25 February 2008

Calon BN Titiwangsa diselamatkan SPR.....

Calon PAS Titiwangsa, Dr. Lo Lo Datuk Haji Ghazali menyifatkan SPR sebagai "pelawak" apabila tiga bantahan yang dikemukakan ditolak mentah-mentah oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya di Pusat Penamaan Calon. Menurut Dr. Lo' Lo' yang menyampaikan ceramah sejurus keluar dari Pusat Penamaan Calon kira-kira jam 11.15 pagi, tiga bantahan dikemuakan ke atas calon BN, Datuk Aziz Jamaluddin Md. Tahir.

Bantahan pertama apabila pada Borang Pencalonannya menggunakan gelaran "Datuk" Aziz Jamaluddin Md. Tahir sedang ia tidak sama dengan nama di dalam kad pengenalan. Namun ia ditolak atas alasan, asalkan namanya ada. Soal ada title apapun tak apa. Dibenarkan.

Bantahan kedua boleh dianggap serius apabila calon BN itu tidak melengkapkan borang dengan duti setem (peraturan baru yang diperkenalkan secara mengejut oleh SPR). Pegawai yang bertugas, enggan menerima bantahan itu kerana katanya, peraturan itu tidak jelas dan mereka mengambil sikap menerima pencalonan Aziz Jamalauddin.

Paling menyedihkan apabila bantahan ketiga juga ditolak mentah-mentah pegawai yang bertugas. Dr. Lo' Lo' difahamkan pada peringkat awal, calon BN menyerahkan sekeping cek untuk pembayaran deposit calon kerusi parlimen dan apabila dipersoal ianya menyalahi peraturan (cek tidak boleh digunapakai), pegawai bertugas menjelaskan ianya bukan cek tetapi bank draf. Apabila pihak PAS memohon untuk melihat cek atau bank draf berkenaan, pegawai bertugas enggan berbuat demikian.

Ini menambahkan lagi, kepercayaan PAS bahawa SPR dan kuncu-kuncunya sentiasa tidak berpihak kepada undang-undang sebaliknya terus memenangkan pihak BN, kecuali dalam perkara yang amat terang tidak boleh dielak. Para penyokong PAS yang mendengar perkhabaran Dr. Lo' Lo' itu terus menjerit-jerit BN sebagai "penipu!" berulang kali dan SPR sebagai "barua BN!" Adalah dipercayai, Pegawai Pengurus Pilihan Raya di pusat itu sebenarnya enggan memberikan kemenangan tanpa bertanding atas isu teknikal tersebut.

Sekiranya hal demikian terjadi kepada calon PAS, maka sudah pasti kertas pencalonannya ditolak.

cheers.

2 comments:

Anonymous said...

Aku keturunan cina dan beragama kristian dan seorang pengundi Titiwangsa.
Saya dan isteri ku akan memberi undi ke PAS demi kecintaan kepada rakyat dan negara.
Mohon agar PAS menjalankan tanggungjawab/wajib menjaga rakyat yang bukan umat islam.
Pusat undi aku: St Gabriel.

Anonymous said...

I am a Malaysian Indian and my family cast our votes in Titiwangsa. All along I have this impression that the opposition always tell cock and bull stories to win our support.

Well after reading your piece and checking with my friends who were at the nomination centre yesterday,I am suprised that they too said the same thing.

Well if the EC is so bais in its stand do not hold election at all. After all as a democratic nation the people are entitled to choose their leaders freely and not determined by the EC.

Well Lo Lo you can be rest assured that my whole family will vote for you this time around !!!