15 May 2014

PAS tak offer pun kepada Mat Said,sebaliknya Mat Said yang pujuk PAS bertalu-talu...


PAS tidak setuju kerajaan campuran dengan kumpulan Ahmad Said maka Ahmad Said terpaksa kembali menyertai Umno. Kononnya, Ahmad Said naik berang dengan Najib bila dia diarah oleh Najib untuk letak jawatan sebelum melangsungkan perkahwinan anaknya pada tanggal 17/5/2014 ini,walaupun Ahmad Said tahu kontraknya berakhir pada 9 Mei lalu. 

Ada yang menganggap penangguhan peletakan jawatan itu adalah helah Ahmad Said untuk membeli Exco-Exco yang ada. Ramalan ini tepat apabila seorang Exco yang enggan menyebut nama mengesahkan kepada FMT bahawa bekas menteri besar itu memang berhasrat membawa beberapa exco ke luar negara selepas 12 Mei. Apabila info ini diketahui oleh Najib, maka Najib bertegas supaya Ahmad Said tetap meletakkan jawatan sebagai menteri besar pada hari yang sama.

Sebab itu Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dihantar ke Kuala Terengganu pada petang yang sama untuk memaklumkan peletakan jawatan Ahmad Said dan pada malam yang sama diadakan majlis angkat sumpah menteri besar baharu seolah-olah ia diadakan secara tergesa-gesa.

Malah ada sumber yang rapat dengan Ahmad Said berkata bekas menteri besar itu tidak dimaklumkan majlis angkat sumpah itu. Sebab itu Ahmad Said tidak hadiri majlis tersebut.

Sumber yang rapat dengan PAS memberitahu FMT, dua hari sebelum majlis angkat sumpah menteri besar yang baharu, Ahmad Said telah menghantar Bendahari Umno Bahagian Kemaman, Abdul Sidek atau lebih dikenali sebagai Haji Dol menemui pemimpin PAS.

Haji Dol beritahu pemimpin PAS bahawa Ahmad Said akan bawa enam orang Exco keluar dari Umno dan sanggup mengadakan kerajaan campuran dengan PAS di Terengganu. Maka PAS negeri membuat mesyuarat tergempar pada hari yang sama.

Seorang pemimpin PAS kanan tidak setuju dengan tindakan Ahmad Said itu. Dia bertanya jika bekas menteri besar itu boleh dipercayai. Dengan Umno sanggup dia kencing, apatah lagi dengan PAS nanti. Katanya, lebih baik buat kerajaan campuran dengan Umno daripada kumpulan Ahmad Said.

Sebab itulah pada malam 13 Mei Ahmad yakin enam orang Exco akan keluar bersamanya. Sebaliknya dua orang sahaja yang ikut – Ghazali Taib dan Roslee Daud (Bukit Besi). Tiga orang lain menafikan keluar dari Umno iaitu Datuk Mat Jidin Shafie (Permaisuri), Nawi Mohamad (Hulu Besut) dan Ir Rosli Othman (Kemasik).

Misi Haji Dol gagal sebab itu Ahmad Said kata ada orang PAS melamarnya supaya beliau masuk PAS padahal PAS Terengganu tidak setuju kumpulan Ahmad Said buat kerajaan campuran dengan PAS.

Apabila dua ADUNnya “turn back” iaitu Roslee Daud dan Ghazali Taib, maka Ahmad Said tidak ada pilihan terpaksa kembali menyertai Umno, jika tidak kes SPRM terhadapnya akan diteruskan.

Sumber SPRM memberitahu FMT failnya masih dalam penyiasatan dan berkata ia bukan masa yang sesuai untuk mendakwa Ahmad Said sekarang. Tetapi apabila beliau “turn back” maka fail itu sudah tentu tidak akan dibuka lagi.

Maka pilihan Ahmad kembali ke pangkuan Umno dapat menyelamatkan dirinya. Mungkin jawatan Duta sedang menanti beliau selepas ini. Tindakan Ahmad Said, Ghazali Taib dan Roslee Daud tidak jadi keluar dari Umno menyebabkan BN kekal memerintah Terengganu dengan BN 17 kerusi dan 15 PAS.

Ahmad Said menyatakan sokongan penuh kepada Ahmad Razif sebagai menteri besar dan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu yang baharu. Semalam penasihat utama Ahmad Said, Datuk Wan Ahmad Wan Muda ditukarkan dari jawatan CEO Terengganu Incorporated ke jawatan “peti sejuk” di pejabat SUK.

Wan Ahmad yang selama ini dianggap sebagai MB Terengganu kedua yang menghuru-harakan pentadbiran Ahmad Said selama enam tahun. Maka tindakan Setiasaha Kerajaan Terengganu, Datuk Mazlan Ngah adalah tepat. -fmt

PAS tidak buat tawaran kepada Ahmad Said yang ‘flip-flop’


Krisis tak selesai, saya kenal siapa Mat Said...

Pergolakan sebenar yang berlaku di dalam Umno Terengganu hakikatnya masih belum selesai kerana krisis itu melibatkan banyak masalah di peringkat dalaman, demikian tegas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Wakaf Mempelam Abdul Wahid Endut.

"Kalau dikatakan selesai ianya berpura-pura sahaja sebenarnya tidak selesai lagi. Mungkin yang hendak diselesaikan kenduri kahwin anak Ahmad Said sahaja,"katanya.

Masalah dalaman yang gagal diselesaikan, katanya akan turut menjejaskan kerajaan sehinggakan tidak boleh menumpukan sepenuhnya kepada soal kelancaran dalam pentadbiran.

"Umno di peringkat pusat tidak tahu pergolakan sebenar yang berlaku di dalam Umno Terengganu, sebab itu mereka kata berjaya selesaikan krisis negeri ini dalam masa 48 jam.

"Mungkin bagi Umno, kembalinya Ahmad Said kepada Umno maka selesailah krisis di Terengganu. Krisis ini sebenarnya bukan setakat itu sahaja," katanya kepada Harakahdaily.

Oleh kerana itulah, katanya sesebuah kerajaan yang lemah sukar untuk berfungsi dengan baik dan ianya harus dikembalikan kepada rakyat untuk menentukan siapa yang mereka pilih.

Mengulas kenyataan Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan yang mengatakan Umno berjaya menyelesaikan krisis politik Terengganu kurang daripada 48 jam, Abdul Wahid dengan spontan memberi komen "air yang tenang jangan disangkakan tiada buaya'.

Mengimbau insiden perbahasan antara beliau dengan Adun Kijal Datuk Seri Ahmad Said yang mana video rakaman tersebut tersebar meluas di media sosial ketika ini, Abdul Wahid akui Ahmad Said seorang yang sangat sensitif. 

Bagaimanapun Abdul Wahid yang juga bekas Pesuruhjaya PAS Terengganu, menyenangi sikap Ahmad Said kerana dia tidak menyimpan perasaan dendam dengan sesiapa termasuklah dirinya sendiri.

"Dia (Ahmad) beremosi pada waktu itu sahaja (semasa perbahasan), sebaik sahaja keluar dewan dia terus peluk saya dan kami minum teh sekali. Dia bagus sebab dia tidak ada dendam.

"Emosi dia kadang-kadang tidak boleh kawal dan marah dia hanya pada waktu itu sahaja kemudian dia sejuk balik. Kita di dalam dewan biasalah hujah penuh semangat, emosi pada waktu tu tidak dapat dikawal. Saya tidak ambil hati dengan beliau dan kenal sangat perangai dia. Memang macam itu," katanya.

Abdul Wahid mengenali Ahmad Said sejak tahun 1990 selepas bekas Menteri Besar Terengganu itu menang dalam pilihan raya kecil pada tahun itu.

Pada Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu 2009, Ahmad membenarkan PAS menggunakan stadium negeri untuk majlis perisytiharan calon.

Pada pilihan raya itu, Abdul Wahid sebagai calon PAS menang bagi kerusi parlimen itu.

Terdahulu, Datuk Ahmad Maslan mengatakan Umno berjaya menyelesaikan krisis politik di Terengganu dalam masa kurang daripada 48 jam.

Beliau berkata walaupun krisis ini memberikan kesan negatif kepada BN, kesan tersebut tidak terlalu ketara kerana isu ini dapat diselesaikan dalam tempoh singkat. - harakahdaily


PAS dakwa Ahmad Said 'berbohong'...

ADUN Batuk Burok Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi mendakwa bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said "berbohong" berhubung dakwaan pihaknya  memujuk beliau menyertai parti Islam itu .

Menafikan sekeras-kerasnya dakwaan Ahmad itu, Dr Syed Azman sebaliknya mendakwa "pihak Ahmad Said" yang menghubungi PAS untuk menyertai dan menyokong parti itu.

“Ini (dakwaan Ahmad dipujuk sertai PAS) pembohongan semata-mata, PAS tidak pernah sekali-kali berbuat demikian.

"Di kalangan pemimpin PAS memang tiada (tidak pernah menghubungi atau bertemu Ahmad Said).

"Bahkan pimpinan tertinggi parti tidak akan terburu-buru mempelawa Ahmad Said menyertai PAS,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Sebaliknya Dr Syed Azman berkata pihaknya yang menerima panggilan daripada "pihak" Ahmad sejurus selepas beliau membuat keputusan keluar Umno dan menjadi ADUN Bebas.

"Malah saya mengesahkan pihak Ahmad Said yang berkali-kali (menghubungi pimpinan PAS Terengganu) 'mempelawa diri sendiri' menyertai dan menyokong PAS untuk menjatuhkan kerajaan BN," kata Dr Syed Azman.

Bagaimanapun, beliau yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat enggan menyebut individu dan jawatan pihak yang menghubungi dan menerima panggilan itu walaupun diminta untuk mededahkannya.

Sinar Harian hari ini melaporkan Ahmad berkata beberapa anggota PAS berkali-kali memujuk beliau menyertai parti itu bagaimanapun beliau menolak kerana amat menyayangi Umno.

Malah, beliau menegaskan tak mahu bertemu mereka lagi dan mendakwa berjaya menghalang lebih ramai wakil rakyat Umno keluar parti ketika krisis politik memuncak.- mk         





PAS: It was ex-MB Ahmad who tried to join us...

Former Terengganu menteri besar Ahmad Said lied in saying PAS tried to lure him into the party.

"In fact, he contacted us to join PAS," its central committee member Syed Azman Syed Ahmad Nawawi claimed.

Batu Burok assemblyperson said this to Malaysiakini today in denying a Sinar Harian report that said PAS had contacted Ahmad to join or support the Islamist party.

"The claim (by Ahmad) is a lie, for PAS will not react in such manner.

"In fact, I can confirm Ahmad had many times contacted PAS leaders, offering to join and support PAS to bring the BN (minority) government down.

"Among PAS leaders, there was none (who called or met with Ahmad).

"Senior PAS leaders would not be in a hurry to invite Ahmad to join PAS," Syed Azman (left) said.

He said he was informed by other PAS leaders that it was Ahmad or his representatives who made the call, soon after he and others sent their resignations to Umno to becoming independent members of the Terengganu state assembly.

Sinar Harian today reported Ahmad as claiming that PAS had contacted him to entice him to join the party and he had rejected it out for his love for Umno.

In a related development, New Straits Times today quoted Umno and BN secretary-general Tengku Adnan Tengku Mansor that no disciplinary action would be taken against Ahmad, Ghazali Taib (Ajil) and Roslee Daud (Bukit Besi) for resigning from Umno and declaring themselves Independents.

Tengku Adnan said the party headquarters did not receive their resignation letters. The three have since retracted their decision to resign from Umno.- mk


Mat Sabu: Terengganu 3 "pusing balik" due to 'files'...

PAS deputy president Mohamed Sabu said he was about to fly to Terengganu when the three assemblymen who quit Umno withdrew their resignation letters - before he could even blink his eyes.

“Do you know why BN representatives are scared?” the leader, widely known as Mat Sabu, asked a 200-strong crowd at a DAP ceramah in Taman Tun Sardon, Bukit Gelugor, last night.

He said the three - former Terengganu menteri besar Ahmad Said, Ghazali Taib (Ajil) and Roslee Daud (Bukit Besi) were afraid because Prime Minister Najib Razak probably had “files” on them that could compromise their reputation and positions.

Ahmad and Ghazali announced their departure from Umno late on Monday night , followed soon after by Roslee, and this  triggered a crisis in the state.

However, the three retracted their decisions the next night, after which newly-minted Menteri Besar Ahmad Razif Abdul Rahman declared the Terengganu crisis  resolved.

If the trio had remained as Independents in the state assembly, the BN would have lost its majority, with only 14 representatives to Pakatan Rakyat's 15.

However, this was not to be.

Mat Sabu then related how former prime minister Dr Mahathir Mohamad had allegedly kept his subordinates in check, implying that Najib could have used the same technique to bring the trio back into Umno’s fold.

“In the past, when Mahathir appointed Sanusi Junid as the Kedah menteri besar, all the top Umno leaders and state executive councillors opposed the move,” he recalled.

“Mahathir then called all the state exco members to his residence in Seri Perdana. They did not all go in together to see him, for he called them in, one by one,” Mat Sabu said.

“Mahathir would then ask the exco member called in, ‘So you do not agree to Sanusi becoming MB?’

“Mahathir then showed the person a file and said the document contained ‘a case’ that would jeopardise his future.

“When the exco member came out of Mahathir’s office, he would tell the press that ‘Dr Mahathir’s decision is the best’ and that he supported it fully,” Mat Sabu claimed.

According to Mat Sabu, Mahathir then called the next exco member into his office and, showing another file, asked: “So, you are overseeing housing department? How much did you get for (approving) this housing scheme in Kulim?

“The Anti-Corruption Agency has asked me about it.  It’s all right if you do not support my decision (to appoint Sanusi). You can leave now,” Mahathir allegedly said, Mat Sabu claimed.

The PAS leader added: “And when this exco member came out of the office, he told the reporters, “I am very shocked. Mahathir is very wise in choosing the MB.”

Mat Sabu said the entire state exco members and Umno leaders eventually supported Mahathir’s decision, for he had “files on their involvement in corruption”.

He said Mahathir would tell them to join PAS, or become independents, if they so wished but they should also think of their wives and children, while he waved the “corruption” files at them.

“So it is the same today. When they hear about files on them, they will quickly turn around and say that Najib is their beloved and best leader,” Mat Sabu added, leaving the crowd in stitches with his remarks.- mk




cheers.

No comments: