22 March 2016

Balun RM100 juta,setakat sahkan,tak cukup,Khairy...


Saya rasa jawapan Khairy Jamaluddin setakat ini mengenai skandal RM100 juta yang berlaku di depan mata beliau tidaklah boleh diterima dengan mudah. Apatah lagi maklumat setakat ini ialah penyelewengan banyak berlaku dalam penganjuran acara ("event managament") yang bercambah semasa beliau menjadi menteri pun. Menyalahkan "standard operating procedures" samalah seperti Najib Razak menyalahkan tiadanya undang-undang yang menyekat derma politik dimasukkan ke akaun peribadi beliau.- RR

Khairy harus jawab terperinci penyelewengan RM100 juta oleh pegawai kanan kementeriannya...

Mengesahkan sahaja bahawa pegawai kanan Kementerian Belia dan Sukan terlibat menyeleweng dana kerajaan lebih RM100 juta adalah tidak mencukupi, kata Ahli Parlimen Serdang, Dr Ong Kian Ming.

Katanya, beliau tidak puas hati dengan jawapan Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin, berhubung isu ‘songlap’ wang rakyat tersebut kerana tiada apa-apa maklumat yang jelas.

“Walaupun Khairy memberi jaminan bahawa pihak KBS akan memberi kerjasama penuh kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), tidak ada apa-apa penjelasan lanjut yang diberi mengenai proses penambahbaikan perbelanjaan KBS untuk mengelakkan perkara itu berlaku lagi,” katanya kepada Roketkini.

Sabtu lalu, SPRM mendedahkan bahawa seorang setiausaha bahagian di sebuah kementerian yang dipercayai dari KBS ditahan kerana disyaki terlibat dalam kegiatan penyalahgunaan dana kerajaan mencecah lebih RM100 juta.

Menurut laporan media, pegawai berkenaan disyaki menjadi ‘mastermind’ dalam mengarahkan salah sebuah agensi kementerian berkenaan untuk membuat bayaran kepada kira-kira 14 buah syarikat kontraktor untuk program-program berkaitan sukan yang tidak wujud.

Dalam sidang media di pejabatnya awal pagi tadi, Khairy berkata, pihaknya akan memberikan kerjasama penuh kepada SPRM tetapi tidak mengulas lanjut mengenai langkah-langkah yang akan diambil KBS.


Justeru, Kian Ming yang juga Penolong Setiausaha DAP Selangor, membangkitkan ketelusan menteri berkenaan yang sebelum ini pernah menandatangani Ikrar Integriti Korporat (CIP) pada Mei 2014, sekali gus mendesak supaya Khairy menjawab isu berkenaan dengan langkah penambahbaikan.

“Adakah CIP ini ditandatangani sebagai satu gimik ataupun langkah simbolik sahaja tetapi sebenarnya tidak ada apa-apa structural reform yang dilakukan untuk mematuhi semangat CIP?” katanya.

Beliau juga dalam satu kenyataannya mengemukakan beberapa persoalan berhubung isu penyelewengan berkenaan untuk dijawab Khairy, yang antaranya meminta supaya menteri berkenaan menjelaskan perubahan spesifik yang telah dilaksanakan KBS dalam urusan penganugerahan kontrak dalam sesebuah projek, selaras dengan komitmen kementerian berkenaan menandatangani CIP.

CIP adalah satu deklarasi oleh sesebuah organisasi korporat di Malaysia dalam mendukung usaha pencegahan rasuah di Malaysia dan antara prinsip yang termaktub dalam perjanjian berkenaan adalah komitmen sesebuah organisasi dalam pengukuhan kawalan dalaman yang menyokong pencegahan rasuah. – Roketkini.com


TAHUKAH ANDA.. Setiausaha Bahagian sebuah kementerian dipercayai menerima wang suapan mencecah RM20 juta selepas disyaki mendalangi sindiket penyelewengan dana kerajaan yg menyebabkan kerajaan kerugian lebih RM100 juta.

SONGLAP RM100 JUTA dibisukan, tetapi meroyan mainkan isu rumah LGE RM2.8 juta setiap hari, setiap masa di media massa pro UMNO/BN...
Anak Muda Serang Menantu Abah

RM2.6bil tak ambil tindakan.
Ugut bakar tak ambil tindakan.
Billboard berlesan dikacau! ‪#‎BebasAnwar‬
RM2.6bil no action.
Threats to commit arson no action.
Licensed billboard take action!
‪#‎FreeAnwar‬
Police take down 'Free Anwar' billboards...

Police have taken down at least three billboards campaigning for the release of jailed PKR de facto leader Anwar Ibrahim, in Ampang.

Pictures uploaded by social media users show the top layer of a billboard at Jalan Kolam Ayer Lama featuring Anwar being taken down by uniformed personnel.

The same was done to the billboards at Ampang Waterfront on Jalan Ampang and near the Ampang Point shopping mall.

Confirming this, Ampang MP Zuraida Kamaruddin said the removal was to provoke an emotional response from the Selangor government.

"IGP Khalid Abu Bakar has overstepped his boundaries and we will not keep quiet," the PKR Wanita chief said in a statement.

“He needs to stick to his job description and not meddle in the affairs of the municipal council,” she added.

Malaysiakini has contacted Ampang Jaya police chief Khairuldin Saad for comment.


This comes after Sungai Besar Umno leader Jamal Md Yunos threatened to torch the billboards, which are approved by the local councils, if they were not taken down.

Heavy police presence last week forced Jamal to shelve his plan to torch the billboard near Ampang Point.

Police stopped him from damaging the billboards but the IGP said the billboards must come down as they are "seditious".

Jamal also hung a banner over the billboards, stating that Anwar is a “convicted sodomist” and this meant he “inserted his penis into another man’s anus by force”.

Speaking to reporters later, Selangor Menteri Besar Azmin Ali said the government did not receive any notice from police to take down the billboards.

"I was not informed about it...if that statement is made via his Twitter account, how can we deal with Twitter," he is quoted by Bernama as saying.

Azmin, who is PKR deputy president, told reporters this after attending the monthly assembly of Selangor government departmets in Shah Alam.

PKR vice-president Nurul Izzah Anwar is expected to hold a press conference on the matter - mk.

No letter from IGP on #BebasAnwar billboards

Polis turunkan 3 papan iklan #BebasAnwar




Elevated Highway di Bayan Lepas Expressway ini dijangka akan dibuka 
kepada pengguna lalu lintas pada 4 April ini. Laluan sepanjang 3.2 km ini 
menghubungkan Lebuhraya Tun Lim Chong Eu (Queensbay Mall) 
ke Jambatan ke 2 di Batu Maung.


Poster derma untuk Mat Sabu yang tersebar beberapa hari lalu.
RM 149,813.86

cheers.

No comments: