21 November 2016

Buat apa Bersih,Rosmah tetap First Lady...


Setiap kali menjelang perhimpunan BERSIH, persoalan seperti “Apa yang saya dapat jika turun perhimpunan BERSIH?” akan ditanya oleh sebilangan rakyat Malaysia termasuk puak penyokong setia Najib dan Umno. 

Ada puak umno dan penyokong setia Najib sering berkata “Hari ini turun BERSIH, esok Najib tetap perdana menteri, Rosmah tetap jadi First Lady”. Mereka menganggap tiada sebarang perubahan akan berlaku selepas perhimpunan Bersih.

Ini antara kenyataan yang biasa kita dengar. Benar, hari ini pergi demonstrasi, esok kerajaan UMNO/BN masih mentadbir Malaysia. Hari ini pergi demonstrasi, esok harga minyak masih tidak turun. Hari ini pergi demonstrasi, esok-esok harga tol akan tetap naik.

Hari ini pergi demonstrasi, esok-esok harga minyak masak tetap tidak akan turun.

Hari ini pergi demonstrasi, esok-esok subsidi tetap ditarik balik Pernahkah kita berfikir bahawa proses pendemokrasian atau perubahan sesebuah negara itu jarang berlaku secara drastik memerlukan masa. 

Sebaliknya, ia memerlukan rantaian usaha, pengorbanan dan masa dalam memastikan agenda perubahan mampu digerakkan. 

Jika pada perhimpunan BERSIH1 hingga BERSIH4 tidak ada Tun Mahathir yang pernah menjadi perdana menteri Malaysia selama 22 tahun, tidak ada Tan Sri Muhyiddin Yassin mantan Timbalan perdana menteri dan bekas Timbalan Presiden umno, tidak Dato' Hamidah Osman bekas ketua penerangan wanita umno Malaysia, Tidak ada bekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia Tan Sri Abdul Rashid dan kini semuanya sudah berada dalam barisan Bersih 5.

Che Det dan isteri...
Pengetahuan tentang hak-hak rakyat 

Celik sivik rakyat Malaysia dalam memahami Perlembagaan Persekutuan mengenai Perkara 10(1)(b) yang menyatakan bahawa semua rakyat mempunyai hak untuk berhimpun secara aman dan tanpa senjata. Pihak keselamatan perlu mengambl langkah-langkah untu menjaga peserta perhimpunan.

Jika sebelum ini mungkin ramai yang tidak tahu bahawa kita semua mempunyai hak untuk menyuarakan rasa tidak setuju kepada kerajaan melalui perhimpunan aman di jalan raya. 

Menurut Tun Dr Mahathir Mohamad,“Kita kalau nak lawan sesuatu tentulah ada rintangan, halangan. Kita mesti sanggup untuk menghadapi halangan dan mengatasi halangan itu.

“Kalau kita nak berjuang cuma bila keadaan cukup bersih, cukup elok, jalan luas dengan ditabur bunga, itu bukan perjuangan. Kerana hasilnya adalah kebaikan bagi diri kita”. 


PAS MP Pokok Sena

Peratus keluar mengundi semakin meningkat 

Dalam pilihan raya umum (PRU) ke-13, sebanyak 13,268,002 pemilih yang berdaftar. Mereka terdiri daripada pengundi biasa sebanyak 12,885,434 orang, pengundi pos sebanyak 146,742 orang dan pengundi awal sebanyak 235,826 orang. 

Pada tahun 2013, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan bahawa dalam PRU13 sebanyak 84.84 peratus atau 11,257,147 daripada jumlah 13,268,002 pengundi berdaftar telah keluar mengundi bagi 222 kerusi Dewan Rakyat. 

Kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) pula terdapat 505 kerusi, sebanyak 9,742,254 orang atau 85.82 peratus yang telah keluar mengundi. 

Jika dibandingkan dengan jumlah pemilih yang keluar mengundi pada PRU12, terdapat peningkatan sebanyak 30.44 peratus iaitu dari 54.40 peratus pada PRU13 kepada 84.84 peratus pada PRU berikutnya. 

Jumlah pemilih berdaftar pada PRU12 adalah sebanyak 10,922,139 dan jumlah pemilih yang keluar mengundi pula adalah 8,161,039. 

PRU13 sebenarnya telah mencatatkan peratusan keluar mengundi paling tinggi dalam sejarah pilihan raya di Malaysia dan perincian antara PRU12 dan PRU13 dapat dilihat seperti berikut: 


Sebelum PRU12 Perdana Menteri ketika itu Tun Ahmad Badawi diasak teruk oleh Tun Mahathir kerana kelekannya dalam mentadbir negara dengan membiarkan negara ditadbir oleh menantunya YB Khairy Jamaluddin. Hasilnya, kemenangan BN cemerlang pada PRU 11 jatuh teruk sehingga BN hanya mendapat 140 kerusi parlimen sahaja.

Rekod kemerosotan BN terus diterajui oleh Najib dengan kes pembunuhan Altantuya dan kenaikan harga minyak yang keterlaluan lalu keputusan PRU13 menyaksikan BN hanya mendapat 133 kerusi parlimen.

Masih ingat ketika berlakunya tindakan agresif daripada pihak polis yang memukul, menembak gas pemedih mata dan menyembur air kepada para demonstran. Kita telah menunjukkan kesepaduan jiwa dengan membantu antara satu sama lain tanpa mengira kaum dan agama. 

Ada antara kita yang bantu membasuhkan muka dengan garam dan air serta memapah mereka yang cedera mendapatkan bantuan perubatan. Dan perkara yang lebih penting adalah kita berjaya membuktikan yang kita mampu untuk berkumpul secara aman dan harmoni tanpa mengira latar belakang kaum serta agama. 

Ini menunjukkan terdapatnya rakyat Malaysia yang benar-benar ingin melihat sebuah negara merdeka ini meningkat dewasa dengan matang dan menghormati antara satu sama lain. 

Suka untuk saya kongsikan, jika ditanya tentang pengalaman menyambut hari kemerdekaan negara yang paling menyeronokkan dan menyentuh perasaan, secara peribadi adalah sewaktu menyanyikan lagu Negaraku bersama ratusan ribu rakyat Malaysia pada malam terakhir BERSIH4.  

Penting untuk diingatkan, beberapa tahun kebelakangan ini, negara kita telah digemparkan dengan pelbagai isu yang melibatkan perkauman dan ekstremisme agama, kleptokrasi, nepotisme, rasuah, salah guna kuasa, kematian dalam tahanan dan banyak lagi memberi kesan kepada semua pihak tanpa mengira kaum dan agama. 


Image result for rafizi dipenjara

Terbaru, anggota parlimen Pandan, Rafizi Ramli telah dijatuhkan hukuman penjara selama 18 bulan kerana didapati bersalah melanggar Akta Rahsia Rasmi (OSA) 1972. 

Pengasas Gerakan Anak Muda Selamatkan Sabah, Jufazli Shi Ahmad pula ditahan reman hanya kerana mengkritik kerajaan Sabah dengan membongkar isu rasuah RM114.5 juta yang membabitkan seorang pengarah dan timbalan pengarah Jabatan Air Sabah. 

Juga isu-isu seperti NFC, 1MDB, Rizab Tabung Haji, penjualan tanah rizab Melayu secara berleluasa oleh pemimpin umno dan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) yang berkait dengan integriti dan ketelusan pentadbiran negara ini menuntut agar rakyat Malaysia terus berani melawan kekejaman rejim pemerintah. 

Untuk semua rakyat Malaysia, percayalah bahawa apabila kita membantah kebimbangan ini bersama-sama, kita akan menyedari bahawa kita sebenarnya berkongsi keresahan yang sama. 

Ketepikan sengketa dan perbezaan, mari kita bersama-sama menjadi penggerak kepada pendemokrasian yang lebih baik di negara ini. Ayuh, satukan tenaga demi Malaysia yang baru! - sungairapatonline

Saleh Keruak dan macai2 UMNO 
tak nak komen kehadiran Baju Merah...

Pasca Bersih5 yang paling lawak adalah respon segera dari Saleh Keruak yang cepat2 mahu memperlekehkan jumlah kehadiran peserta dan meletakkan kesalahan kepada Tun Mahathir sebagai puncanya. 

Katanya, Bersih4 tahun lepas 500k, tapi Bersih5 cuma 15k saja...

Hahahaha .... Memang puak Umno ini jenis cepat lupa. Cuba anda google balik artikel2 mengenai kehadiran Bersih4 .... tengok balik berapa kehadiran yang puak Umno congak.

Tahun lepas Rahman Dahlan kata 20k, Mkini 100k, Polis 30k, alJazeera 50k antara contoh2 anggaran yang disebut dalam media

Alih2 selepas Bersih5, puak2 Umno sudah sepakat kata yang Bersih4 tahun lepas jumlah kehadiran adalah 500k ! Hahahahaha .....

Bagi saya angka sebenar tak penting, yang penting - RAMAI. Kalau boleh ambil gambar dari atas menunjukkan sebahagian jalanraya yang besar bertukar warna kuning, itu sudah cukup menunjukkan RAMAI.

Itu dari segi 'angka'. Bagaimana pula dengan SEMANGAT yang dimiliki angka2 itu ? Jangan lupa 2-3 hari sebelum Bersih5, KBAB keluarkan amaran Bersih5 haram, akan ambil tindakan bla bla bla..... Baju Merah pulak mengancam nak halang Bersih5 melalui segala jurus silat yang mereka miliki,.... ( siap bawa kayu dan buloh lagi semalam ! Untuk apa ? ).  

Come on la .... Jangan kata semua itu tidak beri kesan kepada rakyat biasa yang TIDAK BERPARTI untuk turut serta. Mereka cuma nak menzahirkan ketidakpuasanhati terhadap kepimpinan Najib dan mahukan Pilihanraya yang bersih supaya keputusan kelak merupakan pilihan rakyat yang sebenar. 

Mereka rata2 sayangkan keamanan, akur kepada undang2 dan jauh sekali mahu mencari pasal baik dengan baju merah mahupun dengan pihak berkuasa.

NAMUN disebalik ancaman2 itu, masih RAMAI yang hadir. Dan mereka yang hadir itu pula adalah mereka yang penuh bersemangat dan kenyakinan mereka di jalan yang benar. Mereka tidak takut ! 

Cuba jangan ada sebarang halangan atau ancaman ..... saya pasti angkanya akan berlipat kali ganda ! Cuba Najib lontarkan satu cabaran kepada rakyat Malaysia ..... kalau berjaya keluar ke jalan beramai2 satu juta orang secara aman, beliau akan letak jawatan.... dan jangan ada sebarang ancaman atau gangguan, saya yakin kehadiran akan mencecah 5 juta melebihi penduduk KL !

Akhirkata - TAHNIAH! kepada mereka yang bersemangat waja ( walaupun luaran mereka ini orang biasa saja, muka tak ganas, tak pandai silat atau kungfu ) yang tetap hadir walaupun berdepan dengan pelbagai kemungkinan tindakan dari baju merah mahupun pihak berkuasa. 

Keberanian 40 ribu anda akan beri semangat kepada jutaan rakyat yang memerhati melalui sebaran media sosial semalam. It's not a lost cause.... there is still hope for the rakyat ! Itulah mesej paling penting yang telah anda sampaikan kepada seluruh rakyat Malaysia ! - f/bk din penyu


Why harass Bersih if people are fed up with it...

The DAP’s Lim Kit Siang has questioned the need for five weeks of effort to intimidate Bersih organisers and supporters if it was true that the people were fed up with Bersih, as claimed yesterday by the Prime Minister, Najib Razak.

He said today: “If Najib was confident that Malaysians have become fed up with Bersih or feel that its rallies do not bring benefit to the country, why was it necessary for Najib’s strategists to launch a six-week high-powered campaign to demonise, frustrate and thwart it?”

“Najib’s government should have just left the proposed Bersih 5 rally alone, and not abused state resources and powers to sabotage it.”

Lim said that if it was true that Malaysians were fed up with Bersih, then yesterday’s Bersih 5 rally would have been a dismal failure. Najib could have then credibly pointed to the futility of Bersih’s efforts.

Yesterday, tens of thousands of people took part in rival street demonstrations in the centre of Kuala Lumpur organised by the Bersih electoral reform group and the pro-establishment Red Shirts movement.

Police arrested the leaders of both movements, Maria Chin Abdullah and Jamal Md Yunos, and more than 15 others for alleged offences relating to the rallies.

Lim said the Bersih 5 rally had been an unqualified success and praised the professionalism of the police on duty on the streets who kept the rallies incident-free.

However he condemned the arrests of rally activists and six opposition politicians and demanded their immediate release.

He said Maria Chin’s detention for alleged activities detrimental to parliamentary democracy was a “vicious, vengeful and vindictive” act. - fmt

Bersih 5 - Crowd Doesnt Matter...

To Putrajaya, Bersih 2.0 is no less a villain as the movement steadfastly challenges the federal government to denounce any hint of power abuse. From a rigged electoral system to graft, the federal government has stumbled all along in proving Bersih 2.0 wrong.

With the nation’s biggest scandal, 1MDB saw the United States Department of Justice alleging that money from 1MDB made its way to numerous associates of Najib. The DoJ also claimed that money from 1MDB has been used to purchase luxury apartments in Manhattan, mansions in Los Angeles, paintings by Monet, a corporate jet and even financed a major Hollywood movie.

The gravity of the 1MDB scandal was described by US attorney-general Loretta Lynch as “the largest kleptocracy case” in American history. Would these damning accusations not bother a conscientious Malaysian? It certainly would and the backlash from the people comes in the form of today’s rally by Bersih 2.0.

From the onset, all the coalition ever asked was that the federal government pay heed to the concerns it had raised. Putrajaya instead delighted in deriding Bersih 2.0, branding it a villain or troublemaker out to riot and topple a democratically-elected government. It is not vendetta or malice that drives Bersih 2.0 to protest. Today’s rally is nothing about launching a coup against Najib but all about holding the premier responsible and accountable.

Surrogates of both ruling government Barisan Nasional and the country’s largest and most dominant political party Umno have adopted a blindspot on the topic of 1MDB, turning the tables on Bersih 2.0, censuring it for compromising the nation’s peace. It seems futile to knock any sense into opponents of Bersih 2.0, none whom has any regret over the hijacking of democracy and rule of law in Malaysia.

A brooding scenario in Malaysia

Today’s Bersih 2.0 protest, its fifth since the movement first took to the streets back in 2007, is about taking a stand against graft and abuse of power. The concerns raised by Bersih 2.0 are bona fide. Still, the movement’s journey toward ridding Malaysia of corrupt administration and political manipulation continues to be besieged by countless hardships.

The Sultan of Johor for one has declared a ban on street protests in his state and instead wants disaffected Malaysians to engage in a heart-to-heart talk with their elected representatives to solve their woes. Despite democracy bringing with its assurance of freedom of assembly and freedom of expression, the scene remains a brooding one in Malaysia.

When cartoonist Zunar, recipient of the 2016 Cartooning Peace Award, got down to penning his disenfranchisement with the Najib administration, it ended up with his books being banned and confiscated and Zunar being arrested and charged with sedition.

“Human rights and freedom of expression in Malaysia are in dire straits,” Zunar had retorted after receiving the award in May.

Street rallies are no one’s favourite child, neither Malaysians in general nor movements like Bersih 2.0 in particular. But such protests have become necessary for one reason: when a recalcitrant government refuses to mend its ways.

Democracy is no longer a driving force in Malaysia and good governance sounds alien. It is draconian laws and the threat of imprisonment that have become Putrajaya’s currencies to force Malaysians to feign ignorance over fiascoes like 1MDB and the RM2.6 billion political funding.

Today’s Bersih 2.0 rally is targeted to attract a million supporters but the turnout figures regardless, the movement’s struggle in defending Malaysia’s choking democracy deserves a salute – had it not been for Bersih 2.0, Putrajaya would have continued to undermine the rights of Malaysians and overrate its government.

A million protestors or not, when it comes to protecting a nation’s democracy and fundamental rights, the battle has always been harangued with antipathy; Bersih 2.0 has just about felt it all. - Jeswan Kaur,Berita Daily

Image result for maria ditangkap
Bersih arrests and UMNO AGM...

The Bersih 5 rally yesterday was peaceful and despite the arrests of its two top leaders on the day before the rally,  the rally attracted quite a crowd.

Although the rally ended peacefully and police acknowledging it to be so, the swoop on the civil movement’s leaders, politicians and activities who attended the rally continued, late into the night post-rally.

The day before the rally, 12 people were arrested, including the Red Shirt leaders. 

Those arrested so far (at the time of publication) are:

Bersih leaders Maria Chin Abdullah, Mandeep Singh and Hishamuddin Rais,DAP's Seremban MP Anthony Loke, former Pandamaran assemblyman Ronnie Liu, and members Jimmy Wong and Lee Khai Ming;Parti Sosialis Malaysia (PSM) leader S. Arutchelvan, and activists Luqman Nul Hakim Zul Razali; Student leader Anis Syafiqah Md Yusof and former student leader Muhammad Safwan Anang;PKR MPs Tian Chua and Zuraida Kamarudin, Pasir Pinji assemblyman Howard Lee Chuan Howard, activists Fahmi Reza and Hishamuddin Rais,Red shirt leaders Datuk Seri Jamal Yunos, Razali Zakaria, Ariffin Abu Bakar, Armand Azha Abu Hanifah.

Except for Maria whom police confirmed as having been detained under the Security Offences (Special Measures) Act (Sosma), a law which deals with terrorism and carries the death penalty, it is not clear under what charges the others would be slapped with. For now, those arrested yesterday have all been remanded.

The Star reported a PKR leader as saying that they are expecting a few more arrests of opposition leaders.

One also wonders if the new party Bersatu’s ex-Umno top leaders - such as former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamed, Tan Sri Muhyiddin and former Kedah MB Datuk Seri Mukhriz -would also be picked up by the police.

If indeed the arrests yesterday and the day before had had to do with the rally, then the 3M’s were definitely the ones inciting people to attend Bersih 5. As a matter of fact, they were the main speakers at the grand finale of Bersih 5.

Then again, if the authorities do swoop in on the 3Ms, it would not serve well for Umno-ites as the Annual General Meeting of the party is looming on Nov 29, and votes are needed to keep party positions.

It is a known fact that there is still Umno support for Mahathir, Muhyiddin and Mukhriz, albeit silently. As this will be the last Umno AGM before the next general elections, it is very important that post bearers get to keep their posts so that they can vie in the general elections.

One can only watch how the situation will unfold in the next few days. It looks like the calm after the storm will be replaced by another storm. - Zakiah Koya



A yellow and red shirt together where yellow is human and red the monkey...



cheers.

No comments: