30 March 2016

Pasai apa Ku Li buat U-turn...



Pada 24hb Mac,Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh telah membuat "u-turn" dengan mereka yang sedang mencari jalan untuk penyingkiran Perdana Menteri, (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone), Mohd Najib Abdul Razak.

Selama berbulan-bulan dia berada di barisan hadapan dalam pergerakan itu. Dia mengetuai kempen untuk singkirkan Mohd Najib melalui undi tidak percaya.

Kegagalan veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah untuk meraih sokongan ahli Parlimen BN kepada usul undi tidak percaya yang digerakkannya terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak antara faktor tindakan terbarunya yang berpaling tadah terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad.

Perkara itu didedahkan oleh Mahathir sambil mendakwa Tengku Razaleigh merupakan pemimpin Umno yang bertanggungjawab mencaturkan usaha untuk menjatuhkan Najib dari dalam parti itu menerusi undi tidak percaya.

“Barangkali dia sudah tukar pendirian, (sebelum ini) dia datang jumpa saya, dia kata boleh jatuh Perdana Menteri dengan undi tidak percaya. Lepas itu dia edar deklarasi undi tidak percaya dalam kalangan wakil rakyat (BN). Walaupun dia kata boleh dapat majoriti, (namun) dia tak dapat (sokongan). 

“Dia pun tak buat apa, dia suruh orang lain buat. Dia suruh saya jumpa dengan orang Sarawak, saya pun pergi la ikut arahan, jadi akhirnya dia yang cadang nak bagi jatuh Najib, sekarang ini dia sokong Najib,” katanya pada sidang media di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya, hari ini.

Tengku Razaleigh dikatakan telah bertemu beberapa orang raja-raja Melayu untuk memberitahu mereka tentang rancangannya. Tetapi dalam tempoh yang sama beliau juga telah bertemu Mohd Najib secara diam-diam di rumahnya dan di luar negara. Difahamkan, Mohd Najib telah menawarkannya jawatan dalam kerajaan. 

Pada 24 Mac dia telah menandatangani Deklarasi Kalantan yang kononnya berikrar sokongan kepada Perdana Menteri.



Dalam sidang media hari ini, Ku Li turut menafikan tuduhan beliau berpaling tadah apabila menandatangani Deklarasi Kelantan yang menyokong penuh kepimpinann Najib, minggu lalu.

“Saya tidak pernah terlibat dalam mana-mana gerakan. Bagaimana mereka boleh tuduh saya berpaling tadah? 

“Deklarasi yang saya tandatangan merupakan amalan biasa dalam politik- sekadar gimik dan bukan sah di sisi undang-undang. Jadi kenapa kecoh? Pendirian saya mengenai pentadbiran baik tidak pernah berubah,” katanya sambil menambah deklarasi itu tidak mempunyai nilai.



Jadi apakah langkah sebenar Ku Li ni???

Pertimbangkan kemungkinan berikut:

1. Undi tak percaya terhadap Najib menjadi sia-sia kerana dia tidak boleh mendapatkan komitmen yang sepenuhnya daripada ahli-ahli Dewan Rakyat, melalui akuan bersumpah, untuk meyakinkan Dewan dan Yang di-Pertuan Agong untuk bertindak terhadap Mohd Najib.

2. Bahawa dia telah mendapati ada cara-cara lain untuk membuang Perdana Menteri.


3. Bahawa dia telah menjadi pemakan dedak yang paling terulung dan terkini untuk berikrar kesetiaan kepada Mohd Najib.


Tetapi mungkin ada sebab lain - sesuatu yang agak terselindung. Mungkin secara senyap2, dia memeteraikan perjanjian sulit dengan Mohd Najib.


Perjanjian ini akan membolehkan Mohd Najib untuk berundur secara yang selamat dan membolehkan Tengku Razaleigh untuk menjadi Perdana Menteri - sesuatu yang telah "mengelak" darinya sekian lama.

Sebagai balasan Tengku Razaleigh akan menjamin bahawa Mohd Najib diberi laluan selamat dan tiada caj yang akan dibawa terhadapnya bagi berbagai jenayah yang dia telah didakwa melakukannya.

Mohd Najib akan melarikan diri. Tengku Razaleigh menjadi Perdana Menteri dan Barisan Nasional kekal berkuasa sekurang-kurangnya sehingga pilihan raya umum akan datang.

Ataupun sekiranya Tengku Razaleigh Hamzah begitu serius untuk mencari "penyelesaian cepat untuk atasi masalah tadbir urus dan kepimpinan semasa," seperti yang dilaporkan oleh akhbar The Star hari ini, dia akan melakukan salah satu daripada dua perkara berikut:

1. Dia akan membentuk kerajaan perpaduan nasional yang terdiri daripada semua parti politik dan wakil-wakil pertubuhan masyarakat sivil, atau

2. Adakan pilihan raya umum lebih awal supaya rakyat boleh memilih kerajaan baru yang mampu dengan cepat dan secara baik menyelesaikan semua masalah yang berkaitan dengan tadbir urus dan kepimpinan.


(Terjemahan sebahagian daripada petikan artikel "Has Tengku Razaleigh Eaten the Dedak?" oleh A.Kadir Jasin. Baca artikel asal sini.)


Cars, holidays, jewellery: Report details PM's alleged spending...

Millions of ringgit from an Ambank bank account purportedly belonging to Prime Minister Najib Abdul Razak were spent on jewellery, holidays, cars and political campaigns.

This is according to Australian Broadcasting Corporation (ABC) in its report which details the transactions of the account which is held in Ambank under the codename "Mr X", which it claims belongs to the prime minister.

The banking records were obtained by the ABC's 'Four Corners' journalists, the report said, but did not disclose the source of the records.

The spending include:

a. Jewellery – RM3.2 million (paid using a Platinum Mastercard and Visa credit cards)

b. Political campaigns – RM24 million to Solar Shine Sdn Bhd, a firm linked to 1Malaysia NGO which held many campaign events for BN

c. Payments for media and advertising - sum undisclosed

d. Payments for Sarawak United People's Party (SUPP) and Liberal Democratic Party (LDP) - sum undisclosed

e. Rahah Foundation – RM7.5 million (The foundation and Najib once donated cows to the Selangor police for Aidiladha ritual slaughter)

f. Hotel stays – RM395,782.40 at Shangri-La Hotel, Kuala Lumpur

g. Shopping – RM360,000 with fabric retailer Jakel Trading

h. Holidays – RM178,000 for travel agency Two One Holidays Malaysia

i. Luxury Cars – RM167, 959.50 for luxury car trader Signature Exotic Cars

j. Businesspeople, academics and lawyers – sum unspecified


Malaysiakini has contacted the Prime Minister's Office and the Malaysian Anti-Corruption Commission for a response.

Earlier the ABC reported that attorney-general Abdul Gani Patail was ready to charge Najib with corruption, before he was suddenly removed from office ostensibly for health reasons.

His successor, Mohamed Apandi Ali, exonerated Najib of wrongdoing.

The prime minister’s wife, Rosmah Mansor, has been repeatedly criticised for her luxury handbags and expensive taste in jewellery, but Najib consistently denies using public funds for private use.

Najib had in 2011 threw an engagement ceremony for his daughter at Shangri La Hotel.

The bill for catering reportedly came up to RM409,767, with the menu including lobster bisque and wagyu beef, for some 900 guests.

The Prime Minister’s Office said Najib’s family footed the bill. - mk


Dakwaan perbelanjaan Najib - kereta, percutian, barang kemas...



Story kat SINI dan SINI  


cheers.

No comments: