25 September 2018

Najib dan Jho Low – sapa tikam sapa dulu...

Image result for najib n jho low

Malaysia tidak pernah menjadi terkenal atau tidak terkenal di dunia sejak seminggu lalu selepas dua buku tentang skandal rasuah dan pengubahan wang haram 1MDB diterbitkan – semuanya atas alasan yang salah.

Saya berasa malu apabila mendapati buku “The Billion Dollar Whale” karangan Tom Wright dan Bradley Hope dipamerkan di kedai-kedai buku di Australia, sama ada di lapangan terbang atau di bandar-bandar Australia yang saya lawati. Saya tertanya-tanya bagaimana agaknya reaksi dua watak protagonis 1MDB, bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan hartawan Pulau Pinang, Jho Low.

Adakah Najib bangga bahawa buku yang mengisahkan mengenai skandal membabitkan dirinya itu sedang bersaing untuk mendapatkan ruang di kedai-kedai buku dengan buku “Fear” yang menghuraikan malapetaka pentadbiran Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump, di White House oleh Pemenang Hadiah Pulitzer, Bob Woodward.

Adakah Jho Low merasa bahawa dia telah mencapai kemuncak kemasyuran global sebagai subjek buku terlaris di dunia tentang bagaimana seorang lelaki muda berusia 20-an berjaya membolosi sistem kewangan antarabangsa untuk mendapatkan puluhan bilion ringgit, walaupun ia milik 30 juta rakyat Malaysia dan generasi seterusnya yang perlu membayar wang yang dirompak secara kreatif itu?

Tetapi satu soalan menarik timbul ketika saya membaca laporan terbaru dari Editor Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown, bahawa Jho Low sedang mencari penyelesaian dengan Jabatan Keadilan AS mengenai litigasi kleptokratik terbesar dalam sejarah Amerika Syarikat untuk merampas kira-kira AS$1.7 bilion yang berkaitan dengan aset 1MDB di Amerika Syarikat.

Persoalan yang menarik itu adalah daripada kedua-dua mereka, Najib dan Jho Low, siapa yang akan mula menikam satu sama lain dalam “kes kleptokrasi terburuk” 1MDB. Percubaan Jho Low untuk mencari penyelesaian berhubung saman DOJ AS itu bukan menjadi kes pertama seumpamanya. Malah anak tiri Najib, Riza Aziz, juga sudah melakukan perkara sama.


Related image

Pada Mac tahun ini, Red Granite Pictures – syarikat pengeluaran filem yang dikaitkan dengan skandal 1MDB – mencapai penyelesaian dengan kerajaan AS berhubung tuntutan berjumlah AS$60 juta (RM234 juta). Bayaran itu sebagai ganti kepada aset Red Granite yang mahu dirampas oleh DOJ, sebagai sebahagian daripada saman pelucutan sivil yang melibatkan 1MDB.

Mengikut penyelesaian itu, ketua pegawai eksekutif Red Granite, Riza Aziz – anak tiri Najib – hanya akan menerima gaji terhad untuk melayakkannya menerima insurans kesihatannya sehingga jumlah pembayaran penuh dibayar. Riza – ‘pemegang saham majoriti’ – tidak akan terus mengambil gaji, selain daripada jumlah minimum yang diperlukan untuk memastikan kesinambungan perlindungan insurans kesihatan di bawah pelan Red Granite, sehingga jumlah pelucuthakan telah dibayar sepenuhnya.

DOJ mendakwa bahawa AS$64 juta yang didakwa merupakan dana 1MDB yang diselewengkan telah disalurkan kepada Red Granite, dan digunakan untuk membiayai penerbitan filem, termasuk filem “The Wolf of Wall Street” oleh Martin Scorsese pada 2013. Menurut dokumen mahkamah, Red Granite tidak mengakui sebarang liabiliti atau salah laku di bawah penyelesaian tersebut.

Pembayaran akan dibuat melalui tiga fasa, yang akan melihat keuntungan daripada filem “Daddy’s Home” pada tahun 2015 dipindahkan daripada pengedar Paramount Pictures ke akaun yang dikawal oleh kerajaan AS dan disalur semula ke Red Granite sebaik jumlah penyelesaian dibayar sepenuhnya.

Dalam satu kenyataan, Red Granite berkata pihaknya gembira kerana akhirnya perkara itu telah diselesaikan dan berharap “dapat memfokuskan semula semua perhatian kami kepada perniagaan filem kami”. Red Granite menegaskan bahawa ia tidak sengaja menggunakan wang yang dicuri untuk membiayai filemnya.

Riza dituduh menggunakan dana itu untuk membeli hartanah mewah dari ahli perniagaan Jho Low, serta poster filem. DOJ mendakwa bahawa anak tiri Perdana Menteri itu juga mendakwa bahawa AS$94 juta daripada dana 1MDB yang diterimanya adalah “hadiah”.

Dalam laporan terbaru di portal Sarawak Report, dikatakan bahawa pasukan undang-undang Low yang baru, yang diketuai oleh bekas pendakwa raya persekutuan dan Gabenor New Jersey, Chris Christie, bakal mengadakan pertemuan di peringkat atasan dengan pegawai DOJ.

Menurutnya, percubaan untuk mencari penyelesaian itu adalah pengakuan dari Low yang dia tidak mungkin dapat menyakinkan mahkamah AS untuk mengembalikan aset bernilai sekitar AS$1.2 bilion yang telah dirampas oleh pihak berkuasa atas alasan bahawa ia didakwa diperolehi menggunakan dana yang dicuri dari 1MDB.

“Bagaimanapun, dengan membuat perjanjian itu, hartawan yang menghadapi tuduhan jenayah di Malaysia, Singapura, Switzerland dan di tempat lain, termasuk Amerika Syarikat, berharap untuk mengekalkan beberapa nilai aset tersebut,” kata laporan itu.
Image may contain: 1 person, text

Menurut laporan itu, perkara ini berlaku di tengah-tengah kebimbangan bahawa pasukan undang-undang itu sendiri telah dibayar oleh Low menggunakan dana yang didakwa dicuri dari 1MDB.

Kata laporan itu lagi, kesediaan AS untuk berbincang mengenai penyelesaian tersebut adalah supaya ia boleh memberi tumpuan kepada aspek lain dalam skandal 1MDB, seperti peranan gergasi kewangan Goldman Sachs dalam mengatur bon bernilai berbilion ringgit untuk 1MDB yang kemudiannya disalahgunakan.

“Bank itu telah menimbulkan kemarahan dan perasaan tidak senang orang Amerika ekoran peranannya dalam menyebabkan kejatuhan pasaran saham pada tahun 2008 dan belum ada pengurus bank yang telah diarahkan untuk memberi penjelasan setakat ini.

“Kecuaian yang ketara dan jumlah wang yang besar yang diperoleh melalui 1MDB telah memberikan para penyiasat AS bukti yang paling menarik terhadap apa yang dikatakan oleh ramai sebagai tingkah laku penyangak oleh bank besar itu,” katanya.

Bagaimanapun, laporan itu berkata penyelesaian berkenaan pasti tidak akan dipersetujui pihak berkuasa Malaysia.

Ia menambah bahawa Amerika Syarikat baru-baru ini juga enggan memberikan jaminan kepada Malaysia bahawa semua aset yang disita yang telah diperoleh dari dana 1MDB yang dicuri akan dikembalikan secara keseluruhannya.

“Ini tidak bermakna AS tidak akan mengembalikan wang itu ke Malaysia, tetapi ia bermakna Amerika Syarikat bertegas untuk mengawal proses itu dan termasuk kemungkinan menyelesaikan kes itu kurang daripada jumlah keseluruhan,” kata sumber seperti dipetik laporan itu.

Adalah sesuai untuk mendapatkan penjelasan dari pihak berkuasa mengenai perkembangan skandal 1MDB ini. – Roketkini.com

No one can save UMNO...

Umno grassroots have wrongly elected Ahmad Zahid as their new chief because he has all this while been a good follower but lacks what it takes to be a leader. He does not have macroscopic views and big ambitions, and is no match for Mahathir or Anwar.

When he was Umno Youth chairman in the 1990s, he was a supporter of Anwar. He criticized Mahathir's cronyism, and was once detained under ISA after Anwar was sacked. After Mahathir stepped down from office, he followed Abdullah and Najib, and made steady progress in the party by means of rightist gestures.

He went to see Mahathir after the 14th general elections, and it was said that he was seeking advice on managing Umno. He even allowed Najib to forward his question on the KL-Singapore high speed rail project at Dewan Rakyat, as if he had no idea how to be lead the country's largest opposition party. Four months after GE14, he has yet to come up with a plan to reform Umno but has instead opted to walk down Najib's old path of collaborating with PAS, albeit openly this time.

Meanwhile, he still hopes to tie up with PPBM and PKR in hope of securing a short-cut approach to Putrajaya. His appearance at PAS general assembly sparked protest among the party's moderates, and hence a new wave of exodus from party. Former international trade and industry minister Mustapa Mohamed has been working very hard for the past two decades to fight PAS in Kelantan, but his party now decides to forge a closer relationship with the Islamist party.

Hailing from the state of Sabah, former foreign minister Anifah Aman has also found himself unable to betray his people who are strongly against PAS. Prior to this, there were already three Umno MPs quitting the party, namely Bagan Serai MP Noor Azmi Ghazali, Bukit Gantang MP Syed Abu Hussin Hafiz and Masjid Tanah MP Mas Ermieyati. Former Puteri Umno chief Mas Ermieyati left Umno after the party elections, claiming that she was utterly disappointed with the party for lack of willpower to change.


As a matter of fact, the seed of Umno's crisis was sowed long ago during Mahathir's time, when a leader was found bribing the grassroots to get elected as divisional chief. It became worse during Najib's time, when cash was openly distributed. It is money politics that eats into the party's fighting spirit.

The poor showing in GE13 prompted Najib to tilt towards the right, expediting the departure of more liberal leaders within the party, including former deputy higher education minister Saifuddin Abdullah who left Umno in 2015 over 1MDB and RM2.6 billion donation scandals and joined PKR. Saifuddin was appointed foreign minister after winning the Indera Mahkota parliamentary seat in the May 9 elections.

Umno should have moved back to centrism after losing the elections, but unfortunately Ahmad Zahid does not seem to see this, While Najib made use of Jamal Yunus to create havoc, Zahid is now making use of supreme council member Lokman Adam to stage street protests. Lokman has earlier suggested to transform BN into a Malay-centric coalition that should include also PAS.

Ahmad Zahid has alleged that Mustapa and Anifah left the party out of their own agendas without reflecting on himself what he has done to revive the party. He says Umno members must be sincere, and must have noble fighting spirit. The thing is: does Umno still have any fighting spirit at all? Secretary-general Annuar Musa has predicted that PH can only rule for two and a half years at most, but has failed to foresee the crisis right within his own party.

Judging from the current developments, Umno's elected reps and support base will eventually drift towards PH. Wresting back Putrajaya in GE15? Fat hope! Thanks to a whole string of negativities, including 25 new charges slapped on Najib, Umno's decline is almost an irreversible fact now. Umno reps and members will abandon their party even if PH does nothing to sabotage it.

Following the crisis encountered by Umno, opposition parties have no choice but to institute painful reforms and restructuring leading to a brand new opposition alliance to compete with PH. A weak opposition may not be a good thing for PH. If the ruling coalition is relieved of the sense of crisis, it may slow down its reform process, and may even kickstart the dangerous power game. - mysinchew



Image may contain: text
Oh! Malaysiaku...

Image may contain: 2 people, text



cheers.

No comments: