05 September 2012

Gomen nak lelong Keretapi Tanah Melayu...

KEADILAN memberi amaran kepada pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak supaya membekukan segala rancangan untuk menswastakan operasi KTMB kepada MMC Corp Berhad yang dikawal oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary.

KEADILAN difahamkan bahawa MMC telah mengemukakan pelan operasi dan pengambilalihan pada awal tahun ini dan pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak sedang dalam proses untuk meluluskan pelan pengambilalihan tersebut.
 

Ada beberapa perkara pokok yang perlu dipertimbangkan sebelum kerajaan menswastakan KTMB buat kali yang kedua selepas penswastaan kali pertama di bawah syarikat Marak Unggul Sdn Bhd gagal, iaitu:

1. Apakah syarat-syarat yang dikenakan oleh kerajaan bagi memastikan aset dan pegangan tanah KTMB yang dianggarkan berjumlah RM50 bilion tidak jatuh ke tangan pihak swasta atau persendirian?

2. Apakah jaminan kerajaan bahawa kebajikan kakitangan KTMB akan dilindungi seadilnya apabila mandat diberikan kepada MMC Corp Berhad untuk mengendalikan pekerja?

3. Apakah bentuk bantuan kewangan yang ditawarkan oleh kerajaan kepada MMC Corp Berhad untuk mengelakkan satu lagi projek swasta dibiayai oleh wang rakyat?


Saya juga melahirkan rasa kesal kerana sekali lagi pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak mengingkari janjinya bahawa semua tender akan dikendalikan secara terus dan melalui tender terbuka.

Seperti juga projek MRT yang kini menimbulkan kemarahan kumpulan-kumpulan yang rapat dengan Umno sendiri, penswastaan KTMB dibuat melalui satu kertas cadangan yang dikemukakan oleh MMC Corp Berhad.

Sekiranya syarat pengambilalihan hanyalah melibatkan peningkatan kecekapan operasi dan kos (dan tidak menanggung hutang KTMB yang berjumlah RM1 bilion), adalah lebih wajar jika kerajaan menjemput seberapa ramai usahawan dan konsortium untuk menyertai satu tender terbuka memandangkan pakej suntikan kewangan oleh pengendali baru tidak termasuk tanggungan hutang sedia ada.

Sikap Dato’ Seri Najib Tun Razak yang memusatkan operasi dan kontrak melibatkan infrastruktur dan harta utama negara di tangan beberapa kroni utama beliau semakin memuncak.

Kini pun, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary telah menguasai operasi dan aset-aset pelabuhan di negara ini. Konsortium beliau juga dianugerahkan tender pembinaan MRT yang kosnya dijangka melampaui RM100 bilion.

Dengan anugerah penswastaan KTMB pula, bermakna syarikat-syarikat yang dikawal oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary akan menguasai pengangkutan keretapi yang merupakan alternatif terpenting kepada sistem pengangkutan awam darat di masa hadapan. Ini bermakna, sebarang usaha untuk menaiktaraf sistem pengangkutan awam sudah tentu akan melibatkan beliau kerana monopoli yang dipegangnya.

KEADILAN menentang sepenuhnya cubaan untuk mewujudkan monopoli pengangkutan keretapi dengan anugerah penswastaan baru kepada MMC Corp Berhad untuk mengambilalih operasi KTMB.

Berdasarkan projek-projek penswastaan dan kerjasama swasta yang telah gagal sebelum ini seperti penswastaan kali pertama KTMB dan kerjasama MAS-AirAsia, KEADILAN yakin tindakan menswastakan KTMB juga bermotifkan keuntungan semata-mata yang membelakangkan kepentingan nasional

YB NURUL IZZAH ANWAR
NAIB PRESIDEN KEADILAN
RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI KEADILAN


 Kesatuan pekerja bantah cadangan ambil alih KTMB

 

Stop KTMB takeover by Syed Mokhtar’s MMC...


Parti Keadilan Rakyat (PKR) wants the federal government to freeze plans to privatise Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) as this could lead to land assets worth RM50 billion falling into the hands of a private conglomerate.

PKR strategic director Rafizi Ramli said the takeover proposal of KTMB by Malaysia Mining Corporation (MMC), owned by logistic tycoon Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary, was done through direct negotiations and would only benefit the company and not the public.

He expressed concern that the proposed takeover was an attempt to increase the corporation's land bank and said it is important for details of any KTMB privatisation contract to be revealed.

"Syed Mokhtar is shopping for land banks. He has done this by taking over a state utility like Pos Malaysia via DRB Hicom. What are the government's conditions to ensure that KTMB's assets and land, estimated to worth RM50 billion, do not fall into private hands?" Rafizi asked at a press conference at the party's headquarters today.

PKR vice-president Nurul Izzah Anwar urged the government to consider the previously failed takeover of KTMB by Merak Unggul consortium in 1997. KTMB is now running at an annual loss of between RM150 and RM200 million, she said.

Railwaymen's Union of Malaya (RUM) president Abdul Razak Md Hassan on Aug 29 said a picket would be held in front of the KTMB headquarters to protest the takeover.

The union, which represents about 5,500 KTMB workers fears that a takeover by MMC Corporation Bhd would not only put KTMB's 5,500 workers at risk, but also affect the company's services.

In August, MMC confirmed that they have sent a proposal to takeover KTMB to the finance ministry, but said Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak has not made any decision.

On May 10, the Business Times reported that MMC has begun due diligence on the proposed KTMB privatisation and expects to complete it between July and August.

The publication reported that MMC Corp Bhd is currently raising RM1 billion in funds for its planned takeover of KTMB through the listing of its subsidiaries including Malakoff.

MMC group managing director Datuk Hasni Harun had said earlier the proposed initial public offering for Malakoff, MMC's flagship power utility company, was going to be "very big".

This is based on expectations that the MMC-Gamuda Klang Valley Mass Rapid Transit (KVMRT) joint venture will win more MY Rapid Transit (MRT) tunnelling jobs from MRT 2 and MRT 3, which are expected to be tendered out in 2013 for around RM12 billion.

Last month, MMC-Gamuda KVMRT won the RM8.28 billion tunnelling job for MRT 1 and expects to commence work by January next year.- theSundaily


Railway union against privatisation of KTMB


cheers.

No comments:

Post a Comment