29 November 2017

Ayat2 setan penyangak2 UMNO...

Image result for Ayat2 setan penyangak2 UMNO...

“Saya pun pernah jadi pelajar, (tetapi) kerana dasar Umno yang kamu dapat masuk universiti. Apa salah Umno? Balik nanti renung siapa saya, siapa ibu-bapa saya, bagaimana saya jadi macam ini. Renungkan kerana kita sudah lupa kerana kita orang Islam tetapi tak bersyukur apa yang kita ada,” - Ku Babuji Nan Mansor

Ini adalah petikan kata-kata Tengku Adnan Tengku Mansor dalam ucapannyaketika merasmikan Majlis Nadi Negara di PWTC . Jika saya salah petik, sila salahkan wartawan dan editor Malaysiakini.

Saya pernah dengar ayat yang hampir sama seperti kata-kata Tengku Adnan ketika saya masuk ke sebuah institusi pengajian tinggi dalam sesi induksi pelajar baru. Malah dalam latihah BiroTata Negara, saya mendengar ayat-ayat yang hampir serupa.

Penggunaan sentimen “Melayu”, “ibu bapa”, “Tuhan” dan “agama” adalah modus operandi mencuci otak budak-budak Melayu yang masih muda dan kosong seperti saya ketika itu. Bagi saya ini adalah ungkapan biadab gerombolan pemimpin Umno kepada anak Melayu.

Saya ambil keratan kata-kata Tengku Adnan “bagaimana saya jadi macam ini” untuk saya jelaskan. Penjelasan saya ini adalah buat anak-anak muda di luar sana.

Selepas diindoktrinasi di IPT, saya pulang ke kampung bertemu ayah. Dalam satu sesi, rakan-rakan ayah saya dari gerombolan Umno totok sedang berbual dan saya dipanggil lepak bersama. Saya masuk dan duduk dengan rasa segan dan hormat berdepan dengan orang-orang otai tua Umno ini.

Mereka tanyakan bagaimana perasaan masuk menara gading sebagai pelajar? Saya jawab “biasa saja”. Rupanya soalan ini hanya mukadimah, otai-otai Umno ini kemudiannya memberi ceramah yang kekal dalam iingatan saya hingga hari ini.

Kata mereka, kerana Umnolah, budak seperti saya merasa masuk menara gading, tanpa Umno budak seperti saya takkan dapat bersaing. Dan yang paling saya tidak lupa bila mereka katakan, keputusan peperiksaan SPM saya hanya syarat, bukan keputusan itu yang melayakkan saya masuk universiti, tetapi usaha Umno.

Otai-otai ini berceramah sambil tersenyum memegang bahu saya dan berpesan “jangan lupa jasa Umno”. Selepas itu, mereka bergelak ketawa gembira.

Selepas sesi itu saya merasa sangat resah. Saya rasa sia-sia belajar siang malam untuk skor peperiksaan kerana akhirnya usaha itu rupa-rupanya bukanlah pencapaian saya, tetapi usaha dan pencapaian pihak lain.

Kata-kata mereka menggambarkan seolah-olah saya ini robot yang sekadar “belajar” mengikut waktu dan perlu berdisiplin, seterusnya dimasukkan ke kilang universiti untuk nanti dikeluarkan menjadi produk Umno. Saya sebagai produk ini kelak akan dijaja kepada umum sebagai kejayaan Umno. Saya rasa perasaan yang begitu sial.

Selepas peristiwa itu, otak saya sebagai pelajar rosak teruk. Saya seterusnya mengambil jalan sukar dalam hidup, saya konflik dengan diri sendiri, merasa rendah jiwa yang amat dan saya jadi liar.

Saya kemudiannya mengambil pilihan yang drastik dan melampau dalam usia yang terlalu muda. Saya mula mencipta pelbagai masalah dengan fakulti, dalam kelas, tidak hadir peperiksaan, berfoya-foya dan akhirnya saya menggagalkan diri saya dan seterusnya dibuang dari ITM.

Ibu bapa saya tidak dapat marah kerana yang mereka tahu saya gagal peperiksaan, bukan saya lari dan berhenti belajar suka-suka. Maka itu ibu bapa saya pasrah. Selepas dibuang saya merasa begitu lega dan merasa bebas.

Dengan hidup sendiri, cari makan sendiri tanpa bantuan ibu bapa, saya mengambil masa hampir 20 tahun yang memenatkan untuk menyiapkan sendiri diploma dan ijazah yang saya cicirkan suatu ketika dulu. Semua ini saya usaha dengan titik peluh sendiri, dengan wang gaji dan upah yang disimpan sedikit-sedikit termasuk dengan sokongan rakan-rakan sekeliling.

Saya buktikan pada diri saya, tanpa Umno dan dananya, saya boleh belajar dan menggenggam ijazah walaupun berpayah puluhan tahun, saya merasa cukup puas.

“Bagaimana saya jadi macam ini”? Kerana inilah. Wahai anak-anak Melayu, bangkitlah dari lena dan penipuan ayat-ayat setan pemimpin Umno.

Benar, Umno sebagai parti politik yang menjadi kerajaan telah membina dan menyediakan kemudahan kepada pelajar di segala peringkat. Itu adalah tugas dan tanggungjawab mana-mana kerajaan sekalipun bukan parti Umno yang memerintah. 

Saya memahami mengapa Umno mahukan kredit atas usaha mereka itu, tetapi biarlah waras dan berpada-pada. Tidak perlu sampai mengatakan tanpa Umno anak Melayu akan tercicir atau tak boleh bersaing dan mereka semua perlu bersyukur kepada Umno. Ini merepek.

Hakikatnya, mereka yang berjaya atau gagal itu adalah atas usaha sendiri. Apabila ada anak yang gagal, anak itu yang dikatakan lemah dan salah, atau mungkin ibu bapa atau guru. Mengapa tidak salahkan Umno?

Buat anak Melayu, usahalah, pilihlah dan capailah apa saja yang kamu mahu kerana kamu mampu. Kejayaan itu kelak adalah kejayaan kamu, bukan Umno. - themalaysianinsight

UMNO kata tanpa UMNO,Melayu mati,tapi sebenaqnya tanpa Melayu,UMNO pun mampuih...t/sekole

Adakah MB Johor terima RM12 juta...
Story kat SINI SINI SINI dan SINI  

Sehari selepas Adun Senai, Wong Shu Qi dihalau keluar dewan kerana membangkitkan mengenai skandal tanah yang dikaitkan dengan Datuk Khaled Nordin, Pakatan Harapan (HARAPAN) Johor hari ini mendesak Menteri Besar itu tampil menjelaskan dakwaan itu.

Menurut gabungan pembangkang berkenaan, dakwaan itu adalah berdasarkan maklumat yang didedahkan menerusi sebuah laman web yang memuat naik kenyataan saksi dalam siasatan yang dijalankan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap skandal terbabit.

SPRM dilaporkan sedang menyiasat skandal membabitkan pengubahan status lot perumahan Bumiputera yang didakwa dilakukan oleh beberapa pemimpin tertinggi Kerajaan Negeri Johor.

“Pada saat Bank Negara Malaysia (BNM) memberi amaran keras kepada Kerajaan Negeri akan ketidakseimbangan pasaran hartanah yang semakin kritkal di Johor, isu melibatkan pengubahan status lot perumahan Bumiputera yang timbul telah memberi gambaran bahawa kerajaan negeri Barisan Nasional pimpinan Khaled telah gagal untuk memperjuangkan nasib rakyat.

“Oleh itu, Pakatan Harapan Johor mendesak agar Khaled Nordin tampil ke hadapan dan menjawab persoalan ini dengan kadar segera tanpa berselindung,” kata HARAPAN Johor dalam kenyataan, hari ini.

Kenyataan tersebut ditandatangi oleh Pengerusi HARAPAN Johor, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Timbalan Pengerusi, Datuk Dr Shahruddin Md Salleh; Hj Aminulhuda Hassan; Hassan Karim dan Liew Chin Tong serta Pengarah Pilihan Raya, Salahuddin Ayub. – Roketkini.com

If Siew Sin and Tun Ismail were alive,
Najib would be behind bars...

Reading Robert Kuok’s account of Malaysian leaders of a bygone era, one anecdote stood out.

The anecdote shows how far our current leaders have fallen in integrity, accountability, honesty and sense of responsibility for the country.

In his memoir, Kuok recalls an incident of former Prime Minister Tunku Abdul Rahman writing to then Finance Minister (Tun) Tan Siew Sin to tell the tax department to go easy on a poker buddy.

Tan was so upset at being asked to intervene and bend the rules that he marched into the office of Dr Ismail Abdul Rahman.

Dr Ismail’s advice was brilliant. He told his cabinet colleague that Tunku Abdul Rahman had done his friend a favour by writing the letter. Now Siew Sin had to do the country a favour by doing his job.

And yes, Dr Ismail also crumpled up the letter and threw it into the waste bin.

These men were the nation’s true trustees. 

There wouldn’t have been the BMF and Perwaja Steel scandals, and most certainly, the biggest act of kleptocracy in the world would never have been allowed to happen.

If the PM or UMNO chieftains of the day had tried to propose a shady deal, they would have spoken up against it. What a contrast to the crop of today.


IF SIEW SIN & TUN ISMAIL WERE ALIVE, NAJIB WOULD BE IN JAIL: BUT SAD TO SAY, THERE’S ONLY ‘LIAR’ LIOW & ‘RM230MIL’ ZAHID TO WATCH OUT FOR MALAYSIA NOW

Cronyism. Nepotism. Every “ism” that the leaders of the bygone era fought against has infected the leadership of the country, from top to bottom. But even sadder is that unlike the towering giants of the past, we now are surrounded by champions of mediocrity.

Not for them the integrity and honesty of their predecessors. They prefer to attend to the more immediate need of short-term electoral gains to stay in power at any cost.

Cronies and acolytes are a must, in the interests of development and to ensure the race and religion remain supreme.

That it is lip service is of no concern to those who preach that the end justifies the means. People may remain poor decades after Merdeka but they are fed hope while cronies scoop up the contracts and concessions.

Will anyone in government stand up to such blatant abuse of their mandate? Will any blow the whistle on those who abuse their power?

The long answer is, no way for sure. The short answer, d’uh. It will never happen and the few who dared to say yes have been sacked and punished.

The simple fact is, Kuok is talking of a time in Malaysia that is long gone. And will never return again. - dinmerican

Kepala Bapak despatch "Khalid" 
to talk to Claire To "Terminate" Suits...

Talk is Kepala Bapak wishes to see an end to the libel suits filed against Claire Rewcastle Brown (Sarawak Report). They are planning to despatch "Khalid" to see Claire and get her to agree if the suit against her is withdrawn.

At the same time they also want Claire to cancel her counter suit and her counter claims. I checked with someone who knows Claire who says she is in the dark about this plan.

If that is the case, do get ready Ms Brown. They must be prepared to pay big money to get out of this really stupid  mistake. Another one of their strategic bungles.  

By the way, did you know that Kepala Bapak's entire team of media advisors are all "slow learners"? Yes they are UITM graduates. That Tengku fellow, Farid etc. I think even Sup Kambing Kuala Kangsar.  No wonder.Dudsville. 

If Kepala Bapak seeks to have the suits terminated, please ask for costs, plus, plus, plus.  If a high school failure (an MCE dropout) can be paid RM5 million for writing rubbish, surely withdrawing a suit which will embarass Kepala Bapak and his entire team of slow learners must be worth a lot more.  

Christmas can come extra early Ms Brown.Do take them to the cleaners.

They are realising now that the defense filed by Claire Rewcastle Brown will embarass them to the sky. 

Plus they have hired the most expensive lawyer in the UK to file the suit.  Who is going to pay the legal fees, believed to run into a few million Ringgit ?  

What if that Bawang fellow just drops the suit because there is 'no more money' to pay the lawyers? That would be doubly embarrassing.

They cannot ask the ahli  lembu to donate more funds. The ahli lembus know the number plates of all those expensive cars that have been bought with that money.  They cannot be that stupid. Or can they? As the stomach churns.- ostb


6 Cool Facts You Should Know About the Soon-to-be-Completed Rawang Bypass - WORLD OF BUZZ 1

Story kat SINI SINI SINI dan SINI 

Banjir di Kelantan camne pulak?

Meowna Lisa...


Image may contain: 3 people, people smiling, people standing
Hospital Rehabilitasi Ceras,rawatan fisioterapi...

cheers.

No comments: