06 April 2018

Tunggu bubaq parlimen, dia pi bubaq parti Mahathir...

RAFIDAH: BERTARUNGLAH MACAM PENDEKAR, NAJIB

Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS), agensi di bawah Kementeri Dalam Negeri hari ini mengumumkan untuk membubarkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia, hanya sehari sebelum Parlimen dijangka bubar.

Perintah tersebut dibuat di bawah Seksyen 14(5) Akta Pertubuhan, seperti diumumkan Ketua Pengarah ROS, Surayati Ibrahim dalam sidang akhbar di Putrajaya.

Pembubaran tersebut, kata ROS adalah ekoran kegagalan untuk mengemukakan maklumat dan dokumen di bawah Seksyen 14(2) Akta yang sama.

Keputusan ROS tersebut mengingatkan kita kepada langkah hampir serupa yang dilaksanakan ROS sebelum hari penamaan calon pilihanraya umum ke-13 terhadap DAP.

ROS pada ketika itu bertindak tidak mengiktiraf Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) DAP, yang boleh mengakibatkan watikah calon tidak boleh ditandatangani Setiausaha Agung parti, lantas menggesa PKR dan PAS untuk mengeluarkan watikah calon bagi calon-calon DAP.

Bukan itu sahaja, DAP juga berdepan kemungkinan tidak boleh menggunakan lambang roket pada PRU lalu, sehinggakan keputusan dibuat untuk menggunakan logo PAS di Semenanjung, dan logo PKR di Sabah dan Sarawak.



Keputusan ROS membubarkan hari ini dilihat sebagai lanjutan keputusan SPR untuk ‘mengharamkan’ penggunaan gambar Pengerusi HARAPAN, Tun Dr Mahathir Mohamad dari dicetak bersama gambar calon-calon yang bertanding.

Menurut Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke, pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak membenarkan calon bakal Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir dipapar pada poster kempen HARAPAN.

“Kita juga difahamkan oleh SPR dan kita tanya kepada pegawai SPR umpamanya calon bakal perdana menteri kita Tun Dr Mahathir – adakah gambar beliau boleh dipaparkan dalam poster-poster kita di seluruh negara.

“Jawapan SPR kata tak boleh. Sebab dia kata Pakatan Harapan belum didaftarkan. Jadi pengurusi Pakatan Harapan adalah diharamkan dalam poster-poster pilihanraya.

“Hanya gambar calon saja boleh, dan gambar presiden parti yang bertanding saja boleh,” katanya seperti dilaporkan Roketkini kelmarin.

Parlimen dijangka dibubar esok, menjelang pelancaran manifesto Barisan Nasional pada hari Sabtu. – Roketkini.com

Untuk 1.6 Juta penjawat awam-Benarkah cash is king?
Dia taboq sikit je dedak... 

Najib umum kenaikan satu gaji tahunan utk 1.6 juta penjawat awam, 1 Julai

Kenaikan ini melibatkan implikasi kewangan sebanyak RM1.46 bilion, Tambahan satu lagi kenaikan gaji tahunan di samping tahun 2018, katanya 

Sungguh jelas ini adalah taktik 'Cash is King' untuk mengabui mata dan hati 1.6 juta penjawat awam yang majoriti besarnya orang Melayu. 

Tuan-Tuan,  apa yang akan berlaku sebenarnya ialah pertama sekali kewangan negara akan menjadi bertambah genting.  Naik gaji "dua kali setahun" ini akan menelan peruntukan sebanyak RM1.46 Billion.   Di semua tempat, kerajaan sedang potong bajet (Budget cutting) kerana kerajaan tidak cukup dana bagi memenuhi berbagai keperluan rakyat.

Kes tidak ada duit : Hospital sudah kurang ubat dan alat perubatan. Doktor terpaksa mengerjakan tugas dengan ubat-ubatan, peralatan dan bekalan yang jauh lebih kurang dari dahulu. 

Kes tidak ada duit : Universiti sudah tidak cukup dana untuk menjalankan kajian, bekalkan makmal dan wokshop dengan perlatan yang cukup.

Kes tidak ada duit : Perhilitan tidak cukup dana untuk mengisi minyak bagi kereta FWD meronda dalam hutan. Akibatnya pemburu haram dan pembalak haram bermaharajalela dalam hutan, menembak gajah dan menebang pokok gaharu. 

Kes tidak ada duit : Sabsidi baja sudah dipotong bagi kaum tani dan peladang. Hasil padi dan kelapa sawit akan terbantut tanpa baja yang cukup.

Jadi dalam suasana  duka lara, gelap gulita dan gundah gulana seperti ini,  dari mana pula datangnya duit RM1.6 Billion untuk bayar gaji tambahan kepada 1.6 juta Penjawat Awam?  Jelas bahawa ini adalah taburan dedak. Untuk peringatan tuan-tuan pada hari membuang undi. 

Apakah yang akan berlaku apabila tuan-tuan menerima dua kenaikan gaji?  (Itu pun pada 1hb Julai, sesudah berlaku pilihanraya. Jelas lagi ini adalah dedak, ugutan - kalau saya kalah macam mana saya nak naikkan gaji awak semua?)

Tetapi apakah yang akan berlaku sebenarnya?  

Sudah pasti harga barang akan naik.  Tuan-tuan akan mendapat tambahan gaji berjumlah RM1.6 Billion. Duit RM1.6 Billion ini akan dibelanjakan oleh Tuan-tuan dan akan digunakan untuk membeli berbagai jenis barang dan perkhidmatan. Harga barang dan perkhidmatan itu semua akan naik. Percayalah.  

Harga barang naik maksudnya inflasi. Jadi apa yang Tuan-tuan dapat lebih dalam bentuk kenaikan gaji akan hilang juga menerusi inflasi yang akan menyusul.

Rakyat negara kita yang lain tidak akan mendapat kenaikan gaji dua kali setahun. Yang mendapat durian runtuh ini hanya penjawat awam.  

Jadi demand for goods and services oleh rakyat Malaysia yang bukan penjawat awam tidak akan berubah sangat. Tetapi 1.6 juta Penjawat awam pula akan mendapat RM1.6 Billion duit tambahan, yang akan mengejar goods and services yang terhad (limited).  Demand akan increase atau bertambah. Maka  harga goods and services itu akan naik dengan sendiri.

Tuan-tuan sila bandingkan taburan dedak Bugis dengan janji Pakatan harapan untuk membatalkan cukai GST.  Membatalkan cukai GST boleh menjimatkan belanja Tuan-tuan jauh lebih banyak daripada kenaikan gaji yang dijanjikan Bugis pada 1 Julai 2018!!

Tuan-tuan sila bandingkan kiraan yang simple ini:

Dalam perniagaan, yang berikut ini boleh dikatakan kelaziman. (Bukan 100% tepat tetapi boleh kata tak jauh lah).

Pengilang / factory mendapat untung 10% (lebih kurang ok)
Pemborong atau wholesaler mendapat untung 15% (lebih kurang)
Peruncit / kedai mendapat untung 30% (lebih kurang) 

1. Kiraan harga jualan barang yang nilai asalnya RM1000 (TANPA GST)

                                        Harga Asal           Tambah % Untung


Kilang                               RM1000               + 10%   =   RM1100


Pemborong                      RM1,100              + 15%   =   RM1265


Peruncit                           RM1265                + 30%   =   RM1644


Harga Runcit                                                                   RM1644


Ikut kiraan yang simple ini, harga jualan bagi barang yang asalnya bernilai RM1000 di kilang  telah bertambah menjadi RM1644. 

Sekarang kita masukkan  6% GST sekali.

2. Kiraan harga jualan barang yang nilai asalnya RM1000  (DITAMBAH 6% GST)

                                        Harga Asal                     + % Untung, 6% GST 


Kilang                               RM1000                       + 10% +6%    =   RM1166


Pemborong                      RM1,100                      + 15% +6%    =   RM1421


Peruncit                            RM1265                       + 30%  +6%   =   RM1928


Harga Runcit                                                                                    RM1928



Maka disebabkan GST 6%, harga jualan barang yang sama itu (dengan kadar keuntungan yang sama diambil oleh kilang, pemborong dan peruncit) telah menjadi RM1928.  

Ikut 'model' ini (three distribution nodes, with 10%, 15% and 30% profit margins respectively) :
Tanpa GST harga jualan = RM1644
Dengan 6% GST harga jualan = RM1928

Ini adalah penambahan harga sebanyak : 


(RM1928 - RM1644) / RM1644 x 100%  = 17.3 %.


Jadi Tuan-tuan,  apabila Pakatan Harapan menang pilihanraya nanti, PH berjanji akan menghapuskan GST  dalam tempoh 100 hari. Maka dengan serta merta, kiraan harga barang yang tersebut di atas juga akan turun kepada kiraan asalnya tanpa GST 6%.  

Kiraan harga barang dalam contoh ini sahaja akan menurun sebanyak 17.3%,  daripada  RM1928 (harga GST)  kepada harga asal RM1644 (tanpa GST). Itu adalah satu penjimatan besar sebanyak  17% yang jauh lebih banyak daripada kenaikan gaji yang Bugis janjikan akan berkuatkuasa mulai 1hb Julai.

Jika Parlimen dibubar pada minggu ini dan pilihanraya diadakan pada awal Mei, Tuan-tuan boleh merasai potongan harga yang agak ketara ini (akibat penghapusan GST oleh PH)  bagi semua barang mungkin sebelum penghujung Julai. 

Tuan-tuan, dia bagi sikit,  tetapi dia ambil lagi banyak.

Kalau Tuan-Tuan dapat gaji RM3,000 sebulan, tak cukup untuk menjaga keluarga di kawasan perbandaran seperti KL dan Lembah Klang. 

Kemungkinan besar semua gaji RM3000 akan dibelanja habis.  
Maksudnya gaji setahun RM36,000 semua akan dibelanja habis.

Kalau belanja duit kena bayar 6%  GST, kecuali bagi sayur, ikan dan bahan makanan mentah.

Untuk contoh saja, 6% GST adalah sebanyak  RM36,000 x 6% =  RM2160.

BR1M dapat berapa pula? 

Tuan-tuan, dia tahu Tuan-Tuan tidak berhenti untuk membuat kiraan secara detail. Dia bagi sikit,  tetapi dia ambil lagi banyak.

Untuk mengurangkan kos sara hidup kita semua, undilah Pakatan Harapan. - ostb


To win GE14, Najib ordered 
Bersatu outlawed...

Dr Mahathir Mohamad has pinned the temporary deregistration by the Registrar of Societies (ROS) of his party Bersatu squarely on Prime Minister Najib Abdul Razak.

"In order to win the elections, he has ordered my party Bersatu to be declared illegal.

"I am not allowed to identify myself with the illegal party," Mahathir said at an event in Petaling Jaya today.

The nonagenarian then launched into a brief tirade about Najib being called a thief abroad, but not daring to take the parties saying so, to court.

After the event, Mahathir declined to comment further on his party's deregistration.



"Tonight, tonight," he told reporters, referring to a 10PM press conference the party is scheduled to hold after a supreme council meeting.

The ROS ordered the temporary dissolution of Bersatu this afternoon for allegedly failing to submit documents requested by the registrar.

The ROS has given the party 30 days to resolve this or risk permanent deregistration.

Until then, Bersatu will not be able to use the party name or logo for any functions.

Bersatu's status had been cited by ROS director-general Surayati Ibrahim as a stumbling block to the registration of Pakatan Harapan as a formal coalition.

The Umno-splinter group, which was formed in 2016, has been facing troubles with the ROS over its annual general meeting that was held in December.

There were questions over how the national level meet was held before the branches and divisions could do so. - mk

Things I've learned recently. Bugis warriors don't dare to debate their opponents. Bugis warriors don't fight elections fairly. Bugis warriors don't even dare to allow a party to participate in elections. Since that's tantamount to stealing an election, the Bugis warrior is better described as a Bugis pirate. Dr M was right all along. - KSD

This are expected mah, whats the big deal, take it as a blessing in disguise, there are two sides of coin in everything, lets hope this will translate into a lot of votes to PH. Lawan tetap lawan. - Anonymous

The THIEF is trying to steal the elections. - Anon 2000

Tak apa Tun. Biaq la dia nk buat apa pun. Janji usaha diteruskn utk tumbangkn BN. Majoriti rakyat di belakang Tun. - Jo Alang Jinggo

Fikirlah demi masa depan anak2 dan cucu2 korang.... Kalau DAP sanggup tukar logo Rocket dan akan menggunakan logo yg umum demi masa depan semua rakyat Malaysia tak kira bangsa... so kita bersama- sama dan bersatu supaya hapuskan permainan kotor BN. - Vijay Hanif 


In Malaysia, the pendulum swings across wide chasm of political divides with ease. Timing is everything if you want to take that leap and ride the pendulum to where you think your political agenda is best served. If you ask me three months back if PAS will play ball with the opposition...my informed and calculated opinion at that point of time will be "Are you kidding me!".

Ask me today and we will be exchanging knowing looks and nods as we know that Pas is now holding on to that pendulum for their dear political life - unsure as to when and where to stop and get off!

Three months in politics is a long time. Much water has flowed under the bridge.....and where has the tide taken PAS to?

PAS that has been telling us that race and religion ties them irresistibly if not miserably, to Umno and that the commonality of race and religion transcends politics because their intent is noble. It is for ALLAH and for the Malay race!

Huh....since when has PAS intent has been noble under Hadi?  The realities are simply this. Kelantan is already PAS, It is a done deal!

It is open season in Trengganu. PAS thinks Trengganu cannot be taken by Umno without their assist. Umno thinks with or without Pas, Trengganu is their to keep. And somewhere in there lies political hubris of the kind that umno excels in manipulating to its advantage.

Simply said....PAS want Umno to give them Trengganu whether Trengganu is taken by Pas or Umno or a Pas and Umno coalition or by anybody - the opposition included...PAS wants Trengganu!

What else does PAS wants?

Perhaps a PAS Menteri Besar in Kedah no matter who wins in Kedah....Umno, PAS or whoever lah! PAS Ministers in Cabinet....again no matter who wins government! And PAS wants to keep what they already have in Selangor too even if PKR still rules.

And dedak is of course always on the agenda of those within PAS already familiar with what "working" with Umno has brought them!

Does Pas really think that Umno will share with PAS what Umno already has and can win by themselves? PAS should ask MCA, Gerakan and MIC what Umno has given them costs them in terms of electoral support!

But PAS think it possible no? Was there not a time when PAS had a presence in Kedah and Perak...MB's even? And there were PAS representatives in Selangor and Penang too. Yes, again PAS dare to dream that the same is possible with Umno.

I will tell PAS what is possible with Umno.

Dedak is possible. Taking Trengganu from Umno is not. Having a PAS MB in Kedah is not. And maybe...just maybe....they will lose everything in Selangor no matter who forms government there.

And in politics, race and religion is merely a convenient crutch you use when you are "kurang upaya!"......and in Malaysia there is none so "kurang upaya" as PAS! So let us watch and see where the political wind will blow Hadi and gang in the foreseeable future. - Hussein Abdul Hamid



Image may contain: one or more people, meme and text


No automatic alt text available.
cheers.

No comments: