30 November 2010

Perkasa Pelacur Murahan lupa 'Ketuanan Melayu' dah mampuih lama dah.....

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Shamsul Iskandar Md Akin menganggap Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) sebagai 'pelacur murahan' kerana menggadaikan maruah bangsa bersekongkol dengan UMNO.

Menurut Shamsul serangan dan tuduhan Perkasa yang menyatakan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Timbalan Presiden, Azmin Ali sebagai 'pelacur politik' dan 'Pengkhianat' kerana menolak konsep 'ketuanan melayu' yang dibawa UMNO jelas menunjukkan kedangkalan pemikiran mereka.

"Kalau kedua-dua pemimpin Keadilan ini dilihat mereka sebagai pelacur politik, Saya kira perkasa juga bakal digelar sebagai pelacur murahan kerana sanggup lacurkan bangsa sendiri demi kepentingan politik mereka.

Perjuangan perkasa ini ibarat tong kosong yang tidak mempunyai isi kerana gunakan istilah yang menunjukkan betapa dangkalnya pemikiran mereka bertujuan mencari publiciti murahan," kata Shamsul kepada TV Selangor, petang tadi.

Ketua Wira Perkasa Arman Azha Abu Hanifah dalam sebuah sidang media mengecam kedua-dua pemimpin PKR terbabit atas alasan mereka dilahirkan dan mendapat kesenangan menerusi konsep 'Ketuanan Melayu' Arman juga mendakwa kononnya Wan Azizah dan Azmin sebagai 'kacang lupakan kulit.'

PKR semalam mengangkat konsep ketuanan rakyat dan bangsa bermaruah bagi menggantikan konsep ketuanan melayu yang telah terbukti gagal kerana digunakan Umno bagi menguntungkan orang-orang tertentu sahaja.

source: TV Selangor

Apa yang ada dengan slogan 'Ketuanan Melayu'? Ianya semata-mata propaganda UMNO bagi mengesahkan bahawa mereka boleh terus berkuasa serta membalun harta rakyat. 'Ketuanan Melayu' hanya menghancurkan orang Melayu sendiri.

Siapa selama ini yang mengadai harta negara, melelong hak Raja-raja Melayu? Sepatutunya 'Ketuanan Melayu" mempertahankan hak orang Melayu dan institusi Raja dan Sultan,tapi tengok apa UMNO buat tentang imuniti Raja-Raja?

Malas aku nak cakap panjang lebar, kerana bagi aku dan mungkin ramai orang Melayu lain anggap 'Ketuanan Melayu' dah mampuih lama dahhh!!! Perkasa akan mampauih tanpa UMNO......


cheers.

29 November 2010

Melayu gadaikan bangsa sendiri.....

Sultan Selangor melahirkan rasa dukacita dengan segelintir orang Melayu yang tidak memiliki rasa megah dan bangga sebagai orang Melayu sehingga sanggup menggadaikan perkataan Melayu itu sendiri untuk dikuburkan serta lenyap dari dunia ini, lapor Berita Harian Online.

Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah sejarah yang ditulis oleh orang Inggeris ada menyatakan mengenai 'Tanah Melayu' , 'Negeri Melayu Bersekutu' dan Raja Melayu sekali gus membuktikan penulis Barat ketika itu mengiktiraf adanya Melayu yang memulakan sejarah negara ini.

Sultan Selangor turut melahirkan rasa bangga dan sukacita dengan langkah kerajaan Malaysia yang akan menjadikan subjek Sejarah sebagai syarat wajib untuk dipelajari oleh rakyat di sekolah negara ini.

"Beta percaya dengan arahan ini ia akan membuka minda dan kefahaman dari pengetahuan berhubung peranan penting yang berlaku dalam sejarah tanah air untuk tidak timbulnya syak wasangka dan persoalan yang mencurigakan hingga timbul salah faham terhadap sesama rakyat di negara yang kita kasihi ini," titah Sultan Selangor pada Wacana Raja Berpelembagaan-Perspektif Sejarah, Kini dan Masa Depan di sini.

source:bh online

Sapa sebenarnya yang dimaksudkan oleh DYMM Tuanku Sultan orang yang tidak memiliki rasa megah dan bangga sebagai orang Melayu sehingga sanggup menggadaikan perkataan 'Melayu'?

Setahu aku perkataan 'Tanah Melayu' dah lama lenyap,yang tinggal hanyalah KTM(Keretapi Tanah Melayu). KTM di Singapura pun telah dijual oleh pemimpin gomen hari ini.


Tak kan pihak pembangkang yang menggadaikan perkataan 'Melayu' itu. Setahu aku UMNO/BN yang menjadi gomen sejak merdeka 1957 dulu. Faham-faham ambik.....

Tentang mata pelajaran Sejarah pula, aku tak mahu komen panjang buat masa ini. Tapi aku ingin ingatkan Menteri Pelajaran dan juga pakar2 sejarah tanah air, semasa menggubal sukatan mata pelajaran Sejarah peringkat SPM nanti, tolong jangan lupa masukkan peristewa Krisis Perlembagaan 1983,1992 dan 1993 yang berlaku akibat tindakan para pemimpin negara ketika itu "melakukan beberapa tindakan diluar Peruntukan Perlembagaan, dalam lain perkataan membelakangi Raja-Raja Melayu,antaranya usaha Mahathir hendak menghapuskan imuniti Raja-Raja Melayu....

Baca 'MB S'gor: Raja Melayu perlu awasi 'Si Kitul' di sini.

Baca 'Orang Melayu Tidak Kecewa Tapi Marah' di sini.

cheers.







cheers.

Only 0.07% of the 3.4 million UMNO members voted Najib as UMNO's President.....

PKR secretary-general Saifuddin Nasution Ismail today fired back salvos at Umno leaders who had belittled the party's recently concluded direct elections, claiming that the PKR mandate has more legitimacy than Umno's.

True, our voter turnout is just about eight percent out of our 400,000 members. 70,000 members voted in the divisional elections and 30,000 voted for the central leadership.

But remember that (Umno Youth chief) Khairy Jamaluddin was only voted in by 0.035 percent of all movement members. He only had 300 voters out of the 800,000 Youth members,” said Saifuddin (left) during his winding up speech at the PKR national delegates congress in Petaling Jaya.

“(Prime Minister Najib Abdul Razak) said that our direct election is a gimmick. But their leadership only received the mandate of 0.07 percent out of the supposed 3.4 million Umno members,” he said, poking holes at Umno's delegate voting system.

“That's why they are out of touch with the rakyat's sentiments. There are still the hardcore poor, people are still buying cooking oil in plastic bags and rice in half kilo supplies.

"Instead of looking after them, they would rather build a 100-storey tower,” said Saifuddin to roars of laughter and applause from the delegates.

Yesterday, Khairy had rubbished the PKR poll's voter turnout, saying the newly elected leaders had no moral authority to lead.

source:malaysiakini

Itulah sebab UMNO tak berani adakan undian terus dari ahli2nya bagi memilih pemimpin2 mereka. Kalau undi terus dilakukan belum tentu Najib jadi Presiden UMNO atau Khairy jadi Ketua Pemuda.

Setakat memberi kuasa kepada 0.07% wakil untuk memilih Presiden parti UMNO tak patut sangat. Bukankah ahli UMNO 3.4 milion!!!!

0.07% yang layak memilih ini pula adalah kroni yang telah ditetapkan tugas untuk memastikan Najib menang serta dijanji dengan berbagai projek dan tender bagi mereka nanti.

cheers.

28 November 2010

Najib 'blur' tentang 3rd force.....

Najib berkata kewujudan kumpulan yang dikenali sebagai “Third Force” dalam pakatan pembangkang khususnya PKR adalah berikutan timbulnya rasa tidak puas hati anggota parti itu terhadap kepimpinan mereka.

Najib berkata keadaan itu juga menunjukkan krisis keyakinan yang begitu serius melanda parti tersebut dan tindakan anggota PKR itu kerana mereka sudah hilang kepercayaan terhadap pemimpin mereka.

Sebaliknya Saifuddin berkata, kewujudan Third Force adalah inisiatif kumpulan aktivis yang merasakan mereka ada peranan dalam politik negara.

Ura-ura penubuhan Third Force ini datangnya daripada sekumpulan aktivis yang berpendapat mereka ada peranan dalam politik negara. “Misalnya mereka berpendapat meletakkan calon pilihan raya bukanlah hak mutlak masing-masing parti politik, mereka merasakan bahawa mereka juga ada peranan.

“Jadi dalam sistem demokratik yang terbuka membenarkan penyertaan semua pihak, tiada siapa yang boleh menyekatnya. Kelahiran kumpulan ini adalah daripada sekumpulan aktivis yang merasakan sampai masa untuk mereka terjun berkecimpung dalam politik,” katanya.

Ahli Parlimen Machang itu berkata kemungkinan besar Third Force mahu supaya parti melantik mereka sebagai calon dalam pilihan raya.

“Saya fikir perkara asas dalam pemilihan calon ini ialah calon yang boleh menyumbang kepada kemenangan dan parti sudah tentu mempunyai mekanisme kriteria pemilihan calon.

Third Force ini berpendapat bahawa mereka juga mahu ada tempat terhadap perkara ini. Jadi dasar parti sekarang ini adalah urusan pemilihan parti adalah urusan dalaman.

Pernah berlaku NGO bertanding gunakan lambang parti. Walaupun parti mempunyai sistem pemilihan dengan keutamaan kepada aktivis parti dan pemimpin parti menjadi calon tapi rekod pembangkang atau Pakatan Rakyat ini menunjukkan bahawa di sana ada juga peluang yang diberikan kepada aktivis,” katanya.

source:malaysian insider

Read 'How to become a Third Force' here.

Read 'What maketh a force?' here.

Baca 'Syed Husin: Tak perlu ketepi terus 'kuasa ketiga'di sini.

Nampak sangat betapa cetak pemikiran Najib Tun Razak bila mengaitkan kewujudan '3rd force' dengan masalah yang berlaku dalam PKR. Serpihan yang keluar PKR tu bukanlah 3rd force namanya Najib ooi!!!! Pi lah belajaq kat Saifuddin pasai 3rd force ini dulu sebelum buka mulut.....

Mungkin para NGO yang berminat dalam politik,tapi tak mahu sertai mana2 parti ingin menjadi calon. Kalau jadi calon bebas alamat akan nahas, deposit pun hilang nanti. Jadi depa nak tumpang sekaki parti2 politik yang boleh beri peluang kepada mereka.

Mungkin Najib terlupa bahawa BN yang memberi peluang kepada 'direct membership' itu juga adalah satu jalan bagi '3rd force' meresap masuk ke dalam BN.


Contohnya, Perkasa tak mungkin bertanding dalam PRU kerana ianya bukan sebuah parti politik, tapi ahli-ahlinya seperti Ibrahim al-katak boleh menjadi calon BN untuk bertanding walaupun dia bukan ahli UMNO.

Begitu juga dengan beberapa ekoq katak2 lain yang kini sudah tak berparti boleh diangkat menjadi calon BN menerusi direct membership UMNO ini.


cheers.

27 November 2010

4 atau 40 atau 400 atau 4,000 atau 40,000 anggota tak penting....

Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR) Saifuddin Nasution Ismail hari ini mengulangi kenyataannya bahawa parti itu mempunyai 400,000 anggota di seluruh negara.

Beliau berkata daripada jumlah itu, 50 peratus adalah Melayu, India (22 peratus), Cina (13 peratus) dan kaum di Sabah dan Sarawak (15 peratus).

“Mengikut rekod keanggotaan parti, sehingga 25 Nov lepas, keahlian kita mencapai 370,000 anggota dan sebanyak 24,000 lagi permohonan dalam proses menjadi ahli parti,” katanya ketika membentangkan laporan Setiausaha Agung di
Kongres Nasional Tahunan Ke-7 PKR di sini.

source:Bernama

PKR janganlah dok berlagak macam UMNO dok tayang bilangan ahli tiap kali ada mesyuarat agong. Sama ada 4 atau 40 atau 400 atau 4,000 atau 40,000 anggota tak penting, yang penting ialah pastikan bahawa rakyat masih percaya kepada perjuangan PKR.

Tiap2 hari media massa dok bawa cerita ratusan,malah ribuan ahli PKR tinggalkan parti kerana sebab itu dan ini. Kalau dihitung dan kita percaya kepada angka2 yang diberikan oleh Utusan Meloya,Berita Harian,NST dan Star sejak penubuhan PKR,mungkin hari tinggal 7 orang ahli PKR saja - Anwar,Wan Azizah,Nurul,Dr.Husin Ali,Azmin,Sivarasa dan Tian Chua!!!

Perlukah dimaklumkan berapa ramai ahli yang ada? Bukankah lebih elok cukup sekadar bagi tahu berapa bilangan ahli baru yang menyertai PKR pada tahun tersebut.

UMNO dok jaja seantero dunia,ahlinya dah lebih 3 juta tapi apa bukti yang menunjukkan bahawa ahli UMNO seramai itu? Pak Long,Mak Long saya serta anak2 mereka seramai 5 orang adalah ahli UMNO totok tapi bila ditanya mana kad ahli,Pak Long saya menjawab,"mana pernah UMNO keluarkan kad ahli?"

Jadi PKR tak perlu tiru UMNO dok tayang pasai ramainya ahli.Ahli ramai tak semesti parti itu kuat dan gagah macam UMNO. Tak semesti ahli parti itu mengundi partinya bila ada PRU.

Belajarlah daripada kesilapan UMNO yang dok bangga sangat dengan ahli bermilion2,akhir2nya ahli2 UMNO itu juga yang mengajar UMNO agar jangan dok sombong sangat pada PRU 2008. Apakah PKR mahu menerima nasib yang sama pada PRU ke-13 nanti?


Apa yang penting pastikan rakyat tak kira ahli atau bukan ahli memilih calon2 PKR dalam PRU nanti.....

cheers.

Anwar atau Ezam siRaja Kotak yang berbohong.....

Ketika berucap dalam ceramah bertajuk ‘Siapakah Anwar Ibrahim’ anjuran MCA Bahagian Klang, Ezam si Raja Kotak menuduh Anwar melakukan pembohongan serta membangkitkan perasaan kebencian antara kaum hanya untuk mendapatkan sokongan bagi membolehkan beliau menjadi Perdana Menteri.

Katanya, tindakan Penasihat PKR itu tidak boleh diterima sama sekali kerana ia jelas bertentangan dengan semangat dan perjuangan pemimpin terdahulu yang membentuk perpaduan dengan sifat kejujuran, kasih sayang serta prinsip setiakawan.

“Kita tidak boleh bina negara ini dengan pembohongan, sifat tidak jujur dengan menyatakan perkara-perkara yang palsu. “Anwar merupakan seorang yang paling bahaya, dia akan rosakkan kita (Melayu, Cina dan India) dengan pembohongan.

Kata Nurul Izzah, Anwar adalah sebenarnya pemimpin yang telah melahirkan sebuah parti politik berbilang kaum, yang telah dikembangkan menjadi Pakatan Rakyat, yang komited kepada falsafah ‘Ketuanan Rakyat’ berbanding dengan falsafah BN yang pada pokoknya berpegang kepada ‘Ketuanan Umno’, yang mengamalkan rasuah politik untuk memaksa parti-parti berdasarkan kaum seperti MCA dan MIC untuk bertuankan Umno.

Dalam ceramahnya itu,Ezam siRaja Kotak juga menuduh bahawa Dato’ Seri Anwar Ibrahim telah menghina Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Menurut Nurul Izzah "Pegangan dan pandangan Datuk Seri Anwar Ibrahim mengenai DEB (Dasar Ekonomi Baru) sememangnya jelas dan jitu di mana beliau tidak persoalkan tujuan DEB. "Cuma yang dipersoalkan ialah pelaksanaan dan penyelewengan DEB untuk keuntungan golongan kecil bergelar kroni. Mungkin DEB mesti ditukarkan namanya kepada DEK, iaitu Dasar Ekonomi Kroni?"

Nurul Izzah turut menegaskan Anwar telah mengupas dengan teliti bagaimana penyelewengan perlaksanaan DEB dilakukan hingga telah menjejaskan pelaburan langsung asing (FDI) ke Malaysia. "Anwar telah mengupas dengan teliti bahawa penyelewengan pelaksanaan DEB untuk keuntungan kroni telah merugikan rakyat apabila negara menghadapi kehilangan keyakinan dunia dengan kemerosotan FDI yang parah.

"Pembaziran melalui projek mega, pemberian komisyen tinggi untuk pembelian oleh kerajaan, kenaikan kos sara hidup yang tinggi, kejatuhan pendapatan rakyat, penghijrahan tenaga profesional ke luar negara dan tahap hutang negara yang membimbangkan, kesemuanya telah melemahkan daya saing negara dengan tenatnya.

"Pendekatan Anwar Ibrahim telah terbukti kebenarannya apabila kerajaan di dalam Model Baru Ekonomi telah menyatakan akan melaksanakan tindakan afirmatif berdasarkan keperluan dan bukan perkauman seperti yang diperjuangkan oleh Pakatan Rakyat selama ini," ujarnya lagi.

Selain itu, Nurul turut menyentuh salah guna kuasa oleh parti pemerintah apabila campur tangan dalam institusi kehakiman khususnya yang melibatkan perbicaraan liwat 2 yang dituduh ke atas bapanya itu.

"Mengenai bahaya salah guna kuasa, rakyat dapat melihat dan menjadi saksi bagaimana institusi kehakiman dipergunakan untuk meneruskan tuduhan fitnah dan palsu kes liwat kali kedua terhadap Anwar.

"Proses siasatan dan bahan bukti yang tidak mengikut piawaian asas keadilan hanya menambahkan kehilangan kepercayaan bukan sahaja rakyat tetapi seluruh dunia terhadap kerajaan cukup mengaibkan," katanya.

Beliau turut merasa kehairanan apabila Ezam yang suatu ketika dahulu dikenali sebagai pejuang rasuah nombor 1 telah mula beralih angin sebagai pelindung kepada amalan rasuah Umno dan Barisan Nasional pula.

source:free malaysia today

Gelaran pun SiRaja Kotak dan kuat temberang pula.....

UMNO dan gomen ini bukan saja setakat perkudakan sistem kehakiman untuk menjatuhkan Anwar melalui kes sodomi II, malah menggunakan mahkamah untuk terus berkuasa. Lihat saja cara UMNO rampas Perak dan melantik MB dan Speaker haram......

cheers.

26 November 2010

Judge to decide on December 6.....

The Kuala Lumpur High Court judge in the Anwar Ibrahim sodomy trial will decide on Dec 6 on whether to recuse himself from hearing the case.

It is expected that after judge Mohamad Zabidin Mohd Diah announces his decision on the defence's recusal bid, the court will then proceed to determine when the trial will continue. The court had initially fixed the whole week of Dec 6-10 for hearing.

DPP Mohd Hanafiah Zakaria had this morning argued in court on behalf of the prosecution that Anwar's application was “frivolous and vexatious”.

Lawyer Param Cumaraswamy for Anwar said the defence would respond to the prosecution in a written submission as lead counsel Karpal Singh was in the appellate court this morning for another case.

This is the second time that Anwar is making his application to recuse Zabidin, the first was after the judge's refusal to cite contempt against Utusan Malaysia for a report the defence claimed was prejudicial to the case.

source: malaysiakini

Cara Peguamcara Negara II berhujah melalui hujahan bertulis yang dibaca oleh Timbalan Pendakwaraya, Mohd Hanafiah Zakaria macam kebudak2kan. Katanya,"Oleh kerana Yang Arif telah benarkan akses borang laporan protokol 'pro-forma' (laporan perubatan pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan), ini menunjukkan Yang Arif tidak berat sebelah.”

Yalah! itu pun kerana Dr.Siew mengaku dia curi-curi tengok nota rujukkan tersebut semasa rehat. Kalau tidak sampai khiamat pun pihak pendakwaraya akan menafikan hak Anwar mendapatkan bahan bukti sepertimana yang sepatutnya. Jadi sapa yang melengah2kan perbicaraan ini?

Bila bahan2 bukti tak nak diberikan kepada Anwar, Anwarkah yang melewat2kan perbicaraan? Sebenarnya skrip yang dibuat pendakwaraya tak sempurna maka tiap kali kena ubah dan dirujuk kepada Putrajaya.....


Kenapa hakim sengaja membenarkan peguam Anwar akses kepada pro-forma? sebabnya;

1. bagi mengelak saksi Dr.Siew daripada dituduh menghina mahkamah.

2. sebagai alasan bagi membuktikan bahawa hakim taklah berat sebelah seperti yang dituduh oleh pihak pembela.


Sebenarnya semuanya ini adalah sandiwara yang telah dirancang, kerana 'seluruh dunia sedang memerhatikan kes ini' termasuk Clinton.


Apa-apa pun hakim tetap akan berkata Nahi!!!....Nahi!!!....Nahi!!!.....


Baca 'Permohonan Anwar lucutkan hakim kes liwat diputus 6 Dis' di sini.

cheers.

25 November 2010

Karpal begins bid to disqualify judge....

The Kuala Lumpur High Court today hears defence lawyer Karpal Singh's submission to disqualify the judge from continuing to sit in the sodomy trial.

This follows Opposition Leader Anwar Ibrahim's bid to recuse justice Mohamad Zabidin Mohd Diah for not abiding by a Supreme Court decision in not allowing an expert witness supply documents which was used during a medical examination of the sodomy complainant.

Another reason Anwar is making the application is because Zabidin had made a threat of contempt against Karpal, despite that the judge had withdrawn it.

Karpal begins his submission. He argues his judge recusal is a serious application. Karpal says judges and magistrates must be impartial and must be seen to be fair and impartial. He cites the case of former High Court judge KC Vohrah recusing himself voluntarily in hearing a trial in line with accepted norms.

Referring to the Judges Code of Ethics, Karpal argues that judges should perform duties without bias and prejudice. He says under the code, judges can be subject to disciplinary proceedings if he is found to be bias. Karpal also refers to the Judges Ethics Committee Act, where judges should perform their duty without prejudice. He also refer to the Bangalore Principal 2002 on judicial integrity, where such principles of impartiality and the performance of duty without prejudice should be applied.

Karpal refers to the defence's application for recusal of justice Zabidin for not abiding the Supreme Court decision in denying Anwar access to the clinical notes, and for threatening counsel (Karpal) with contempt. Karpal reminds the court that according to Article 5(1) in the federal constitution, all Malaysians are entitled to have a fair trial in an open court.

Karpal says judge Mohamad Zabidin must reflect on the contempt threat made by him yesterday against the counsel (Karpal), bearing in mind its effect on his client (Anwar). "There is necessity for us to insist that your lordship recuses yourself. There is a real danger of bias (following the contempt threat by the judge)."

Karpal Singh has reminded the judge presiding over the Anwar Ibrahim trial that the case is under worldwide scrutiny. In applying for High Court judge Justice Mohamad Zabidin Mohd Diah to voluntarily recuse himself, Karpal said the comments made by United States Secretary of State Hillary Clinton and the presence of US embassy officials observing the trial proves that.

Your lordship is under close scrutiny, and Malaysia's legal system is also on trial as a result of this case. “Hilary Clinton has called for a fair trial. The presence of the US embassy officials in the trial as observers is also proof of that,” he said.

Karpal said if there is a real danger of bias, then the judge should withdraw himself. He also pointed out a Federal Court finding, where former Court of Appeal president, the late Justice Abdul Malek Ahmad, who had reprimanded the then-trial judge Augustine Paul.

In the judgment, Abdul Malek had commented Paul had acted as if in defence of the public prosecutor,” he said.

“I am not trying to threaten Yang Arif by suggesting the trial may be overturned, but there is this finding of fact on the-then trial judge,” he said.

DPP Hanafiah says the prosecution needs some time to prepare its reply to the defence's submission. "Datuk Yusof is not well and we need time to prepare," says Hanafiah. It is understood that Yusof had an accident this morning and injured his leg, although his exact condition has yet to be confirmed.

Mohamad Zabidin adjourns the court hearing to tomorrow.

source:malaysiakini

The only answer the hon. judge know is, Nahi...Nahi...Nahi....

Baca 'Karpal desak hakim sukarela tarik diri' di sini.

cheers.

Ex-Penang CM Lim Chong Eu dies...

Former Penang chief minister Tun Dr Lim Chong Eu, 91, died at his home in Tanjong Bungah, here, at 9pm today.

Lim had earlier been warded at the Penang Hospital for almost a month following a stroke and was brought back to his residence this evening. Minister in the Prime Minister’s Department Tan Sri Dr Koh Tsu Koon when contacted, confirmed Lim’s demise and said an official announcement would be made.

Lim was the second Penang chief minister, for 21 years from 1969 to 1990, and held the Gerakan presidency from 1971 to 1980.

Born in 1919 in Penang, Lim studied at the Penang Free School and was the King's Scholar in 1937. He obtained a degree in medical and surgery from the University of Edinburgh in Scotland in 1944.

Prior to joining Gerakan, Lim was MCA president from 1958 to 1959, during a time when the party was facing one its most tumultuous times. In December 1960, Lim left the MCA and formed the United Democratic Party in 1962. He was among the key figures who formed Gerakan just before the 1969 general elections.

He continued on as Penang chief minister, he eventually retired from politics after he was defeated by DAP strongman Lim Kit Siang in his Padang Kota state seat at the 1990 general election. Following his retirement from politics, Lim became a businessman and was awarded the Tunship.

Penang Chief Minister Lim Guan Eng, also expressed his “deep sorrow” upon hearing of Lim's demise and extended on behalf of the Penang government hi deepest condolences to Lim's son Chien Cheng and his family.

source:bernama/malaysiakini

RIP Tun. The rakyat will always remember your contributions...

24 November 2010

Judge - pro-forma form 'yes', contempt 'no'....

High Court justice Mohamad Zabidin Mohd Diah rejected defence lawyer Karpal Singh's application to initiate contempt proceedings against Hospital Kuala Lumpur forensic pathologist Dr Siew Sheue Feng.

However, the judge ordered that hospital's 'pro-forma' form - a standard format document on handling vistims of sexual abuse - be handed to the defence. The document has particulars of the medical examination conducted on sodomy complainant Mohd Saiful Bukhari Azlan.

The pro-forma form is a standard sexual assault victim guideline form which has to be filled in by physicians who examined the victim. It is learnt the pro-forma form issued by HKL has 17 pages, which also provides details of the patient or victim's medical history.It is believed to be separate from the doctor's medical notes.

Anwar in his supporting affidavit claimed that there was a threat made by the judge to intimidate him. The senior counsel said he feared a real danger of bias following the intimidation made, although the judge had withdrawn the statement. Anwar in his supporting affidavit quoted verbatim the court proceedings which began with Zabidin not abiding with the Supreme Court decision that all documents related to expert witnesses where the court could form an opinion should also be provided to the defence.

Anwar in his affidavit stressed that his application is based on intimidation made by the judge on his lawyer. “The right to a fair trial is of course a universal principle,” he said in the affidavit.

Judge: What you said can be constituted as contempt.

Karpal: The issue of contempt of court does not arise as I have to ensure the interests of my client.

Judge: The case of Zainur Zakaria is clear.

Karpal: The threat of contempt is unwarranted. You have to look at it objectively. To threaten us at this stage before filing is not right.

Judge: I am not saying contempt.

Karpal: To intimidate counsel is serious matter. To say it is contempt is unwarranted. We have a duty to perform to our client. This threat of contempt Yang Arif should withdraw.

Judge: Okay, I withdraw that.

Karpal: It is not proper for Yang Arif to have said that.

Judge: Okay! Okay! It's not proper.

Karpal says a motion has been filed to recuse the judge. Because of this, he does not want to continue cross-examining Siew and wants the application for recusal be heard tomorrow."Anwar is concerned (over whether) he would get a fair trial."

Judge will hear the recusal application tomorrow. Court adjourns.

source:malaysiakini

Do u think the Judge will recuse himself? Even a std 3 pupil will say 'नहीं [Nahi], नहीं,[Nahi], नहीं [Nahi] ; 不[bù], 不[bù], 不[bù]......

It does not take a rocket scientist to figure out the prosecution having a lot of najib...ooops sorry, najis in their case. And my 15 years old neighbour has this to say,"Hey uncle!! obviously there are two reports one-doctors' report and two-doctored report.....

Read 'Anwar claims ‘intimidation’ by sodomy trial judge' here.

cheers.

Anwar to pay Mahathir RM70k in costs....

Judges have wide discretion to write their grounds of judgment either in the national language Bahasa Malaysia or English.

In delivering the ruling today, the Federal Court also dismissed Anwar Ibrahim's appeal against a Court of Appeal judgment over a defamation suit he had filed in 2006 against Dr Mahathir Mohamad because it was in English. The appellate court judgment was however written in English.


Chief Judge of Malaya Justice Arifin Zakaria said this morning that the grounds of judgment do not constitute part of a judgment. He nonetheless declared that the court views seriously the use of the national language in courts. Justice Arifin cited a 1990 circular by former Chief Judge of Malaya, Justice Hashim Yeop Sani, in which he said that at least one judgment must be written in the national language.

Following the decision - which led to the appeal being struck out - Arifin ordered Anwar to pay costs of RM70,000, although Mahathir's lawyer VK Lingam had applied for RM100,000. Lingam said he had to prepare more than 2,000 pages of documentation with two other lawyers. He further said a benchmark must be set for leave applications in Federal Court cases, citing a decision where the apex court had agreed to award RM100,000.

Karpal had raised a novel constitutional issue at the apex court on Sept 27, when he said all written judgments should be in Bahasa Malaysia. He was making a preliminary objection after the Court of Appeal dismissed Anwar's appeal last December on the grounds that it was not submitted in the national language. Ironically, the court's judgment itself was rendered in English.

Karpal then asked the apex court to compel the Court of Appeal to write its judgment in Bahasa Malaysia, after which Anwar's appeal application could proceed. “Most of the written judgments in civil or criminal cases are in English at all levels of the court,” he said. “Hence, this brings into question the validity in the jurisdiction of all those judgments which are written in English.”

Karpal said Section 8 of the National Language Act states that all proceedings (other than the giving of evidence) in the Federal Court, Court of Appeal, the High Court or any subordinate court shall be in the national language. “This provision also applies to judges, as this does not provide them with the exception of writing judgments in English,” he said.

His lawyer Karpal Singh said he would consider filing a review. Arifin led a three-member panel also comprising Federal Court judge Justice James Foong and Court of Appeal judge Justice Suriyadi Halim Omar.

source:malaysiakini

My RM70k question is does language has boundaries when you need to serve justice?......

cheers.

SPM/STPM exams.....

More than half a million candidates nationwide are sitting for the Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) and Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) examinations which began today.

A spokesman of the Malaysian Examinations Council said 53,504 candidates were taking the STPM examination at 760 centres until Dec 16.


video

He said the council had set up an operations room which could be reached at 03-61302666, 61303606, 61352035, 61352390 or 61352316. It will operate from 7.30 am to 5.30 pm during the period of the STPM examination.

A spokesman of the Malaysian Examinations Syndicate said 467,970 candidates were taking the SPM examination at 3,594 centres until Dec 20.

source:bernama

Kepada calon-calon SPM/STPM Selamat Berjaya.....

cheers.

23 November 2010

Syabas given 14 days to stop 'Tabung Budi' project....

The Selangor government has given water concessionaire Syabas 14 days to stop its Tabung Budi fund collection programme or it will lose its licence to supply water. According to the office of the Selangor Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim today, Syabas had been notified and directed to inform the state government and advertise in all the main newspapers that it had stopped the Tabang Budi programme.

The notice, dated Nov 23 and issued by the director of the state's water regulatory body Nor Azmi Diron, also reminded Syabas that as a licensee it was authorised only to collect and keep overdue charges on water consumption from those households within its water distribution area. As such, Syabas cannot collect funds from the general public for the purpose of paying for overdue charges as it is now doing through Tabung Budi, the statement said further. The notice to Syabas was issued under Subsection 12(2) of the Water Supply Act 1997.

It follows a public spat between the state government and the concessionaire following the latter's announcement that it would collect funds from the public to allow consumers to waive their right to 20 cubic metres of free water worth RM11.40 monthly and return it to Syabas.

Khalid had said Syabas had no right to collect the money from water consumers who benefited from the state government subsidy. Those consumers wishing to donate the cost of water subsidy can return them to the state government, not Syabas, as it is state money meant for the people, said Khalid. Collecting the funds from the public would mean the concessionaire is seeking to be paid twice, he added. Syabas said the money would be used to reconnect the supply of those denied water for failing to settle their bills.

Meanwhile,Selangor Menteri Besar's political secretary, Faekah Husin expressed shocked over the scheme's intention to deduct RM11.40 from Syabas staff. “The question is, is the RM11.40 deduction the same for all Syabas staff? Does it differentiate between white collar and blue collar staff?

“Will a Syabas technician who earns RM2,000 a month be subjected to the same deduction as Syabas executive chairperson Rozali Ismail(left), who is paid RM425,000 a month or RM5.1 million a year?
” she asked.

Faekah said that from the above examples, it was clear that Syabas' Tabung Budi was not a “sincere” effort to help the needy.

“It is very improper for Syabas to burden its workers when its chairperson receives such an extraordinary salary,” she said.

source:malaysiakini

Read 'Syabas denies coffers drying up' here.

Syabas dilesen hanya untuk mengutip dan menyimpan caj yang masih berhutang (caj tertunggak) oleh pengguna dalam kawasan pembekalan air.

Syabas tidak boleh mengutip sumbangan daripada orang ramai bagi tujuan membayar caj bekalan air tertunggak seperti yang dilakukannya melalui skim Tabung Budi.


Mungkin Syabas tak cukup duit nak bayaq gaji Pengarah Eksekutifnya, jadi terpaksa tubuh skim Tabung Budi?

cheers.

Karpal wants Dr.Siew cited for contempt of court....

Anwar Ibrahim’s legal team has demanded today that a witness in the Opposition leader’s second sodomy trial be cited for contempt of court. Lead defence counsel Karpal Singh claimed today that Hospital Kuala Lumpur forensic pathologist Dr Siew Sheue Feng had committed an offence punishable under the Penal Code “for interfering with the administration of justice.”

In his contention, Karpal claimed that Dr Siew, who had refused to produce or refer to a proforma report (a form or a list filled by a doctor before performing an examination on a patient) during the cross-examination, had in fact referred to it during a court recess this morning. Dr Siew had refused to refer and produce the said report, despite him not being able to remember parts of the report, during the cross-examination when Anwar’s lawyers requested for it.

Karpal reminded that a witness is to remain under oath even during a break, which meant that Dr Siew had committed an offence by “refreshing” his memory at break time. “During court break, the witness (Dr Siew) chose to refresh his memory by looking at the report. He has admitted to it,” said Karpal.

“A witness remains under examination during the break. Even during adjournment of case, witness cannot refresh his memory. “There are two offences here. One: contempt of court. Two: interfering with the course of justice. “In fact, he can be prosecuted,” said Karpal.

Following Dr Siews refusal to produce the report, Karpal demanded that whatever material used by Dr Siew to refresh his memory be supplied to the defence. In turn, lead prosecutor Datuk Yusof Zainal Abiden contended that there was no legal provision which limited when a witness could “refresh” his memory.

source: malaysian digest

Tolong maklum kat Pn.Clinton, "sure Malaysia is giving Anwar a fair trial"......

cheers.

No officials,no hug from Bik Mama caused Choon Wei's defeat...

Youth and Sports Minister Shabery Cheek said the absence of Badminton Association of Malaysia (BAM) top officials officials contributed to Malaysian top shuttler's Lee Chong Wei's defeat at the 16th Asian Games yesterday.

Lee lost the men's singles title to China's Lin Dan in three sets.Lee is the reigning All England champion and he had also bagged two gold medals at the Commonwealth Games in New Delhi last month. He is also the world No. 1 ranked player.

"The BAM officials did not go to China to watch our badminton matches, causing our badminton team in the Asian Games to lose," suggested Shabery. The minister said that as badminton is the country's national sport, the nation's dignity was at stake.

Shabery's said the success of the national men's hockey team which will be playing in the semifinals in the Asian Games next week was due to support from its leaders. According to him, the presence of Malaysian Hockey Federation (MHF) officials notably its president, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah, the crown prince of Pahang, as well as former president Perak Sultan Azlan Shah, made a big impact on the team's performance.

"Chong Wei's failure needs to be viewed seriously. I want to see more sports association leaders present besides just the managers because every little bit helps."

Although Shabery did not point out at anyone in particular, the president of BAM is Mohd Nadzmi Mohd Salleh, with Pahang prince Tengku Kamil Ismail Tengku Idris Shah as deputy president, and the patron of the association is Rosmah Mansor.

source:malaysiakini

How lame can an excuse be and coming from a Minister. This shows the level of stupidity among our so called' intelligent' leaders.

Lee Chong Wei lost to a better player not because of no support.....mangkok!!!

cheers.

22 November 2010

Dulu terima penyapu,kini terima anugerah terbaik....

Dulu.......



Bekas MB Mohd. Khir Toyo menyerahkan penyapu kepada YDP Majlis Daerah Hulu Selangor pada majlis anugerah Bulan Kualiti 2007 di Shah Alam. Yang Dipertua Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS), Tukiman Nail adalah penerima pertama ‘penyapu’ ialah Pejabat Daerah dan Tanah (PDT) Hulu Selangor serta Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS).


Sekarang.....



Pegawai Daerah Hulu Selangor Tukiman Nail yang dahulunya terima penyapu daripada Khir Toyo kerana kutipan cukai tidak memuaskan kini mendapat anugerah kutipan cukai yang terbaik daripada MB Khalid Ibrahim.


cheers.

Another 'NO' from judge on doctors’ notes.....

Datuk Seri Anwar Ibrahim was denied access today to the medical notes of three Hospital Kuala Lumpur (HKL) doctors, which his lawyers argue the prosecution must produce along with all evidence in his sodomy trial.

In today’s decision, High Court judge Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah ruled that the defence had failed to give reasons as to why the court should allow Anwar access to the medical notes.

Mohd Zabidin said that in Malaysia, the right for an accused to be supplied with the necessary documents depended on the existing criminal procedure code (CPC), as well as the prosecution team. “SP2 (Dr Razali Ibrahim) was called by the prosecution, what is important for the court is his oral testimony. “Notes are only to be used to refresh SP2’s memory... it is not legally admissible, and SP2 has said he does need to refer to the notes to refresh his memory.

Mohd Zabidin said it was the prosecution’s sole prerogative whether to provide Anwar’s team with the medical notes. “The notes are only admissible, if the prosecution decides so. If prosecution does not decide, then the defence cannot demand for the notes,” said Mohd Zabidin.

In response, Karpal said that he disagreed with the decision, but would accept it for now. “We have to reluctantly accept your Lordship’s decision, but we find it a perverse decision,” said Anwar’s lead counsel. The three HKL doctor’s handwritten medical examination notes were recorded during a three-hour examination of Anwar’s accuser Mohd Saiful Bukhari Azlan on June 28, 2008.

Karpal had earlier on argued that in any criminal case, evidence of an expert unsupported by data would be a serious misdirection by the High Court. “Evidence by expert would bear little weight if not supported by evidence. It is not a question of admissibility alone,” said Karpal.

The white-haired lawyer said that the judge needed to base his decision on the provisions of Section 45 of the Evidence Act. “The function of the expert is to give his honest opinion and place before the court all the data on which he bases his opinions, because it is the court who has to decide the case and accept of reject his opinions.

“In the absence of a clear and precise statement of his reasons, it is difficult for the court to appreciate the opinion of the expert. It is also not fair to the opposite side who is to cross-examine the expert on the correctness of his opinion. “Any opinion given without stating the reasons is valueless and is of no use as evidence,” said Karpal.

In his judgment, Mohd Zabidin had also ruled that the toxicology reports done on Sodomy II accuser Mohd Saiful Bukhari Azlan would not be expunged and would be used for the purpose of the on-going trial. “They (prosecution) had admitted it was an oversight. If it was not attached at the beginning of the trial it should have been expunged,” said another one of Anwar’s lawyers, Sankara Nair.

Sankara told reporters outside court that the defence “was considering” on filing an appeal against Mohd Zabidin’s decision today, but would only confirm it later on today. “If it’s necessary, then we will file (an appeal),” said Sankara.

source:malaysian insider

cheers.

21 November 2010

What others say about Syed Husin and Zaid Ibrahim....

'Zaid's loss is only a cabinet post - and he is still as rich as before. As for Syed Husin - he lost six precious years in detention under ISA.'

Alan Goh: Syed Husin Ali, you have shown leadership by example when placed under the ISA. As a highly-qualified Malay, you could have joined Umno like most rent-seekers, become a rich, corrupted politician and build a RM24 million Balinese mansion in Petaling Jaya or Shah Alam. I have very high respect for you as I once did for YB Zaid Ibrahim. Alas, Zaid is just too impatient compared to your years of political struggle and suffering at the hands of Umno.

Freemsia: Zaid Ibrahim has been a total disappointment. Many were hoping that with him, we would have a formidable opposition pact to take our country to a two-party system. It is sad that this is happening. As for the 'March to Putrajaya'? That means nothing. It is just the name of a book.

Mygazee: It is not a matter of who we hold up to or who we should support. Those rebellious days are over - Azmin Ali is a fighter, but when it comes to administration of the country, I still prefer soft but tough politicians like Zaid.

Rick Teo: I admit I was wrong when I wrote an article that Zaid should be elected as deputy president. Events of the last few weeks has shown that he lacks the character of a leader. His flip-flop decisions on a lot of occasions only confirms his lack of a cohesive plan for the opposition entity. His ambition to quickly seize power only exposes his lack of will to reform the country. Pakatan will continue its struggle without you, Zaid, and we shall take over Putrajaya as planned.

Victor Johan: Zaid built the largest legal firm in Malaysia. But were there any legal suits handled by the company defending human rights and helping Malaysians to fight for justice, etc? Most of their legal business was government matters related to conveyancing. His company was the legal firm of choice for such transactions. The knowledgeable rakyat is not hoodwink by Zaid. I wanted change from the present administration of the Umno/BN regime, and was willing to back just about anyone who could assist us to obtain that desired change. Zaid came in at the right time, but alas, with a personal agenda.

Ferdtan: Zaid's sacrifices in politics compared to Syed Husin Ali is a mismatch. Zaid's loss is only a cabinet post - and he is still as rich as before. As for Syed Husin - he lost six precious years in detention under ISA and was mentally tortured. In spite of the pain, he did not quit the fight for justice - especially for the poor landless squatters, and indirectly he lost his job as a university professor. And he remained poor. When he was detained under ISA when Hussein Onn as PM, there was a struggle for deputy president in Umno, and Ghazali Shafie - who was then the home minister - tried to get him to implicate Dr Mahathir Mohamad and Musa Hitam. Syed Husin could have got himself freed but due to his principles, he refused. Sigh... history would have been different without Mahathir in the picture.

Maitreya: Syed Husin Ali is a giant among freedom fighters who has persevered his whole life to bring about reforms in the political structure that would benefit the rakyat rather than a small elite cabal of the most thick-skinned, ego-driven, money-hungry, arrogant and corrupt amongst us. Zaid Ibrahim is very brash and foolish indeed to even attempt to malign a man of Syed Husin Ali's impeccable stature as a social philosopher and political icon - one who has maintained his belief and firm friendship with Anwar Ibrahim for so many decades. It saddens me to say this, but it's better for everyone that Zaid has revealed himself to be a fickle and finicky character long before he got anywhere near the highest office in the land.

Disagreeing with the PKR leadership is one thing, but to ventilate his unhappiness with them so vociferously and publicly at a time when the opposition forces need to be stronger and more coherent is nothing but self-serving.

source:malaysiakini

Zaid Ibrahim tak pernah rasa susah,tak pernah berehat di Sungai Buluh dan baginya kuasa itu penting dan perlu dirampas dengan apa cara sekali pun.

Nasib baik dia kalah di PRK Hulu Selangor. Kalaulah dia menang, dia akan jadi seekoq katak lagi yang akan melompat ke dalam telaga BN/UMNO.....

cheers.

20 November 2010

Bila Hakim Jagjit Singh lebih arif tentang Islam.....

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur telah membebaskan 15 orang, termasuk ahli parlimen Batu Tian Chua atas dakwaan terlibat dalam perhimpunan awam yang dianjurkan Gabungan Pilihan Raya bersih dan Adil (BERSIH).

Hakim Jagjit Singh berkata, pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie bahawa perhimpunan pada 10 November 2007 itu haram.

"Masjid negara adalah tempat beribadat, dan tiada sesiapa mempunyai kuasa untuk menyuraikan hadirin, atas apa alasan pun orang ramai mempunyai hak berhimpun di masjid," katanya.

Jagjit menyampaikan keputusan itu selepas mendengar pengakuan daripada 36 saksi sepanjang perbicaraan yang mengambil masa tiga tahun.

Selain Tian Chua, dua lagi pemimpin Pakatan Rakyat yang didakwa, anggota parlimen Padang Serai N Gobalakrishnan dan bekas naib presiden PAS dan pemidato terkenal Mohamad Sabu. Semua mereka ditahan tiga bulan selepas perhimpunan itu.

Kesemua mereka ditahan ketika berarak bersama 40,000 orang lagi daripada beberapa tempat sekitar Kuala Lumpur ke Istana Negara bagi menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong bagi menuntut pilihan raya yang bersih dan adil.

source:malaysiakini

"Masjid negara adalah tempat beribadat, dan tiada sesiapa mempunyai kuasa menyuraikan hadirin, atas apa alasan pun orang ramai mempunyai hak berhimpun di masjid," kata hakim Jagjit Singh.

Hakim Jagjit Singh juga berkata Polis langgar kebebasan beragama dalam Artikel 11 Perlembagaan apabila menangkap tertuduh di Masjid Negara,”

Lain kali kalu nak tangkap atau balun orang2 yang berhimpun di kawasan mesjid, harap2 polis,FRU dan juga gomen pikiaq habis2 kata2 hikmat hakim Jagjit Singh. Kalu aku ni polis atau FRU, aku tak tau tang mana nak suruk muka aku....

cheers.

Zaid - Depa cop saya 'orang jahat', tapi dia kata kat orang tak apa....

Bekas pengerusi PKR (PKR) Wilayah Persekutuan Datuk Zaid Ibrahim hari ini mengumumkan keluar parti berkuatkuasa 16 Dis ini kerana hilang kepercayaan terhadap perjuangan parti itu.

Beliau berkata keputusan itu dibuatnya setelah menerima tekanan dan serangan peribadi daripada pimpinan parti termasuk Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Saya telahpun menghantar surat kepada PKR. Saya, secara rasminya hendak keluar daripada parti ini, tarik diri tapi dalam surat saya itu saya berkata bahawa saya nak tarik diri berkuat kuasa 16 Dis. (Ini adalah) berikutan episod pemilihan, saya telah dituduh, difitnah oleh pemimpin-pemimpin kanan parti dengan tujuan untuk menggambarkan saya ini mengkhianati parti dan berniat jahat.

Saifudin Nasution menuduh saya berniat jahat, kononnya saya telah merancang untuk menubuhkan parti baru sebelum pun saya masuk bertanding; Syed Husin dan Azmin pun sama bercakap tentang niat jahat saya untuk menggugat kepimpinan parti semasa saya mula-mula masuk parti lagi. “Sumbangan saya kepada parti selama ini pun dikatakan kecil sahaja. Mereka juga berkata bahawa saya ini pemalas, tidak setia dan tidak memahami maksud perjuangan parti.

Anwar Ibrahim sendiri telah menggelar saya sebagai 'Trojan Horse' dan 'Sore Loser'. Fitnah, putar-belit dan cerita-cerita rekaan ini telah memaksa saya untuk keluar dari parti ini. Saya tidak rela bekerjasama dengan pemimpin-pemimpin yang gemar menghina orang lain seperti yang telah mereka lakukan terhadap diri saya,” kata Zaid yang membacakan kenyataan yang turut dimuatkan di blognya.

Minggu lalu, Zaid memutuskan untuk menarik diri daripada bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR atas alasan wujud kecacatan dalam proses pemilihan pusat - yang julung kali diadakan menggunakan kaedah langsung.

source:malaysiakini

Kelakuan dia yang tak senonoh dengan egonya yang tinggi,memang patut orang cop dia macam-macam. Dia jadi ahli tak sampai setahun jagong, jasa apa yang dok merepet mai ni?

Konon katanya tak rela kerjasama dengan pemimpin2 yang suka hina orang lain. Yang dia dok jaja didepan media massa gomen, buat komen2 yang tajam dalam TV dan Astro Awani,apa ke jadahnya? Bukan kah dia yang juga dok balun pemimpin2 PKR?

Adakah patut, dah masuk mai rumah orang dan orang jaga dia sikit punya baguih,tiba-tiba nak halau tuan rumah pula!

Patut pun dia tubuh parti sendiri, jadi presidennya tak sapa nak melawan atau kata apa2 lagi......

cheers.

Winners never quit, quitters never win....

When Federal Territory Parti Keadilan Rakyat (PKR) Chief and Supreme Council member Datuk Zaid Ibrahim announced his imminent quit decision, it did not surprise many, since the writing was already on the wall.

A gentleman he may be, but quitters go nowhere in politics, as one only need to flip through the annals of Malaysian politics for evidence. No leaders who had left the ‘system' had succeeded in achieving the desired goal by fighting their battle from outside the ring.

Furthermore, running battles don't win the war says an old English adage while another says a winner will never quit and a quitter will never win.

Tun Musa Hitam who was apparently unhappy with the then Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad, resigned as Deputy Prime Minister and UMNO Deputy President in 1987. Tengku Razaleigh Hamzah, once regarded as Prime Minister material too did not succeed after initially quitting Umno to form Semangat 46, also after a spat with Mahathir.

In 1987, Tengku Razaleigh challenged Mahathir but the latter managed to retain his position but UMNO was split into two separate entities as Tengku Razaleigh was left unsatisfied with the result. The split forced the court to declare UMNO as illegal and shortly after the court ruling, Mahathir re-established UMNO as UMNO Baru (New UMNO), while Tengku Razaleigh went on his own path and founded a new political party called Semangat 46 in 1989. The number 46 referred to the year UMNO was originally founded. Seven years later however, Tengku Razaleigh disbanded Semangat 46 and rejoined UMNO.

Former Health Minister and MCA vice president Datuk Chua Jui Meng was also billed as the future MCA president but when he quit MCA to join PKR, he has been playing only a subdued role. Datuk Shahrir Abdul Samad, who was the Domestic Trade and Consumer Affairs Minister before he resigned two years ago, had also quit UMNO to become an independent candidate and fight against UMNO during a by-election.

Seasoned and battle-hardened politicians had more or less anticipated Zaid's exit from PKR since he was among few leaders who preached transparency, fair play and honesty and regarded a man of principle. "But quitting will not change anything. You have to fight from the inside. It doesn't matter whether you are fighting the system, the chief or others within the party, because when you leave after having exhausted all avenues, you can still walk with your head held high," said a senior politician.

Zaid meanwhile, seems to have adopted the principles of Abraham Lincoln who had said: "I am not bound to win, but I am bound to be true. I am not bound to succeed, but I am bound to live by the light that I have. "I must stand with anybody that stands right, and stand with him while he is right, and part with him when he goes wrong. My vision has not wavered. It was the reason I ran.

Zaid said it was made clear in his manifesto that he was running to move PKR away from the old politics of this country and to decentralize the leadership of the party so as to ensure that every voice was heard and that every member of the party could serve and contribute.

"Those who say that I have exhausted my options in Malaysian politics cannot be further from the truth. When I set out to contest in the party elections it was to offer the members of PKR an option, a new vision, for both the party and the country.

"I still have a very clear vision of how the politics in this country needs to be transformed and very definite views on what leadership means. I still believe the people of this country deserve better politics and better leaders.

"If I am not able to make headway in transforming PKR in these elections, it doesn't mean that I have failed. It means that I will try another way and will explore all possible options and avenues to ensure this transformation is achieved."

Rumours are also rife that Zaid may form his own party called ‘Keadilan Baru' but for that to happen and to gain a strong footing in Malaysian politics or pose a serious threat to the ruling coalition, time will be an essence, something that the maverick politician may not have at his disposal. It will be interesting though to see what Zaid has up his sleeves in the near future to establish himself in the political circle, just like how he had managed to establish his legal empire through Zaid Ibrahim & Co.- JR Letchumanan

source:klik4malaysia.com

Anwar is still the best bet. Anyway Zaid can join Zulkifli Nordin, Zaharin and the other political prostitutes, that eventually will end up nowhere.....

cheers.

19 November 2010

Zaid leaving on the Dec 16, why not now......

Former PKR Federal Territories chief Zaid Ibrahim will not be quitting the party immediately, but will do so in a month from now. He told a packed press conference today that he has submitted his resignation letter to the PKR headquarters today, effective Dec 16.

Zaid has also vowed that come rain or hailstorm, he intends to contest in the next general election, either as an independent or as a candidate for a new party. "I will definitely contest in the next general election. If we fail to start a new party - although it is hard to fail because Malaysia has so many parties - then it will have to be as an independent (candidate)," he told reporters this morning at his home in Tropicana. "But politics is a lonely game, so it is better to contest with some friends under the same banner," he said of his plans to form a new political party.

Asked why he chose his resignation in one month's time - on Dec 16 - he said, "Why December 16? Well, if he (de facto leader Anwar Ibrahim) likes September 16, then I like December 16." It is understood that the party secretariat has acknowledged receipt of the letter. Zaid, who was flanked by about 10 supporters at the press conference, will spend the next three weeks speaking to his supporters.

Not a sore loser

Reading from a written statement, Zaid said that his departure from the party was due to "allegations and slander" from top party leaders. Among others, he claims that top party leaders have accused him of acting in bad faith, shown no loyalty to the party, is lazy, contributed little to the party and fails to understand the party struggle. "Anwar Ibrahim himself have labled me a 'Trojan horse' and 'sore loser'. I am unwilling to work with leaders who like to insult others, such as what they did to me," said Zaid.

Again invoking his resignation from the cabinet in 2008, Zaid said he had resigned due to the principle of 'collective responsibility' after he disagreed with the government's decision to arrest three individuals under the Internal Security Act. "This time, I am quitting because it is appropriate for me to do so when I'm no longer trusted by the top leadership who regard me as a traitor.

"I am not a coward nor am I a kaki merajuk (sore loser). I will continue to be my friends in politics and (continue my) struggle for health and responsible politics to defend the public," he said.

Harsh parting words

Zaid, who recently quit the deputy president race amid allegations of irregularities, also expressed his disappointment with PKR leaders who have criticised him and accused him of trying to destroy the party. "I never had ill-intentions. I joined the party as a lifetime member, along with my children... because we believed that this was the party of reform and transparency, which would bring hope to this country. I never had plans to start a new party," he said.

He added that he has built a rapport with small parties such as Kelantan-based Akim and Sarawak-based Snap in the bid to create a strong opposition. "If I was in charge of PKR, there would never be a three-corner fight in Batu Sapi.

"Those who want to continue with the hallucination and dream of (change by) Anwar can do so, but those who want real politics based on policies and issues and not just the perpetuation of certain personalities, (can join me).

"What has Anwar stood for? His black eye helped him, but what (reforms) did he do as a minister? Look at the facts," he said. Harsh parting words notwithstanding, Zaid claimed that he was not severing ties with PKR nor Pakatan Rakyat and is willing to work with the opposition coalition and BN on certain issues.

source:malaysiakini

Mungkin dia dah Nyayu atau Nyayuk. Namun bentuk saja parti baru,UMNO
(gomen) akan lulus dalam 5 working days....


Baca 'Zaid hantar surat keluar PKR, ikrar tubuh parti baru' di sini.

cheers.

Anwar - Zaid is free to leave......

Anwar Ibrahim has finally openly condemned Zaid Ibrahim for kicking up a ruckus in the party that had given him ample opportunities and privileges.Speaking to reporters at his residence in Cherok To' Kun, Penang, Anwar said that Zaid was free to resign from PKR and form his own party, that Zaid had called a 'Keadilan Baru'.

In an attempt to show that PKR had been very accommodating to Zaid, Anwar then listed down a series of examples of how the former had been given special treatment. Anwar said that it was Zaid who asked to be accepted into the party when Umno gave him the boot in 2008. He claimed that Zaid then sought a leadership role within the party.

"He also asked to be candidate for Hulu Selangor (parliamentary by-election) although it was rejected by the (local) division and they raised their objections to the president.

"But we (still) gave him a chance and when he lost in Hulu Selangor, we gave him a chance to lead the Federal Territories PKR," he added. Aside from some hints on his Twitter page and vague comments from the press, Anwar had largely stayed away from issues raised by Zaid.

Zaid had claimed that there were serious irregularities in the ongoing PKR polls for its national leadership and blamed Anwar, along with his 'sidekick' Azmin Ali, for the whole affair. The party leadership, however, have claimed that Zaid had yet to provide evidence of these allegations, and despite this, the central elections committee had already implemented six out of seven of his suggestions to improve the process.

Anwar said the media controlled by Umno had only been highlighting the negative aspects of the party's direct election, not its positive side. He added that the election committee had taken heed of the various protests as there were many divisions whose polls were either postponed, withheld or had their annual general meetings reconvened, despite the results favouring certain parties.

"Why were these not highlighted? All these were decisions made by the Election Committee, it does not even come to my level," he said. "It looks like in divisions where he loses, protests are made, but when he wins, no protest; this is different from us protesting against the Election Commission whether we win or lose," he added

Anwar also cynically said that he expects Zaid to encounter no hassle in his attempt to register his new party, adding that Umno would certainly give their blessings.

"We will not be able to get it (a quick approval) but those Umno like, can get it. Just as how Perkasa got theirs," said Anwar.

On whether Zaid would still remain as the Pakatan Rakyat coordinator, Anwar said that the former was never appointed to such a position in the first place.

source:malaysiakini

The least Zaid expected is to be sacked like the other 'Z' guy - Zulkifli Nordin. Zaid left UMNO because he was fighting for justice, righteousness and transparency.But in 1Malaysia there are no such things called justice, righteousness and transparency. Suddenly Zaid is getting all the necessary attention from the gomen media. If this is transparency,then something must be very wrong!

As for PKR, please learn this lesson and never take any UMNO dropouts even if the guy is Najib himself.....

cheers.

18 November 2010

Kedai tutup: Chua Soi Lek salahkan Aidil Adha....

Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek sekali lagi cuba mencetuskan isu untuk membelasah PAS semalam apabila mempersoalkan mengapa kebanyakan kedai di Kota Bharu tutup sempena sambutan Aidil Adha.

Disebabkan Hari Raya Haji, semua kedai nampak tertutup untuk sambutan ataupun ini adalah arahan daripada majlis tempatan? Ia sunyi di Kota Bharu,” soal Chua di Twitter walaupun sememangnya umum diketahui bahawa sambutan Hari Raya Haji di Kelantan dan beberapa negeri lain adalah jauh lebih meriah berbanding Hari Raya Aidilfitri.

Kenyataan bekas Menteri Kesihatan yang pernah terpalit dengan skandal seks apabila videonya dengan seorang wanita tersebar di khalayak ramai, menerima kritikan keras daripada ahli parlimen Batu, Tian Chua yang menyelar Chua cuba menjadikan cuti sambutan Aidil Adha sebagai satu isu. Kenyataan Chua turut dibidas oleh para pengikutnya di Twitter sehingga beliau dituduh sebagai seorang ahli politik yang bangkrap idea.

Reportlah polis. Minta suruhanjaya diraja. Buat demo ke,” cabar seorang pengguna Twitter Noor Azam yang juga kelihatan tersinggung dengan kenyataan Chua.

Ini bukan kali pertama presiden MCA itu menonjolkan kedaifannya terhadap hal-hal berkaitan Islam. Pada bulan Ogos yang lepas, Chua telah menimbulkan kontroversi apabila mengatakan antara negara yang mengamalkan rasuah terdiri daripada negara yang mempunyai majoriti masyarakat Islam. Beliau turut mendakwa pertarungan keIslaman antara Umno dan PAS sebagai punca utama negara terperangkap dalam golongan negara berpendapatan sederhana untuk sedekad yang lalu.

Kenyataan Chua tersebut menerima kritikan pedas dari ahli politik kedua-dua sisi dan disebabkan itu, sebagai jalan keluar bekas menteri Kesihatan telah menyalahkan online portal Malaysiakini dan The Malaysia Insider kerana 'salah memetik' kenyataannya.

source:harakah daily

Bayangkan kalau kenyataan yang serupa dibuat oleh Lim Guan Eng atau Lim Kit Siang atau M Kulasegaran, UMNO akan melompat,mengamuk serta membuat laporan polis bertalu-talu. Jadi mana pi jaguh2 puak UMNO tua atau pemuda, sunyi sepi saja?

10 - 15 tahun dahulu bila Tahun Baru Cina, hampir semua kedai di bandar dan desa ditutup, tapi orang2 Melayu tak pernah complain. Kenapa tiba2 ketua MCA tiba2 naik tocang?

Hello,Soi Lek, bukankah lebih elok you jaga you punya kain daripada jaga tepi kain olang lain? Mana ada undang2 kata orang tak boleh tutup kedai semasa perayaan agama? Lagi pun itu undang2 lu punya towkay sama dia punya parti,sikalang ini gomen 1Malaysia yang bikin?

Kalu lu tak suka you pigi cakap sama you punya bos,suruh dia ubah itu undang2. Gua tunggu you punya kawan itu ketua Perkasa bikin komen.....

cheers.

16 November 2010

Awang Brader cakap RM15 juta wang ehsan telah dibelanjakan....

Anehnya wang ihsan sebanyak RM15 juta dikatakan telah diagih kepada pelajar miskin, namun sehingga kini ramai ibu bapa mendakwa akaun bank anak mereka yang dibuka tidak ada duit. Mereka memberitahu pelajar yang disenarai mendapat wang ihsan diminta pihak sekolah membuka akaun bank bagi membolehkan wang ihsan disalurkan. “Malangnya ketika saya semak akaun anak saya minggu lepas tidak ada wang yang dimasukkan,” dakwa seorang bapa dari Kuala Krai.

Difahamkan setiap pelajar miskin diuar-uarkan mendapat wang ihsan antara sebanyak RM150 hingga RM200. Pelajar yang disenaraikan mendapat wang tersebut dipastikan tidak mendapat bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM). Baru-baru ini Pengerusi Jawatankuasa Pengagihan Wang Ihsan, Datuk Dr Awang Adek Hussin mendakwa wang ihsan sebanyak RM15 juta telah dibelanjakan daripada RM25 yang diperuntuk tahun ini. Menurutnya bakinya sebanyak RM10 juta lagi besar kemungkinan digunakan bagi bantuan banjir.

Bagaimanapun di Kampung Manek Urai ramai penyokong Umno difahamkan mendapat wang ihsan bagi membaiki rumah bernilai lebih RM5,000 setiap seorang. Hampir kesemua rumah penyokong Umno di kampung tersebut dibaiki di mana ada yang membesar bahagian hadapan, dapur dan menukar zink serta dinding baru. Malah pada kempen pilihan raya kecil Dun Galas Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan mengedarkan risalah projek mega kerajaan Barisan Nasional (BN) Dun Galas dari sumber royalti minyak.

Projek yang disenaraikan pada risalah tersebut termasuk mewujudkan Berjaya Gua Musang Theme Park yang digambarkan seperti pusat perjudian di Genting Highlands bernilai RM1.5 bilion. Selain itu cadangan projek Golf Club & Country Resort bertaraf 5 Star bernilai RM850 juta. Kesemua cadangan tersebut bernilai lebih RM2 bilion iaitu sama dengan jumlah wang royalti yang dituntut kerajaan negeri sejak tahun lepas.

Sedangkan sebelum ini pemimpin Umno berkali-kali menafikan Kelantan mempunyai hak ke atas royalti minyak kerana kedudukan telaga di luar kawasan tiga batu nautika. Seorang lagi bapa juga dari Kuala Krai mendakwa ketika beliau ke bank bagi menyemak status akaun wang ihsan anaknya tidak ada wang yang dimasukkan ke dalam akaun tersebut.

Program wang ihsan juga menjadi bahan kempen Umno untuk menarik ibu bapa hadir ke sekolah. Kelmarin program serupa diadakan di Sekolah Kebangsaan Sultan Ibrahim 2 Pasir Mas di mana ibu bapa dipaksa hadir pada program pengagihan wang ihsan. Seorang bapa yang juga pegawai kerajaan pusat mendakwa program tersebut dirasmikan seorang pemimpin Umno di Pasir Mas.

“Ceramah Pemuda Umno Pasir Mas itu bukan mengenai pendidikan sebaliknya mengenai politik Umno dan mencemuhkan pihak lawan. “Saya lihat ramai ibu bapa yang hadir keluar dewan kerana mereka ditipu hadir bagi mendengar ceramah pemimpin Umno yang berselindung di sebalik program pengagihan wang ihsan,” ujarnya.

source:harakah daily

Nasiblah Labu tolak pi tolak mai yang kenyang suku sakat UMNO juga!!!

Tunggu Ku Li kot-kot nak komen,tapi lepaih Galas nampak2 dia pun terlepaih......

cheers.