24 June 2007

Legasi Alleycats dalam kenangan.....

Pada awal Jun ini Loganathan Arumugam penyanyi utama Alleycats telah pergi meninggalkan kita buat selama-lamanya.

Kebolehan Loga meniup flute dan percussion di samping menyanyi dengan nada suara yang merdu bersama-sama abangnya David Arumugam dengan gaya rambut afro mereka dan ucapan terima kaseyyyyyyy...merupakan identiti dan trade mark Alleycats tersendiri yang menjadi ikutan ramai muda mudi pada era itu.


Kumpulan Alleycats sememangnya merupakan satu-satunya kumpulan paling popular pada awal tahun 80'an dan masih mendapat sambutan yang hebat hingga sekarang. Kejayaan Alleycats menempa nama dalam arena lagu-lagu Melayu menunjukkan bahawa lagu-lagu Melayu sememangnya mendapat tempat yang istemewa di kalangan masyarakat bukan Melayu.

Lagu-lagu seperti Sampaikan Salam,Sekuntun Mawar Merah Sebuah Puisi,Andainya Ku Pergi Dulu,Suara Kekasih,Layang-layang Terputus Talinya,Seribu Bintang,Setahun Sudah Berlalu,Kerana,Luka Lama Terguris Kembali adalah diantara beberapa buah lagu yang sangat dan masih digemari ramai hari ini dan sering kedengaran berkumandang dicorong-corong radio.


Sebagai seorang yang telah melalui zaman ini,minat saya kepada lagu-lagu Alleycats juga tiada tolak bandingnya dan antara lagu-lagu yang paling saya gemari adalah,Sampaikan Salam,Setahun Sudah Berlalu, Seribu Bintang,Andainya Ku Pergi Dulu dan Gerimis Senja. Lagu-lagu ini membawa satu nostalgia kenangan zaman remaja yang saya lalui penuh onak dan duri.

Kepada David dan Alleycats saya ucapkan takziah atas pemergiannya itu. Let me share your sorrow through the following lyrics from your evergreen,Andainya Ku Pergi Dulu....

"Andainya engkau pergi dulu sebelumku
Mestikah aku hidup melara

Andainya engkau tiada lagi di sisiku
Mestikah aku kecewa

Ku percaya kau selalu di sisiku
Walaupun jasadmu tiada
Walau dimana kau berada
Kasihku takkan berubah"

cheers....terima kaseyyyyyyyyyyyy!

No comments: