Proton Holdings Bhd (Proton) telah lama mencari rakan kongsi dari syarikat negara asing bagi meneruskan perniagaan ketika kedudukan kewangannya mencatatkan kerugian setiap tahun.
Berita Proton untuk mencari rakan niaga sebenarnya bukan rahsia lagi kepada sesiapa yang sentiasa mengikut perkemba-ngan urus niaganya. Namun sehingga hari ini, masih belum ada perjanjian hitam putih dimeterai antara syarikat pengeluar kereta nasional kita ini dengan mana-mana syarikat.
Bagaimanapun, laporan terbaru daripada kebanyakan portal berita dari China menyebut, syarikat pengeluar kereta terbesar dari negara mereka, iaitu Geely Automobile Holdings Ltd. (Geely) difahamkan berpeluang cerah untuk memiliki Proton, selain beberapa syarikat asing turut mengadakan perbincangan kerjasama sebelum ini, antaranya Renault, PSA dan Suzuki.
Media sosial China ini yang memetik sumber dalaman Proton memberitahu, Proton hanya akan mengumumkan secara rasmi nama syarikat rakan kongsi terbarunya pada April depan. Namun, difahamkan Geely telah menjadi pilihan Proton, sekali gus menyaksikan kereta nasional kita bakal diambil alih syarikat dari negara komunis itu.
Spekulasi pembelian Geely ke atas Proton turut diyakinkan pelabur China apabila harga saham Geely di bursa saham China naik sembilan peratus ketika dibuka pada hari pertama selepas cuti panjang Tahun Baharu Cina, minggu lalu.
Geely adalah sebuah perusahaan automotif swasta pertama dan terbesar di China, berpusat di Taizhou, Zhejiang. Pada 2009, Geely membuat kejutan dengan membeli Volvo dari Ford Motors pada harga USD1.3 bilion (RM5.7 bilion).
Kereta Geely dikatakan menjadi jenama kereta paling laris di China beberapa tahun kebelakangan ini, lebih-lebih lagi setelah mengadakan kerjasama dengan Volvo. Pada tahun lalu, jumlah pengeluaran kereta Geely dan Volvo telah mencecah sejuta unit.
Sekiranya Geely berjaya membeli 51 peratus pega-ngan saham Proton dan mengambil alih kilang pemasangan di Tanjung Malim, Perak, tidak mustahil usaha sama ini turut membuahkan hasil seperti mana kejayaan bersama dengan Volvo.
Kemasukan Geely ke dalam industri pembuatan kereta negara kita juga dipercayai mempunyai perancangannya tersendiri. Ini kerana, syarikat ini bakal menjadikan Malaysia sebagai pusat utama pembuatan dan penjualan kereta keluarannya di rantau Asia Tenggara.
Dengan memiliki Proton, Geely akan memindahkan lokasi operasi pengeluarannya dari Zhejiang ke Tanjung Malim sebelum memasarkan ke Asia Tenggara. Sebagai 'balasan', Geely akan membantu Malaysia mengeksport jenama kereta Proton untuk dijual di China.
Mungkin inilah satu-satunya jalan yang terpaksa dipilih oleh Proton ketika sudah menjadi 'nyawa-nyawa ikan' ketika ini!
Sebelum ini, ada ura-ura menyatakan wakil Geely akan berunding dengan Proton di Malaysia Ogos tahun ini. Namun, pihak Geely dan Proton tidak memberikan sebarang maklumat rasmi mengenainya.
Kedudukan kewangan Proton dilihat semakin tenat apabila pada April tahun lalu, kerajaan mengumumkan kelulusan pinjaman mudah berjumlah RM1.5 bilion kepada syarikat GLC ini.
Antara syaratnya ialah Proton harus mendapatkan rakan kongsi terkemuka yang akan membantu dalam aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D) supaya mampu bersaing di peringkat antarabangsa.
Selain laporan berita dari China, media-media tempatan di negara kita turut tidak ketinggalan melaporkan bahawa Geely mempunyai kelebihan memiliki Proton, berbanding dengan syarikat-syarikat lain.
"Sebagai bukti, bagi membuat persediaan bekerjasama dengan rakan kongsi baharu, Proton melakukan rombakan jawatan ke atas pegawai pengurusan tertinggi apabila Ketua Pegawai Teknikal (CTO), Abdul Rashid Musa dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Proton Edar Sdn Bhd awal bulan ini," lapor sebuah akhbar Inggeris tempatan, baru-baru ini.
Proton dilaporkan mengalami kerugian berjumlah RM1.4 bilion (atau 72 sen sesaham) pada tahun kewangan ketiga 2016 sehingga mempengaruhi rugi bersih yang dialami oleh DRB-Hicom Berhad (DRB-Hicom) berjumlah RM821.3 juta.
Bagi tahun kewangan berakhir Mac 2016, DRB-Hicom merekodkan rugi bersih berjumlah RM991.90 juta, juga disebabkan prestasi Proton yang lemah.
Ketika berita Proton bakal dibeli oleh syarikat pengeluar kereta China tersebar secara meluas, kerajaan masih belum bersedia memberikan jawapan secara jelas.
Menteri Kewangan II, Datuk Johari Abdul Ghani kelmarin mengakui, pada masa ini terdapat tiga hingga empat syarikat dari negara asing telah menyatakan minat mereka untuk menjadi rakan kongsi Proton, namun Kementerian Kewangan masih belum membuat keputusan muktamad mengenainya.
Kata Johari, sekiranya Proton mempunyai ranca-ngan mengembangkan perniagaannya ke pasaran luar negara, ia perlu mencari rakan pelabur asing yang sesuai.
Bagi rakyat Malaysia, ia tidaklah begitu mengejutkan Proton menjadi milik China satu hari nanti, memandangkan hubungan perdagangan antara Malaysia dengan China semakin meningkat sejak akhir-akhir ini,
Dari segi dunia perniagaan, daripada terus menanggung kerugian ratusan juta ringgi setiap tahun, adalah lebih baik dijual kepada orang lain sahaja.
Tetapi harus diingat yang dijual bukan sahaja syarikat semata-mata, maruah negara pun turut terpalit! - sinarharian
PAS wants to sue Husam
over RM90m poser...
Its deputy president Tuan Ibrahim Tuan Man said that this was slander and an extension of allegations first made by Sarawak Report.
"We will take legal action against (Husam), similar to what we did with Sarawak Report," he said, adding that the legal action would be taken soon.
During a Parti Amanah Negara (Amanah) ceramah in Pasir Puteh, Kelantan recently, Husam had alluded that PAS had access to Umno-linked funds.
He also named a local bank where the money was allegedly deposited.
Although he did not explicitly claim that Umno was funding PAS, he had raised this issue to highlight how two parties seem increasingly intertwined.
"So if there are elections tomorrow, we will withdraw (the funds). But that is they are with Umno. If they are not with Umno, then Umno will withdraw (the funds)," said Husam.
Allegations that PAS received RM90 million from Prime Minister Najib Abdul Razak first surfaced on Sarawak Report last year.
PAS reacted by issuing a letter of demand against Sarawak Report in London.
Meanwhile, Former PAS vice-president Husam Musa is unperturbed by threats of a lawsuit by the Islamic party, over his claims that RM90 million was channeled into the party via a local bank.
Indeed, he believe that dragging the matter to court and putting it under judicial and public scrutiny may be one way to prove that what he claimed is true.
"I stand by what I said in my speech in Selising, Pasir Puteh, Kelantan on Feb 6. Legal action may be one way to verify the truth of the matter," he said in a statement today.
Husam was responding to a statement by PAS deputy president Tuan Ibrahim Tuan Man who categorically denied Husam's allegations.
Tuan Ibrahim, in a statement yesterday, also said that the party will sue Husam for making such allegations.
The PAS deputy president added that the matter was slander and a continuation of allegations made against the party by whistleblower website Sarawak Report.
Husam argued that Tuan Ibrahim may have made the statement without proper deliberation, as he may not be in the know over the matter.
"Maybe he is unaware of neither head nor tail of the issue at hand," said Husam, adding further that he is uncertain if Tuan Ibrahim was speaking on his own behalf or it was the consensus of the party leadership.
While he did not directly say that PAS has been bought over with cold hard cash, in his speech, Husam had alluded that in line with its close relationship with Umno, the Islamic party may even have shared access to certain funds made available by the Malay party via a local bank.
The matter of an RM90 million windfall for PAS after its now cosy relationship with Umno was first brought to light by Sarawak Report, though PAS vehemently denied such accusations and have vowed to sue the portal.
To date, PAS have sent a letter of demand to Sarawak Report over the matter.- mk
Tuduh terima RM90 juta, PAS akan saman Husam
Dr M temui Anwar...
SPR dok tidoq lagi...
No comments:
Post a Comment