28 December 2016

Kepala zakar yang terpotong disambung semula...



Pembedahan menyambung semula kepala zakar kanak-kanak lelaki 10 tahun yang terpotong secara tidak sengaja ketika berkhatan, minggu lalu, berjaya dilakukan di Hospital Kuala Lumpur (HKL).    

Menurut jurucakap HKL, sekumpulan pakar pembedahan berjaya menyambung semula kelenjar terputus (kepala zakar), pada malam yang sama selepas kejadian itu berlaku.  

"Doktor di HKL melakukan (operasi) tidak lama selepas (kanak-kanak itu) telah dibawa ke hospital.

"Operasi itu berjaya, dan kanak-kanak itu kini ditempatkan di wad pembedahan HKL," kata jurucakap itu.

Dalam kejadian kira-kira jam 8 malam pada 20 Disember lalu, mangsa yang berusia 10 tahun dibawa bapanya untuk berkhatan di sebuah klinik keluarga di Cheras.

Bagaimanapun, ketika sedang menjalani proses berkhatan menggunakan teknik pembedahan laser, doktor memberitahu bapa mangsa, kepala kemaluan kanak-kanak itu telah terpotong secara tidak sengaja. 

Bapa mangsa yang juga seorang guru sebuah sekolah menengah kemudian membawa anaknya ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Cheras, sebelum disarankan untuk menjalani rawatan penyambungan semula di Hospital Kuala Lumpur (HKL). 

Selepas menjalani rawatan, bapa mangsa kemudian membuat laporan polis berhubung kecuaian yang dilakukan doktor terbabit sebelum dia ditahan untuk siasatan lanjut. - antarapos


boy_loses_penis.jpg
10-year-old botched circumcision boy 
has penis head reattached...

The 10-year-old boy whose penis head was accidentally sliced off in a botched circumcision in Cheras last week had it reattached at the Kuala Lumpur Hospital (HKL). 

A team of HKL surgical experts managed to reattach the severed glans (penis head) in an operation conducted on Dec 20, the same night the incident took place at a clinic in Taman Cheras Utama. 

An HKL spokesman told the New Straits Times that the surgical operation was a success. "HKL doctors performed (the operation) soon after (the boy) was brought to the hospital. 

"The operation was successful, and the boy is now recovering at HKL's surgical ward," said the spokesman. 

It was reported yesterday that the boy's father had taken his son to the Taman Cheras Utama clinic at about 8.15pm on Dec 20 to be circumcised. 

However, during the laser surgery, the clinic’s doctor inadvertently sliced off the head of the victim's penis. 

The doctor informed the father of his mistake, and they then rushed the boy to the Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia. Doctors there transferred the boy to HKL for him to undergo surgery to reattach the glans. 

The boy's father later lodged a police report at the hospital.- nst 

Kit Siang -  Saya DPM? ha!ha!ha!...

Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang hari ini meminta peguamnya mempertimbangkan tindakan undang-undang ke atas akhbar milik UMNO, New Straits Times (NST) berikutan laporan berunsur fitnah bertajuk ‘Helah DAP untuk mendapatkan jawatan Timbalan Perdana Menteri.’

Laporan itu menyebut bahawa beliau ‘bertemu dengan Tun Dr. Mahathir pada 3 Disember lalu dan memeterai perjanjian dengan Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang akan menjadi Perdana Menteri, dan Kit Siang sebagai timbalannya’.

Bagaimanapun, jelasnya, laporan itu tidak benar sama sekali dan hanyalah satu fantasi semata-mata kerana beliau tidak pernah bertemu Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) untuk berbincang mengenai hal tersebut.

“Saya tidak pernah bertemu Mahathir, sama ada pada 3 Disember atau sebelum itu untuk ‘meterai perjanjian’ dalam soal PM atau TPM jika UMNO Barisan Nasional kalah dalam pilihan raya umum akan datang.

“Malah, saya tidak pernah sekalipun berbincang dengan Dr. Mahathir tentang hal ini,” tegasnya.

Menurut Ahli Parlimen Gelang Patah itu, keberanian media arus perdana dalam menyebarkan fitnah seumpama itu adalah satu petanda bahawa standard moral dan etika penulisan berita telah jatuh begitu rendah di Malaysia.

Jelas bekas wartawan itu, pegangan asas ‘Opinions are free but facts are sacred’ sudah tidak lagi dipraktikkan, malah penulisan hari ini tidak berprinsip dan hanya berniat untuk memburuk-burukkan individu tanpa sebarang kajian terlebih dahulu.

“Tidak hairanlah pengedaran NST jatuh mendadak dan mereka yang bertanggungjawab di atas kejatuhan ini cuba mengelak dari berdepan dengan umum.

“Terlalu banyak pembohongan mengenai saya dan pemimpin-pemimpin DAP disebar di media sosial. Tetapi media arus perdana perlu diberi pengajaran jika ia sanggup merendahkan martabatnya dengan menjadi penyebar fitnah dan pembohongan,” tegasnya. – Roketkini.com

Kit Siang mulls suing NST over ‘pure fantasy’ report

Photo published for Rafizi: MRT1 cost double similar projects in Seoul, Barcelona
Kos MRT1 2x lebih mahal berbanding projek lain
Story kat SINI dan SINI   

Image result for felda,eagle high n rafizi
Felda ada RM291juta saja 
macam mana nak bayar Eagle High
Story kat SINI dan SINI   

Penyamun di tengah laut di panggil lanun,
Penyamun di atas darat di panggil UMNO...


BR1M derma,macam derma dari Pak Arab...

cheers.

No comments: