketara selepas dua tahun pemergian Nik Aziz.

“Pas mengalami perubahan ketara, boleh dikatakan 180 darjah,” kata Hisomudin Bakar, Pengerusi Eksekutif Ilham Centre yang banyak membuat kajian tentang Pas, lapor Free Malaysia Today (FMT).

Katanya, Pas kini kembali ditolak pengundi bukan Islam seperti mana di zaman sebelum 1990-an ketika PAS selesa dengan sokongan di Pantai Timur.

Bagi bekas profesor undang-undang perlembagaan yang kini ahli politik, Dr Abdul Aziz Bari pula, Pas semakin hilang arah selepas perginya Nik Aziz.

“Jika akar umbi terus mabuk dan terpukau dengan Hadi (presiden Pas), Pas akan hancur. Dengan politik sekarang ini, yang tidak mahu kerjasama (gabungan dengan Pakatan Harapan) disebabkan ada DAP dan Amanah,” kata Aziz Bari kepada FMT.

Hisomuddin melihat watak Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man lebih mirip Nik Aziz berbanding presidennya.

“Barangkali (Timbalan Presiden) Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, tetapi sedikit terhalang kerana dibayangi presiden. Saya lihat ada akar umbi Pas yang masih kekal kerana harapan yang dibawa Tuan Ibrahim,” kata Hisomudin. - malaysiandateline


Sabah state election in April...Penang,
Selangor Elections At Same Time Too...

Sabah could go for an early election, probably within the next two months, in a ruling party's move to test political undercurrents and general sentiments. It is a decision made for Sabah, by Putrajaya.   

Candies and cookies are being actively prepared to woo voters. They come with tags, worth at least a few billion ringgit. Santa Claus could be expected to roam the land below the wind, long before Christmas this year.

Up for grabs would be 60 state seats. The outcome would set the tone for the next election. The 14th general election. Sabah has 25 parliamentary seats.

In Sabah, Barisan Nasional represents 48 state constituencies and Datuk Panglima Musa Aman the BN chairman leads the government as the chief minister. Musa has been in that position for the last 14 years. He could be well on his way out.

Sabahans are being offered a new Chief Minister. The little cabinet is of the view that removing Musa would be a game changer, sort of a breath of fresh air to override negative sentiments against BN and its national leadership.  

But removing Musa could work both ways. It may well be the solution but also highly likely to be the achilles heel to BN in Sabah and elsewhere. 

When Selangor Mentri Besar Datuk Seri Azmin Ali queried, via his Twitter site, if a senior minister had tendered his resignation due to the 1MDB scandal a couple of days ago, there were streams of denials and ridicule. 

Some denials were rabid. 

Which member of the federal cabinet could have likely thrown in the towel after a gush of consciousness over 1MDB? Reading between the lines were interesting.

Najib said he would consider Azmin a liar if the mentri besar failed to name the quitting minister. Azmin responded that his query was based on a personal chat with a particular minister. It's from the horse's mouth, he stressed.   

Hours later, speaking from Kota Kinabalu,  Deputy Prime Minister Datuk Seri Zahid Hamidi nailed it. He announced that the minister rumoured to have tendered his resignation was NOT Foreign Minister Datuk Seri Anifah Aman. 

Why the focus on Anifah Aman, the younger brother of Musa Aman the chief minister? Azmin did not name Anifah. 

Its unlikely both Musa and Anifah are on their way out although Salleh Said Keruak and Rahman Dahlan may appear increasingly impatient. 

But Anifah has been rather quiet lately. Talk of the minister having tendered his resignation was quite low-key, mainly due to two other similar previous rumours in the not so distant past. 

As Foreign Minister, Anifah would certainly have more reasons to tender his resignation now than any other instance in the history of our nation. That is obvious as far as Wisma Putra stands today, or rather crouches these days. 

Certainly Anifah must be having a tough time trying to reconcile his 'no-nonsense' stature with having to ignore concessions for multiple FDIs from China. 

China's foreign direct interferences in Malaysia is increasingly evident after their controversial foreign direct investments. The Chinese embassy appears busy with local issues and partisan politics, to the extend of breaching diplomatic norms and criticising Malaysian leaders.  

China is taking its OBOR a bit too far.


Maybe Anifah has learned to tolerate foreign lectures on 'how to address the former President of Taiwan or what should be an Asean communique'. Maybe not, but the tough-talking foreign minister has been very silent.  

Talk has it that an impending resignation has been tentatively put on hold after a fast direct intervention, another FDI, by the prime minister. 

A two hour negotiation at a leading hospital's cardiac care unit ward in Kuala Lumpur seems to have put things on hold pending the outcome of an ongoing horse trading. 

In a latest development, sources say, the Ketua Pemuda Umno Malaysia post (to be delivered during the next party election) has been added to the plate to persuade Musa Aman to a smooth transition. 

'The youth chief post is for CM's son who is currently Sabah youth chief. CM could be made the next Governor of Sabah. Basically he doesn't have any choice, especially with the recent SPRM cases involving Jabatan Air," a Sabah state assemblyman opined. 

The bigger question, according to the native leader, is who will be Musa Aman's successor. Anifah may not last with a new state BN leader.

"Putrajaya is pushing for Datuk Panglima Salleh Keruak but the local sentiment favours Datuk Seri Panglima Hajiji Noor (Sulaman state assemblyman). I won't be surprised if the state BN officially proposes Hajiji. He is a well liked leader who is capable of being that game changer.

"Rahman Dahlan is not even part of the equation," the assemblyman quipped. 

A long-time Musa aide who played a pivotal role in negotiations during the 2013 Lahad Datu incursion painted a rather defiant picture when deliberating these latest developments in Sabah politics. 

He vouched that Musa still enjoyed strong support and is capable of turning the tables if he is pushed to the corner. 

"When Tun M (Dr Mahathir Mohamad) and Anwar Ibrahim could shake hands and make up we cannot rule out or be surprised if Musa Aman and Shafie Apdal decide to bury the hatchet. Politics is the art of the impossible," he said, assuring that the coming state election would be an interesting affair. 

Whether the election is held separately in April as planned or done together with states from the peninsula in September/October, Sabah is a political time bomb to many an observer. 

p/s 

Who dares rule out Shafie Apdal as the next Chief Minister of Sabah? - apanama.my

Ostb : Talk is the PRU14 will be held after the SEA Games in August (??)

They are going to "make sure" that Malaysia wins if not all then maximum gold medals. TV and media will be playing the "feel good" news again and again for a week. Then when the folks are feeling good they will suspend Parliament and declare the General Elecions. That is the game plan, maybe.

The BN has to move quickly in Sabah because Shafie Apdal is getting stronger by the day. There was talk of a small hiccup in Shafie's momentum but now with the rumours about Anifah Aman wanting to resign, Shafie is back on top again.

So it really does not matter if they will have the Sabah state elections in April.

And yes if Musa Aman is slated for the cowshed, he may make an alliance with Shafie Apdal. Why not?

Here is the nightmare scenario for BN - what if Musa Aman makes a private and quiet deal with Shafie Apdal? Meaning it will not be known in public. "Satu untuk engkau, dua untuk aku".  

There could be a show stealer if both Penang and Selangor also dissolve their Assemblies and go  for an election. My feeling is both Penang and Selangor will see the Pakatan securing a greater number of seats. And PAS will lose big, very big losses.

If that happens UMNO will have to reconsider how many seats they want to share with PAS. It will also give greater boost to Bersatu and Amanah to go after more PAS held seats (State and Parliament) in the PRU14. PAS will also drop the RUU355, hudood etc.

If the BN loses Penang, Selangor and Sabah (or loses many seats in Sabah) then MOI may decide to abolish the GST BEFORE the PRU14 in September or October. Even totally abolish import duties, taxes and APs for automobiles. Consumer prices will come crashing down. People will be happy.- ostb 

Official statement from North Korea Government
North Korean leader's half-brother killed here...
Story kat SINI  SINI dan SINI   


Image result for DR ASRI ZAINUL ABIDIN n PAS

Image may contain: 1 person, beard and text
Image may contain: 2 people, text
Rakyat suruh samang, PAS repot polis, 
Najib rembat RM2.6 bil, PAS minta 4 saksi...

Image may contain: 1 person, text
Image may contain: 4 people, people standing and outdoor


cheers.

No comments: